Finns det symptom på sjukdomar som bara läkare vet om?(ej AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Finns det symptom på sjukdomar som bara läkare vet om?(ej AS

Inläggav rapchic » 2012-03-10 10:30:28

Hej
Jag var på reumatologen i veckan pga flera problem, blandannat många problem som jag har haft i flera år men inte fått hjälp för.
Läkaren sa att jag hade Raynauds syndrom och att det var orsaken till alla mina problem. problemet för mig är att när jag försöker lära mig om Raynauds syndrom (dvs googlar har ingen läkarbok) så hittar jag bara ett av mina symptom.

enligt nätet så är raynauds syndrog kramper i kapilärerna vilket ger cirkulationsproblem i tex fingrar och tår (man får blandannat vita fingrar utan känsel och sen smärta då man får tillbaka blodet). och det står att man kan ha raynauds som symptom på andra reumatiska sjukdomar.

men jag har ju andra problem som läkare sa var raynauds men jag hittar inte nånstans att det skulle vara symptom till raynauds, så jag är förvirrad och känner mig än en gång ignorerad av läkare.

mina andra problem är,
ledvärk, ryggvärk, migrän, "blåsor" på händer/fötter som gör ont vid tryck, magproblem, trötthet m.m.

en annan rolig sak är att det är livslångt och jag fick inga medeciner för att tex dämpa smärtan utan jag måste isåfall köpa receptfria (voltaren och omiprosol eller hur det nu stavas).

så nån som vet om man kan ha massa symptom till en sjukdom som inte hör till en sjukdom?
tack på förhand
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Re: Finns det symptom på sjukdomar som bara läkare vet om?(e

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-10 10:54:50

Det låter som om du skulle behöva kontakta din läkare igen och be honom förklara bättre.
Alternativt få lite hjälp någon annanstans med att hitta något mer informativt att läsa - bibliotek kanske? Magproblem och reaumatiska sjukdomar går annars ganska ofta ihop. En bekant till mig som har en annan reumatisk sjukdom har också flera föroämnesallergier. Detsamma gäller trötthet - reumatisk trötthet är ett begrepp så en del av det du räknar upp är gemensamt för flera olika typer av reuamtism. Kanske kan du också fråga reumatikerförbundet. De kanske har information om olika reumatiska sjukdomar?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Parvlon » 2012-03-11 13:55:35

Ett "fenomen" är det tydligen.

Vid sekundärt Raynaudfenomen skall man leta efter:
atrofiska förändringar i huden
ischemiska sår
blödningar i nagelbanden

Diagnosen fås via anamnesen och rör det sig om en yngre kvinna som beskriver vita/blå fingrar vid kyla är diagnosen i princip klar.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=565

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ischemi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atrofi

Klart att du kan ha mer problem och jag tror inte det handlar om livslång smärta. Har du gjort hälsoundersökning nyligen? För mig att du (och inte din man) är vegan. Detta bör du nämna vid kontakt med läkare.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav rapchic » 2012-03-11 16:14:13

har redan hittat den sida men inget säger att ledvärk, ryggvärk, migrän, trötthet och "blåsorna" hör till reynauds syndrom (och det heter syndrom det jag har enligt läkaren iallafall, det beror visst på vilken grad man har och om det är ett symptom på en annan sjukdom eller inte)

och enligt läkaren var det livslångt iallafall
jag förstår däremot inte de sista länkarna dom verkar inte ha nått med reynauds att göra och nej jag är inte vegan
rapchic

Inläggav Parvlon » 2012-03-11 16:20:11

Ok, jag som missförstått. Varför alla dina problem måste platsa i en diagnos förstår jag inte.
Läkarspråket sägs vara latin.
atrofiska förändringar i huden
ischemiska sår

is·che·mi·a (-skm-)
n.
A decrease in the blood supply to a bodily organ, tissue, or part caused by constriction or obstruction of the blood vessels.
[New Latin ischaemia, from Greek iskhaimos, a stopping of the blood : iskhein, to keep back; see segh- in Indo-European roots + haima, blood.]

http://www.thefreedictionary.com/ischemia
Enligt en läkare som morsan träffade när jag var bebis skulle jag aldrig kunna gå. Misstänker att han störde sig på att jag "gick" med armarna och drog mig fram. :P
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-11 17:45:11

Om du söker på engelska finns det massor av information om sjukdomen.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav rapchic » 2012-03-11 20:28:53

Bjäbbmonstret skrev:Om du söker på engelska finns det massor av information om sjukdomen.
det jag har hittat/kollat på så finns inte dom symptomen i symptombilden utan bara dom som finns på svenska sidor, förutom dom gånger som det pratas om reynauds OCH en annan reumatisk sjukdom, men jag kanske inte har hittat just rätt sida det finns ju endel. men jag tycker inte att det borde vara såå ovanligt då läkaren inte nämde nått om att jag skulle ha ovanliga symptom
rapchic

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-11 20:33:38

Om man har något reumatiskt kan man få alla möjliga symptom. Alla symptom går inte att placera under någon diagnos. Det är ju allmän turbulens i kroppen typ.

Ett syndrom blir det väl när en särskild grej finns hos många patienter.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav rapchic » 2012-03-11 20:58:03

sugrövmanövern skrev:Om man har något reumatiskt kan man få alla möjliga symptom. Alla symptom går inte att placera under någon diagnos. Det är ju allmän turbulens i kroppen typ.

Ett syndrom blir det väl när en särskild grej finns hos många patienter.

nu kommer det här kanske låta lite löjligt men det är altså lite som att man kan ha ADHD med drag av AS? att jag kanske har Reynauds med drag av nått annat?
rapchic

Inläggav ca » 2012-03-12 23:51:05

"Drag av.." är väl för att personligheter och hjärnans funktion är så väldigt variabel i populationen och svårt att tänka definitivt kring. Kroppsliga/fysiska sjukdomar och syndrom är väl dels mer utforskade och har allt som oftast en orsak och mekanism man förstår sig på. Hjärnan är en "black box" i mångt och mycket.. och därför måste man samtala sig fram till vad som felar (psykologi), som är att en omväg till de fysiska orsakerna så att säga.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav rapchic » 2012-03-14 15:40:49

jag ska iallafall träffa en läkare snart, jag behövde ändå träffa en som kunde skriva intyg till FK
så snart kanske jag får svar
rapchic

Återgå till Aspergare och vården

Logga in