Coola låtar
Re: Coola låtar
Och den här får vi inte glömma! Småknäppa poeten, tecknaren, tidningsutgivaren mm Tuli Kupferberg från New York-bandet The Fugs med en av sina bästa (och minst utflippade) låtar:
Krake skrev:En av många coola (tycker jag i alla fall) Ennio Morricone låtar, fast det är kanske något av ett stilbrott jämfört med övriga bidrag...
Leone och Morricone var nån japansk variant av Europa.
Mkt bra, som jag ser det.
Lennart Frimodig
Iridia skrev:Och den här får vi inte glömma! Småknäppa poeten, tecknaren, tidningsutgivaren mm Tuli Kupferberg från New York-bandet The Fugs med en av sina bästa (och minst utflippade) låtar:
Visste jag hade hört den där någon annanstans men kunde inte komma på var. Sökte och såg att den var med i bröderna Coen's Burn After Reading.
Lyssnade på det första inlägget, gillade den fast jag har ingen aning om vad det var.
Den där Cale låten Sabotage var riktigt bra också, du verkar ha bra musiksmak.
Frimodig skrev:Leone och Morricone var nån japansk variant av Europa.
Lennart Frimodig
Njae, Leone och Morricone var Europeisk (Italien) variant av Japan (inspirerad av dom Japanska filmerna).
Ursäkta men jag kände jag måste vara besserwisser
Jag får bara en massa repliker ifrån Reservoir Dogs när jag hör den där
Men det är en bra låt absolut.
Men det är en bra låt absolut.
Här har vi en av Zappas coolaste (från Over-Nite Sensation, 1973) med alltid lika aktuell text:
Cool tråd detta, Iridia!
Reggaen har väl ännu inte blivit representerad i tråden (!?), och jag anser att Bob Marley har sin givna plats som cool musiker.
Reggaen har väl ännu inte blivit representerad i tråden (!?), och jag anser att Bob Marley har sin givna plats som cool musiker.
Iridia skrev:Den här 90-talslåten med svenska Atomic Swing är också rätt cool:
Det där var bra.
Lennart Frimodig
LarNor skrev:Frimodig skrev:Leone och Morricone var nån japansk variant av Europa.
Lennart Frimodig
Njae, Leone och Morricone var Europeisk (Italien) variant av Japan (inspirerad av dom Japanska filmerna).
Ursäkta men jag kände jag måste vara besserwisser
Du har helt rätt. Jag lever i en ungefär värld numera, eftersom jag är 67.
Det stiliserade draget är intressant.
Lennart Frimodig
Dagobert skrev:
Låten The Israelites i Maxell-reklam
Musiken är ok, fast det finns nån rasism i videon.
Lennart Frimodig
Bernt Staf från det enerverande albumet När dimman lättar (1970).
Finns även med på det coola samlingsalbumet Groove på svenska (2005):
Hu vad jag avskydde Bernts musik när jag var liten! Fast just den här var rätt ok.
Hu vad jag avskydde Bernts musik när jag var liten! Fast just den här var rätt ok.
Iridia skrev:Bernt Staf från det enerverande albumet När dimman lättar (1970).
Bernt Staf var en av mkt få riktiga svenska talanger. Ungefär som Kent. Resten kan man glömma.
Nå det finns enstaka talanger som jag inte kommer på just nu. Jenssen var nån.
Lennart Frimodig
Iridia skrev:Lite 80-tal:
Och Bobby McFerrin är kul som vanligt (och cool):
En dålig version av Suzie Q, en av de excellenta låtarna, någonsin.¨
Lennart Frimodig
Nu av-ignorerade jag tillfälligt dina kommentarer i tråden, Frimodig.
Jag valde just McFerrins version för sin cool-faktor, inte för att det är den bästa version som gjorts. Men jag håller med om att låten är rätt cool i sig. Har försökt komma på vilken artist som gjorde den mest känd på 70-talet men kommer inte på vem. Kan höra rösten i huvudet men får inte upp något namn. Mycket frustrerande.
Posta gärna egna förslag på cool-musikvideor (enligt kriterierna i startinlägget).
P.S. Ett tips är att ta bort youtube-taggarna i citat så blir det inte så långt. Onödigt att posta samma video flera ggr, bara gör sidan segare att ladda.
Jag valde just McFerrins version för sin cool-faktor, inte för att det är den bästa version som gjorts. Men jag håller med om att låten är rätt cool i sig. Har försökt komma på vilken artist som gjorde den mest känd på 70-talet men kommer inte på vem. Kan höra rösten i huvudet men får inte upp något namn. Mycket frustrerande.
Posta gärna egna förslag på cool-musikvideor (enligt kriterierna i startinlägget).
P.S. Ett tips är att ta bort youtube-taggarna i citat så blir det inte så långt. Onödigt att posta samma video flera ggr, bara gör sidan segare att ladda.
Senast redigerad av Iridia 2012-03-11 2:06:22, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen