Uppdatering av "bokmärke" i trådläsning
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Uppdatering av "bokmärke" i trådläsning
Jag undrar... Förut hade forumet superkoll på var i en tråd jag befann mig i läsningen, men nuförtiden verkar det anse att jag behöver repetera flera kapitel bakåt i boken så att säga. Vaffödådå?
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Re: uppdatering av "bokmärke" i trådläsning
Vilken webbläsare använder du? Jag upplevde problemet jämt och ständigt en period med Google Chrome, nu ser jag det ibland men bara under en och samma session.
Det verkar komma och gå i Opera. För det mesta fungerar det första gången man klickar på "ta mig till första olästa inlägg" efter att man loggat in, gör man det igen hamnar man oftast på samma inlägg som första gången. Just det har fungerat bättre den senaste tiden.
Om man loggar ut och loggar in igen så kommer man fortfarande till samma inlägg.
Startar jag browsern och loggar in igen så hamnar jag på nya inlägg.
Det är rätt konstigt eftersom det fungerar bra i en del andra phpbb3-baserade forum.
Om man loggar ut och loggar in igen så kommer man fortfarande till samma inlägg.
Startar jag browsern och loggar in igen så hamnar jag på nya inlägg.
Det är rätt konstigt eftersom det fungerar bra i en del andra phpbb3-baserade forum.
För tillfället Internet Explorer. Kan det vara det? Förr använde jag oftare Mozilla Firefox, men på nya jobbdatorn har det inte blivit så. Å andra sidan har jag använt många olika datorer de senaste åren, varav en del inte haft Firefox, och inte haft problemet förut.
Irriterande är det i alla fall.
Irriterande är det i alla fall.
- Tintomara Ariadne
Jag har aldrig märkt av detta. Känner inte till den länken nallen nämnde. Jag brukar bara klicka på "Nya inlägg" och sedan klicka på den lilla dokumentikonen till höger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja, den här .
Jag travar dunt i avdelningarna och klickar på den och förväntar mig att komma till det första inlägg som jag inte läst i den tråden. Det fungerar på alla forum jag är med på - utom här.
Jag travar dunt i avdelningarna och klickar på den och förväntar mig att komma till det första inlägg som jag inte läst i den tråden. Det fungerar på alla forum jag är med på - utom här.
nallen skrev:Ja, den här .
Ja det är en funktion som låter bra att ha även om jag aldrig har tänkt på den eller direkt saknat den.
Så när jag klickar på så vet jag att jag kommer till sista inlägget. Sedan går jag bara bakåt tills jag känner igen mig (det kan iofs handla om flera sidor om det skrivits mycket, men åas är jag inne ganska ofta..). Då vet jag var jag har mig.
- barracuber
Va, kommer du till sista inlägget? Det gör inte jag. Jag kommer till ett jag redan har läst, och det kan vara flera sidor innan sista inlägget. Klickar jag då på sista sidnumret så kommer jag dit, men överst på sidan.
Förut kom jag dit där jag var i läsningen direkt, och ville jag hoppa över det och bara läsa det sista så kunde jag göra det genom att klicka igen. Jag tyckte att det fungerade ypperligt.
Förut kom jag dit där jag var i läsningen direkt, och ville jag hoppa över det och bara läsa det sista så kunde jag göra det genom att klicka igen. Jag tyckte att det fungerade ypperligt.
- Tintomara Ariadne
Tintomara Ariadne skrev:Va, kommer du till sista inlägget? Det gör inte jag. Jag kommer till ett jag redan har läst, och det kan vara flera sidor innan sista inlägget. Klickar jag då på sista sidnumret så kommer jag dit, men överst på sidan.
Som sagt, kan tänka mig att man kan gilla en sådan funktion. Och jag kan tänka mig att det inte är svårt alls rent tekniskt att bygga den.
Själv föredrar jag att komma till sista inlägget; då vet jag att jag kan läsa vad alla har skrivit. (Ifall problemet är att komma ihåg var man var förra gången så har åtminstone jag inte det problemet.)
- barracuber
På läsplattan funkar gå till första olästa inlägg-ikonen ypperligt, har aldrig krånglat!
Innan uppgraderingen till phpbb3 (för ca ett år sedan) använde jag gå till sista inlägg-ikonen, men sen dess är inte det behovet inte alls lika stort.
Innan uppgraderingen till phpbb3 (för ca ett år sedan) använde jag gå till sista inlägg-ikonen, men sen dess är inte det behovet inte alls lika stort.
Hm... Ni kanske helt enkelt har tagit bort den ikonen som jag brukade använda förut. Eller så syns den av någon anledning inte för mig efter någon ändring. För nu ser jag att det står att man skall komma till just senaste inlägget, inte det första olästa. Det gör jag å andra sidan inte, så något är det som spökar.
- Tintomara Ariadne
OK, nu öppnade jag med Mozilla Firefox istället, och då kommer jag faktiskt till sista inlägget.
Men finns det ett sätt att komma till första olästa inlägget i en tråd? Och om det inte gör det, visst har det väl funnits här? Och om det inte gjorde det, hur 17 kommer det sig då att jag brukade hamna vid första olästa inlägg i tråden förut?
Känner mig lätt förvirrad nu.
Men finns det ett sätt att komma till första olästa inlägget i en tråd? Och om det inte gör det, visst har det väl funnits här? Och om det inte gjorde det, hur 17 kommer det sig då att jag brukade hamna vid första olästa inlägg i tråden förut?
Känner mig lätt förvirrad nu.
- Tintomara Ariadne
När man listar trådar så finns det ibland en ikon framför trådnamnet som oftast leder till första olästa inlägg. Om ikonen saknas betyder det att du inte har något oläst inlägg i den tråden.
Admin
Det finns två sådana vid varje tråd med olästa inlägg, som ni ser ovan. Exemplet är taget ur Träfftråden nyss och visar en tråd där jag har olästa inlägg.
Om jag klickar på den färgade lilla ikonen till vänster om trådnamnet, den med en svart högerriktad pil invid, kommer jag till första inlägg jag inte har läst i tråden. Lägger jag muspekaren över den så står det i klartext.
Om jag istället klickar på motsvarande ikon längst till höger, med en vänsterrikatd pil mot, om namnet på den som skrivit sista inlägget i tråden så kommer jag till just detta inlägg. Det framgår också om jag lägger muspekaren över den.
Det kan se lite olika ut beroende på webbläsare men så här ser det ut hos mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Uppdatering av "bokmärke" i trådläsning
Aha! Jag kan inte se skärmbilden, men beskrivningen fick poletten att trilla ner. Och i Mozilla Firefox funkar ikonerna säkert som de skall också (hamnade i Internet Explorer nu igen). Tack!
- Tintomara Ariadne
Visst fan, det är samma ikon för olika funktioner... det är den vänstra i Tittis skärmbild jag talar om. Den beter sig labilt.
nallen skrev:Den beter sig labilt.
Knappast ikonen i sig själv, men effekten av koden som döljer sig bakom ikonen är labil.
Ja, självklart.
Nu när jag klickade på den eftersom du skrivit ett nytt inlägg i tråden var ikonen gul men jag hamnade på det inlägg som var första olästa när jag loggade in förut.
Nu när jag klickade på den eftersom du skrivit ett nytt inlägg i tråden var ikonen gul men jag hamnade på det inlägg som var första olästa när jag loggade in förut.
nallen skrev:Nu när jag klickade på den eftersom du skrivit ett nytt inlägg i tråden var ikonen gul men jag hamnade på det inlägg som var första olästa när jag loggade in förut.
Jag har ibland samma problem, dock inte alltid och ibland upprepas det ett antal gånger i en av flera trådar, men plötsligt hamnar jag på första olästa.
Totalt inkonsekvent (dock funkar det alltid som det ska på läsplattan där jag kör Dolphin Browser under Android). Jag använder f.ö. Google Chrome på en Windows 7-burk.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter