Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-25 14:57:57

Ok nu har jag hittat vad det heter i min mobil. USB-internetdelning hade dom döpt den till. Nu är telefonen installerad på datorn.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Sofia75 » 2012-02-25 14:58:27

När telefonen är inkopplad till datorn och laddar; Dyker det då upp en liten ikon högst upp på telefonens skärm med en lien usb-symbol (ser ut som ett träd med tre grenar). I så fall borde du bara kunna dra mer raden där ikonen syns och klicka på ikonen och sedan välja kopplingstyp.
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav barracuber » 2012-02-25 15:01:00

Du skrev att du såg den under enheter i datorn en gång, och sedan att den finns inte. Det låter som att det är lite till och från, instabilt. Det låter för mig som antingen ett fel i kontakten i mobilen eller fel på usb-sladden. Båda sakerna är rätt vanliga på Samsung, min dotter har haft glapp i kontakten med vissa kablar men inte med andra när hon testade flera.

Använder du originalkabeln som följde med mobilen? Det bör man göra. Annars riskerar man att använda en defekt kabel eller en kabel som inte passar. Det finns t.o.m. risk att man kan förstöra mobilkontakten eftersom Samsung envisas med att köra med en egen kontakt (tror jag) som är förledande lik industristandarden mikro-udb.

Har fler tips men en sak i taget är bra.. :)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2012-02-25 15:06:11

kullan skrev:Ok nu har jag hittat vad det heter i min mobil. USB-internetdelning hade dom döpt den till. Nu är telefonen installerad på datorn.

Ser man på, grattis! Det där var faktiskt mitt nästa tips! :)

Då borde du kunna klicka runt bland mapparna på SD-kortet. Det är dem du ser nämligen (mobilens internminne kan man bara se på andra sätt).
barracuber

Inläggav kullan » 2012-02-25 15:08:47

Jag märker att jag kan inte ha telefonen i samtidigt som jag är på forumet. Jag loggas ut hela tiden.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-02-25 15:13:11

kullan skrev:Jag märker att jag kan inte ha telefonen i samtidigt som jag är på forumet. Jag loggas ut hela tiden.

Loggas ut från vad? Forumet?
barracuber

Inläggav kullan » 2012-02-25 15:14:35

barracuber skrev:
kullan skrev:Jag märker att jag kan inte ha telefonen i samtidigt som jag är på forumet. Jag loggas ut hela tiden.

Japp! När jag ska svara på i en tråd så får jag order att logga in mig. Telefonen är urdragen nu.
kullan

Inläggav kullan » 2012-02-25 16:41:02

Jag var inne på forumchatten samtidigt som mobilen var kopplad till datorn. Då fick jag veta att jag ej hade tillträde till denna tjänst. Aspergerforum och min androidtelefon går inte ihop.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-02-25 16:48:16

kullan skrev:
barracuber skrev:

Japp! När jag ska svara på i en tråd så får jag order att logga in mig. Telefonen är urdragen nu.

kullan skrev:Jag var inne på forumchatten samtidigt som mobilen var kopplad till datorn. Då fick jag veta att jag ej hade tillträde till denna tjänst. Aspergerforum och min androidtelefon går inte ihop.

Det låter ändå osannolikt att de ska kunna påverka varandra (eftersom telefonen är kopplad till din dator men forumet kör på en helt annan serverdator som bara använder din dator som klient).

Så det låter mera som ett märklig tillfällighet. Testa upprepade gånger för att se om det är bestående.

Skriver du användarnamn och lösenord varje gång du loggar in? Om du vill slippa det kan du bocka för "Logga in mig automatiskt vid varje besök".EDIT: för att du ska bli automatinloggad måste du eventuellt även be webbläsaren spara användarnamn och lösenord. Fråga vid problem.
barracuber

Inläggav Mellanvärld » 2012-02-26 18:28:18

kullan skrev:Ok nu har jag hittat vad det heter i min mobil. USB-internetdelning hade dom döpt den till. Nu är telefonen installerad på datorn.
Den där inställningen är ju för att använda telefonen som modem.
Detta kan hända om man byter IP-adress, vilket ofta händer om man kopplar in telefonen som modem.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Miche » 2012-02-26 19:00:58

Ja, det känns som om det är fel funktion du (kullan) hittat, du ska inte använda telefonen som modem.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-02-26 19:07:15

Miche skrev:Ja, det känns som om det är fel funktion du (kullan) hittat, du ska inte använda telefonen som modem.

Nä men det finns inget annat som har med internet att göra i menyn på mobilen. Inte vad jag kan se. Det finns nåt som heter Samsung Appar men inget annat. Nån som kan ska få kolla igenom min mobil. tills dess så är det vilken mobil som helst utan specailfunktioner. Jag krånglar inget mer nu. har tappat intresset helt.
kullan

Inläggav Miche » 2012-02-26 19:15:48

Men det var ju inte internet du skulle komma åt, det var funktionen för att komma åt mobilen från datorn.

I min mobil med svenska menyer (inte Samsung) har jag ett alternativ som heter Lagring (i inställningsmenyn), det översta alternativet heter Endast masslagring, om du har samma alternativ, prova att bocka för det (och ta bort den andra inställningen, den kan bli dyr).
Miche

Inläggav kullan » 2012-02-26 19:26:28

Men faktum kvsrstår. Jag vill ladda ner appar i min telefon. apparna finns på nätet. Hur kommer en app in i min telefon om mitt kontantkort inte tillåter att jag surfar på mobilen?

Sen vore det bra om jag kunde gå ut på nätet med mobilen när jag har skaffat mig ett abonnemang som tillåter mobilsurfande utan att kosta skjortan. Jag kommer inte ansluta terlefonen till datorn nåt mer innan jag får praktisk hjälp. Nån måste faktiskt fixa det åt mig. Jag kan inte hur jag än koncentrerar mig. Jag förstår ändå ingenting. ni kan börja skriva latin i tråden. jag får ut lika mycket då.
kullan

Inläggav Miche » 2012-02-26 19:43:00

Appen hämtar du hem som .apk-fil med hjälp av datorn, sen när du kopplar in telefonen så ska den dyka upp som en enhet i datorn, du kopierar .apk-filen till mobilen och öppnar sedan den filen så installeras den!

Så värst svårt är det faktiskt inte (jag har iofs bara gjort den varianten en enda gång, men det funkade).
Miche

Inläggav barracuber » 2012-02-26 20:01:17

Business Calendar 1.1.7.2 free.apk (608 kB)
Ovan länken till APK-filen för Business Calendar som kullan kan ladda hem direkt.

Sedan ser jag två möjligheter, båda är windowsprogram:

1) Android Injector
2) My Phone Explorer

1)
I ett tidigare inlägg skrev jag om programmet Android Injector som används för att installera en APK-fil på mobilen trots att APK-filen ligger på windowsdatorn - programmet sköter om att APK:n blir installerad på mobilen.

2)
Det finns ett windowsprogram som heter My Phone Explorer (MPE) som kullan skulle kunna testa. Har aldrig kört det själv. Möjligen skulle det kunna göra att hon slipper köra Kies. MPE gör det enklare att navigera och föra över filer till mobilen. Sedan installerar man bara appen på mobilen, som Miche beskrev.
barracuber

Inläggav kullan » 2012-02-26 20:06:15

Men nu har jag tappat intresset. Kommer nog snart byta tillbaka till min gamla mobil. den vet jag hur den funkar. Jag tänker inte nåt förränn jag har en som irl sitter brevid mig och hjläper mig med detta. Jag fixar det inte annars. Min hjärna saknar dom komponenter som krävs för att jag ska ens förstå det minsta. Jag ger upp. Tack för mig.
kullan

Inläggav Miche » 2012-02-26 20:07:23

Du får väl passa på när du flyttat närmare andra forumister!
Miche

Inläggav kullan » 2012-02-26 20:11:34

Miche skrev:Du får väl passa på när du flyttat närmare andra forumister!

japp! Det får bli så.
kullan

Inläggav Sofia75 » 2012-02-27 11:12:46

Annars är ju en tanke att låna abonnemanget från någon som har surf (dvs stoppa in sim-kortet i din telefon) och tanka ner på det sätt som är användarvänligt. Det känns som att om man vill installera saker i telefonen och inte mecka en massa så är det surf i mobilen som krävs.
Sofia75

Inläggav kullan » 2012-02-27 11:21:00

Jag fick nästan order av en kompis på nätet att skaffa G-mail för via den vägen skulle man få in apparna till mobilen. enligt honom. Hur han tänker sig det får han förklara för mig sen.

Så nu har jag ett konto på G-mail.
kullan

Inläggav Sofia75 » 2012-02-27 11:32:11

kullan skrev:Jag fick nästan order av en kompis på nätet att skaffa G-mail för via den vägen skulle man få in apparna till mobilen. enligt honom. Hur han tänker sig det får han förklara för mig sen.

Så nu har jag ett konto på G-mail.

Lycka till! :)
Sofia75

Inläggav Miche » 2012-02-27 11:39:52

Det finns ju som sagt gratis WiFi lite här och där, men just Mora verkar vara väldigt dött på den fronten enligt de sökningar jag gjort... :(

Det kan kanske gå att komma åt WiFi vid några hotell, men oftast måste man få ett lösenord när man checkar in, så et ser helt utsiktslöst ut det med... :(

Välkommen till civilisationen i April... :?
Miche

Inläggav barracuber » 2012-02-27 11:53:45

Eller tillfälligt lägga till surf till SIM-kortet? Hos Tele2 iaf (minns inte vad kullan har) kan man göra så, fast man får kolla upp kostnaden och vilken uppsägningstid det är, Tele2 åtminstone är ena riktiga S-O-B:s med sina uppsägningstider... :evil:
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in