Stämd av personal
Re: Stämd av personal
LarNor skrev:Finns något som kallas nödvärn...
Tror det blir svårt att få igenom.
Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:
- Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
- Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
- Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
- Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsr%C3%A4tt
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Björne skrev:inga som helst sympatier för någon som ger sig på folk med våld
Gäller det rånare osv också?, eller är man elak ifall man ger en rånare stryk?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det där att du inte tror dig kunna klara av att sitta i samma rum som personen är intressant. Kan du få en läkare att yttra sig om det?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
LarNor skrev:Björne skrev:Bra att brottsoffret tog saken till polisen. Själv har jag inga som helst sympatier för någon som ger sig på folk med våld. Du verkar inte det minsta ångerful heller utan bara rädd för vad påföljden blir...
Ingen kan bli hur provocerad som helst heller.
Jo, faktiskt. Vi omger oss alla av provocerande svinpälsar som vi stör oss på. En stor del av att bli vuxen handlar om att finna bättre sätt att hantera dem än att puckla på dem.
Handlar det möjligen om Aspcenter? Det låter i alla fall misstänkt likt hur det var när jag bodde där... Jag var också livrädd för en som jobbade där. Jag kommer inte ihåg vad han hette, Peter kommer upp i huvudet, men det kan vara hur fel som helst... Han blev skitförbannad på mig för att jag var rädd för honom, och försökte typ hota och skrämma mig till att sluta vara rädd för honom... De andra blev också arga på mig för att jag var rädd för honom.
När jag hade varit inlagd på psyket och skulle skrivas ut så var det han som kom för att hämta mig, fast jag sagt till de andra att jag vägrade åka med honom. Jag vägrade givetvis att hoppa in i bilen, så jag började gå... Vet inte hur långt jag gått när en bil stannade, en ensam kvinna som frågade om jag ville åka med. Hon kom som en räddande ängel...
Anmäl stället för all psykisk misshandel de utsatt dig för!
När jag hade varit inlagd på psyket och skulle skrivas ut så var det han som kom för att hämta mig, fast jag sagt till de andra att jag vägrade åka med honom. Jag vägrade givetvis att hoppa in i bilen, så jag började gå... Vet inte hur långt jag gått när en bil stannade, en ensam kvinna som frågade om jag ville åka med. Hon kom som en räddande ängel...
Kimmelie skrev:försökte typ hota och skrämma mig till att sluta vara rädd för honom...
Priceless!
- plåtmonster
Nej det är inte Aspcenter, jag bor i västernorrland.
Jag blir så glad att höra det, det finns faktiskt underbara människor i världen. Det fanns också några i personalen på mitt boende som var underbara. Men hur boendet sköttes är skandal.
Mina föräldrar hjälper mig med att göra en anmälan av boendet till Socialstyrelsen.
Att du klarar av det är väldigt skönt att höra och jag är glad för dig att du slipper mina svårigheter. Men det finns dom som inte har det lika lätt. Har inget att göra med att "bli vuxen". Alla människor har en gräns, han hade ständigt klivit över min i nästan två år och när en människa är tillräckligt psykiskt nedbruten (och jag var väldigt nedbruten, men det är för långt för att gå in på här) så klarar man inte vad som helst.
Kimmelie skrev:Vet inte hur långt jag gått när en bil stannade, en ensam kvinna som frågade om jag ville åka med. Hon kom som en räddande ängel...
Jag blir så glad att höra det, det finns faktiskt underbara människor i världen. Det fanns också några i personalen på mitt boende som var underbara. Men hur boendet sköttes är skandal.
Mina föräldrar hjälper mig med att göra en anmälan av boendet till Socialstyrelsen.
Björne skrev:LarNor skrev:Björne skrev:Bra att brottsoffret tog saken till polisen. Själv har jag inga som helst sympatier för någon som ger sig på folk med våld. Du verkar inte det minsta ångerful heller utan bara rädd för vad påföljden blir...
Ingen kan bli hur provocerad som helst heller.
Jo, faktiskt. Vi omger oss alla av provocerande svinpälsar som vi stör oss på. En stor del av att bli vuxen handlar om att finna bättre sätt att hantera dem än att puckla på dem.
Att du klarar av det är väldigt skönt att höra och jag är glad för dig att du slipper mina svårigheter. Men det finns dom som inte har det lika lätt. Har inget att göra med att "bli vuxen". Alla människor har en gräns, han hade ständigt klivit över min i nästan två år och när en människa är tillräckligt psykiskt nedbruten (och jag var väldigt nedbruten, men det är för långt för att gå in på här) så klarar man inte vad som helst.
Bjäbbmonstret skrev:Det där att du inte tror dig kunna klara av att sitta i samma rum som personen är intressant. Kan du få en läkare att yttra sig om det?
Ingen aning, min psykolog har faktiskt uttryckt önskan om att få vara med under rättegången. Det kändes väldigt skönt att höra. Hon säger att hon "har haft med det boendet att göra förut". Jag vet inte, har inte nämnt det där för henne men det borde jag kanske göra.
@Sammelsurium
Jag vet, jag syftade inte på mitt eget fall när jag skrev det om nödvärn. Men när Björne skrev att han inte hade några sympatier alls för den som brukar våld så påpekade jag bara det om nödvärn.
LarNor skrev:Bjäbbmonstret skrev:Det där att du inte tror dig kunna klara av att sitta i samma rum som personen är intressant. Kan du få en läkare att yttra sig om det?
Ingen aning, min psykolog har faktiskt uttryckt önskan om att få vara med under rättegången. Det kändes väldigt skönt att höra. Hon säger att hon "har haft med det boendet att göra förut". Jag vet inte, har inte nämnt det där för henne men det borde jag kanske göra.
Kan du prata med din psykolog och be om en remiss till en psykiatriker för att se om det går att få ha stöd med i rätten? Du bör ju definitivt ha rätt till det, iallafall.
Låter väldigt bra att du har en psykolog som verkar vettig. Be henne vara med dig så mycket som möjligt som stöd, både innan, under och efter rättegången.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Att aspies omöjligt kan ljuga är en myt, vissa kan inte men andra kan. Precis som med alla andra egenskaper är det väldigt individuellt.
Och nej en rättegång kan inte döma någon annan än den som för närvarande är anklagad. I rättegången mot TS kan alltså bara denne bli dömd för något, om man vill driva något mot den andra parten i målet får man göra en egen anmälan och har man tur kommer det tas upp i en annan rättegång med ombytta roller.
Och nej en rättegång kan inte döma någon annan än den som för närvarande är anklagad. I rättegången mot TS kan alltså bara denne bli dömd för något, om man vill driva något mot den andra parten i målet får man göra en egen anmälan och har man tur kommer det tas upp i en annan rättegång med ombytta roller.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Kostymhippie skrev:Att aspies omöjligt kan ljuga är en myt, vissa kan inte men andra kan. Precis som med alla andra egenskaper är det väldigt individuellt.
Nä det är mycket generaliseringar om Aspergare. Det är klart jag KAN ljuga, men jag tänker inte det eftersom dels det är väldigt osmart tror jag och dels jag gör det helt enkelt inte. Men det är klart jag kan om jag vill.
Kostymhippie skrev:Och nej en rättegång kan inte döma någon annan än den som för närvarande är anklagad. I rättegången mot TS kan alltså bara denne bli dömd för något, om man vill driva något mot den andra parten i målet får man göra en egen anmälan och har man tur kommer det tas upp i en annan rättegång med ombytta roller.
Det enda jag önskar är att han får sparken eller blir omplacerad och att han lämnar mig ifred. Jag bryr mig inte om honom och han borde göra detsamma med mig.
Henkkalexi skrev:Kan du prata med din psykolog och be om en remiss till en psykiatriker för att se om det går att få ha stöd med i rätten? Du bör ju definitivt ha rätt till det, iallafall.
Låter väldigt bra att du har en psykolog som verkar vettig. Be henne vara med dig så mycket som möjligt som stöd, både innan, under och efter rättegången.
Ska göra det. Tack så mycket för ditt (och ni andra) stöd och uppmuntran.
Kimmelie skrev:När jag hade varit inlagd på psyket och skulle skrivas ut så var det han som kom för att hämta mig, fast jag sagt till de andra att jag vägrade åka med honom. Jag vägrade givetvis att hoppa in i bilen, så jag började gå... Vet inte hur långt jag gått när en bil stannade, en ensam kvinna som frågade om jag ville åka med. Hon kom som en räddande ängel...
Kimmelie, jag är nyfiken på om du har anmält boendet för det där (och annat)? Och isåfall hur det gick. Så här står det i Socialstyrelsens regler: "Det kan antas att den enskilde önskar få sitt behov av stöd tillgodosett av så få personer som möjligt – personer som känner den enskilde väl och som han eller hon har haft möjlighet att själv välja. De boende skall därför ha inflytande och medbestämmande över vilken personal som skall hjälpa dem i gruppbostaden."
Och den där snubben som hämtade dig bröt ju klart och tydligt mot dom reglerna. Men ändå, hur jävla korkad får man vara? Han (och dom som skickade honom) verkar ju inte ha något som helst sunt förnuft.
Känns så fruktansvärt att läsa det dom gjorde mot dig så jag skickar en sån här om du vill ha den.
Oavsett hur det går i rättegången skulle jag anmäla boendet för att de inte såg till att skydda dig från denna anställda som dom har ansvar för. Hans beteende är ju helt oacceptabelt och oprofessionellt.
Jag har erfarenhet av en psykopat till vårdare hela tiden jävlades med en av de boende, förutom att han småfifflade till sig pengar och levde dubbelliv privat. Man försökte få honom omplacerad men det tog flera år innan facket gick med på det eftersom det inte fanns bevis mot honom. För facket är personalen alltid viktigare än de boende, helt oavsett om de sköter sitt jobb eller inte.
Hoppas du får en rättvis rättegång i alla fall. Jag tycker det är uppenbart att du blev provocerad, hoppas de fattar det också.
Jag har erfarenhet av en psykopat till vårdare hela tiden jävlades med en av de boende, förutom att han småfifflade till sig pengar och levde dubbelliv privat. Man försökte få honom omplacerad men det tog flera år innan facket gick med på det eftersom det inte fanns bevis mot honom. För facket är personalen alltid viktigare än de boende, helt oavsett om de sköter sitt jobb eller inte.
Hoppas du får en rättvis rättegång i alla fall. Jag tycker det är uppenbart att du blev provocerad, hoppas de fattar det också.
LarNor skrev:Kimmelie, jag är nyfiken på om du har anmält boendet för det där (och annat)? Och isåfall hur det gick. Så här står det i Socialstyrelsens regler: "Det kan antas att den enskilde önskar få sitt behov av stöd tillgodosett av så få personer som möjligt – personer som känner den enskilde väl och som han eller hon har haft möjlighet att själv välja. De boende skall därför ha inflytande och medbestämmande över vilken personal som skall hjälpa dem i gruppbostaden."
Och den där snubben som hämtade dig bröt ju klart och tydligt mot dom reglerna. Men ändå, hur jävla korkad får man vara? Han (och dom som skickade honom) verkar ju inte ha något som helst sunt förnuft.
Känns så fruktansvärt att läsa det dom gjorde mot dig så jag skickar en sån här om du vill ha den.
Det är några år sen. Jag orkade inte göra nån anmälan. Jag flydde därifrån, och hade fullt upp med att lappa ihop de spillror som var kvar av mig. Nu vill jag helst bara fortsätta att glömma det stället... Det finns ett par trådar om Aspc, som jag skrivit en del i, även om de mest handlar om andra som också plågats där.
nescio skrev:Är det inte en typisk aspergeregenskap att inte kunna ljuga.KrigarSjäl skrev:-Neka. Erkänn ingenting.
Mened gäller inte den målsägande i domstol, kom ihåg det!
Nej det är en myt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Det lönar sig att inte ljuga i rätten oftast tror jag. De är experter på att upptäcka lögnare och försöker man och inte är van så tror jag t.om en ovan kan se det. Sen har jag inbillat mig att det är svårt att vara konsekvent i sin lögnaktiga historia, många saker som måste hållas i tankarna. Bättre att vara tyst så lurar de sig själva.
Iridia skrev:Oavsett hur det går i rättegången skulle jag anmäla boendet för att de inte såg till att skydda dig från denna anställda som dom har ansvar för. Hans beteende är ju helt oacceptabelt och oprofessionellt.
Aaaww, tack det värmde väldigt mycket.
Kimmelie skrev:Det är några år sen. Jag orkade inte göra nån anmälan. Jag flydde därifrån, och hade fullt upp med att lappa ihop de spillror som var kvar av mig. Nu vill jag helst bara fortsätta att glömma det stället... Det finns ett par trådar om Aspc, som jag skrivit en del i, även om de mest handlar om andra som också plågats där.
Nä ibland är det bäst att bara gå vidare, det var precis vad jag försökte göra och bara glömma allt. Men nu har han dragit det tillbaka på mig och inspirerat mig att försöka få ut allt han och boendet gjort till allmänheten.
Parvlon skrev:Bättre att vara tyst så lurar de sig själva.
1. Under rättegången har du rätt att hålla tyst och överlåta ordet till din advokat, du kan hålla överläggningar med advokaten om denne har några frågor eller om du vill ha något förtydligat, men det är väldigt klokt att inte säga något alls, då gör du inte heller bort dig.
2. Du bör åberopa att du drabbades av en panikattack och inte kunde styra över dina handlingar, detta kombinerat med att vårdaren hade order att hålla sig borta från dig och att du varnade honom när han var på väg mot dig, borde fria dig.
3. Överlägg med advokaten innan om du istället kan få skadestånd för att han konsekvent brutit mot det som beslutades på hemmet (gör det innan rättegången).
2. Du bör åberopa att du drabbades av en panikattack och inte kunde styra över dina handlingar, detta kombinerat med att vårdaren hade order att hålla sig borta från dig och att du varnade honom när han var på väg mot dig, borde fria dig.
3. Överlägg med advokaten innan om du istället kan få skadestånd för att han konsekvent brutit mot det som beslutades på hemmet (gör det innan rättegången).
Håller med Miche. Mycket bra råd!
För att göra en liknelse så är som om någon som t ex jobbar med tigrar eller hundar och hela tiden jävlas med en av dem, och sedan en dag kommer för nära och fortsätter provocera fast den tydligt visar att den är rädd och beredd att försvara sig.
Och sen bara: "Buhu, han bet mig!"
Ja, jätteförvånande.
I det fallet är det knappast det skräckslagna djuret som ska straffas utan ärkepuckot som inte skötte sitt jobb. Eller arbetsgivaren som inte sett till att den anställde har rätt utbildning, handledning och personlighetstyp för uppgiften.
För att göra en liknelse så är som om någon som t ex jobbar med tigrar eller hundar och hela tiden jävlas med en av dem, och sedan en dag kommer för nära och fortsätter provocera fast den tydligt visar att den är rädd och beredd att försvara sig.
Och sen bara: "Buhu, han bet mig!"
Ja, jätteförvånande.
I det fallet är det knappast det skräckslagna djuret som ska straffas utan ärkepuckot som inte skötte sitt jobb. Eller arbetsgivaren som inte sett till att den anställde har rätt utbildning, handledning och personlighetstyp för uppgiften.
Tycker man gott kan straffa både arbetsgivare (chef) och anställd.
Men alla berätterlser på aspergerforum har fått mig iaf att vara extremt skeptisk mot alla former av social omsorg med anställd personal.
Men alla berätterlser på aspergerforum har fått mig iaf att vara extremt skeptisk mot alla former av social omsorg med anställd personal.
- plåtmonster
Skaffa en bra advokat, och undersök möjligheterna för att göra en motanmälan.
Denna person hade vissa skyldigheter i sin roll som vårdare, och det är inte omöjligt att det kan finnas möjlighet att se detta som självförsvar/nödvärn.
Jag är principiellt en stark motståndare mot våld i alla former, men det du utsattes för var en ganska stark form av psykiskt våld, och man har rätt att försvara sig när man blir angripen.
Men diskutera saken med en bra advokat först, så du vet om du har en vinkling som kan hålla.
Lycka till!
Denna person hade vissa skyldigheter i sin roll som vårdare, och det är inte omöjligt att det kan finnas möjlighet att se detta som självförsvar/nödvärn.
Jag är principiellt en stark motståndare mot våld i alla former, men det du utsattes för var en ganska stark form av psykiskt våld, och man har rätt att försvara sig när man blir angripen.
Men diskutera saken med en bra advokat först, så du vet om du har en vinkling som kan hålla.
Lycka till!
Kostymhippie skrev:Om det finns flera vittnen som sett alltihop är det såklart bättre att erkänna, men istället för att vara ynklig och ångerfull ska man vara korrekt och förstående. Förklara sakligt bakgrunden till incidenten, säg att du förstår att ditt agerande var både moraliskt och logiskt fel men att du p.g.a din funktionsnedsättning inte kunde hantera situationen där och då.
Men som sagt, endast om det finns tillförlitliga vittnen som sett hela händelseförloppet.
Jag ändrar den delen av mitt inlägg till att instämma med Kostymhippie. Det här låter mer ansvarstagande och är rättegången ett skådespel så vinner du på att vara ansvarstagande MEN med saklig grund till det "brott" du gjort dej skyldig till.
(Personligen anser jag det väldigt lättförklarligt att slutligen dänga till någon som aktivt provocerar fram det under längre period.... den där personalen kanske borde genomgå en sinnesundersökning själv? "Luften är fri!" borde personen ifråga vuxit ifrån runt tolv års ålder..)
Nu förstår jag varför du valt just den avataren, du tror verkligen att du lever i Sin CityKrigarSjäl skrev:Om det finns vittnen är det naturligtvis svårare att komma undan, men varför ge åklagarsidan gratispoäng i en rättegång mot en själv?
Om du skruvar ner din naivitet en aning så inser du att en rättegång inte handlar om moral, rätt och fel, ärligt uppsåt och så vidare utan mer om ett plus ett. Om du bara visste hur många som snackat på sig själva straff helt i onödan.
Har du varit på några rättegångar själv förresten?
Och varför skulle det vara bättre "att säga som det är"?
Idiotiskt om du frågar mig. Kommer du direkt från kyrkans barntimme eller vad?
Det är ju lika dumhederligt som en annan forumit som sade att han skulle lämna hundralappen till polisen om han hittade en på gatan.
For fucks sake. Ut i verkligheten med er era små dygdemönster.
weasley skrev:(Personligen anser jag det väldigt lättförklarligt att slutligen dänga till någon som aktivt provocerar fram det under längre period.... den där personalen kanske borde genomgå en sinnesundersökning själv? "Luften är fri!" borde personen ifråga vuxit ifrån runt tolv års ålder..)
Du gav mig ett gott skratt där och det är alltid bra med ett gott skratt. Så tack för det.
Jag var nyss på en "personutredning". Man var skyldig att gå på den, antar att det är rutin för alla som är åtalade för brott. Någon som varit på en sådan och har nå åsikter? Jag tyckte det var total smörja och bortkastad tid, dom frågade så meningslösa och enkla frågor: "gick det bra i skolan?" (svar ja) "dricker du alkohol?" (svar nej) "har du någonsin använt narkotika?" (svar nej). Det var ungefär vad som sas under hela mötet/utredningen, wow, undra om dom kom fram till något fantastiskt. Dessutom så har jag gjort en eller flera personutredningar redan hos psykiatrin så vad fan ber dom inte om att få kolla på dom istället? Tycker också man borde kunna kräva att han gör en personutredning också, om jag måste göra en varför ska inte han göra en då?
Jag gör väl en uppdatering här när något händer. Stort tack till alla som skrivit och delat med sig av tankar, åsikter, råd och stöd. Iridia, Henkkalexi, Miche, weasley, Kimmelie och alla andra.
Återgå till Att leva som Aspergare