Fyndtips på bokrean
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Fyndtips på bokrean
Jag vill i så fall passa på att tipsa om "Född en blå dag"(Adlibris),
en självbiografi av David Tammet.
"Daniel Tammet har en unik matematisk och språklig förmåga. Hans hjärna fungerar som en kalkylator och han kan blixtsnabbt utföra komplicerade uträkningar i huvudet. Siffror ser han som former och färger och att memorera sifferkombinationer blir för honom som att vandra i ett färggrant landskap.
Född en blå dag är en självbiografi skriven av en ung engelsman som har diagnosen Aspergers syndrom och savant-syndrom. Den skildrar hans barndom och livet som det ter sig idag. Vad som dessutom är ovanligt i författarens fall är att han har förmågan att kommunicera med människor, att han kan förklara sitt antisociala dilemma.
Så det verkar vara en självbiografi av en aspergare.
en självbiografi av David Tammet.
"Daniel Tammet har en unik matematisk och språklig förmåga. Hans hjärna fungerar som en kalkylator och han kan blixtsnabbt utföra komplicerade uträkningar i huvudet. Siffror ser han som former och färger och att memorera sifferkombinationer blir för honom som att vandra i ett färggrant landskap.
Född en blå dag är en självbiografi skriven av en ung engelsman som har diagnosen Aspergers syndrom och savant-syndrom. Den skildrar hans barndom och livet som det ter sig idag. Vad som dessutom är ovanligt i författarens fall är att han har förmågan att kommunicera med människor, att han kan förklara sitt antisociala dilemma.
Så det verkar vara en självbiografi av en aspergare.
Jag var inne i stan igår och blev alldeles slut. Att ta sig till bussen var ett livsfarligt äventyr. Vägen bestod av is täckt med vatten. I vattnet simnade några gruskorn och gjorde ingen nytta. Efterjobbaet stack jag in på bokhandeln (två affären i stan har lagt ned ) med tio minuter kvar. Hann inte precis botanisera runt men hittade:
Virginia Woolf: Resan ut (hennes första roman som översattes till svenska först 2010 året och redan reades ut)
100 Pre-Raphaelite Masterpieces
Chimamanda Adichie: Lila hibiskus
Idag stannade jag hemma och vilade. Ryggen värkte. Blädrar i prerafaelitboken och njuter av alla vackra bilder. Men varför är alla kvinnor rödhåriga?
Virginia Woolf: Resan ut (hennes första roman som översattes till svenska först 2010 året och redan reades ut)
100 Pre-Raphaelite Masterpieces
Chimamanda Adichie: Lila hibiskus
Idag stannade jag hemma och vilade. Ryggen värkte. Blädrar i prerafaelitboken och njuter av alla vackra bilder. Men varför är alla kvinnor rödhåriga?
Alien skrev:Idag stannade jag hemma och vilade. Ryggen värkte. Blädrar i prerafaelitboken och njuter av alla vackra bilder. Men varför är alla kvinnor rödhåriga?
Konstnärerna hade flera olika favoritmodeller; säkert var några av dem rödhåriga. Fast Elizabeth Siddall, modell för Millais Ofelia och själv en skicklig konstnär, vill jag minnas var mer kastanjebrun. Hon blev bedragen av aset Dante Gabriel Rossetti, förlorade senare ett barn och tog sitt liv med laudanum.
Jag har köpt Hungerspelen-trilogin, en kuslig framtidsdystopi av Suzanne Collins. Den är egentligen för ungdomar, men vem bryr sig. Den handlar om ungdomar som tvingas tävla bokstavligen på liv och död i en direktsänd dokusåpa i ett framtida totalitärt USA. Har inte börjat läsa den än, men den har fått väldigt mycket lovprisningar.
Har också köpt en kokbok.
Kahlokatt skrev:Jag har köpt Hungerspelen-trilogin, en kuslig framtidsdystopi av Suzanne Collins. Den är egentligen för ungdomar, men vem bryr sig. Den handlar om ungdomar som tvingas tävla bokstavligen på liv och död i en direktsänd dokusåpa i ett framtida totalitärt USA. Har inte börjat läsa den än, men den har fått väldigt mycket lovprisningar.
Såg den på rean, blev sugen på att läsa den. När jag först hörde talas om den trodde jag den skulle vara rätt simpel men det verkar ju som det är en del tyngd i storyn. Kommer en filmatisering på den snart...
Kahlokatt skrev:Har också köpt en kokbok.
Är det vad man kallar för kompensationsstrategi?
Miche skrev:Kahlokatt skrev:Har också köpt en kokbok.
Är det vad man kallar för kompensationsstrategi?
Hmm, nu är jag för dum för att hänga med...
Kahlokatt skrev:Jag har köpt Hungerspelen-trilogin
och
Kahlokatt skrev:Har också köpt en kokbok.
Så du slipper bli så hungrig...
Kahlokatt kanske var utsvulten på böcker
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Miche skrev:Kahlokatt skrev:Jag har köpt Hungerspelen-trilogin
ochKahlokatt skrev:Har också köpt en kokbok.
Så du slipper bli så hungrig...
Jaså, det var så du menade...*dum*
Ja, man får väl helgardera sig.
Jag var i stan idag med och kunde inte låte bli att gå till bokhandeln. Undvek kokböcker och romaner men föll för dessa.
Dan Ariely: (o)logiskt. Varför smarta männnisor fattar irrationella beslut.
Inazo Nitobe: The way of the samurai
Catherine Meridale: Ivans krig. Liv och död i Röda armén 1939-1945.
De största militära katastroferna. Krigshistoiens stösta tragedier och misslyckanden.
Simon Sebag Montefieore: Mina 101 hjältar ur världshistorien.
Jag tittade länge på en utgåva av Broderna Grimms sagor. Fast det har jag ju redan, det är bara det att den här har nya illustrationer.
Dan Ariely: (o)logiskt. Varför smarta männnisor fattar irrationella beslut.
Inazo Nitobe: The way of the samurai
Catherine Meridale: Ivans krig. Liv och död i Röda armén 1939-1945.
De största militära katastroferna. Krigshistoiens stösta tragedier och misslyckanden.
Simon Sebag Montefieore: Mina 101 hjältar ur världshistorien.
Jag tittade länge på en utgåva av Broderna Grimms sagor. Fast det har jag ju redan, det är bara det att den här har nya illustrationer.
Moggy skrev:Kahlokatt skrev:Jag har köpt Hungerspelen-trilogin, en kuslig framtidsdystopi av Suzanne Collins. Den är egentligen för ungdomar, men vem bryr sig. Den handlar om ungdomar som tvingas tävla bokstavligen på liv och död i en direktsänd dokusåpa i ett framtida totalitärt USA. Har inte börjat läsa den än, men den har fått väldigt mycket lovprisningar.
Såg den på rean, blev sugen på att läsa den. När jag först hörde talas om den trodde jag den skulle vara rätt simpel men det verkar ju som det är en del tyngd i storyn. Kommer en filmatisering på den snart...
Här har du ljudboken. Lyssnar på den nu är helt ok
Alien
Tog bort länken. Inga länkar till piratkopior tillåts. Det bryter mot forumregeln:
Slackern får en tillsägelse för detta. Upprepas det blir det en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Tog bort länken. Inga länkar till piratkopior tillåts. Det bryter mot forumregeln:
• inga länkar till olagligt material.
Slackern får en tillsägelse för detta. Upprepas det blir det en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fyndtips på bokrean
Idag släpade jag mig till stan och in i bokhandeln. Hittade dessa:
Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman
Felicia försvann* av Felicia Feldt (stod bland romanerna, borde den inte finnas bland självbiografier?)
Vasadöttrarna av Karin Tegenborg Falkdalen
Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink
*Har funderat på att låna den på biblioteket men den är alltid utlånad. Och nu passar det ju bra att köpa den på rean mtp bokcirkeln: bokcirkel-t31746.html
Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman
Felicia försvann* av Felicia Feldt (stod bland romanerna, borde den inte finnas bland självbiografier?)
Vasadöttrarna av Karin Tegenborg Falkdalen
Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink
*Har funderat på att låna den på biblioteket men den är alltid utlånad. Och nu passar det ju bra att köpa den på rean mtp bokcirkeln: bokcirkel-t31746.html
Fyndtips på bokrean
Köpte tre böcker igår:
"Barnens kokbok - läckra recept steg för steg" (hittar ingen författare)
"Vad händer i luften" av Richard Scarry
"Vampyrologi - Den sanna historien om de fördärvade" (hittar ingen författare där heller)
"Barnens kokbok - läckra recept steg för steg" (hittar ingen författare)
"Vad händer i luften" av Richard Scarry
"Vampyrologi - Den sanna historien om de fördärvade" (hittar ingen författare där heller)
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10