Besserwisser?
Re: Besserwisser?
kullan skrev:Då är jag gärna en fjant. Hellre det än en besserwisser.
Det är upp till dig. Personligen är jag tacksam ifall en besserwisser rättar mig när jag säger fel så att jag slipper framstå som korkad, men du kanske inte har något emot att folk tror så om dig. Good for you.
Nefarious skrev:kullan skrev:Då är jag gärna en fjant. Hellre det än en besserwisser.
Det är upp till dig. Personligen är jag tacksam ifall en besserwisser rättar mig när jag säger fel så att jag slipper framstå som korkad, men du kanske inte har något emot att folk tror så om dig. Good for you.
Jag är född korkad så jag är van. Jag för min del tycker att dom är besserwisser är löjligt irriterande. Känner jag att jag är på fel spår frågar jag istället och då kan jag få rätt info.
kullan skrev:Nefarious skrev:kullan skrev:Då är jag gärna en fjant. Hellre det än en besserwisser.
Jag är född korkad så jag är van. Jag för min del tycker att dom är besserwisser är löjligt irriterande. Känner jag att jag är på fel spår frågar jag istället och då kan jag få rätt info.
Och dissar alltsomoftast 99% av alla svar du får...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Nefarious skrev:Tycker att det är otroligt fjantigt med folk som blir upprörda när man rättar dem. Inte mitt problem att de inte har koll på sitt shit, liksom.
+1
Besserwisser = en person som vet bättre.
Självklart är jag en besserwisser i de ämnen jag behärskar bättre än andra. Jag tar gärna rättningar från de som vet bättre än jag, och jag rättar gärna dem som inte vet lika bra som jag.
Hur skulle världen ha sett ut om ingen påpekade missar, felaktigheter och "småsaker"?
Många småfel bildar ett stort fel och stör helheten, ungefär som prickar på glasögonen. Till sist ser man sämre för alla "små" störningsmoment.
Vi behöver FLER elitister och besserwissrar i världen, inte färre.
- Henkkalexi
- Inaktiv
kullan skrev:Jag är född korkad så jag är van. Jag för min del tycker att dom är besserwisser är löjligt irriterande. Känner jag att jag är på fel spår frågar jag istället och då kan jag få rätt info.
Okej. Det kanske är stolthet som är problemet.
Nefarious skrev:kullan skrev:Jag är född korkad så jag är van. Jag för min del tycker att dom är besserwisser är löjligt irriterande. Känner jag att jag är på fel spår frågar jag istället och då kan jag få rätt info.
Nä det är det inte. Jag söker rätt på dom fakta jag anser mig behöva. Jag blir bara förbannad på folk som hela tiden ska rätta mig. Och det finns den typen besserwisser som hela tiden måste säga Det stavas ÄTA inte ÅTA. Sorry om man skriver fel men det är oviktigt i mina ögon. Jag förstår oftast vad skribenten menar ändå fast det är stavfel.
kullan skrev:Nefarious skrev:kullan skrev:Jag är född korkad så jag är van. Jag för min del tycker att dom är besserwisser är löjligt irriterande. Känner jag att jag är på fel spår frågar jag istället och då kan jag få rätt info.
Nä det är det inte. Jag söker rätt på dom fakta jag anser mig behöva. Jag blir bara förbannad på folk som hela tiden ska rätta mig. Och det finns den typen besserwisser som hela tiden måste säga Det stavas ÄTA inte ÅTA. Sorry om man skriver fel men det är oviktigt i mina ögon. Jag förstår oftast vad skribenten menar ändå fast det är stavfel.
Stavfel är inte oviktigt.
Jag ser texter som fotografier, och blir extremt störd på stavfel och särskrivningar.
Det är som att se en tavla där någon uppenbart missat att måla på delar av duken, eller ett fotografi med flottfläckar på.
- Henkkalexi
- Inaktiv
kullan skrev:Nefarious skrev:kullan skrev:Jag är född korkad så jag är van. Jag för min del tycker att dom är besserwisser är löjligt irriterande. Känner jag att jag är på fel spår frågar jag istället och då kan jag få rätt info.
Men det finns inte många svenskar som stavar ordet "äta" "åta". Det är mer av ett slarvfel och det syns väldigt tydligt. Tydliga slarvfel brukar jag inte få lust att rätta. Hellre rättar jag folk som skriver t.ex "acksepptera".
Hur jag lärde mig att ta konstruktiv kritik var mer att jag valde att se det som att det är dumt att blunda för verkligheten (Ignorance is a bliss - som det heter). Sen har jag själv inga problem om andra inte gillar att bli tillrättavisade, det är allas personliga val att göra, så man får försöka respektera att man är överrens om att man inte är överrens.
Ok. ja då skulle många bli grymt irriterade på några av mina chattkompisar. Det kan va rätt roliga stavningar ibland men jag fattar vad dom menar och jag säger inget om det utan jag vill mer ha en chatt som flyter än en diskussion om hur nåt ord stavas.
Jag har väldigt svårt att koncentrera mig på diskussioner om det förekommer alltför många stavfel. Under den tid som jag har haft MSN har jag behövt radera ett flertal personer, på grund av att personerna ifråga hade väldigt grav dyslexi. Jag kunde helt enkelt inte fokusera på samtalen, för i princip alla ord som dessa personer skrev var felstavade.
kullan skrev:Nä det är det inte. Jag söker rätt på dom fakta jag anser mig behöva. Jag blir bara förbannad på folk som hela tiden ska rätta mig. Och det finns den typen besserwisser som hela tiden måste säga Det stavas ÄTA inte ÅTA. Sorry om man skriver fel men det är oviktigt i mina ögon. Jag förstår oftast vad skribenten menar ändå fast det är stavfel.
Jag håller med om att stavfel/slarvfel ofta känns onödigt att påpeka. Faktafel däremot tycker jag att det är viktigt att rätta för att förhindra att personen sprider missinformation.
Från min sida skulle det aldrig varit en orsak till att radera nån från min MSN. Personen måste va direkt otrevlig eller på annat sätt som gör det rent obehagligt att chatta med vederbörande. Stavfel är inte ett argument för mig.
Sheyen skrev:Men det finns inte många svenskar som stavar ordet "äta" "åta".
Halva värmland comes to mind...
Nefarious skrev:Tycker att det är otroligt fjantigt med folk som blir upprörda när man rättar dem. Inte mitt problem att de inte har koll på sitt shit, liksom.
Det beror på..
Det är aldrig kul att bli rättad så mycket att man känner sig värdelös. Då kan även jag bli upprörd. Men klart man kan rätta folk om dom har fel, men man kan ju göra det på ett snällt sätt i god mening, men jag tror vi med AS fallerar där just för att vi ibland har svårt med att uttrycka oss så som det är menat. Ser inte att jag skulle vara fjantig om någon maniskt ska redogöra saker denne är bättre på.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
nallen skrev:Sheyen skrev:Men det finns inte många svenskar som stavar ordet "äta" "åta".
Halva värmland comes to mind...
Nejnej... här säger man äät'
- Henkkalexi
- Inaktiv
Att inte rätta en människa som har fel är som att inte upplysa en vän om att den har en snorgubbe i näsan som syns väldigt tydligt.
Jag är nog en rätt utpräglad besserwisser. Jag brukar tala om för min chilenske kollega när han uttrycker sig fel, eller stavar fel. Han kom till Sverige 75. Den typen av beteende av en svensk är ungefär så fel som det kan bli. (Hos svenskar inom integrations-berättelsen.) Genant.
Jag gissar att det handlar om en kombination av att rätta fel och att hjälpa människor förstå saker och uttrycka sig korrekt.
Sen är jag expert på att hantera översittare. Det är 4 steg.
1. Identifiera dem.
2. Förstå deras metod.
3. Slå där de är svagast.
4. Beklaga utfallet. (Det är lite hyckleri.)
Det är en instinktiv process, det ovan är en efterhandsrekonstruktion. Jag tänker inte ut nånting i förväg.
Lennart Frimodig
Jag gissar att det handlar om en kombination av att rätta fel och att hjälpa människor förstå saker och uttrycka sig korrekt.
1. Identifiera dem.
2. Förstå deras metod.
Det är en instinktiv process, det ovan är en efterhandsrekonstruktion. Jag tänker inte ut nånting i förväg.
Lennart Frimodig
Nefarious skrev:Jag håller med om att stavfel/slarvfel ofta känns onödigt att påpeka. Faktafel däremot tycker jag att det är viktigt att rätta för att förhindra att personen sprider missinformation.
Fast man blir lätt ansedd som dryg om man håller på och ger rättelser man inte blivit tillfrågad om. Dessutom är det få saker som enbart handlar om ren fakta och det finns ett solklart svar om hur det förhåller sig. En besserwisser blir lätt en person som inte accepterar att andra kan ha andra uppfattningar i en fråga.
Frimodig skrev:
1. Identifiera dem.
2. Förstå deras metod.
Och du blir inte själv en översittare då?
Har hört att de som är riktigt bra i ämnet bara behöver ett steg så din metod verkar onödigt krångligt men det är väl som de säger. Den som (tror att han) är enögd i de blindas värld..Frimodig skrev:Sen är jag expert på att hantera översittare. Det är 4 steg.1.
[...]
Parvlon Parvlonski
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-06 22:43:21, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor