När har man rätt till en kontaktperson? (om man är gift)
103 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: När har man rätt till en kontaktperson??
Abbreviation skrev:Jag är övertygad om att majoriteten av de som uttryckt sig otroligt odrägligt här varit medvetet elaka. Ofta kan man ursäkta klumpighet med Aspergers men elakhet kan man inte ursäkta, oavsett diagnos. Sättet TS blev bemött här var inte aspigt - det var inte rakt och brutalt ärligt - det var elakt, ogint, missunnsamt och nedvärderande.
Henkkalexis första svar var bra, sansat, ett svar till TS med förklaring till varför han inte tyckte TS skulle ha just kontaktperson och sedan ett förslag (HAB) på annat tillvägagångssätt. Sedan kom jag, också med en förklaring följt av ett förslag (aspergerträff).
Här talar Sheyen om sig själv men ingen är så dum att de inte ser förolämpningen mot TS (i min kursivering):jag umgås i princip bara med min man och jag tycker att det är mycket umgänge och jag tycker nästan att det vore lite oförskämt av mig att försöka få en kontaktperson, så jag har ingen förståelse för varför du (TS) skulle behöva en kontaktperson.
Även kullan kommer och indikerar att TS agerat fel som ens ansökt:Ja jag skulle då aldrig ens ha samvete till att ansöka om kontaktperson om jag hade en partner som jag bodde ihop
Och så kommer Fenren och rider på sina tokbänga skattebetalarhästar. Detta inlägg tyckte jag personligen var så illa att jag anmälde det:hur svårt är det att förstå att ni inte ska gå runt och sno mina skattepengar med ert oförskämda sätt att roffa åt er av saker som inte är till för er och era i sammanhanget bagatellartade isolieringsproblem?
Vilket han följer upp med ...sluta gnälla nu och skärp till dig. du fick avslag med en vettig motivering, ge dig.
Sedan orkar jag inte ens. Men de här inläggen är över gränsen. Följande debatt där TS ifrågasätts för att hon inte medicinerar psykos (eller vad det nu är som diskuteras, det ser mest ut som massa satans tjafs i mina ögon) tyder inte bara på bristande empati hos diskussionsdeltagarna, utan även total ignorans gällande hur personer med psykoser fungerar. Och hur kontaktpersongrejen fungerar. Människor med psykos får ofta kontaktperson eller boendestöd, just som social kontakt, för att isolering på en nivå som är helt okay för de flesta aspergare, kan vara förödande för en psykotisk person.
Nu blandar du ihop Inkalo och Arcas. (Båda skrev om att de fått avslag på ansökan om kontaktperson.)
Den hopblandningen torde dock inte spela någon roll för poängerna, som ju gäller de andra omtalades hållning. (Jag lutar också åt elakhet, eller någon sorts slapp självtillräcklighet som blir väldigt lik elakhet, i stället för "aspighet".)
Eller så kan det vara du som har svårt att se skillnad på olika sammanhang.
nallen skrev:Abbreviation skrev:Sheyen [talar] om sig själv men ingen är så dum att de inte ser förolämpningen mot TS
Så nu har det blivit en förolämpning att tala om var man anser riktigt och själv skulle göra? Jösses. Du pendlar verkligen mellan klarhet och de grumligaste vatten.
Eller så kan det vara du som har svårt att se skillnad på olika sammanhang.
Zombie skrev:Den hopblandningen torde dock inte spela någon roll för poängerna, som ju gäller de andra omtalades hållning.
Nej, men jag tyckte hur som helst att det var värt att påpeka hopblandningen.
Tack, jag missade det. Poängen kvarstår dock.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Hej!
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men trots att jag är gift, så har jag en kontaktperson. Jag delar kontaktpersonen med min man. Jag behövde knappt ansöka ens, vi kände henne flyktigt innan (genom hennes dotter) och hon föreslog själv att hon skulle bli vår kontaktperson. Kommunen sa ja snabbt och utan krångel.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men trots att jag är gift, så har jag en kontaktperson. Jag delar kontaktpersonen med min man. Jag behövde knappt ansöka ens, vi kände henne flyktigt innan (genom hennes dotter) och hon föreslog själv att hon skulle bli vår kontaktperson. Kommunen sa ja snabbt och utan krångel.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Håller med Abbreviation i detta. Nog för att det var mig mestdels folk klankade ner på och inte TS men jag personligen bryr mig inte om elakheter.
Det har dock varit mycket snack om känslighet och inte skrämma iväg nykomlingar. Vad händer sedan, jo de som tycker andra beter sig konstigt och skrämmer iväg folk gör i denna tråd exakt samma och till och med värre. Man undrar ju hur tusan de tänker?! Hyckleri på HÖG nivå.
Denna tråd var faktiskt det värsta jag sett på detta forum. Att folk kan reagera så starkt för ett sådant ämne. Finns ju en mängd problem som diskuteras här men just angående detta var det mer som häxbränningarna de sysslade med förr i tiden.
Det har dock varit mycket snack om känslighet och inte skrämma iväg nykomlingar. Vad händer sedan, jo de som tycker andra beter sig konstigt och skrämmer iväg folk gör i denna tråd exakt samma och till och med värre. Man undrar ju hur tusan de tänker?! Hyckleri på HÖG nivå.
Denna tråd var faktiskt det värsta jag sett på detta forum. Att folk kan reagera så starkt för ett sådant ämne. Finns ju en mängd problem som diskuteras här men just angående detta var det mer som häxbränningarna de sysslade med förr i tiden.
Blev väldigt förvånad över kommentarerna i denna tråd det var därav jeg skrev i den från början.
Folk på detta forum verkar ju ha problem med det sociala, borde det då inte visa sig att kontaktpersoner är lämpligt? Att fler borde vara positiva till det, som det låter nu är det som att man diskuterar pedofili.
Om man har svåra problem att funka i sociala sammanhang behöver man hjälp, har inte med hur ensam man är. Ni kan vara ensamma och aldrig träffa folk men behöver ändå inte kontaktperson för ni klarar er bland folk.
Verkar vara svårt att ta in att någon kan ha det värre än ni själva. Rent egoistiskt och tycka synd om sig själv beteende här.
Folk på detta forum verkar ju ha problem med det sociala, borde det då inte visa sig att kontaktpersoner är lämpligt? Att fler borde vara positiva till det, som det låter nu är det som att man diskuterar pedofili.
Om man har svåra problem att funka i sociala sammanhang behöver man hjälp, har inte med hur ensam man är. Ni kan vara ensamma och aldrig träffa folk men behöver ändå inte kontaktperson för ni klarar er bland folk.
Verkar vara svårt att ta in att någon kan ha det värre än ni själva. Rent egoistiskt och tycka synd om sig själv beteende här.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor