I'm glad i'm a boy, i'm glad i'm a girl

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: I'm glad i'm a boy, i'm glad i'm a girl

Inläggav Alien » 2012-03-07 22:44:22

Iridia skrev:
Alien skrev:Barn tar inte skada av att ha tråkigt, det är det bara vuxna och tonåringar som (inbillar sig att de) gör! :P

Jo, det kan de visst göra. Om man saknar egen fantasi kan man behöva stimulans utifrån. Jag behöver fortfarande det. Och det var inte så att jag blev bortskämd med det som barn, vi hade inte ens TV.

Dessutom behöver inte böcker för riktigt små barn vara fantastiskt roliga el spännande, vardagen är spännande nog.

Nej, det är den verkligen inte! Inte samtida vardag i alla fall. Möjligen vardagen någon annanstans, eller för länge sedan. Som i Bullerbyn eller Lönneberga t ex. Fy för den lede för alla fullkomligt meningslösa fula äckliga samtidsböcker på 70-talet!

Nä, tacka vet jag riktiga sagor av HC Andersen, Bröderna Grimm och Zacharias Topelius! Tintin. Smurfarna. Och Disneys långfilmer.

Det du föreslår är för äldre barn, du kommer säkert inte ihåg vad du fick läst för dig när du var 1-2 år gammal. Och eftersom så små barn inte känner till så mycket om verkligheten, så är det mesta nytt.

Jag skulle aldrig ha läst bröderna Grimms sagor för mitt ettåriga barn, det hade gått över hennes huvud. Sådan sagor kan man berätta för äldre barn. (Utom Hans och Greta som jag mindes som speciellt skrämande.).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-07 23:23:38

Har precis läst klart "Proggiga barnböcker" nu och den var väldigt underhållande. :D
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-10 0:15:02

Savanten Svante skrev:Barnböcker för krigis, om TOBAK!

Bild

1971 gav barnboksparet Inger och Lasse Sandberg ut "Vad är det som ryker?".

Bild

Nicke Nyfiken rökte friskt:

Bild

Bild

Men tummens mamma slutade röka!

Bild

Tacka vet jag Alfons pappa...alltid pipan i handen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-10 0:16:22

Henkkalexi skrev:Har precis läst klart "Proggiga barnböcker" nu och den var väldigt underhållande. :D

Ja det blir ju underhållande eftersom pendeln svängt 180 grader sen 70-talet. Solidaritet och diskbänksrealism är ju hopplöst ute dessvärre och idag blir det istället komik av det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Iridia » 2012-03-10 0:54:42

Alien skrev:
Iridia skrev:Nä, tacka vet jag riktiga sagor av HC Andersen, Bröderna Grimm och Zacharias Topelius! Tintin. Smurfarna. Och Disneys långfilmer.

Det du föreslår är för äldre barn, du kommer säkert inte ihåg vad du fick läst för dig när du var 1-2 år gammal. Och eftersom så små barn inte känner till så mycket om verkligheten, så är det mesta nytt.

Jag skulle aldrig ha läst bröderna Grimms sagor för mitt ettåriga barn, det hade gått över hennes huvud. Sådan sagor kan man berätta för äldre barn. (Utom Hans och Greta som jag mindes som speciellt skrämande.).

Jag vet inte om mamma läste något alls när jag bara var ett men några år senare dög de klassiska sagoböckerna utmärkt. Är väldigt glad att jag inte blev pådyvlad några fula och helt meningslösa 60-70-talsböcker (utom vid något enstaka tillfälle när nån släkting klantade sig och gav mig en bok om Spöket Laban som jag inte gillade alls) utan bara de böcker som mamma läste som barn. Så fort jag kunde läsa själv så slukade jag alla mammas Pelle Svanslös, Ture Sventon, Kastrullresan, Pippi Långstrump etc.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-10 21:24:13

KrigarSjäl skrev:
Henkkalexi skrev:Har precis läst klart "Proggiga barnböcker" nu och den var väldigt underhållande. :D

Ja det blir ju underhållande eftersom pendeln svängt 180 grader sen 70-talet. Solidaritet och diskbänksrealism är ju hopplöst ute dessvärre och idag blir det istället komik av det.

Många av dagens barnböcker är rent ut sagt urusla. Förr räknade man med barn som tänkande individer, och man ansåg att de klarade realism. Nu måste allt vara putslustigt och utslätat, och det gör att det knappt kan räknas som litteratur längre...

Barn behöver både sagor, diskbänksrealism, kultur från andra länder och fakta. Fattar inte vad som hänt med barnböckerna, för de är jäkligt utslätade numera.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Intressanta intressen

Logga in