Cloud-tjänster
Re: Cloud-tjänster
Det kan vara värt att kolla (annars köper jag ett 16 GB USB-minne i morgon, det här har tagit alldeles för mycket tid och ork i onödan).
Otroligt nog så låg Box precis där när jag loggade in på Android Market. Skumt. Nu ska här testas.
Miche skrev:Det kan vara värt att kolla (annars köper jag ett 16 GB USB-minne i morgon, det här har tagit alldeles för mycket tid och ork i onödan).
Nu har jag 50 GB i Box (det var som sagt bara att logga in från Android-appen), men den har inga bra uppladdningsfunktioner och en filbegränsning på 100 MB...
4sync/4shared har åtminstone FTP men den är väldigt instabil (det är möjligt det beror på att jag kör trådlöst, jag har svårt att dra kabel till routern på andra sidan väggen härifrån utan en massa strul...)
I en av mapparna hade jag en fil på över 700 MB och då vägrade Box ladda upp mappen, men nu har jag kört RAR på filen så varje del är på 99 MB och då funkar uppladdningen, får se hur länge det funkar (man får ingen tidsuppskattning).
Jag använder desktopvarianten som Box har (man laddar alltså upp via ett Javascript i webbläsaren), det finns inget syncprogram om man inte betalar för det...
Jag använder desktopvarianten som Box har (man laddar alltså upp via ett Javascript i webbläsaren), det finns inget syncprogram om man inte betalar för det...
Irriterande att det ska vara så svårt att få behålla originaldatumet på filerna, DropBox och 4shared (via FTP men inte via det egna programmet) verkar vara de enda som klarar av det, de andra tjänsterna väljer datum då filen laddades upp (vilket är fullständigt idiotiskt)...
Det får bli ett USB-minne i morgon...
Det får bli ett USB-minne i morgon...
Jag har åxå 50 GB på "Lådan" nu. Laddade upp en liten bild på test.
Hur kan de ha de råd att ge bort så mycket utrymme? Antalet androidanvändare är ju bevisligen enormt även om inte alla kommer att hitta och ta det här erbjudandet.. *chockad*
Förra året hade de samma grej för ajfån/ajpodd/ajpadd-användare..
Sedan skaffar de ju diskarna efter hand och "lånar" ledigt utrymme.
Hur kan de ha de råd att ge bort så mycket utrymme? Antalet androidanvändare är ju bevisligen enormt även om inte alla kommer att hitta och ta det här erbjudandet.. *chockad*
Förra året hade de samma grej för ajfån/ajpodd/ajpadd-användare..
Sedan skaffar de ju diskarna efter hand och "lånar" ledigt utrymme.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jo, det kan ju inte vara gratis, rykten sprider sig dessutom enormt snabbt i cyberrymden (jag misstänker att DropBox stoppade mer utrymme eftersom massor av användare utnyttjade erbjudandet och det lär väl snart bli liknande hos Box).
Jävligt oärligt om de inte skulle vara öppna med det ifall de ändrar sig. Men antagligen skulle "folkstormen" som skulle bli knäcka dom, eller åtminstone tvinga fram en "pudel".
- barracuber
De borde vara öppna med från början att de inte kan dela ut mer än en viss total mängd...
Dagsaktuell IDG-test....Här är alternativen som krossar Dropbox
Bekräftar kanske vad vi (i den här tråden) redan "visste"....
artikeln skrev:Efter vi synat tre populära filtjänster i sömmarna står det klart att konkurrenterna sedan länge har passerat Dropbox
Bekräftar kanske vad vi (i den här tråden) redan "visste"....
- barracuber
http://www.evernote.com/
Det här verkar vara en cloudtjänst för att spara anteckningar mm, som man sedan kan komma åt från alla sina enheter. Någon mer än jag som saknat en sådan app?
Det här verkar vara en cloudtjänst för att spara anteckningar mm, som man sedan kan komma åt från alla sina enheter. Någon mer än jag som saknat en sådan app?
Cloud-tjänster
Iridia skrev: http://www.evernote.com/
Kan inte leva utan Evernote! Har använt det i två år ungefär och skulle inte få ihop liv och arbete utan det nu. Rekommenderas starkt. Dessutom finns det för de flesta plattformarna.
Ja, den verkar hur bra som helst. Håller just på att föra över mina anteckningar som jag annars brukar spara som utkast i Mejl eller i Stickies, men då ligger de ju på ena datorn bara.
Har kört Evernote ibland men aldrig fått det till en vana. Tror det beror på att jag blivit lite överväldigad av alla funktioner (GDocs räcker än så länge för mina behov). Webbklienten är rätt smidig men jag minns att både Mac- och Windowsklienterna är tunga att köra. Androidklienten däremot har ett grymt smidigt sätt att anteckna direkt till molnet, inte bara med text utan även med röst och bilder.
EDIT: jag skrev om Evernote här.
EDIT: jag skrev om Evernote här.
- barracuber
Nu har jag äntligen fått koncentrationsförmåga att försöka ladda upp till Box. Där står att jag har 16 av 50GB (vad nu det betyder).
Man verkar inte kunna släppa hela mappar som man kan i Dropbox utan måste flytta enskilda filer? Det kan ju bli lite drygt...
Sen fattade jag inte det där med att man får 50GB om man loggar in från mobilen. Jag skaffade Box för Android men jag har ju knappast 50GB i luren... måste man ladda upp via mobilen för att få detta?
Man verkar inte kunna släppa hela mappar som man kan i Dropbox utan måste flytta enskilda filer? Det kan ju bli lite drygt...
Sen fattade jag inte det där med att man får 50GB om man loggar in från mobilen. Jag skaffade Box för Android men jag har ju knappast 50GB i luren... måste man ladda upp via mobilen för att få detta?
Jag fick 50GB direkt när jag loggade in från mobilen, så du behöver inte göra mer än så. DropBox slår Box med hästlängder när det gäller programvaran men Box har störst utrymme.
Jasså, det var ju bra. Men varför står det 16,2 av 50GB innan jag ens börjat? Får väl prova hur mycket den sväljer. Men det lär nog ta en månad att ladda upp 50GB för hand.
Iridia
Om du vill kunna ladda upp en hel mapp kan du zippa ihop den först. Dock till priset av att inte längre kunna se de enskilda filernas namn längre på Box. Dessutom behöver man ha hyfsat tydliga beskrivande namn på mapparna man zippar ihop för att inte glömma vad man har lagt på Box. Att använda tydliga namn - exempelvis bilder_casiokameran_2011.zip - ingår ju dock normalt i specialintresset filorganisering
En fördel med att zippa är att man vinner ytterligare en del plats. Utom för vissa bildtyper om de redan är maximalt komprimerade.
Om du vill kunna ladda upp en hel mapp kan du zippa ihop den först. Dock till priset av att inte längre kunna se de enskilda filernas namn längre på Box. Dessutom behöver man ha hyfsat tydliga beskrivande namn på mapparna man zippar ihop för att inte glömma vad man har lagt på Box. Att använda tydliga namn - exempelvis bilder_casiokameran_2011.zip - ingår ju dock normalt i specialintresset filorganisering
En fördel med att zippa är att man vinner ytterligare en del plats. Utom för vissa bildtyper om de redan är maximalt komprimerade.
- barracuber
Jag hade tänkt lagra främst musik. Så då funkar det nog inte att zippa. Men tack för tipset i alla fall.
Rent tekniskt funkar det ju. Om du har många kompletta album kan du ju zippa varje album för sig. Eller zippa varje artist eller årtal eller genre, det gör man lite som man vill. Ur enkelhetssynpunkt vill man ju oftats någorlunda spegla den filstruktur man har på datorn. Men man måste ju inte det; man kanske bara vill arkivera vissa saker på molnet. Om vi pratar Box ser jag den enbart som en simpel arkiveringsplats. Om man inte vill använda zip är mer avancerade tjänster som Dropbox bättre; då får man dessutom automatisk synkning/spegling, vilket en del tycker är bra.
Idealiskt sett önskar man sig en symbios mellan Box och Dropbox - dvs Box utrymme och Dropbox spegling. Men då känns det närmast som en extern hårddisk, vilket är hur vissa ser på molnet. Det blir nästan en filosofisk fråga till slut. Själv tycker jag det är en extremt stor och långsiktig utmaning att försöka organisera sina personliga data. Och då pratar jag inte enbart molnet utan helheten, dvs datorerna-mobil-externa diskar och hur de ska dra nytta av den ytterligare (eventuella) fördel som molnet ger. Exempelvis jag skulle ju inte avlida omgående om någon helt plötsligt skulle ta ifrån mig min Dropbox och min Gdocs. Däremot skulle jag bli väldigt ledsen om någon stal mina externa diskar. Eftersom molnet aldrig kan ge privatpersoner lika mycket utrymme och funktionalitet som en extern disk bör man tänka igenom strategimässigt hur man vill organisera sina data. Och även börja gradera sina data i viktighet. Behöver man egentligen spara allt det man sparar och behöver man dessutom ta kopior av det? Det beror helt på vad det är och vilket värde det har.
Oj det blev långt och filosofiskt
Idealiskt sett önskar man sig en symbios mellan Box och Dropbox - dvs Box utrymme och Dropbox spegling. Men då känns det närmast som en extern hårddisk, vilket är hur vissa ser på molnet. Det blir nästan en filosofisk fråga till slut. Själv tycker jag det är en extremt stor och långsiktig utmaning att försöka organisera sina personliga data. Och då pratar jag inte enbart molnet utan helheten, dvs datorerna-mobil-externa diskar och hur de ska dra nytta av den ytterligare (eventuella) fördel som molnet ger. Exempelvis jag skulle ju inte avlida omgående om någon helt plötsligt skulle ta ifrån mig min Dropbox och min Gdocs. Däremot skulle jag bli väldigt ledsen om någon stal mina externa diskar. Eftersom molnet aldrig kan ge privatpersoner lika mycket utrymme och funktionalitet som en extern disk bör man tänka igenom strategimässigt hur man vill organisera sina data. Och även börja gradera sina data i viktighet. Behöver man egentligen spara allt det man sparar och behöver man dessutom ta kopior av det? Det beror helt på vad det är och vilket värde det har.
Oj det blev långt och filosofiskt
- barracuber
Kanske blir mindre datorskrot i framtiden men risken är väl att det kommer motarbetas med billig hårdvara från tillverkarna. Egentligen behöver långtifrån alla hemmadatorer så mycket kraft heller utan den kan ligga nån annanstans.
http://www.dagensps.se/artiklar/2012/03 ... /index.xmlData I en ny rapport från Gartner pekar analysföretaget ut fem "megatrender" som kommer driva utvecklingen mot pc:ns död. Inom 18 månader kommer det "personliga molnet" ha tagit över som navet för data bland både konsumenter och företag, spår Gartner, enligt sajten Businesscloud9.com.
Tech Journal: How to Manage All Your Online Accounts
Aktuell artikel om ett antagligen ökande behov: att kunna hantera ett ökat antal onlinekonton. Obs att det handlar inte om lösenorden; det är en helt annan kategori av program: Password Managers. Det handlar om de data vi numera lagrar online - kalendrar- och statusuppdateringar, inlägg, tweets och filuppladdningar mm - med tjänster som Dropbox, Google Docs, Picasa, Sugar Sync and Amazon mm för att nämna några (Ingenstans nämns email, det kanske hellre ska skötas i varje mailtjänst).
Den första tjänsten - Otixo - fungerar ungefär som en Filutforskare / File Explorer mot molnet, där man ser innehållet på sina onlinekonton ungefär som hårddiskar och kan använda t ex drag and drop för att kopiera och flytta filer mellan kontona.
De två andra tjänsterna som nämns - Cloud Magic and Greplin - skapar och underhåller ett sökindex över den onlinekonton och onlinefiler man har
Aktuell artikel om ett antagligen ökande behov: att kunna hantera ett ökat antal onlinekonton. Obs att det handlar inte om lösenorden; det är en helt annan kategori av program: Password Managers. Det handlar om de data vi numera lagrar online - kalendrar- och statusuppdateringar, inlägg, tweets och filuppladdningar mm - med tjänster som Dropbox, Google Docs, Picasa, Sugar Sync and Amazon mm för att nämna några (Ingenstans nämns email, det kanske hellre ska skötas i varje mailtjänst).
Den första tjänsten - Otixo - fungerar ungefär som en Filutforskare / File Explorer mot molnet, där man ser innehållet på sina onlinekonton ungefär som hårddiskar och kan använda t ex drag and drop för att kopiera och flytta filer mellan kontona.
De två andra tjänsterna som nämns - Cloud Magic and Greplin - skapar och underhåller ett sökindex över den onlinekonton och onlinefiler man har
- barracuber
Iridia skrev:Barracuber, hur mycket mer får det plats om man zippar?
Inte så jättemycket. Utan att ha kollat så gissar jag att officedokument och liknande krymper kanske 20-30 %. Medan mp3, filmer och vissa typ av bilder nästan inte krymper nånting pga de redan är så komprimerade de kan bli (de kan i sämsta fall t.o.m. blir något större av zippandet). Så i de fallen är fördelen i att zippa en mapp att man får en enda fil att hantera.
Någon annan som vet mer?
- barracuber