Skumma grejer med Google & Facebook

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Iridia » 2012-03-05 21:50:42

Några gamla nyheter från Rapports granskning i höstas, men viktiga. (Om informationen redan finns i någon annan tråd kan den här raderas eller flyttas dit.)

Alla bilder och all information man skickar till Facebook kan när som helst säljas vidare till något annat bolag - utan att du som användare får någon ersättning eller information om saken.

Facebook har rätt att göra vad de vill med ditt innehåll
Det avtal man klickar "godkänn" till när man skapar ett Facebook-konto summeras på tre sidor under länken "användarvillkor" längst ner på nätverkssajtens alla sidor.
http://svt.se/2.22620/1.2547352/sa_ager ... nformation

Har för mig att jag läste något liknande för flickr och andra bildtjänster. Blev något förvånad och avstod från att fullfölja registreringen. Men jag orkade inte lusläsa när jag reggade fb-kontot.

En ny funktion på Facebook publicerar automatiskt information om vad du gör på webben till din Facebook-sida. Funktionen rullas ut under de kommande veckorna till alla världens 800 miljoner Facebook-användare, varav drygt fyra miljoner är svenskar.
http://svt.se/2.22620/1.2550147/dina_su ... a_facebook

Så kan chefen övervaka anställda genom Google+
Företagsanvändare måste acceptera övervakningen för att få tillgång till nätverket


Google har släppt en ny tjänst för sina företagskunder: direkt övervakning och full kontroll över de anställdas aktiviteter i det egna sociala nätverket Google+.
http://svt.se/2.22620/1.2583157/sa_kan_ ... nom_google

De kan tydligen också utan förvarning radera konton som de behagar: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2513525

Samtidigt som de själva gör sig osynliga och okontaktbara:

Facebook och Google är två av de största giganterna inom sociala medier. Men hur sociala är de själva? Allt fler rasar över att det inte går att komma i kontakt med bolagen efter att personliga konton blivit raderade utan förklaring. Jag åkte över till deras respektive kontor för att ta reda på lite mer.

Att få tag på Facebook och Google är inte lätt, inte heller som journalist. Inget av bolagen listar något telefonnummer på Eniro eller Hitta, och Facebook har inte ens en adress listad. Google uppger att deras kontor ligger på Kungsbron 2, så jag åkte helt enkelt dit. Där jobbar 95 anställda i två våningsplan. Ingen hade dock tid att prata med mig, och jag får inte telefonnumret till någon av dem. I receptionen blir jag istället hänvisad till två mejl-adresser. Och när jag frågar vad receptionisten heter blir det tvärstopp, trots att Google har en strikt "Real Name"-policy på sitt eget sociala nätverk och kräver att man uppger sitt riktiga namn där.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=2513458&d=22620

"Steg-för-steg-guide: Så här gör du för att skydda privatlivet på Facebook"
http://svt.se/2.22620/1.2550221/steg-fo ... a_facebook

Egentligen borde man inte stödja sådant kommersiella storebrorsfasoner. Det börjar nästan bli värre än vad Orwell kunde föreställa sig. Och de behöver inte ens använda något tvång, bara locka med en tjänst som många vill ha. Kan ingen starta ett alternativt ideellt facebook?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav kullan » 2012-03-05 21:54:47

Alltså det är just därför som jag inte postar några egna alster på facebook. Jag har väldigt få privata bilder och jag skriver aldrig in några dikter eller texter på facebook. För enligt stadgarna på facebook har just facebook upphovsrätten till allt som skrivs på facebook. Skulle man publicera en egen låt man skrivit och spelat in så ger man bort låten till facebook och vill dom kan dom bestämma vem som får ge ut låten på skiva.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Iridia » 2012-03-05 22:02:57

Klokt. Jag har inte heller något eget där.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 23:04:31

Något som folk kanske inte tänker på är att andra som känner en utan att tänka på det skriver om eller publicerar bild där man själv finns med.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Debbido » 2012-03-05 23:21:21

Storebrorssamhället hårdnar. Är nog bäst att lämna Facebook (är ändå inte social).
Min son skrämde upp mig nyss genom att tala om ACTA. Jag visste ingenting. Nu försöker jag att fatta - vidden av den övervakning vi blir allt mer exponerade för:

http://www.youtube.com/watch?v=3zNX3I9p1f0
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Kimmelie » 2012-03-06 19:22:52

Om man är inloggad på gmail i en flik av samma webbläsare som man surfar runt i, så får Google ännu bättre möjligheter att kartlägga vem man är. Särskilt om man använder samma Google-konto både privat och på jobbet. Då kan t ex chefen förstå (på reklamen) att man söker nytt jobb, eller nåt annat illojalt man ägnar sig åt på fritiden...

Därför loggar jag aldrig in på Gmail i webbläsaren, utan nöjer mig med nåt så gammalt och omodernt som Thunderbird... :wink:
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav barracuber » 2012-03-06 20:26:55

[OTmailklient]

Kimmelie skrev:Om man är inloggad på gmail i en flik av samma webbläsare som man surfar runt i, så får Google ännu bättre möjligheter att kartlägga vem man är. Särskilt om man använder samma Google-konto både privat och på jobbet. Då kan t ex chefen förstå (på reklamen) att man söker nytt jobb, eller nåt annat illojalt man ägnar sig åt på fritiden...

Därför loggar jag aldrig in på Gmail i webbläsaren, utan nöjer mig med nåt så gammalt och omodernt som Thunderbird... :wink:


Har hört det argumentet förr och aldrig riktigt förstått mig på det. Varför skulle en mailklient typ Thunderbird och Outlook nödvändigtvis vara säkrare än en webbläsare? Båda använder de vanliga emailprotokollen - IMAP, MIME, POP, SMTP - för att sköta kommunikationen mellan server och klient. Google skulle kunna ta reda på lika mycket om du kör Thunderbird/Outlook som om du kör en flik i Chrome - i båda fallen använder du ett emailprotokoll på internet.

Sedan kan jag tycka att program som Thunderbird och Outlook och liknande är väldigt trevliga och slicka att köra. Men jag gillar inte att tynga ner datorn med ytterligare ett desktopprogram. Jag kan göra allt jag behöver i gmails webbinterface - och numera i ett väldigt snyggt avskalat gränssnitt.

Lustigt nog hittade jag inga artiklar just nu som diskuterar detta med mailklient kontra webbläsare.

[/OTmailklient]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Zima33 » 2012-03-06 20:35:18

kullan skrev:Alltså det är just därför som jag inte postar några egna alster på facebook. Jag har väldigt få privata bilder och jag skriver aldrig in några dikter eller texter på facebook. För enligt stadgarna på facebook har just facebook upphovsrätten till allt som skrivs på facebook. Skulle man publicera en egen låt man skrivit och spelat in så ger man bort låten till facebook och vill dom kan dom bestämma vem som får ge ut låten på skiva.

Jag har läst att det där inte stämmer...du ger inte bort upphovsrätten, utan bara rätten för Facebook att använda materialet inom Facebook (t.ex för att användare ska kunna dela bilder).
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav kullan » 2012-03-06 20:39:21

Zima33 skrev:
kullan skrev:Alltså det är just därför som jag inte postar några egna alster på facebook. Jag har väldigt få privata bilder och jag skriver aldrig in några dikter eller texter på facebook. För enligt stadgarna på facebook har just facebook upphovsrätten till allt som skrivs på facebook. Skulle man publicera en egen låt man skrivit och spelat in så ger man bort låten till facebook och vill dom kan dom bestämma vem som får ge ut låten på skiva.

Jag har läst att det där inte stämmer...du ger inte bort upphovsrätten, utan bara rätten för Facebook att använda materialet inom Facebook (t.ex för att användare ska kunna dela bilder).


Ok. Det är i så fall ok.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Kimmelie » 2012-03-06 21:07:55

barracuber skrev:[OTmailklient]

Kimmelie skrev:Om man är inloggad på gmail i en flik av samma webbläsare som man surfar runt i, så får Google ännu bättre möjligheter att kartlägga vem man är. Särskilt om man använder samma Google-konto både privat och på jobbet. Då kan t ex chefen förstå (på reklamen) att man söker nytt jobb, eller nåt annat illojalt man ägnar sig åt på fritiden...

Därför loggar jag aldrig in på Gmail i webbläsaren, utan nöjer mig med nåt så gammalt och omodernt som Thunderbird... :wink:


Har hört det argumentet förr och aldrig riktigt förstått mig på det. Varför skulle en mailklient typ Thunderbird och Outlook nödvändigtvis vara säkrare än en webbläsare? Båda använder de vanliga emailprotokollen - IMAP, MIME, POP, SMTP - för att sköta kommunikationen mellan server och klient. Google skulle kunna ta reda på lika mycket om du kör Thunderbird/Outlook som om du kör en flik i Chrome - i båda fallen använder du ett emailprotokoll på internet.

Sedan kan jag tycka att program som Thunderbird och Outlook och liknande är väldigt trevliga och slicka att köra. Men jag gillar inte att tynga ner datorn med ytterligare ett desktopprogram. Jag kan göra allt jag behöver i gmails webbinterface - och numera i ett väldigt snyggt avskalat gränssnitt.

Lustigt nog hittade jag inga artiklar just nu som diskuterar detta med mailklient kontra webbläsare.

[/OTmailklient]


Jag märkte det väldigt tydligt när jag glömde logga ut från gmail när jag använt gmailkontot för att logga in på pastebin - när jag sökte efter nåt på Google såg plötsligt sidan annorlunda ut, typ möjlighet att göra personliga inställningar. Så ser det inte ut när jag bara är inloggad på mailen i Thunderbird...

Jag läste om det rätt nyligen, tror det var på IDG. Där rekommenderade de att inte vara inloggad på sitt Google-konto i samma webbläsare som man surfar. Man kan surfa i en annan webbläsare utan att Google kan koppla ihop det med ens Google-konto. Och det stämde ju med det jag upptäckte, dvs att jag även var inloggad på Google i den flik jag fick upp sökresultaten...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Skumma grejer med Google & Facebook

Inläggav Moggy » 2012-03-06 21:33:04

Ibland undrar man vad som händer.

Jag har en Ipod 2 som jag fick för att använda i ett syfte. Det är ett helt annat konto på den än de gmailkonto jag använder på datorn och mobilen (en android). Iaf hade jag kollat runt efter inear-hörlurar på datorn, på Tradera och några webbutiker som Dustin och 24.se.

Sen när jag använde min Ipod så gick jag in på Tradera. Där möts jag av massa tips på inear-lurar på första sidan. Jag var inte inloggat på mitt traderakonto. Mitt applekonto på ipodden består iofs av samma förnamn och efternamn som mitt gmail. Men ändå. Lite störande är det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in