Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Nirodha » 2012-03-06 15:13:30

VeganGeekGirl skrev:Jag har diagnosen Autistiskt Syndrom eller samma diagnos som min lillebror fast utan utvecklingsstörning. Jag kan visserligen prata men det är jobbigt och tröttar mig lätt.
Ibland kan jag vara hur glad och nöjd som helst men bli enormt besvärad av att behöva yttra ens ett enda ord. Jag vet inte om det hänger ihop, men det verkar irritera människor enormt.
Jag kan inte heller inleda och upprätthålla ett samtal och har aldrig kunnat, även om jag verkligen försöker.
Jag berättade vad jag mindes från min barndom under utredning, saker som förbryllade mig och annat som mina föräldrar inte har koll på att jag hade problem med. Jag var aldrig typen som berättade sånt.

Jag kan få väldigt svårt att både prata och röra mig om jag blir för stressad. Det är som om funktionerna plötsligt stängs av för att jag inte har tillräcklig med energi över för att de ska fungera. Om jag försöker prata inleder jag kanske en mening, men stannar upp och tar en lång paus innan jag fortsätter.

.. Tror inte att vi pratar om riktigt samma sak, men jag tyckte ändå att det var intressant.
Tycker du alltid att det är lika jobbigt att prata, eller finns det omständigheter som påverkar det?
Nirodha
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-06

Inläggav totizedger » 2012-03-10 15:51:58

När jag var liten så fick jag diagnosen atypisk autism. Fick reda på det när jag var tio år. Senare så stämde mer in på mig och jag fick aspergers syndrom bevisat. Det var för attt jag var tidig med språkutvecklingen som gjorde att jag har asperger
totizedger

Anslöt: 2011-05-22

Inläggav totizedger » 2012-03-10 15:53:43

Det ska stå asperger efter stämde i meningen ovan var tvungen att rätta det
totizedger

Anslöt: 2011-05-22

Inläggav LagomAnonym » 2013-10-25 3:41:38

Autistiskt syndrom, infantil autism, klassisk autism och Kanners syndrom är olika benämningar på samma diagnos. D.v.s den formen av autism som anses vara svårast. Majoriteten med diagnosen har även en eller flera utvecklingsstörningar (ca 70-80%). Asperger och dess olika benämningar är den "lättaste" diagnosen i autismspektrumet.

Satt tillsammans med min psykiatriker och både diskuterade och läste igenom detta i diagnosmanualerna tidigare idag så det bör med största säkerhet stämma. Har själv fått diagnosen Kanners syndrom/autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning.

Med vänliga hälsningar,
:-)Happy
LagomAnonym
Ny medlem

Anslöt: 2013-10-25

Inläggav Heidi79 » 2013-10-25 12:27:01

jag med :-)Happy
Heidi79

Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in