Detta med städning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kritan » 2008-02-21 20:08:09

Lilla Gumman skrev:En kartong med inspelade videoband (dokumentärer, filmer m.m.) som maken ska gå igenom när han får mer ork (ork får han om jag städar ordentligt). Omkring 200 kassetter ska han titta igenom och besluta vad som ska sparas. En och annan film vill jag ha kvar och han har också sina favoritfilmer och favoritprogram, men det gäller att hitta rätt kassett. De flesta kassetterna är inspelade på Long Play så det kan röra sig om ungefär 1600 timmars inspelning (min gissning). Även om man sitter hela dagarna och snabbspolar tar det nog ändå en vecka att gallra ut det som ska sparas. Och han orkar inte just nu.

Skönt att inte bara jag spar på videoband. Jag har känt mig lite udda. Nu har jag övergått till att spela in på DVD. Två orsaker:
1. Det tar mindre plats.
2. Man behöver inte spola igenom ett helt band för att se vad som är på, utan när man stoppar in skivan får man upp en innehållsförteckning.
Sen så finns det nackdelar också, det är en annan sak.
Sen så tvivlar jag ibland på om jag nånsin kommer att titta på allt som jag vill se. Men det är det bäst att hålla tyst om, eftersom omgivningen konstant tvivlar på det. Utåt får man hålla flaggan högt... (antar att det är likadant för din man)
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 11:45:51, redigerad totalt 1 gång.
Kritan

Anslöt: 2008-02-05

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-21 20:08:24

Hej!

Zombie skrev:Lilla Gumman

Jag når inte Sugis' höjder av dråpligt träffande språk, men jag håller med henne och Kvasir om att något verkar konstigt (av det jag kan utläsa). Mannen i huset ska inte "hjälpa till" - han ska göra sin del av arbetet i sin bostad (eller göra sin del av att söka hjälp med det). Samma sak med hans många prylar: hans prylar - hans ansvar. Svårt att städa p.g.a. dem - hans sak att fixa.

Jag har ibland sagt att det blir mer svårstädat på grund av hans högar. Då säger han att det går att städa runt högarna. Den förra arbetsterapeuten försökte få honom att inse att han behöver få bort högarna men då sade han att om jag städade bättre skulle högarna komma bort. Arbetsterapeuten sa att det var mer svårstädat på grund av högarna och tryckte på om att de måste bort. Han försökte förklara varför högarna fanns men arbetsterapeuten sa att oavsett varför måste högarna bort. Då slog han bakut och blev jättearg och kände sig inte lyssnad på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:45:51, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-22 12:42:25

Hur många högar är det?

Vad innehåller högarna?

Var ligger de?

Var står kartongen med videoband? Har ni något förråd? Vore det i så fall rimligt att bära ut kartongen dit så herrn kan gå och hämta videobanden ett och ett när han får den där orken och vill sitta och spola?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:51, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 13:04:58

Jag har också problem med högar av grejor överallt och som gör det nästan omöjligt att städa, varför jag heller nästan aldrig städar. Det är ett stort problem, men det är mitt eget problem som jag själv har skapat och själv lider av. Jag har tackat nej till städhjälp från både mina föräldrar och från LSS för att jag inser att mitt städproblem beror på högarna, och att den saken som måste lösas först. Men det är bara jag själv som kan lösa, för det handlar om att komma på var jag ska göra av de grejorna. Andra kan inte städa åt mig förrän jag har löst det problemet, och när jag har löst det så kommer jag förmodligen orka städa igen.

Skriv ut detta och håll upp framför ögonen på din man, Lilla Gumman.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Zombie » 2008-02-22 14:24:05

Lilla Gumman

Jag förstår att det är komplicerat.
Håller med Sugis och Kvasir.

Undrar bara, också, om din man någonsin kommer att få orken för något så träligt som att koxa igenom alla dessa bandtimmar (går efter min erfarenhet av mig själv - hade det varit jag skulle Sugis haft så rätt om "nästa helgfria söndag"!) [det uttrycket suger jag *whamm*, var får du allt ifrån Sugis! :) ]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:45:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-22 14:35:44

Jag har också högar mestadels bestående av osorterade papper och jag blir alldeles matt och kraftlös bara vid tanken att göra något åt dem. Jag har ett rum mer än jag behöver och i det tredje rummet försöker jag samla de mesta av högarna. Tyvärr får jag ibland en misstanke att det någonstans i högarna kan ligga en räkning som riskerar att gå till inkasso och då går jag in och vänder på dem. Innan jag separerade kunde jag reta mig på hans högar men det är faktiskt värre att bara lida av sina egna.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:45:51, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav rapchic » 2008-02-22 14:36:24

ok erkänner har inte läst allt...
själv så har jag och min sambo (som är NT) bestämt vissa uppgifter åt oss var (han plockar upp, jag dammsuger, han torkar golven och jag gör toaletten så att jag inte åker tillbaka till manisk bacillskräck igen)
men det är däremot alldrig jag som tar insiativ (stavning?) till städning och mina "egna" områden (tex min garderob) ser hemska ut..
min sambo är halvt pedantisk och jag är jätteslarvig går inte ihop
det som vi mest bråkar om är städning...
men jag har blivit bättre (på dom gemensamma områderna iallafall)
och han har blivit mindre pedantisk :)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 15:28:45

Bjäbbmonstret skrev: Jag har ett rum mer än jag behöver och i det tredje rummet försöker jag samla de mesta av högarna.

Hade jag ett rum till så skulle allt genast vara mycket lättare. Fast risken är väl att det skulle gå några år och sedan vara lika fullt igen. Man kanske borde köpa en gammal bondgård och ha ladan som förvaringsutrymme? :)

Tyvärr får jag ibland en misstanke att det någonstans i högarna kan ligga en räkning som riskerar att gå till inkasso och då går jag in och vänder på dem. Innan jag separerade kunde jag reta mig på hans högar men det är faktiskt värre att bara lida av sina egna.

Jag har sedan några år haft alla räkningar och all post jag ska spara för att titta igenom i högar på köksbordet. Det blockerar köksbordet, och det har varit väldigt rörigt i högarna, men jag har vetat ungefär var jag har viktiga papper. När jag var bortrest skulle mina föräldrar vara snälla mot mig, och mamma började sortera upp alla papper på köksbordet enligt något system hon tyckte verkade bra. Sedan dess hittar jag ingenting och har tappat bort viktiga papper och missat att betala några räkningar. Det var snällt tänkt av henne, men det blev så fel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-22 18:35:31

Hej!

Förrådet är i stort sett fullt. Där har vi julsaker, påsksaker, långfärdsskidor med stavar, en resväska på hjul, en vandringsryggsäck, en stor kattbur i hårdplast, en kattbur i form av en ryggsäck och lite andra sådana saker. I förrådet finns inte längre skräp som packmaterial, träskivor och annat.

Kartongen emd videoband står i vardagsrummet till hälften under soffbordet. De flesta av högarna jag irriterar mig på är på golvet.

I höstas röjde vi ut hyllan alla videokassetter står på och skänkte den hyllan. Också ett bord åkte ut. Det blev en omorganisation av vardagsrummet. Ett bord och fyra stolar inhandlades på Jysk.

Bordet och stolarna är fritt från högar. På bordet ligger det alltid en duk och på duken står det en ljusstake med ett ljus i eller en värmeljusstake. Det bordet är aldrig belamrat. Där äter vi ibland. Där gör jag de engelska grammatik-läxor som jag får i skolan. Där sitter jag ibland med papper jag får från stallet. Där lägger vi ibland ut pusselmattan. Men runt om bordet är det så mycket saker att vi ibland får skjuta på bordet för att kunna sitta två där.

En annan hög är vid makens sänghalva. En annan hög vid makens garderob i datorrummet. Vid garderoberna i hallen står det oftast saker som vi får flytta på för att komma in i garderoben.

Vi snickrade tillsammans en låda att ha i en garderob där vi har säkerhetsprylar (ni vet, om det blir strömavbrott ska man ha ljus, tändstickor, gasolkök, förbandslåda etc. lätt tillgängligt). Den målades orange. Men det tog sex timmar för färgen att torka så mycket att det gick att måla om den. Vi har katter som inte får gå emot färgen. Den ska målas minst två gånger. Efter att omsorgsfullt ha målat ett par sidor i taget och riggat upp så katterna inte kunde komma åt den medan färgen torkade. När alla sidor blivit målade en gång tröttnade maken på att måla. Den står nu framför garderoberna i hallen och är i vägen varje gång en av garderoberna ska öppnas.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-22 19:13:09

Jag tycker det låter som ni har brist på förvaringsyta. Finns det någon chans att trycka in ett mycket högt smalt skåp eller smal hylla någonstans utan att det belamrar?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-22 19:32:18

Okej, videobandslådan ryms i förrådet, den kan stå under andra saker, videoband är oömma. Bär ut den.

Orangea lådan, måla färdigt den nu. Har ni inget rum med dörr där ni kan stänga in lådan? Det handlar ju bara om något dygn.

Dessa två låter mest akut hittills.

Fuskvarianten är att acceptera orangea lådan som den är, fylla den med prylar och ställa in den i garderoben.

Känner mycket väl igen detta med oavslutade projekt, det är jobbigt. Man kör fast. Skönast är nästan att kasta bort saker och hitta på något helt annat än vad man först tänkt.

Ni har för många saker på en gång nu, det går inte att ta tag i alla problem på en gång, då blir det ännu mer virrvarr. Saker måste bort från golvet. Videobanden och orangea lådan först.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-22 20:27:58

Hej!

Brist på förvaringsyta? Nej, snarare för mycket prylar. Vi har fem Billy-hyllor med böcker, en gammal hylla med böcker och en Billy-hylla med glasdörrar där bland annat sju metallbilar jag byggt ihop och två metallbilar som maken byggt ihop står. Vi har en smal garderob i sovrummet där jag bland annat har mina jackor, i överskåpet har jag obyggda plastmodellsatser. Vi har fyra garderober med överskåp i hallen. I den ena har jag mina kläder, i den andra är det dukar, lakan m.m., i den tredje säkerhetsprylar och i den fjärde är makens fyra verktygslådor plus borrmaskin och skruvdragare. I datorrummet är det två garderober med överskåp, där har maken sina kläder m.m.

Hyllan som ska bli vitrinskåp kan sättas upp innan glasdörrarna är införskaffade. Har pratat med maken, borrmaskinen orkar inte längre borra hål men han ska låna husvärdens borrmaskin nästa vecka.

Och ja, lådan ska målas igen. Vi har tagit ner alla dörrar i förrådet för att få det luftigt och spara plats, förutom glasdörren mellan vardagsrummet och hallen, så vi kan inte stänga in något någonstans. Vi har bara balkongen att vara på och det är inte säkert att färgen tål kyla. Men på dagarna är det ju plusgrader nu.

Inom en vecka är nog dessa två fixade.

Heja er som peppar mig!!!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-22 20:53:04

Hmm, tänkte också på balkongen, att man kunde måla orangea lådan där. Men som sagt, det är lite kallt ännu. Toan då? Kan den stå på tork där?

Fem fyllda bokhyllor, hooyah! Är det kvalitetsböcker? Använder ni alla böcker? Jag äger kanske... 10 böcker. Brukar slänga dem om de är dåliga, tex kassa kokböcker, dåliga pocketböcker, man behöver inte sådant, alla recept finns på internet och dåliga böcker läser man bara en gång.

Om det finns böcker som skulle kunna skänkas till second hand eller slängas kanske ni skulle kunna frigöra lite bokhylleplats, finns ju finfina dörrar till Billy-hyllorna om man vill förvara mindre snygga grejer i dem...

Ni skulle kunna förvara mannens mindre högar i Billy-hyllor med dörr :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav rapchic » 2008-02-22 21:06:27

lilla gumman.... Blocket?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav docfrasse » 2008-02-22 21:18:16

ASterix skrev:Om ni inte redan har läst den så har dagens SVD en artikel just om problematiken med städning.
Det handlar om en 54-årig kvinna som fick sin ADHD digagnostiserad när hon var drygt 50 år.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 895533.svd

En annan relevant länk: http://www.hu.sll.se/gn/opencms/web/AF/ ... index.html
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-22 21:26:50

Böcker ska mycket till om man ska slänga! I första hand kan man ju skänka bort sånt till myrorna i så fall om man inte har något som är begärligt som kan gå till antikvariat. Men bra böcker vill man ju behålla!! :-)
Bjäbbmonstret

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-22 22:36:11

Hej!

Hihi, den där historien i länken är klassisk. Tack för att jag blev påmind. :D

Dessa böcker är förutom kokböckerna. Vi har en falsk stringhylla i hallen där det är kokböcker på halva nederplanet, ungefär. Javisst, man kan leta upp recept på nätet. Men är det bättre att ha recept utskrivna på papper i olika pärmar då? Då tar ju pärmarna också plats. Nej, kokböckerna är inte problemet.

Maken rensade bort en massa böcker förra året och jag hakade på och rensade ut några. Han lade alla böcker på det bord i vardagsrummet som vi senare bytte ut mot ett annat. Sedan kunde jag ta mig en snabbtitt på dem. En trave böcker lade jag i mitt sängskåp och läste ut. Sedan skänkte jag de flesta av dem. Några böcker skänkte jag bort till personer som blev jätteglada. Maken åkte till slut iväg med 28 kilo böcker.

Det finns alltid mer att rensa ut så klart. Mina egna böcker läser jag om och om igen. Och jag har jättesvårt att skiljas från mina böcker. Men medan jag skrev det här gick jag till bokhyllan och kunde rätt raskt plocka ut sju böcker att skänka. Fler blir det kanske senare.

I morgon har biblioteket bokutförsäljning och då ska jag titta efter böcker. Men jag tänkte inte köpa så många böcker, bara de jag absolut behöver eller vill ha. Behöver till exempel Ridskolan 1 eftersom det som står i den boken ingår i ryttarmärke 1. Böcker inköpta för max några tior är ju alltid lättare att skänka bort än böcker från bokhandeln, därför kan jag handla böcker som jag skänker bort när jag inte behöver dem längre.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-22 23:11:39

Lilla Gumman skrev: Men medan jag skrev det här gick jag till bokhyllan och kunde rätt raskt plocka ut sju böcker att skänka. Fler blir det kanske senare.
:) Babysteps.
sugrövmanövern

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-22 23:33:54

Hej!

Ja, lite i taget. Så går det lättare. Hmm. Nu måste jag ju kolla efter mer saker att skänka.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 15:18:39

Heja på mig, jag ska städa nu igen.
stressad som en gris såklart.
fast jag har burit tvätten till tvättstugan, så...jag kan inte glömma det.
och sen städar jag mellan upp o nerspringen att tvätta o torka.

hejaheja jag!

nu får det vara slut på att vara som i storyn, man gör allt men inget händer!
rullar det bara på och man gör en sak rejält i taget så går det bra, men man distraheras.

mot tvättstugan hursom!
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-24 15:48:47

Ja heja heja Mardröm! Själv har jag diskat och plockar upp från golvet. Sen ska jag dammsuga och torka köksgolvet. Men det tar en evig tid. Har tagit flera timmar hittills. Jag förstår inte vad det är med mig och hur jag bär mig åt?!
Bjäbbmonstret

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 16:22:15

Naturligtvis är det nästan som vanligt.
Alla tvättmaskinerna går för fullt.
Jag ska gå ner 15:30 men de lär torka till 1700 som de har rätt till...men jag har en trasmaskin med mopp, trasa och dylikt som får gå först i matttvätten.
efter det är klart, matta

sen i med t-shirtarna och kallingar strumpor
när det är klart, sängkläder.

Jag har just ställt disken som stod i lite blötlägg och sorterat den för att gå i i maskinen.
Jag har också plockat undan saker i ett skåp.
Nu är det fullt...

Jag nerprioriterar datorn.
Känns nervöst att stänga av den. Tänk om den inte går på?

1. Tvätta. Så mkt det går. tid 16-18. Sad

2. Fixa datorn. (det är inget med själva datorrns fuktion, utan hur den ska stå och lägga kablar rätt och torka av etc runt.) Fixa bort en "hög".
3. Städa ur och göra golven rena från prylar så jag kan dammsuga i hall och badrum. Stuva in en del i skåp från högen i vardagsrummet och hallen, lite från köket, och låta resten av "högen" hamna i kökshörnet.
4.Städa till i köksavdelningen, tömma diskmaskinen, rensa diskbänken, städa spisen.
5 Åka till OK och fixa lite under bilen, kolla, tvätta av den snabbt. Planerat till senast 20:00.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:52, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-24 16:51:47

Hej!

Heja dig, Mardröm, vad duktig du är!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 17:12:48

Ja, jag äter ju CS nu och inget lugnande på dagarna (för det mesta, inget idag iaf) men jag tycker bara det blir mer runtomkringstress men man tål den kanske bättre. Men man får greppa det man ser och göra. Jag tycker det sakta går framåt.

Höll på att expoldera när de tvättade efter 3.
Förstörde hela min plan.

Dessutom är grannen under ett riktigt psykfall.
Riktigt. En mentalskötare jag språkade med när han kom sa: Honom ska du akta dig för. Han är riktigt farlig.
Men vi kommer överrens ganska bra, däremot har han och min andra granne krigat hårt.
Men han är en helt galen skummis. Och ingen av dem kan prata med varann. :D

Hursom, efter detta sidospår så kommer poängen: han är känslig om man gör ngt på kvällen, så jag får tassa lite.

En gång kom han när jag hade tagit stilnoct och inte somnat, han undarde om jag hade hopptävling kl 2300. Den gången var nog befogad...

:oops:

Nu är iaf maskinerna i.
3 st. men jag har 4 st kvar och hinner max tre maskiner. + att det ska ju torka...

Nu steker jag middag, planen är att få in allt resterande som kommer idag när denna diskmaskin torkat. Och få spisen lite varm så kan man hälla på vatten.
Dock...
Mina trasor är i tvättstugan...
Eller på väg. Råäckliga nu i en hög.
Hmm..
de vill jag inte dra på spisen med..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in