Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö

Inläggav Wine » 2011-12-23 13:51:18

Här är en artikel i dagens DN som handlar om alla de kemikalier som finns runtomkring oss och som vi kommer i kontakt med dagligen. Justina Björklund har forskat i flera år om miljögifter i inomhusmiljö och har undersökt tio förskolor, tio arbetsplatser, 44 villor och lägenheter i Stockholm samt bilar från sju bilmärken och har hittat mängder av giftiga kemikalier i samtliga miljöer, barn är speciellt utsatta för dessa:

Mest kemikalier på förskolor
Publicerad i dag 09:26

Stockholms hem och förskolor är fulla av miljögifter. Små barn är särskilt utsatta för kemikalier visar en ny studie. ”Skummadrasser och sittpuffar är stora kemikaliereservoarer”, säger forskaren Justina Björklund.

– Det bästa rådet jag kan ge är att städa, städa, städa. Barnen exponeras framför allt av miljögifter via damm. De rör sig nära golvet och har väldigt nära att stoppa händerna i munnen, säger Justina Björklund.

– Det mest alarmerande är att barnen exponeras mycket mer än vuxna för kemikalierna. Det gäller både florföreningar och bromerade flamskyddsmedel som vi hittar höga halter av i både hem och på förskolor. Dessa ämnen gör att flickor får svårare att få barn och killar sämre spermier, säger Justina Björklund.

Tidigare har man trott att det framför allt är via maten som vi får i oss gifterna, men studien visar ett samband mellan damm i hemmet och förekomsten av miljögifter i bröstmjölken hos kvinnor.

– Karolinska har mätt miljögifter i bröstmjölken men vi vet ännu väldigt lite om hälsoeffekterna. Precis som Stefan Jarl belyser i sin film uppstår coctaileffekter när olika ämnen blandas. Världen är fortfarande nyvaken inför problemet, säger Ulf Mohlander.

FEM BÄSTA TIPSEN

Städa
A och O är att städa. De kemiska substanserna samlas i damm och sprids sedan i andningsluften.

Bra dammsugare
Dammsugaren ska ha hepafilter som du byter ofta, minst en gång om året. Töm påsen ofta. Dammsugaren själv är en bov, centraldammsugare är det bästa.

Tvätta händerna
God handhygien är viktigt särskilt för barn som rör sig nära golv och damm och stoppar händerna i munnen.

Handla kemikaliefritt
Kräv att få veta vilka kemikalier som elektronik, textilier, möbler innehåller när du handlar. Många ämnen är förbjudna sedan länge i EU.

Möblera med omsorg
Ju fler möbler, desto mer kemikalier. Äldre och begagnade varor innehåller fler farliga ämnen än nyproducerade.

http://www.dn.se/sthlm/mest-kemikalier-pa-forskolor

Recension i SvD av Stefan Jarl's film Underkastelsen:

Tungt budskap från Stefan Jarl
22 april 2010 kl 16:17, uppdaterad: 22 april 2010 kl 16:32
Dokumentär Underkastelsen 1 tim 27 min. Från 7 år.

Larmrapporterna om gifter i vår närmiljö har hamnat i skuggan av klimatförändringarna. Dokumentärfilmaren Stefan Jarl vill visa att kemikalieindustrin är mer välmående än någonsin – sedan andra världskriget har produktionen stigit från 1 miljon till 500 miljoner ton kemikalier per år, ämnen som långsamt ackumuleras i våra kroppar.

http://www.svd.se/kultur/tungt-budskap- ... 604069.svd

Moderator Alien: Ändrade rubriken något enligt TS önskan.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö, artikel i DN

Inläggav Parvlon » 2011-12-23 14:00:54

Störande. Jag tänkte precis på om jag skulle börja städa i år.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Miche » 2011-12-23 14:59:33

Wine skrev:
Bra dammsugare
Dammsugaren ska ha hepafilter som du byter ofta, minst en gång om året. Töm påsen ofta. Dammsugaren själv är en bov, centraldammsugare är det bästa.

Centraldammsugare är inte så bra som man tror, den transporterar iväg dammet till en tunna, men den kan orsaka en jädrans massa andra problem, inte minst är den brandfarlig då rören i väggarna samlar damm och kan genom statisk elektricitet orsaka bränder. Försäkringsbolagen är inte förtjusta i centraldammsugare.

Hepafilter innebär att de allra minsta dammpartiklarna går igenom filtret, det är de partiklarna som tränger längst ner i lungorna och orsakar de farligaste skadorna.

Tyvärr är det enda som funkar en riktig vattendammsugare (tyvärr är de dyra, kostar över 30.000) där skräpet filtreras genom ett vattenfilter som binder partiklar. I stort sett det enda som tar sig igenom är luft och kolpartiklar (från sot) som inte binds av vattnet, men som är ganska harmlöst för kroppen.

Gamla dammsugare är rena rama katastrofen, det är ofta bättre att låta bli att dammsuga än att använda en dammsugare som fördelar dammet i luften igen...

Wine skrev:
Möblera med omsorg
Ju fler möbler, desto mer kemikalier. Äldre och begagnade varor innehåller fler farliga ämnen än nyproducerade.

Det här tycker jag är ett jävla skitsnack, de flesta gamla möbler har blivit avluftade från de kemikalier som användes vid tillverkningen, men man känner ju på lukten av nya möbler att de inte är så värst trevliga. Nu har de visserligen ändrat på receptet för spånplattor och minskat mängden farliga kemikalier, men jag tror inte att de är totalt ofarliga.

Och hur bra är det för miljön att kasta ut det gamla och ersätta det med nytt? Var hamnar de ämnen som är bundna i möblerna?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Aklaim » 2011-12-23 15:18:51

så föräldrar har o välja på miljögifter eller att allergi då.
eftersom att ju renare o mindre bakter osv som barnet utsätts för desto större risk att utvekla allergi. (om jag minns rätt)
Aklaim

Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Inläggav Zombie » 2011-12-23 15:30:58

Det är ju skillnad på gift och gift. Nytillförseln sedan industrialismens genombrott har ju inte gällt gammal hederlig "ekologisk" smuts (med enstaka sällsynta inslag av asbest eller radioaktivitet från marken om man råkar bo oturligt, kvicksilver från aningslösa läkare och så vidare), utan ämne på ämne som vi aldrig har varit utsatta för tidigare, eller aldrig i närheten av sådana mängder, och som dessutom samverkar på sätt som vi inte alls hinner med att utforska ens om vi skaffar oss en viss koll på hur varje ämne för sig verkar på oss.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Iridia » 2011-12-23 16:23:05

Miche skrev:
Wine skrev:
Möblera med omsorg

Det här tycker jag är ett jävla skitsnack, de flesta gamla möbler har blivit avluftade från de kemikalier som användes vid tillverkningen, men man känner ju på lukten av nya möbler att de inte är så värst trevliga. Nu har de visserligen ändrat på receptet för spånplattor och minskat mängden farliga kemikalier, men jag tror inte att de är totalt ofarliga.

Och hur bra är det för miljön att kasta ut det gamla och ersätta det med nytt? Var hamnar de ämnen som är bundna i möblerna?

Det var inte vad de sa. Båda innehåller skadliga ämnen, men olika typer av skadliga ämnen. Man ska bara inte tro att gamla möbler är ofarliga för att det inte längre luktar.

Jag kan tydligt känna hur nya möbler stinker innan de hunnit gasa av sig och har flera ggr blivit jättesjuk innan jag insåg att jag måste låta dem stå utomhus ett par veckor eller mer innan jag kan ta in dem. Just de där sprillans nya kemikalierna slipper man med begagnade möbler.

Men samtidigt kan gamla ha stått och dragit åt sig bly och andra avgaser från luften, blivit fuktiga och börjat bilda mögel, samlat på sig enorma mängder dammkvalster under åren, kanske bakterier också (fast de brukar inte överleva så bra i torra miljöer) samt gifter som kanske inte ens är tillåtna längre.

Värst är gamla mattor, och i synnerhet heltäckningsmattor. De funkar som rena magneten för allt otrevligt man kan tänka sig då allt dras nedåt och förr eller senare hamnar där.

http://www.avianweb.com/toxiccarpeting.html
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Wine » 2011-12-23 23:20:41

Aklaim skrev:så föräldrar har o välja på miljögifter eller att allergi då.
eftersom att ju renare o mindre bakter osv som barnet utsätts för desto större risk att utvekla allergi. (om jag minns rätt)

Angående allergier så tror jag man numera är inne på att det kan bero på kemikalier som finns runtomkring oss, t.ex. i väggfärger:

Sovrumsluft kan ge astma
Publicerad 1 november 2010 kl. 14:29

Allergi och astma hos barn och ungdomar har ökat de senaste årtiondena. Kemikalier i vår omgivning kan vara en starkt bidragande orsak.

http://mobil.hd.se/halsa/2010/11/01/sov ... -ge-astma/

Bedroom chemicals 'raise child's allergy risk by up to 180%'
By Claire Bates Last updated at 1:04 PM on 20th October 2010

Children are up to three times more likely to develop conditions like asthma and hayfever due to chemicals found in some wall paints and cleansers.

Researchers from Karlstad University in Sweden found youngsters had up to 180 per cent greater risk of developing allergies if they were exposed to chemicals known as PGEs in their bedrooms.

http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... z1bAReZnsI

Common Household Chemicals and the Allergy Risks in Pre-School Age Children
http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0013423
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Miche » 2011-12-24 0:13:58

Man har ju haft arsenik i väggfärger sen ett par hundra år tillbaka i tiden, nej jag tror inte att det är så mycket sånt som orsakar allergier och andra problem, jag tror mer på alla nya kemiska tillsatser i maten och att vi har för rent runt omkring oss. Allergi beror på att immunförsvaret inte tidigt lär sig att hantera skit pga det är för rent.
Miche

Inläggav Wine » 2012-02-27 11:35:09

Exponering för även låga nivåer av flamskyddsmedel kan påverka hjärnan på foster och möjligen orsaka autism visar en ny studie på möss:

Flame Retardants' Affect on Fetus May Trigger Autism
Feb 21, 2012 | 11:12 AM ET | Rachael Rettner, MyHealthNewsDaily Staff Writer

VANCOUVER, British Columbia — Exposure to even low levels of flame retardants may affect the brain of a developing fetus and possibly contribute to autism, new findings in mice suggest.

In the study, female mice exposed to a particular flame-retardant chemical in utero and during lactation were less social, compared with mice not exposed to this chemical. The levels of flame retardants used in the study were similar to what has been seen in humans, the researchers said.

Resultatet från studien kan läggas till en växande mängd bevis för att både gener och miljö samverkar för att orsaka autism. Kemikalier kan interferera med det sätt vissa gener uttrycks:

The findings add to a growing body of evidence that both genes and the environment interact to cause autism. Chemicals may interfere with the way certain genes are expressed.

Pass it on: Autism is likely caused by an interaction between environmental and genetic factors, but which plays a bigger role depends on the individual case, experts say.

Hur stor roll gener och miljö spelar för risken att utveckla autism kan variera från person till person säger forskaren Janine LaSalle, professor vid institutionen för medicinsk mikrobiologi och immunologi vid University of California, Davis School of Medicine.

Musmammorna i studien hade en mutation som gjorde deras gener särskilt känsliga för miljöpåverkan och de uppvisade autistiska drag. En del av deras avkommor hade ärvt mutationen, andra inte men de som inte ärvt mutationen visade ändå nedsatt socialt beteende efter exponering för flamskyddsmedel i livmodern och beteendet var förenat med kemiska förändringar i deras gener. De som ärvde mutationen hade nedsatt socialt beteende och minne.

Honmöss i studien var mer känsliga för miljöpåverkan än hanmöss. En förklaring till detta kan vara att könen skiljer sig i känslighet för genetiska förändringar som orsakas av kemikalier.

ScienceDaily - Common Flame Retardant Linked to Social, Behavioral and Learning Deficits

ScienceDaily (Feb. 16, 2012) — Mice genetically engineered to be susceptible to autism-like behaviors that were exposed to a common flame retardant were less fertile and their offspring were smaller, less sociable and demonstrated marked deficits in learning and long-term memory when compared with the offspring of normal unexposed mice, a study by researchers at UC Davis has found. The researchers said the study is the first to link genetics and epigenetics with exposure to a flame retardant chemical.

KI - Institutet för miljömedicin (IMM) - Polybromerade difenyletrar (PBDE)

Exponering

Bromerade flamskyddsmedel sprids genom diffust läckage från olika typer av industriella applikationer samt från varor såsom möbler och elektronik. Ämnena ansamlas i fettrik vävnad i kroppen och anrikas i näringskedjan. Mätserier från fågelägg samt fisk insamlade i svensk miljö visar att PBDE-halterna ökade kraftigt under perioden 1970-1989. I dagsläget har dessa nivåer sjunkit till 1/10 av när de låg som högst.

Människor får framförallt i sig PBDE via mat och hushållsdamm.

Små barn exponeras troligen för högre doser PBDE eftersom de utsätts för damm i högre utsträckning, dessutom har barn ett högre matintag per kg kroppsvikt.
Senast redigerad av Wine 2012-02-27 11:48:46, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Iridia » 2012-02-27 11:44:12

Intressant men deprimerande. Verkar stämma på mig i alla fall, jag blir mer lågfungerande både kognitivt och socialt när jag varit utsatt för kemikalier jag blivit överkänslig mot. Jag är hyfsat säker på att jag tillhör den där gruppen som är känsligare redan från början.
Iridia

Inläggav plåtmonster » 2012-02-27 12:03:51

@Iridia, Vad slags kemikalier är det?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Iridia » 2012-02-27 12:23:18

Lösningsmedel, formaldehyd, trycksvärta, parfymer, rök mm. Säkert flamskyddsmedel också fast de luktar ju inte, men jag blev oförklarligt sjuk precis när datorn var ny.

En av anledningarna till att jag sitter här och slösar bort min tid så mycket (förutom forumberoende då :wink:) är just att jag så ofta är påverkad av något som gör att jag inte orkar använda hjärnan till något vettigare.
Iridia

Inläggav Miche » 2012-02-27 13:44:24

Det är kanske inte så konstigt att en massa diagnoser blivit vanligare, vi förgiftar ju oss själva...
Miche

Inläggav plåtmonster » 2012-02-27 20:02:52

Eller att professionen psykologi förstår mer :wink:
plåtmonster

Inläggav Richard » 2012-02-28 11:23:44

Jag hörde på radion i morse att det tycks finnas ett samband mellan miljögifter och autism:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4987383
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Jagers » 2012-02-28 12:02:01

Miche skrev:Tyvärr är det enda som funkar en riktig vattendammsugare (tyvärr är de dyra, kostar över 30.000) där skräpet filtreras genom ett vattenfilter som binder partiklar. I stort sett det enda som tar sig igenom är luft och kolpartiklar (från sot) som inte binds av vattnet, men som är ganska harmlöst för kroppen.

Väldigt intressant om det stämmer :) blir en sån när man flyttar hemifrån alltså :D (när man är som man är, och är rädd för i stort sett allt, speciellt damm)

Nått annat jag reagerar på är att dem säger att "Gamla möbler ska man akta sig för dem innehåller mest gifter", men sen längre ner i denhär dokumentären du tippsar om säger dem att miljögifterna stigit från 1 miljon till 500 miljoner ton sedan andra världskriget?
alltså ska man juh köpa gamla möbler å inte akta sig för dem?
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Miche » 2012-02-28 12:27:15

Väldigt motsägelsefullt, men det är nog så att nya möbler innehåller en hel del kemikalier, flamskyddsmedel i tyget, om det är spånplatta så innehåller det gifter, om det är plast så avges en hel gaser.

När det gäller gamla möbler så är det nog bara tyg som kan samla mögel och diverse som har farit runt i luften, men det är nog större partiklar som inte lika lätt blir luftburna (de andra far ju runt nästan hela tiden, speciellt om man har en dålig dammsugare man använder ofta).
Miche

Inläggav plåtmonster » 2012-02-28 13:31:38

Lätt begagnat har ju fördelen att den största mängden gift är borta, men ändå tillräckligt ny. Lite optimering typ ;)
plåtmonster

Inläggav Iridia » 2012-02-28 14:06:19

Låter optimalt, ja.
Iridia

Inläggav plåtmonster » 2012-02-28 14:25:44

Dessutom brukar det vara billigt ;)

Denna princip kanske är bra för att finansiera skadorna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Polluter_pays_principle
plåtmonster

Inläggav Miche » 2012-02-28 14:50:36

plåtmonster skrev:Lätt begagnat har ju fördelen att den största mängden gift är borta, men ändå tillräckligt ny. Lite optimering typ ;)

Jag tror det är gamla tyger och stoppningar man ska undvika, andra möbler går lätt att få rent.
Miche

Inläggav plåtmonster » 2012-03-09 9:43:34

TF: Miljögifter kan orsaka autism
"möss som exponerades för låga doser kemikalier som foster tillbringade bara hälften så mycket tid med att umgås med de andra djuren, och honorna i studien var extra känsliga"

"– Vår forskning på djur visar att PBDE, vid samma doser, ger samma typ av skador som PCB:er. Det är framförallt precis före och efter födseln då hjärnan utvecklas som utgör den kritiska perioden, säger han." (TF)
plåtmonster

Inläggav Parvlon » 2012-03-09 11:50:06

Så mycket för den nyttiga laxen alltså. Såg inte vart fisken var tagen ifrån dock.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2012-03-09 12:02:16

Skulle nog säga som så.. Välj ditt gift! :mrgreen:
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in