Hur blir när ni träffar folk? + tips
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur blir när ni träffar folk? + tips
Imorgon ska jag träffa mina vänner. Och nu innan känner jag mig jätte nervös och får panik..är det någon som känner igen sig? Det känns som jag ska börja gråta. Vet ni hur jag menar? Känner någon igen sig? Kan ni ge tips för att lugna ner känslorna, för jag saknar ju mina vänner...vill kunna träffa dom utan känna att jag ska börja gråta hela tiden! Ge mig tips! SVARA SÅ JAG HINNER LÄSA INNAN IMORGON!
Re: Hur blir när ni träffar folk?+tips
Skriv upp en lista på anledningar till varför du bör vara rädd och en annan där du listar varför du inte ska vara rädd så gör du en sammanfattning. Blir det värre än bra så är det nog bäst att ställa in.
Dem enda tipsen jag kan ge är typ.
1. Ät ordentligt(normalt) nån/några timmar innan och ät inte nånting konstigt (typ godis), maten gör extremt mycket, när magen är full så är magen nöjd å glad, å då skickar han samma signaler te resten av kroppen.
2. Andas, andas andas andas, djupa lugna andetag.
3. Stressa inte upp dig så mycket, du ska bara träffa några vänner, chansen att jorden går under pga. det är ca 0.00000000000000000000000000001%. chansen att du dör pga. mötet är ca 0.000000000000000000000000001%, och det värsta som kan hända är väll typ att du svimmar medans ni umgås, men vafan gör det? jorden går inte under av det heller.
Det är iaf. dem 3 tippsen jag själv kör med för att orka med livet.(social fobi)
Ha ett öppet tankesätt å försök attackera problemet med logik.
Se hur det har gått med andra situationer, när du var liten tex. då kunde du säkert leka med andra ungar utan å ha den minsta ångest, så vad är det som säger att du inte kan göra samma sak idag?
Sen kommer du inte bli 100% lugn på en gång, dethär är nånting man måste träna bort (jag ska börja KBT snart), lära sig hantera ångest är en jättestor sak.
1. Ät ordentligt(normalt) nån/några timmar innan och ät inte nånting konstigt (typ godis), maten gör extremt mycket, när magen är full så är magen nöjd å glad, å då skickar han samma signaler te resten av kroppen.
2. Andas, andas andas andas, djupa lugna andetag.
3. Stressa inte upp dig så mycket, du ska bara träffa några vänner, chansen att jorden går under pga. det är ca 0.00000000000000000000000000001%. chansen att du dör pga. mötet är ca 0.000000000000000000000000001%, och det värsta som kan hända är väll typ att du svimmar medans ni umgås, men vafan gör det? jorden går inte under av det heller.
Det är iaf. dem 3 tippsen jag själv kör med för att orka med livet.(social fobi)
Ha ett öppet tankesätt å försök attackera problemet med logik.
Se hur det har gått med andra situationer, när du var liten tex. då kunde du säkert leka med andra ungar utan å ha den minsta ångest, så vad är det som säger att du inte kan göra samma sak idag?
Sen kommer du inte bli 100% lugn på en gång, dethär är nånting man måste träna bort (jag ska börja KBT snart), lära sig hantera ångest är en jättestor sak.
Jo nog känner jag igen mig men även om lite mindre extremt. Mitt bästa tips är att vara ärlig, säg till dom hur nervös och varför du är det. Bara att berätta om det för de du ska umgås för hjälper mig jätte mycket, det var så jag tex klarade upp körningen. Jag berättar att jag har asperger och hur nervös jag va och varför det är så svårt för någon som mig och och de flesta är väldigt förstående om man är ärlig och sen känns det mycket bättre.
På sistone har jag börjat vara väldigt öppen om hur jag är och hur jag fungerar, att jag har asperger och hur jag tänker och känner. Och har inte haft en kompis ännu som inte är förstående i vem jag är, tvärtom, de brukar bli glada när de förstår bättre hur jag funkar och det är så en bra vän ska reagera tycker jag. Efter man har pratat ut så känns det alltid mycket bättre när jag träffar dom i framtiden och jag är mycket lugnare.
Var inte så orolig hur folk kommer att acceptera dig, för en bra vän så är detta inget problem, och om du inte känner för att prata så fritt med alla, finns ju en del man är bättre vän med en andra och då kan du ju prata med denna då det kan vara tillräckligt om du har en vän där och där som förstår dig, dom du bryr dig mest om.
Lycka till och ha kul ; )
På sistone har jag börjat vara väldigt öppen om hur jag är och hur jag fungerar, att jag har asperger och hur jag tänker och känner. Och har inte haft en kompis ännu som inte är förstående i vem jag är, tvärtom, de brukar bli glada när de förstår bättre hur jag funkar och det är så en bra vän ska reagera tycker jag. Efter man har pratat ut så känns det alltid mycket bättre när jag träffar dom i framtiden och jag är mycket lugnare.
Var inte så orolig hur folk kommer att acceptera dig, för en bra vän så är detta inget problem, och om du inte känner för att prata så fritt med alla, finns ju en del man är bättre vän med en andra och då kan du ju prata med denna då det kan vara tillräckligt om du har en vän där och där som förstår dig, dom du bryr dig mest om.
Lycka till och ha kul ; )
Re: Hur blir när ni träffar folk? + tips
Hände mig ibland när jag var tonåring. Särskilt om någon skulle komma hem till mig, det var av någon anledning mycket nervösare än om jag skulle till dom. Gick över med tiden, men jag förstår att det inte är någon tröst för dig just nu.
Den enda självbehandlingsteknik jag känner till mot stress, ångest, fobier, nervositet och andra överreaktioner är Emotional Freedom Technique (EFT). Finns många filmer på youtube som visar hur man gör, t ex denna (på engelska):
Den enda självbehandlingsteknik jag känner till mot stress, ångest, fobier, nervositet och andra överreaktioner är Emotional Freedom Technique (EFT). Finns många filmer på youtube som visar hur man gör, t ex denna (på engelska):
Jag blir också nervös, men brukar tänka på att det faktiskt är mina vänner det handlar om särskilt om det är sådana som ställt upp för mig innan. Var bara öppen med hur du känner så går det nog bra, för om de verkligen är dina vänner så lär du få mycket bra förståelse. Som någon sa här innan att riktiga vänner klarar det. lycka till nu och försök ha roligt och fokusera på det som fungerar när du är med dina vänner !
Det är det bästa råd jag kan ge dig, själv har jag nämligen alldeles för lätt att komma ihåg de dåliga sakerna och inte de bra fastän det faktiskt hänt mycket positivt när jag umgåtts med mina vänner.
Det är det bästa råd jag kan ge dig, själv har jag nämligen alldeles för lätt att komma ihåg de dåliga sakerna och inte de bra fastän det faktiskt hänt mycket positivt när jag umgåtts med mina vänner.
Hej, ingen snabblösning, men kanske något för fler än mig.
Internettbaserad behandling för oss som har socialfobi, jag har anmält mig, men vet ännu inte om jag får delta.
Terapin kan skötas med en smartephone.
https://www.iterapi.se/sites/msofie/
Internettbaserad behandling för oss som har socialfobi, jag har anmält mig, men vet ännu inte om jag får delta.
Terapin kan skötas med en smartephone.
https://www.iterapi.se/sites/msofie/
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Nja, det är väl mest att jag kan bli väldigt trött av att umgås med vissa människor. En del fullständigt dränerar mig på energi.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Att leva som Aspergare