Suicidprevention - hur stöder vi bäst de självmordsbenägna?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Suicidprevention - hur stöder vi bäst de självmordsbenäg

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 1:22:57

Debbido skrev:Eftersom aspergare kan ha ruggigt dålig impulskontroll

Det är inviduellt.

Debbido skrev:och bli slaktad just på detta forum så tycker jag det är bra om det går att göra ovannämna process så snabb och effektiv som möjligt i att bolla över till polisen.

Påminner mig om en tråd på flashback där folk hejade på en som höll på att ta livet av sig. Vilket denne förstås gjorde och det blev en hel del skriverier efteråt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2012-02-18 2:44:44

plåtmonster skrev:
Debbido skrev:och bli slaktad just på detta forum så tycker jag det är bra om det går att göra ovannämna process så snabb och effektiv som möjligt i att bolla över till polisen.

Påminner mig om en tråd på flashback där folk hejade på en som höll på att ta livet av sig. Vilket denne förstås gjorde och det blev en hel del skriverier efteråt.

Han hade AS. Finns en tråd om det här på forumet också. Många trodde väl att han "bara" ville ha uppmärksamhet. Flera hade iaf ringt polisen men tyvärr kom de för sent.

Tror ingen skulle "heja på" här, i så fall skulle nog tråden snabbt låsas/censureras.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Debbido » 2012-03-03 17:59:38

Senaste nytt från Västfronten:

Jag fyller år idag - tack vare er! Annars skulle jag inte skriva detta. Trots bråken så överväger ändå det varma och positiva på Aspergerforum. :-)Hug

Psykiatrin i min stad har kollapsat. Boendestödet har knappt någon kontakt med den längre, eftersom den inte finns. De tror att det sitter en enda fast läkare där. Stafettläkarna bortsparade. Denna läkare (som är empatilös) är den ende att ge service till hela norra Bohuslän. Orimligt förstås. Så då borde dödsfallen öka. Det känns så.

Förra året var det väldigt många självmord och med det nya året, nya dåliga rapporter.

Jag fyller år idag och det kommer tre personer - det är jag glad över!
Men - en av de inbjudna sa att han inte kunde komma över ens en timma. Han har en gäst hela helgen som mår så dåligt att han inte kan lämnas ensam ens en timma.

Sedan ringde bästa väninnan. Hon orkade inte komma av flera skäl. Ett var att en väninna hon haft regelbunden kontakt med tog sitt liv härom dagen. Ja, vart skulle hon vänt sig? Man tar inte in kroniker (bipolär) på sjukhus för självmordstankar. Man måste komma via ambulansintaget, men hon hittades inte i tid.(tabletter) Hennes man sörjer djupt.

Min son arbetar vidare med sin kompis på att starta upp ett företag. En av orsakerna till att kompisen gör det är att han har kapital nog att gå in med därför att hans sparsamma pappa tog sitt liv för några månader sedan. Hängning. I det här fallet var det en svårt sjuk man med ständiga smärtor i den svårt skadade kroppen. I hans fall tycker jag bara att det är beklagligt att han inte kunde få dödshjälp. Eller effektiv smärtlindring.
En dödsspruta som i Holland eller självmordsdrink hade varit värdigare och mindre grymt.

Jag ser människor som lämnas utan stöd och hjälp på olika sätt. Ingen fungerande psykiatri och ingen nåd för dem med outhärdliga smärtor. Jag såg i en tidning att västra Götaland skulle spara in 500 miljoner på vården i år. Spara på vad? Regionens tjänstemän är det enda jag kan tänka mig, annars är det redan kaos i vården.

Min bror ringde och grattade. Vi talade om vårt åldrande och jag om vården. Han sa att en ambulans tar 30 minuter där han bor men 45 minuter för vissa längre bort. Det betyder att många självmordsförsök kommer att bli mer än försök, dvs genomförda.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Iridia » 2012-03-03 18:02:35

Dyster verklighet, men grattis i alla fall! :-)122

glad att du fortfarande är med oss! :-)154

:-)Hug
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Moggy » 2012-03-03 19:11:29

Grattis på födelsedagen Debbido!
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2012-03-03 20:04:05

Iridia skrev:Dyster verklighet,

Ja, vad ska man säga om det samhället... :evil: :-)004

Iridia skrev:men grattis i alla fall! :-)122

glad att du fortfarande är med oss! :-)154

:-)Hug

O ja! :-)122 :-)Hug
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav treeman » 2012-03-03 20:21:27

Debbido skrev:Jag fyller år idag

Grattis!!!!
:-)Happy
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Re: Suicidprevention - hur stöder vi bäst de svenskascanners

Inläggav Meppe » 2012-03-03 20:36:37

Grattis, Debbie.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav kullan » 2012-03-03 20:38:00

Gratulerar Debbido!
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2012-03-03 23:49:55

Grattis Debdido! :-)Hug
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Debbido » 2012-03-04 19:54:13

Men ni är ju för goa allesammans! TACK TACK TACK till er ALLA! :-)156

Det blev ju lite märkligt med födelsedagsgrattis mitt upp i suicidprenventionstråden... :?

MEN - så rätt ändå! Det effektivaste sättet att motverka självmord är ju alldeles självklart KÄRLEK! Om alla strödde det omkring sig mer så skulle allt bli så mycket bättre för många. Det finns en enorm övertro piller i vårt land.

Tänk att detta forum har räddat liv! Flashback är känt för motsatsen.

KRAM!
Debbido

Re: Suicidprevention - hur stöder vi bäst de svenskascanners

Inläggav Meppe » 2012-03-04 20:06:49

Nå, vad hade du väntat dig att skulle hända när du skrev att du fyller år :wink:
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav lasseivägen » 2012-03-05 11:13:24

Har man levt 28 år med en som gjort allt hon kan för att få en att tappa lusten att leva, dessutom insett att hon haft hjälp av sina "vänner" och även familj, för att försöka tvinga på en något man klart visat att man inte är intresserad av. Dessutom anser sig ha rätt att fortsätta in absurdum.

Då behöver man inge ytterligare stöd för att fundera på om livet är värt att leva.

När man tappat tron på sin omgivning. Får man vara nöjd så länge man har rätt att slippa frottera sig med omvärlden, är det ju ändå möjligt att leva vidare.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Debbido » 2012-03-11 2:08:55

lasseivägen skrev:
När man tappat tron på sin omgivning. Får man vara nöjd så länge man har rätt att slippa frottera sig med omvärlden, är det ju ändå möjligt att leva vidare.

En nödlösning förstås, men vad gör man? Jag förstår dig. Jag har blivit rejält misshandlad av livet. Om jag funderar på vad och hur ofta så kan jag inte begripa att jag fortfarande lever.

Jag har de senaste veckan haft besök nästan varje dag av min son eller så har vi åkt ut med bilen en stund. Vi har det alltid fint tillsammans. Mina boendestödjare är också mycket bra medmänniskor. Har en stärkande kontakt med en annan forummedlem + nöjet att få "umgås" med folk här och nu.

Jag har alltså inte på flera veckor träffat "folk". Annars brukar jag gå till vissa platser för att få lite kontakt med yttervärlden. Det är då det kan gå riktigt illa. Inte alltid, men ibland. Jag har ett stort behov av att vara omgiven enbart av människor som inte dömer ut mig eller leker katt och råtta-lekar med mig.
Debbido

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in