JAZZ!
Re: JAZZ!
Keith Jarrett - Starbright
Keith Jarrett i en egen låt från klassiska soloalbumet Facing You från 1971. Fast "klassisk" betyder här inte "klassisk musik" utan inslag av jazz, gospel, till och med rock, både improvisationer och kompositioner (som Starbright som är en av mina favoritlåtar). Jarrett har också en stor publik långt utanför jazzlagren.
EDIT: Tror aldrig jag sett en skiva få så många recensioner som Facing You!
Keith Jarrett i en egen låt från klassiska soloalbumet Facing You från 1971. Fast "klassisk" betyder här inte "klassisk musik" utan inslag av jazz, gospel, till och med rock, både improvisationer och kompositioner (som Starbright som är en av mina favoritlåtar). Jarrett har också en stor publik långt utanför jazzlagren.
EDIT: Tror aldrig jag sett en skiva få så många recensioner som Facing You!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Detta kan man kalla cool bossa nova. Eller, bossa nova är väl egentligen alltid cool? (Däremot samba och andra stilar kan ju hetta till rejält).
Här är underbara Flora Purim ihop med giganten Stan Getz. Jag hade inte kollat upp hennes 60-talsperiod och visste inte ens att hon jobbat ihop med Stan Getz. Nu kommer jag ihåg vad mycket jag gillar Stan Getz coola sax!
Stan Getz and Flora Purim - Sandalia Dela
Här är underbara Flora Purim ihop med giganten Stan Getz. Jag hade inte kollat upp hennes 60-talsperiod och visste inte ens att hon jobbat ihop med Stan Getz. Nu kommer jag ihåg vad mycket jag gillar Stan Getz coola sax!
Stan Getz and Flora Purim - Sandalia Dela
- barracuber
Denna kunna lika gärna ligga i glad-musik, som mycket av musiken som "Bird" gjorde!
Bara det faktum att ingen mindre än Erroll Garner gick in i en studio med Charlie Parker går utanpå det mesta!
Charlie Parker Quartet w/ Erroll Garner 1947 ~ Bird's Nest (Take 1)
Bara det faktum att ingen mindre än Erroll Garner gick in i en studio med Charlie Parker går utanpå det mesta!
Charlie Parker Quartet w/ Erroll Garner 1947 ~ Bird's Nest (Take 1)
- barracuber
Iridia skrev:Första stycket var fint. Mendes-låten var de snabba att filtrera bort.
Iridia, är den fortfarande bortfiltrerad? Jag kan se den, det har jag kunnat hela tiden. Visserligen var det jag som laddade upp den. Jag har heller inte fått fler mail från youtube.
Sergio Mendes Trio with Hubert Laws plays "Batida Diferente" (1964)[/b]
- barracuber
Chris Botti - When I fall in Love
Den extremt flexibel trumpetaren Chris Botti som kan spela allt från jazz till techno. Den här versionen av When I fall in Love är extremt soft och lättlyssnad men hans fina trumpetspel är alltid hörvärt.
Hans soloplattor är dock nästan sömnvarning på och han är ofta bäst när han backar upp andra artister som Sting, Josh Groban, Steven Tyler, Paul Simon, Rod Stewart, Toni Braxton, Frank Sinatra, Burt Bacharach osv osv osv.
Den extremt flexibel trumpetaren Chris Botti som kan spela allt från jazz till techno. Den här versionen av When I fall in Love är extremt soft och lättlyssnad men hans fina trumpetspel är alltid hörvärt.
Hans soloplattor är dock nästan sömnvarning på och han är ofta bäst när han backar upp andra artister som Sting, Josh Groban, Steven Tyler, Paul Simon, Rod Stewart, Toni Braxton, Frank Sinatra, Burt Bacharach osv osv osv.
- barracuber
Sitter och sorterar om min jazzmapp och blev påmind om Nannie Porres, som det tyvärr inte finns något av på tuben, kanske på spotify (EDIT: jo, det gjorde det, men det går inte att länka).
Och sen associerade jag vidare till Sonja Hedenbratt som hade en i mitt tycke perfekt jazzröst.
Och sen associerade jag vidare till Sonja Hedenbratt som hade en i mitt tycke perfekt jazzröst.
Senast redigerad av Iridia 2012-02-28 11:05:33, redigerad totalt 2 gånger.
Hon skulle nog kunnat sjunga Elvis ganska bra.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Har vi haft den här kinesiska sångerskan Jao Lee? This love is not for me (låter som tidigt 30-tal):
Här är en coolare modern variant som här översatts The Love You Can't Get:
http://www.youtube.com/watch?v=cVTUunPl ... re=related
Fast jag tycker nästan originalet har mer charm.
Här är en coolare modern variant som här översatts The Love You Can't Get:
http://www.youtube.com/watch?v=cVTUunPl ... re=related
Fast jag tycker nästan originalet har mer charm.
The Reign Of Kindo - White Christmas
Min favoritversion av låten. Like, uhm.. EVER!
Min favoritversion av låten. Like, uhm.. EVER!
- earlydayminer
Blues March - Montreux Jazz Festival 1977
En riktig godbit för alla jazz- och musikälskare. En klassisk jazzlåt från 50-talet (Blues March) framförd live på jazzfestivalen i Montreux 1977. Rätt lång låt (26 minuter). Många solister är det, men alla tillåts sträcka ut för fullt. Kul är att kompet ofta i varje solo ändrar karaktär i tempo och feeling, allt från snabb jazz till blues rnb.
Idel superstars både i kompet (Billy Cobham, George Duke m fl) och blåset (Maynard Ferguson, Dexter Gordon, Hubert Laws, ....) samt bl a Eric Gale på bluesgitarr. Även svenske Janne Schaffer syntes till i detta allstarband.
Om någon vill ha en komplett lista över solisterna vet jag en som kan fixa det...
En riktig godbit för alla jazz- och musikälskare. En klassisk jazzlåt från 50-talet (Blues March) framförd live på jazzfestivalen i Montreux 1977. Rätt lång låt (26 minuter). Många solister är det, men alla tillåts sträcka ut för fullt. Kul är att kompet ofta i varje solo ändrar karaktär i tempo och feeling, allt från snabb jazz till blues rnb.
Idel superstars både i kompet (Billy Cobham, George Duke m fl) och blåset (Maynard Ferguson, Dexter Gordon, Hubert Laws, ....) samt bl a Eric Gale på bluesgitarr. Även svenske Janne Schaffer syntes till i detta allstarband.
Om någon vill ha en komplett lista över solisterna vet jag en som kan fixa det...
- barracuber
Minns den plattan. Tyckte det var kul att höra Rune Gustafsson i hop med Janne Schaffer. Tror det är en av de få plattor där Janne spelar riktig jazz.
Rune gick väl bort ganska nyligen. Vila i Frid.
- barracuber
segdeg skrev:earlydayminer skrev:http://www.jazzradio.com/
Hur bra som helst! Har den till min galaxy s3 med!
Håller med och tackar så mycket, väldigt glad över din postade "länk" som verkar vara mycket användbar
Schysst att man kan bidra med något!
- earlydayminer
earlydayminer skrev: Schysst att man kan bidra med något!
Hittade ett just bortslarvat inlägg när jag just och precis skulle stänga av min pc och som jag tänkt posta i stället för det här.
segdeg skrev:
Håller med och tackar så mycket, väldigt glad över din postade "länk" som verkar vara mycket användbar
Alltså, så här var det tänkt eller äsch orkar inte redigera ,*går ut med hunden* men innan dess postar jag iaf det här, det är som det är...
Tackar för en så lätthanterad och väl utformad "länk" med en så väldans massa bra, lätthanterade och njutbara funktioner som "strömmar" av Jazz-godis, är just vad jag länge saknat ... (har installerat ett antal (?) jazz-radio-stationer och för att sen av-installera igen pga ett otillförlitligt resurskrävande strul för pc'n och i webbläsaren svåra/ohanterliga program
Här en jazz-radio som en användbar "streaming-länk"(?) osäker på termen, men med flera valmöjligheter av olika format och, och, och vilka trevliga kanaler med en i jazzens underbara värld så väldans massa genrer
Här en demo från tuben med ett i mitt tycke roligt musikergäng ...
Bohem Ragtime Jazz Band
Bohem Ragtime Jazz Band, "Pineapple Rag"
Och en länk till "hemsida"
http://www.bohemragtime.com/hu/news.html
Tooooooooooook-älskar kanalen med cool jazz.
- earlydayminer
Återgå till Intressanta intressen