Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Zombie » 2012-02-25 18:06:10

En till bortkörd. Den som inte bara vill skylla ifrån oss som redan hänger här kan ju fundera över varför, resten kan gå och leka någon annanstans.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2012-02-25 18:24:09

Parvlon skrev:
treeman skrev:Hur länge är maxtiden för att vara "Förhandsgranskad"?
Den frimodige var det ett bra tag så en bättre fråga är nog: "vad är minimumtiden för.." eller "vad måste jag göra för att.."

Admin

Jag har besvarat inlägget här
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Iridia » 2012-03-08 15:01:42

Och en till som blivit konstigt bemött:
viewtopic.php?f=22&t=25249&p=717597&start&view=show#p717597

Citerat från den låsta tråden:

Titti skrev:
weasley skrev:Frimodig är Frimodig. Han har ofta lämnat ut ett telefonnummer till andra som känt sej i kläm. Att han gjorde så här, är alltså helt i linje med hur han brukar uppträda så jag ser inget konstigt med det.

Jag delar helt och hållet weasleys bedömning här - såvitt jag känner Frimodig från forumet. Däremot vet jag ingenting utöver detta, det vet jag inte heller om dig eller om laladada, som startade tråden. Så är det och så måste det vara.

Jag vill samtidigt passa på att påpeka att vi inte kan agera på det vi inte ser själva och vi är i många fall beroende av att inlägg anmäls om det finns skäl att vi skall titta på det. En sådan fråga som du ställer här hade kunnat förbli obesvarad om ingen av oss råkar läsa den eller någon anmäler. Vi läser inte allt som skrivs, det har vi ingen möjlighet till.

Jag misstänker att detta inte är det svar du vill ha eller hoppats få men så här är det. Den som inte klarar att agera utifrån detta bör söka sig någon annanstans eftersom detta är ett forum främst för vuxna aspergare och det är hela tiden vår utgångspunkt.

Ja, det låter ju jättebra i teorin och så, men i praktiken så är man inte vuxen när man är 16. Och har man AS så är det inte säkert att man är det när man är 40 eller 50 eller 60 heller. Du verkar inte fatta detta ingår i diagnosen? Du bara går efter det som står i passet eftersom DU inte vill ha fler 'ungar' på halsen. Men nu har du det vare sig du vill eller inte, i o m att du tackat ja till ditt uppdrag som Admin för ett AS-forum. :wink:

Titti skrev:Att ingripa mot att en vuxen man erbjuder en tonårig flicka hjälp på det sätt som skett här är inte aktuellt. Däremot kan vi mycket väl komma att göra en annan bedömning i en annan situation.

Så ni tycker inte det är konstigt att han formulerade sitt erbjudande nästan som en klumpigt skriven kontaktannons?

Frimodig skrev:Du kan skriva PM till mig så fixar vi upp det.

Sen kan du ringa, 0709-687536.

Du behöver inte vara bekymrad, jag är van med det mesta.

Sen är jag 67 och har skägg. Jag är totalt ofarlig. Fast jag är inte överviktig som mina kompanjoner, Aram och Carlos. De har konstiga namn eftersom de är utlänningar.

Lennart Frimodig

Han kanske skrev det så just för att inte skrämmas, men jag skulle nog blivit rätt undrande och avskräckt om jag vore 16 och någon skrev att han "är 67, har skägg och är totalt ofarlig". Varför skriver man det? Och vad har hans vikt och kompanjoner med saken att göra?

Han har tydligen någon sorts jobbcoachingfirma ihop med nämnda 'utlänningar' men det framgår inte av inlägget, det måste man ha läst andra inlägg för att veta. Varför skrev han inte den viktiga informationen istället för att skriva om skägget och vikten? Är detta ett sätt för honom att ragga jobb eller ville han hjälpa till gratis? Varför i så fall? (Han har själv medgivit att empati inte är hans starka sida och har uppträtt alltmer trollaktigt och hånfullt här.)

Jag håller helt med Maskrosen om att Frimodigs inlägg var ytterst olämpligt, även om han just den här gången nog faktiskt menade väl. (Å andra sidan är detta tydligen inte den enda tonårsflicka han försökt få kontakt med privat, om jag fattade saken rätt i en annan tråd.)

Varför inte ha som regel att göra förhandsgranskning på alla (vilka egentligen bara några få) som regelbundet skriver dumheter till nyanlända? Eller vill ni fortsätta låta dessa få vara 'portvakter' här och skrämma bort hjälpsökande redan 'i dörren'? För det är ju inte som att de själva kan låta bli att vara bland de första som svarar.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Miche » 2012-03-08 15:12:24

Moderator: Som du kanske minns så var Frimodig förhandsgranskad en tid, men även andra flitiga medlemmar har haft förhandsgranskning och det går helt enkelt inte att hantera med tanke på att vi inte har avlönat folk på heltid och arbetsbelastningen blir totalt ohållbar, så jag är ledsen att göra dig besviken på den punkten.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-03-08 15:22:57

OK, jag förstår.

Mitt andra förslag kvarstår ju också men eftersom Admin inte var intresserad så får vi väl ha kvar dessa dörrvakter.

Men Admins envishet skapar merarbete även för oss andra som då måste anmäla eller försöka hoppa in och minimera skadan dessa få marodörer ställer till med. Om man orkar. Jag orkar tyvärr sällan numera, har satt dem på Ignore och undviker de flesta nybörjartrådar, men det finns alltid någon annan som inte bara kan stå och se på.
Iridia

Inläggav Titti » 2012-03-08 15:34:24

Admin

Iridia skrev:Ja, det låter ju jättebra i teorin och så, men i praktiken så är man inte vuxen när man är 16. Och har man AS så är det inte säkert att man är det när man är 40 eller 50 eller 60 heller. Du verkar inte fatta detta ingår i diagnosen? Du bara går efter det som står i passet eftersom DU inte vill ha fler 'ungar' på halsen. Men nu har du det vare sig du vill eller inte, i o m att du tackat ja till ditt uppdrag som Admin för ett AS-forum. :wink:

Hur har du tänkt dig det rent praktiskt? Ska vi börja kräva e-legitimation eller personligt besök för att registrera sig på forumet? Något slags examen eller "forummognadsprov" likt de skolmognadsprov man fick göra när jag började skolan för att se om man var mogen nog för att börja?

Faktum är att det är fullt möjligt att Frimodig är en ung tonårsflicka och den han svarade är en äldre man. Det vet i vart fall inte jag (även om jag inte skulle tro det så VET jag inte).

Och även om vi visste ålder och kön på samtliga forumister, var skulle vi dra gränsen? Mer än tio års åldersskillnad? Inga under tjugo får ha kontakt med någon över trettio? Män får inte ha kontakt med kvinnor - eller kanske bara med kvinnor?

Tänk lite. Jag vet att du vill väl i din ständiga omsorg och oro över allt och alla som förefaller utsatta, ledsna, ensamma och/eller missförstådda på något sätt. Jag vet att du agerar på impuls och känsla men ibland önskar jag mer rationellt tänkande och saklig analys från din sida
Titti

Inläggav Iridia » 2012-03-08 15:53:55

Titti skrev:Admin

Iridia skrev:Ja, det låter ju jättebra i teorin och så, men i praktiken så är man inte vuxen när man är 16. Och har man AS så är det inte säkert att man är det när man är 40 eller 50 eller 60 heller. Du verkar inte fatta detta ingår i diagnosen? Du bara går efter det som står i passet eftersom DU inte vill ha fler 'ungar' på halsen. Men nu har du det vare sig du vill eller inte, i o m att du tackat ja till ditt uppdrag som Admin för ett AS-forum. :wink:

Hur har du tänkt dig det rent praktiskt? Ska vi börja kräva e-legitimation eller personligt besök för att registrera sig på forumet?

Självklart inte. Men det vore bra om du kunde sluta intala dig att det alla över 13 är 'vuxna människor' och acceptera faktum att mognadsgraden kan variera väldigt mycket oavsett vilken ålder personen uppger och faktiskt har, och anpassa Adminuppdraget efter detta faktum.

Något slags examen eller "forummognadsprov" likt de skolmognadsprov man fick göra när jag började skolan för att se om man var moden nog för att börja?

Haha, vilken bra idé! :)

Faktum är att det är fullt möjligt att Frimodig är en ung tonårsflicka och den han svarade är en äldre man. Det vet i vart fall inte jag (även om jag inte skulle tro det så VET jag inte).

Hon har skrivit sin ålder, han har skrivit sin. I det här fallet ser jag ingen anledning att misstro någon av dem på den punkten.

Och även om vi visste ålder och kön på samtliga forumister, var skulle vi dra gränsen? Mer än tio års åldersskillnad? Inga under tjugo får ha kontakt med någon över trettio? Män får inte ha kontakt med kvinnor - eller kanske bara med kvinnor?

Och det finns inga nyanser i din svart-vita värld? Att det som första inlägg till en nyanländ tonårstjej är olämpligt att en 67-årig man skriver sitt telefonnummer och börjar snacka om sitt utseende? Särskilt som vi inte vet om han ville hjälpa gratis (och i så fall varför) eller om han försökte ragga kunder till sitt företag (han nämner ju sina kompanjoner i inlägget).

Tänk lite. Jag vet att du vill väl i din ständiga omsorg och oro över allt och alla som förefaller utsatta, ledsna, ensamma och/eller missförstådda på något sätt. Jag vet att du agerar på impuls och känsla men ibland önskar jag mer rationellt tänkande och saklig analys från din sida.

Och jag skulle önska lite mindre av aspigt rationell rigiditet och mer förmåga att uppfatta nyanser från din sida. :wink:

EDIT: missade ett ord
Senast redigerad av Iridia 2012-03-08 16:04:29, redigerad totalt 1 gång.
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-03-08 16:00:17

Försöker han ragga kunder till sitt företag så verkar det vara en mycket ineffektiv metod som snarare gör att han konkar rätt fort. Därmed inte sagt att det säkert kan vara nån som behöver prata av sig som nappar på hans erbjudande. Gissar att han inte har så mycket tid egentligen så han visar medvetet en lite värre sida.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Maskrosen » 2012-03-08 16:19:45

Att inte ha tid att förhandsgranska inlägg från personer som är kända för att uttrycka sig olämpligt etc är inte samma sak som att låta dem hållas. Man kan tex stötta de personer som reagerar på deras olämpliga inlägg istället för att försvara de som beter sig olämpligt mot andra.

Det är inte heller samma sak att lämna ut telnummer och uppmana till kontakt IRL (vilket bör förhindras av forumet vad gäller äldre kontaktsökande män och unga, sårbara tonåringar), som att ha kontakt genom vanliga skrivna inlägg med råd och stöd (vilket man kan ha utan problem oavsett ålder och kön).

Det verkar dessutom vara rätt många ungdomar som söker sig hit för hjälp och stöd, och då vore det ju konstigt om inte forumet såg till att värna deras säkerhet. Alternativt bör forumet införa en tydlig 20-årsgräns så att tonåringarna, och deras föräldrar, vet att det inte är lämpligt och tryggt för dem att vara här.
Maskrosen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-03-06

Inläggav Zombie » 2012-03-08 17:33:24

Jag ser att Maskrosen har råkat ut för förhandsgranskning. I den mån det beror på de båda trådarna i fel avdelning om den här saken, kan jag ju tycka att moderatorn kunde ha länkat till rätt avdelning redan i den första tråden, så kanske Maskrosen hade startat den andra tråden där istället. Att bara hänvisa utan länk kanske inte räcker för en ny forumist! Alla är inte forumvana. Aspergare kan dessutom ha preceptions- och energiproblem som ställer till det.

Jag tycker också Miche överträdde gränsen för hur man bör förhålla sig som moderator i den första av de låsta trådarna, när han beskyllde Maskrosen för att komma in som ny medlem och vilja "bestämma agendan". Tänker man efter litet så bör man kunna begripa att det var rätt viktiga saker Maskrosen tog upp. Så pass viktiga att man kanske rentav kan ursäkta den upprörda tonen efter en stunds eftertanke. Och kanske ursäkta en del missförstånd genom att dra sig till minnes hur man själv kan uppleva ett ställe man kommer till som ny, och hur man själv kan vara aspigt uppriktig när man blir upprörd på ett sätt som andra kan bli stötta av; men kan man inte det var det fortfarande viktiga saker. Och en stunds eftertanke är väl just vad man bör ha i en moderatorsroll. I varje fall bör man inte själv bidra till att kanske skrämma bort en nykomling.

Naturligtvis tycker jag också, i linje med Iridia härovan, att i den mån man nu ändå vill göra sig besväret att förhandsgranska finns det större skäl att göra det med sikte på att minimera bortskrämningen av nykomlingar.

"Källförteckning"
http://www.aspergerforum.se/nar-kommer-det-bli-bra-da-langt-inlagg-men-snalla-las-t25249.html
http://www.aspergerforum.se/kommentar-angaende-lasning-av-traden-nar-kommer-det-bli-bra-t25427.html
http://www.aspergerforum.se/kommentar-ang-ny-lasning-t25430.html
Zombie

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-08 18:08:04

"Skör, hjälpsökande tonårsflicka?" :?

Att sätta den etiketten på en okänd människa är lika nedsättande som att stämpla en annan som "ofredande äldre man".

Jag hade varken velat bli kallad skör, ung och hjälpsökande, eller ofredande äldre, för det är lika illa båda delarna, i synnerhet som något ofredande knappast förekom.

Det är oschysst mot både laladada eller frimodig.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Zombie » 2012-03-08 18:27:07

Du nej. Du har ömma punkter där, och nu är du aspig och tänker bara ur ditt perspektiv. Exakt som kanske Maskrosen gjorde utifrån sina ömma punkter. ;)

Och rent spontant är det lätt att uppfatta en sådan situation så som Maskrosen gjorde. Det är liksom ett standardmönster; för att sedan se om det stämmer eller inte krävs det kanske en djupare kännedom om just den situationen och just de personerna. Och det kanske man inte har som nykomling – till forumet eller till de personerna.
Zombie

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-08 18:30:23

Zombie skrev:Du nej. Du har ömma punkter där, och nu är du aspig och tänker bara ur ditt perspektiv. Exakt som kanske Maskrosen gjorde utifrån sina ömma punkter. ;)

Vad då för ömma punkter? Du gör mig uppriktigt förvirrad nu, så förklara gärna.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Zombie » 2012-03-08 18:31:32

Henkkalexi skrev:Jag hade varken velat bli kallad skör, ung och hjälpsökande, eller ofredande äldre, för det är lika illa båda delarna, i synnerhet som något ofredande knappast förekom.

Någon annan kanske inte tar så illa upp över det, men desto mer över någon annan del av saken som för dig bara passerade.
Zombie

Inläggav HGJ » 2012-03-08 20:24:35

Iridia skrev:Varför inte ha som regel att göra förhandsgranskning på alla (vilka egentligen bara några få) som regelbundet skriver dumheter till nyanlända? Eller vill ni fortsätta låta dessa få vara 'portvakter' här och skrämma bort hjälpsökande redan 'i dörren'? För det är ju inte som att de själva kan låta bli att vara bland de första som svarar.

Iridia skrev:Att det som första inlägg till en nyanländ tonårstjej är olämpligt att en 67-årig man skriver sitt telefonnummer och börjar snacka om sitt utseende?

laladada är inte nyanländ:

http://www.aspergerforum.se/member3368.html
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Frimodig » 2012-03-08 21:42:26

Parvlon skrev:Försöker han ragga kunder till sitt företag så verkar det vara en mycket ineffektiv metod som snarare gör att han konkar rätt fort. Därmed inte sagt att det säkert kan vara nån som behöver prata av sig som nappar på hans erbjudande. Gissar att han inte har så mycket tid egentligen så han visar medvetet en lite värre sida.

Nej, jag försöker inte ragga kunder till vårt företag, det är bara jag som är intresserad av aspergare, jag har coachat två, mkt lärorikt. Bägge är ohyggligt bra på språk, att bedöma skriven text, men det är svårt att hitta lämpliga jobb åt dem. Den ena är jag mkt hoppfull om, den andre har en sån här schizofreni-sköld, som det är svårt att hantera för normala arbetsgivare.

Det är lärorikt att se vad andra tycker om en, och ens åsikter. Eller, kanske mer precist, vad andra människor tar in och uppfattar.

Jag tror det kan vara en poäng att moderatorerna håller extra koll på några av oss på forumet. (En sorts informell övervakningslista. Man kvalificerar sig till inträde med 2 varningar och en förhandsgranskning.) Förutom mig själv kan jag tänka mig treeman och du. Fast jag har ingen överblick, jag är okänslig för otrevliga människor, men det är helt onormalt i varje sammanhang. Maskrosen har en hel del poänger.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-08 21:43:29

Det är i alla fall glädjande att se att folk direkt uppmärksammar forumiter med eventuellt skum agenda. Det bidrar till ett ärligt ochh öppet klimat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav treeman » 2012-03-08 21:47:07

Jag är inte känd för att vara "skum" mot nya på forumet men däremot så bryter jag ibland mot forumregler helt klart. Jag har ett hetsigt temperament ibland.

Jag har verkligen ingen attityd som vissa andra har där man konkret erkänner att man för det mesta är en dryg skitstövel och att man också gillar att vara sån. Jag tror barnuppfostran är viktig...
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Frimodig » 2012-03-08 23:32:28

Jag ber om ursäkt till Meppe och laladada.
Ni är unga människor. Och eftersom jag är 67, så är jag nästan pedodil. Det är ok. Jag har noll behov av att träffa någon av er.

För mig är det problematiska att ni inte är jämlikar. Så, jag håller mig borta.

Ni är inga diskussionspartners, det är ok. Säg att jag blev lätt irriterad. Dumheten.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav nallen » 2012-03-08 23:39:32

Det är ju inte heller direkt så att TS var direkt nybliven medlem; när startinlägget "När blir det bra"-tråden skrevs hade personen varit medlem i över ett och ett halvt år.

EDIT: HGJ hade visst gjort samma observation.

@Maskrosen: life sucks - get a fucking helmet!
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2012-03-08 23:54:34

Vad laladada är tror jag h@n kan tala om bäst själv. H@n har inte skrivit fler inlägg än att h@n kan vara nykomling i allt utom rent teknisk mening.

Dessutom hänger ju varken frågan om hur man ska ge plats åt folks aspighet utan att ge utrymme för vad som ser ut som pedofili eller liknande, eller frågan om hänsyn och umgängeston – mot nykomlingar eller ej – på vad laladada är.
Zombie

Inläggav Titti » 2012-03-15 14:06:18

Admin

Zombie skrev:Jag ser att Maskrosen har råkat ut för förhandsgranskning. I den mån det beror på de båda trådarna i fel avdelning om den här saken, kan jag ju tycka att moderatorn kunde ha länkat till rätt avdelning redan i den första tråden, så kanske Maskrosen hade startat den andra tråden där istället. Att bara hänvisa utan länk kanske inte räcker för en ny forumist! Alla är inte forumvana. Aspergare kan dessutom ha preceptions- och energiproblem som ställer till det.

Det står klart och tydligt i forumreglerna att diskussioner om moderering inte är tillåten i trådarna och att trådar skall postas i rätt avdelning. Vi utgår från att även nya medlemmar läser reglerna och uppmanar dem dessutom speciellt att göra det då de registrerar sig. Det beteende vi såg här betraktar jag som trots mot moderator, vilket normalt ger varning och/eller postförbud.

Det var jag som beslöt om förhandsgranskning efter att Maskrosen startat en ny tråd då den ursprungliga låstes och ytterligare en efter att även denna nya tråd låsts. Eftersom Maskrosen var en ny medlem valde jag att låta det stanna vid detta, vilket jag inte skulle gjort om någon mer van forumist uppträtt likadant.

Zombie skrev:Jag tycker också Miche överträdde gränsen för hur man bör förhålla sig som moderator i den första av de låsta trådarna, när han beskyllde Maskrosen för att komma in som ny medlem och vilja "bestämma agendan".

Instämmer.
Titti

Inläggav Meppe » 2012-03-15 14:10:02

Så, var är följderna för Miche? Är administrationen immun mot tillsägelser?
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Titti » 2012-03-15 14:14:25

Meppe skrev:Så, var är följderna för Miche? Är administrationen immun mot tillsägelser?

Admin

I det här fallet har vi diskuterat det internt. I en del andra fall har det blivit fråga om öppna tillsägelser på forumet. Vi för ständigt interna diskussioner om vad som sker på forumet och jag vill bara bekräfta att jag sett det som skrevs och att jag inte heller tycker att det var ett bra sätt att uppträda. Jag betraktar frågan som utredd och det stannar vid det.
Titti

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in