Fråga om "ToM" (Theory of Mind)
53 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Fråga om "ToM"
alfapetsmamma skrev:Lakrits skrev:Det finns ju en hel den vitsar som kretsar kring de synbara paradoxerna i ToM. Ett exempel, som jag först inte förstod (djävla AS) när jag hörde den förra veckan är:
En man går in på ett bibliotek och fram till disken där bibliotekarien står.
- "En hamburgare, tack."
- "Det här är ett bibliotek", viskar bibliotekarien.
- "Åh, förlåt", svarar mannen viskande, "en hamburgare, tack".
Här skall man tydligen vika sig dubbel över det faktum att mannen anser att han har blivit tillrättavisad för att han har talat för högt i ett bibliotek, och inte för att han är på fel ställe. Min boendestödjare fick förklara det för mig, men jag kan fortfarande inte se det roliga i vitsen. Men den beskriver en situation där mannens ToM inte riktigt är som det skall, eftersom han misslyckas med att förstå andemeningen i det som bibliotekarien säger till honom.
Jag fnissade när jag läste, lillisen (AS + ADHD) undrade vad jag fnissade åt. Jag läste och hon sa... Jag förstår inte, vad är roligt?
Intressant...
Hmm, jag reagerade på samma sätt (som ditt barn) när jag läste vitsen för ett antal år sedan (innan jag ens kände till AS). Intressant...
Jag hade även problem med den här vitsen:
Lantbrukaren frågade fiskaren:
-"Vad gör du?"
-"Jag fixar fiskenätet." svarade fiskaren.
-"Oj, det måste vara svårt när det har så många hål." avslutade lantbrukaren.
Det här var en vits som jag hörde/läste upprepade gånger under flera års tid tills jag till sist fick den förklarad för mig. Jag förstod inte att lantbrukaren syftade på fiskenätets konstruktion och när jag fick det förklarat tyckte jag inte att det var roligt, utan bara att lantbrukaren var korkad.
Någon annan som haft samma problem med skämtet
Problemet är ju att det är skittråkigt.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Problemet är ju att det är skittråkigt.
Ja. Kunde själv inte förstå varken poängen eller det roliga.
earlydayminer skrev:Problemet är ju att det är skittråkigt.
Lustigt att många aspergare kan ha problem med sådana här vitsar, men själva dra den ena efter den andra i liknande stil. Eller lustigt och lustigt - jag finner det rätt intressant. Egentligen är det ju inte så konstigt - det är ju inte svårt att förstå hur man själv tänker.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Swesse skrev:earlydayminer skrev:Problemet är ju att det är skittråkigt.
Ja. Kunde själv inte förstå varken poängen eller det roliga.
Kanske poängen är "det som luktar skit luktar skämt", i betydelsen "för gammal mat luktar skämt"?
Återgå till Aspergare och vården