[Delad] Att bygga smartphone-appar
103 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Annan artikel från samma sajt som försöker reda ut förvirringen bland begreppen native, hybrid och web vid mobilutveckling.
Native, Hybrid or Web Apps? - Navigating the Mobile App Development Landscape
Native, Hybrid or Web Apps? - Navigating the Mobile App Development Landscape
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Hm... varför tar de inte upp Mono for Android? http://xamarin.com/monoforandroid
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Jag förstår inte varför men ska komplicera saker med annat än det som rekkomenderas...? Kopplade förresten min telefon till Eclipse i morse. Dvs provkörde på riktigt! Härlig känsla. Men jag är lite fast i kurserna. Har gjort lite på alla fyra... Kan ju inte välja. Och nu har jag varit för trött för att programmera. Typiskt mig...
Något som vet en bra detaljerad tutorial om activities, intents och manifest filen förrenten?
Något som vet en bra detaljerad tutorial om activities, intents och manifest filen förrenten?
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Föredrar Android så långt eftersom iPhone är så låst, tar dryga avgifter samt har någon pseudomoralistisk censur.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
plåtmonster skrev:Föredrar Android så långt eftersom iPhone är så låst, tar dryga avgifter samt har någon pseudomoralistisk censur.
Jag har aldrig haft någon apple mojäng alls men om jag lyckas få färdigt någon Android app i säljbart skick så hoppas jag lyckas göra en version för iphone också.
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Sofia75 skrev:plåtmonster skrev:Föredrar Android så långt eftersom iPhone är så låst, tar dryga avgifter samt har någon pseudomoralistisk censur.
Jag har aldrig haft någon apple mojäng alls men om jag lyckas få färdigt någon Android app i säljbart skick så hoppas jag lyckas göra en version för iphone också.
Tja, antingen lär du dig Objective-C eller så bygger du appen från början i HTML/CSS/javascript.
I det senare fallet är du plattformsagnostisk redan från början i teorin åtminstone. Här är även PhoneGap en stark spelare eftersom den, utifrån den HTML/CSS/JS-kod man skriver, verkligen genererar native apps för bland annat droid och ajfån.
Det är mycket som talar för Phonegap och liknande lösningar ifall man väljer HTML/CSS/JS-spåret. Utan Phonegap skulle man öht inte få någon native app utan enbart en HTML/CSS/JS-baserad webbapp som gick att köra i mobilläsare men helt utan nativekänsla. Att Phonegap heller inte kan lösa alla problem talar för att nativeutveckling (dvs java och Objective-C) inte kommer att försvinna utan tvärtom bli viktigare att kunna om man vill skapa bra appar.
EDIT: En konkurrent/alternativ till Phonegap är Titanium. Båda verkar göra ungeför samma sak.
http://www.appcelerator.com/products/ti ... velopment/
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Sofia75 skrev:Något som vet en bra detaljerad tutorial om activities, intents och manifest filen förrenten?
http://www.pluralsight-training.net/mic ... es#android
Pluralsight har bland annat en 4 timmars intentkurs. Inte gratis men du kan hitta allt på rapid och liknande ställen.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
barracuber skrev:Sofia75 skrev:plåtmonster skrev:Föredrar Android så långt eftersom iPhone är så låst, tar dryga avgifter samt har någon pseudomoralistisk censur.
Jag har aldrig haft någon apple mojäng alls men om jag lyckas få färdigt någon Android app i säljbart skick så hoppas jag lyckas göra en version för iphone också.
Tja, antingen lär du dig Objective-C eller så bygger du appen från början i HTML/CSS/javascript.
I det senare fallet är du plattformsagnostisk redan från början i teorin åtminstone. Här är även PhoneGap en stark spelare eftersom den, utifrån den HTML/CSS/JS-kod man skriver, verkligen genererar native apps för bland annat droid och ajfån.
Det är mycket som talar för Phonegap och liknande lösningar ifall man väljer HTML/CSS/JS-spåret. Utan Phonegap skulle man öht inte få någon native app utan enbart en HTML/CSS/JS-baserad webbapp som gick att köra i mobilläsare men helt utan nativekänsla. Att Phonegap heller inte kan lösa alla problem talar för att nativeutveckling (dvs java och Objective-C) inte kommer att försvinna utan tvärtom bli viktigare att kunna om man vill skapa bra appar.
EDIT: En konkurrent/alternativ till Phonegap är Titanium. Båda verkar göra ungeför samma sak.
http://www.appcelerator.com/products/ti ... velopment/
Tack, då fattar jag varför någon kör detta iaf.
Själv är jag nog för pedantisk och har för stort kontrollbehov för icke-nativ (även om java inte är riktikt native i mina "ögon" utan det är assembler/maskinkod ) men då skiter ju portabiliteten sig helt antar jag... så java får det bli "for now")
Tack!!!
(urk vad jag kar svårt för ett programmeringsspråk där man inte kan läsa ett tecken från tangentbordet utan att vänta på enter - java standard asså (vet inte ännu vad det finns i android mojagrunkerna) hjärnan skriker - för hööög nivå... men det finns ju mycket bra så jag får väl försöka dra upp ankaret och försöka komma vidare...)
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
barracuber skrev:Sofia75 skrev:Något som vet en bra detaljerad tutorial om activities, intents och manifest filen förrenten?
http://www.pluralsight-training.net/mic ... es#android
Pluralsight har bland annat en 4 timmars intentkurs. Inte gratis men du kan hitta allt på rapid och liknande ställen.
Tack! "rapid"?
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Tja, Java bytekod som körs i JVM lägger till en rejäl slöhet. I tillägg så finns ju dessutom en kernel som ska hantera flera processer och köra i protected mode vilket ytterligare kan sluka kraft. Tillgången till den senare sker ibland med inte allför snabba syscalls.
Modellen med kernel är dock svår att undgå om man ska få ordning på miljön, undantaget fulhacket med att använda drivrutiner för att köra kod direkt. Men JVM är något iaf jag skulle sätta i skottgluggen.
Sen vill man kanske även använda CyanogenMod för att utöka handlingsfriheten och undvika binära blob-skrymslen.
Modellen med kernel är dock svår att undgå om man ska få ordning på miljön, undantaget fulhacket med att använda drivrutiner för att köra kod direkt. Men JVM är något iaf jag skulle sätta i skottgluggen.
Sen vill man kanske även använda CyanogenMod för att utöka handlingsfriheten och undvika binära blob-skrymslen.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Jag ska nog iaf ta en sak i taget Först blir det java...
Har itne fått något alls gjort trots timmen...
Sitter och läser här: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &start=225
Har itne fått något alls gjort trots timmen...
Sitter och läser här: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &start=225
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
För min del använder jag hellre C# även om det inte är native på plattformen, eller tja.. ett visst besvär kan jag leva med om jag får använda mitt favoritspråk (och slippa ett långrandigt och trist sådant som Java).
Det finns även möjlighet att köra Lua på åtminstone iPhone och Android, med hjälp av http://en.wikipedia.org/wiki/Corona_SDK (spelinriktat dock).
Det finns även möjlighet att köra Lua på åtminstone iPhone och Android, med hjälp av http://en.wikipedia.org/wiki/Corona_SDK (spelinriktat dock).
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Får helt plötsligt tanken att det borde stå vad en app är utvecklat i på market! Ofta har man ju flera att välja på som har samma funktion och men tar en slumpmässigt... Då vore det ju bra att kunna välja den mest native:a appen... Är det har jättevanligt eller?
Det är klart att dålig "native"-programmering kan vara sämre än bra konverterad icke-sådan...
Det är klart att dålig "native"-programmering kan vara sämre än bra konverterad icke-sådan...
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Sofia75 skrev:Får helt plötsligt tanken att det borde stå vad en app är utvecklat i på market!
Jag har en känsla av att de flesta inte bryr sig, funkar inte en så testar man nästa...
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Gillar idén Sofia75, men det är nog precis som Miche säger. Det är så många andra faktorer som avgör om en app fungerar bra eller dåligt för en användare.
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Sofia75 skrev:Får helt plötsligt tanken att det borde stå vad en app är utvecklat i på market!
Om man googlar på android open source apps så har man ju tillgång till koden. För ett tag sedan gjorde jag så när jag letade efter ett projekt att utgå ifrån för mitt eget projekt. Men de projekt jag hittade var så extremt komplicerade om inte annat än det stora antalet filer så jag gav upp för den gången. Jag hittade den gången inget open source-projekt som var skrivet i HTML-CSS-JS utan alla var i java...
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
barracuber skrev:Det är mycket som talar för Phonegap [...]
Jag har börjat titta lite på PhoneGap nu då den verkar ha en hel del support för andra plattformar än bara Android så det går att få ut apparna även till ajFån/ajPadda, Fönster m.fl. världar.
Så länge hastighetskraven inte är extrema borde det funka, dessutom är den gratis att utveckla i och det kostar inget extra att lägga upp appen på marknaden.
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Lite inspiration...
Ny Teknik: Theodors tågtrassel blev en appsuccé
Den som hittar fler sådana här solskenshistorier om olika appidéer får gärna publicera dem. Blir det många får det bli en egen tråd...
Ny Teknik: Theodors tågtrassel blev en appsuccé
artikeln skrev:...
Tågtavlan gjorde snabbt succé, som räddare i nöden för stressade pendlare, som ville veta när deras tåg egentligen kunde tänkas gå och från vilket spår. När den lanserades 2010 laddades den ner 2 500 gånger den första veckan. I dag har den sålts i cirka 70 000 exemplar och finns nu både för Iphone och för Android.
...
Den som hittar fler sådana här solskenshistorier om olika appidéer får gärna publicera dem. Blir det många får det bli en egen tråd...
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
I det här inlägget diskuterade vi olika sätt att bygga och på slutet skriver jag om Titanium som ett alternativ till PhoneGap.
Nu vill jag varna alla som funderar på att testa HTML/CSS/Javascript-spåret att
barracuber skrev:Sofia75 skrev:plåtmonster skrev:Föredrar Android så långt eftersom iPhone är så låst, tar dryga avgifter samt har någon pseudomoralistisk censur.
Jag har aldrig haft någon apple mojäng alls men om jag lyckas få färdigt någon Android app i säljbart skick så hoppas jag lyckas göra en version för iphone också.
Tja, antingen lär du dig Objective-C eller så bygger du appen från början i HTML/CSS/javascript.
I det senare fallet är du plattformsagnostisk redan från början i teorin åtminstone. Här är även PhoneGap en stark spelare eftersom den, utifrån den HTML/CSS/JS-kod man skriver, verkligen genererar native apps för bland annat droid och ajfån.
Det är mycket som talar för Phonegap och liknande lösningar ifall man väljer HTML/CSS/JS-spåret. Utan Phonegap skulle man öht inte få någon native app utan enbart en HTML/CSS/JS-baserad webbapp som gick att köra i mobilläsare men helt utan nativekänsla. Att Phonegap heller inte kan lösa alla problem talar för att nativeutveckling (dvs java och Objective-C) inte kommer att försvinna utan tvärtom bli viktigare att kunna om man vill skapa bra appar.
EDIT: En konkurrent/alternativ till Phonegap är Titanium. Båda verkar göra ungeför samma sak.
http://www.appcelerator.com/products/ti ... velopment/
Nu vill jag varna alla som funderar på att testa HTML/CSS/Javascript-spåret att
- Akta er för Titanium - den bara kort sagt suger! !
- Vad ni gör - lägg inte nån energi på Titanium!
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Tack för varningen, själv försöker jag sparka igång PhoneGap, men fastnar i alltför otydliga beskrivningar där viktiga bitar saknas för att det ska funka, jävligt irriterande.
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
ca skrev:Hm... varför tar de inte upp Mono for Android? http://xamarin.com/monoforandroid
Verkar bra och intressant. Tyvärr lite för dyrt för att satsa på för att ha som ett hobbyprojekt att lära sig...antar att det är svårt att pirata nåt sånt här..
Synd att dom inte har ett "personal"-alternativ som är överkomligt för privatpersoner som vill lära sig...
Har du hållt på med det här? Hur blir apparna? Blir dom helt stand-alone, alltså att det bara är att lägga och köpa på mobilen?
Det verkar som jag får lägga det här med att lära mig utveckla på Android på hyllan. Det är omöjligt att hitta som finns gratis och som samtidigt är användbart för amatörer.
Tittade lite på PhoneGap men som Miche säger så är det mer eller mindre obegripligt hur man ska få igång det. Uppenbart att det är gjort för och av skäggtomtar.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Moggy skrev:Tittade lite på PhoneGap men som Miche säger så är det mer eller mindre obegripligt hur man ska få igång det.
Jag ska försöka sätta mig och läsa böckerna (jag är inte så van vid att läsa böcker), det kanske finns de förklaringar som jag saknar där...