Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-02-27 12:13:43

På Telia kan man ladda för 300 kr och få 0,5 MB surf på köpet (se här)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-28 23:04:53

barracuber skrev:Du skrev att du såg den under enheter i datorn en gång, och sedan att den finns inte. Det låter som att det är lite till och från, instabilt. Det låter för mig som antingen ett fel i kontakten i mobilen eller fel på usb-sladden. Båda sakerna är rätt vanliga på Samsung, min dotter har haft glapp i kontakten med vissa kablar men inte med andra när hon testade flera.

Använder du originalkabeln som följde med mobilen? Det bör man göra. Annars riskerar man att använda en defekt kabel eller en kabel som inte passar. Det finns t.o.m. risk att man kan förstöra mobilkontakten eftersom Samsung envisas med att köra med en egen kontakt (tror jag) som är förledande lik industristandarden mikro-udb.


Bara ett tillrättaläggande. Enligt sonen :) kör Samsung med standard mikro-usb kontakt, åtminstone i modellen Samsung Galaxy 5 som dottern har. Min egen HTC har mini-USB, därför var jag inte medveten om hur mikro-usb ser ut.

Hon har en USB - mikro-USB som hon kopplar till dator. Att ladda via den fungerar, vilket tyder på att vissa andra sladdar vi haft varit defekta.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-28 23:10:05

Ja det kvittar nu när telefonen tydligen av misstag blivit installerat som ett modem till datorn. Jag måste be nån som har en liknande telefon sätta sig ner med min mobil och gå igenom menyerna för att jag ska få rätt.Tills dess kan jag ej koppla ihop mobil med datorn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-28 23:32:31

kullan skrev:Ja det kvittar nu när telefonen tydligen av misstag blivit installerat som ett modem till datorn. Jag måste be nån som har en liknande telefon sätta sig ner med min mobil och gå igenom menyerna för att jag ska få rätt.Tills dess kan jag ej koppla ihop mobil med datorn.


Igår satt jag och läste lite om Samsungs smartphones på swedroid.se bland annat. Det verkar tyvärr som att man inte kommer förbi programmet Kies, som är Samsungs standardprogram för att koppla ihop PC och mobil. Även om man väljer att köra de två andra tipsen jag gett tidigare - Android Injector och My Phone Explorer - så verkar det som att man inte kommer ifrån Kies, eftersom Kies innehåller de nödvändiga drivrutinerna som behövs. Kies var ju också det som Miche tipsade dig om från början. Sedan tycker jag själv inte att Kies är ett särskilt bra program, det var därför jag vill hitta något mera lättfattligt program till dig. Men tyvärr verkar det som att man inte kommer undan Kies när det gäller Samsung. Dock vet jag att bara man installerar Kies kan man få allting att fungera även om Kies inte är särskilt trevligt att jobba med. Så valet är ditt. Vill du testa Kies har du chansen att lyckas men du måste själv vilja. Jag och flera andra här hjälper dig gärna, det vet du.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-28 23:38:19

Det är bara det att mobilen är installerad via Kies och ändå lyckades jag få den till att fungera som ett extra modem till datorn. Alltså det är därför som jag loggas ur hela tiden från den sida jag befinner mig på när telefonen är igång tillsammans med datorn. Innan jag får hjälp att rätta till det felet klan jag ej köra min mobil med datorn då mitt kontantkort skulle tömmas direkt. Och eftersom jag inte har en hjärna för sånt här måste någon sitta bredvid mig irl och visa hur jag ska göra. Jag fattar inte hur man gör från en text.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-02-28 23:38:53

kullan skrev:Ja det kvittar nu när telefonen tydligen av misstag blivit installerat som ett modem till datorn.



Då borde det inte ha funkat att surfa när du har mobilen inkopplad om du inte har ett abb/kort du kan surfa med?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-28 23:41:03

Moggy skrev:
kullan skrev:Ja det kvittar nu när telefonen tydligen av misstag blivit installerat som ett modem till datorn.



Då borde det inte ha funkat att surfa när du har mobilen inkopplad om du inte har ett abb/kort du kan surfa med?


Nä det gjorde det inte heller. Jag var tvungen att koppla ur telefonen från datorn för att jag ens skulle va kvar på nätet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-02-28 23:41:48

kullan skrev:Ok nu har jag hittat vad det heter i min mobil. USB-internetdelning hade dom döpt den till. Nu är telefonen installerad på datorn.


Kan du inte hitta det här igen då om du kom dit en gång? Och bara slå av det på samma sätt som du slog på det?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-02-28 23:42:41

barracuber skrev:[...] hur mikro-usb ser ut.

Mikro-USB är inte en helt entydig standard, den finns i minst två olika storlekar :evil: (åtminstone betecknas två olika kontakter med det namnet på Clas Ohlson).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-28 23:44:10

Moggy skrev:
kullan skrev:Ok nu har jag hittat vad det heter i min mobil. USB-internetdelning hade dom döpt den till. Nu är telefonen installerad på datorn.


Kan du inte hitta det här igen då om du kom dit en gång? Och bara slå av det på samma sätt som du slog på det?


Jag gör som så att jag kopplar inte ihop telefon och datorn föränn nån hjälper mig irl att fixa detta. Med min vanliga otur kommer jag nog göra min telefon obrukbar även för samtal om jag fortsätter.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-28 23:44:56

Miche skrev:
barracuber skrev:[...] hur mikro-usb ser ut.

Mikro-USB är inte en helt entydig standard, den finns i minst två olika storlekar :evil: (åtminstone betecknas två olika kontakter med det namnet på Clas Ohlson).


Jag använder det som följde med telefonen i förpackningen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-02-28 23:47:17

kullan skrev:Jag använder det som följde med telefonen i förpackningen.

Klokt, själv behövde jag en till kabel och därför sprang jag på problemet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Iridia » 2012-02-29 1:07:01

Nu säger min telefon att minnet är fullt igen. Jag har inte laddat ned några fler appar och jag raderar samtalshistorik mm löpande, vad är det den pysslar med själv som gör att den blir full hela tiden? :?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-02-29 1:29:00

SMS?

Har du ett minneskort som du kan flytta appar till? Se denna sökning på Google.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-29 3:52:08

Iridia

Har du kört den där städningsappen vi pratade om förra gången, App Cache Cleaner, tror jag den heter.

Samt radera onödiga appar exv Flash player, YouTube (m.YouTube.com funkar nästan lika bra) mm

Vi pratade också om hur man ser hur mkt minne som är ledigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-29 8:49:02

Igårkväll innan jag gick och lade mig så lyckades jag föra över bildfiler från mobilen till datorn via Kies.Men när jag letar efter filerna finns dom ändå inte nu. Jag gjorde en koll igår och då fanns dom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-29 9:13:37

Var på datorn hamnade bilderna? Gör om det och anteckna vilken mapp det är, ofta är det Dokument (kan även kallas My Documents ibland).

Eftersom du har Kies så skulle du kunna testa min två programtips. Jag tror att minst ett av dem kommer att fungera så du kan installera appar.

Börja med att skaffa My Phone Explorer, det är gratis, bara googla på namnet. Det är gjort för att vara så lättanvänt som möjligt. Börja med några bilder så kan man ta appbiten senare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-29 9:23:53

Ok. Nu loggade jag ur från allt jag loggat in mig på och sedan öppnade jag Kies. Det första som poppar upp är mina bilder. Jag kan inte göra nåt med då telefonen inte är inkopplad. det står så.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Iridia » 2012-03-09 19:48:22

barracuber skrev:Iridia

Har du kört den där städningsappen vi pratade om förra gången, App Cache Cleaner, tror jag den heter.

Samt radera onödiga appar exv Flash player, YouTube (m.YouTube.com funkar nästan lika bra) mm

Vi pratade också om hur man ser hur mkt minne som är ledigt.

Glömde tacka för detta tips. Har installerat ACC, men var först tvungen att rensa manuellt för att ens komma in i Android Market.

Ledsen om jag missade tipset förra gången, mitt minne är så dåligt att om det är något jag inte har möjlighet att göra direkt så är det som bortblåst ända tills nästa gång jag får samma problem.

Tack för ert tålamod, Barracuber och Miche, ni är verkligen hjälpsamma!

:-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Android-frågor

Inläggav Iridia » 2012-03-22 21:28:55

Någon som vet hur man får bort enstaka cookies från mobilen?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Android-frågor

Inläggav Chrilleb » 2012-03-22 21:45:20

Hej , har läst lite här, rätt intressant tråd. Jag själv har en Samsung Galaxy 5 och kom att tänka på att jag inte verkar kunna installera/ladda ner för att kunna se på t.ex svt-play ( är det Flash Player det heter?) , den verkar inte vara kompatibel, eller kan man köpa
nåt tillbehör så man kan se t.ex svt-play i mobil om det funkar.



Mvh
Chrille
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-03-22 21:56:46

@Iridia

Cookies är alltid kopplat till webbläsare. Det normala i Android är att man går in i respektive webbläsares inställningar och letar efter cookies.

@Chrilleb

Har själv inte testat svt play i min mobil. Men man ska aldrig behöva bry sig om flash eller inte, så länge man kör svt play appen. (Flash kan bara bli ett problem i en webbläsare). Om du bara skaffar svt play appen så borde du vara home safe :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Chrilleb » 2012-03-22 22:03:56

@barracuber, okey tack för svaret :) Hur skaffar jag svt-play appen då ? :P
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-03-22 22:37:18

Sök på Google Play (nya namnet för Market) efter SVT Play.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in