Erfarenheter av Lyrica

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2011-02-08 2:40:37

Nu upptäckte jag en till konstig "biverkning". Men ni kommer inte att tro på det, så jag berättar det i morgon!
Senast redigerad av Richard 2011-05-04 20:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Vaken » 2011-02-13 16:12:09

Oroande läsning för mig som nyss fått Lyrica utskrivet.
Senast redigerad av Vaken 2011-05-04 20:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Vaken

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Debbido » 2011-02-28 20:06:33

JAG ÄR FRI! :D

Kampen för att bli fri från Lyrica har varit den svåraste jag någonsin varit med om. Om jag trodde att jag var fri slog den plötsligt till till med yrselattacker, tillstånd liknande stroke, panikattacker, total sömnlöshet. Jag bestämde mig för att betrakta Lyrica som heroin eller neuroleptia. Jag klippte sönder kapslar och strödde ut pulvret. Sedan slickade jag i mig några korn när jag kände att något anfall var på gång. Det funkade.

Efter några månaders hårt arbete kan jag nu:

- gå igen, ha fungerande muskler, som jag kan träna upp
- jag kan ta mig upp ur badkaret igen
- gå ned de kilon jag gick upp (12) Har gått ned 5 redan. Är dietexpert och har alltså inte gått upp i vikt genom att äta fel.
- gråta, skratta, skriva låtar, måla, vara kreativ, vara jag
- yrsel fick mig att falla och bryta revbenen men de brukar läka på 6 veckor. Jag väntar...

Minnet tar några månader på sig innan det återvänder, vet jag sedan förra omgången.

Jag mötte en kvinna med stora svullna knän, som gick på Lyrica. "De säger det är artros". Tja, men all denna övervikt som placeras på leder, som är oskyddade därför att muskelhjärnan är utslagen? Leden blir svullen och påverkad, musklerna oanvändbara, leden oskyddad - och förstörd.

Detta är en FARLIG medicin på sikt, eftersom den kan ge permanenta skador. Fass säger muskelskada. Jaha, med ledskada blir ju då en konsekvens! Övervikt är ett hälsoproblem: med dess olika konsekvenser. Döden t ex. Jag gick upp 2 kg varje månad, oavsett hur jag åt. Den är alltså direktverkande: slår ut ämnesomsättningen!

Att skriva ut sånt tufft knark till reumatiker borde vara straffbart. :evil: Jäkla läkemedelsbolag: giriga bluffmakare som kör med vilseledande marknadsföring och gör sig förmögna på bekostnad av människoliv!

En kvinna fick "bara Lyrica och Concerta" mot sin manodepressiva sjukdom. Hon har fått sköldkörteln förstörd av Lyrican och för övrig försvunnit i en enorm depression. Hon är okontaktbar. Lyrica är ju inte ett antidepressivt medel! Ändå förskrivs det som om det vore det. Många blir däckade, liggande, apatiska. Vissa blir personlighetsförändrade, som robotar.

Den resterande miljarden får företaget betala i skadestånd för den felaktiga marknadsföringen av läkemedel som Zeldox, Zyvoxid och Lyrica. Här gäller anklagelserna att Pfizer påstått att läkemedlen ska användas för fler diagnoser än vad olika staters vårdprogram angett, vilket lett till att läkare förskrivit läkemedlen i betydligt större utsträckning än annars. (LMV)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Debbido » 2011-02-28 20:09:31

Richard skrev:Nu upptäckte jag en till konstig "biverkning". Men ni kommer inte att tro på det, så jag berättar det i morgon!

VAD? All upplysning är värdefull för dem som ännu inte fastnat i Lyricanätet.
Debbido

Pregalabin (Lyrica).

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-24 0:07:31

Jag brukar försöka undvika att fråga människor om deras mediciner på nätet. (För att alla är experter och det är jämt "knarkarna" eller de som fått horribla biverkningar som skriker högst och därför blir diskussionen ofta jävig.)

Men är det någon här som får Lyrica utskrivet och märkt att det faktiskt fungerar mot sin ångest (GAD) eller depression? (Skriver med depression eftersom ångest/oro och depression ofta är sammankopplat).

Om det inte märktes på tonen jag satte innan själva frågan så är jag inte intresserad av hur trevligt det är att missbruka eller hur hemsk medicinen var (brukar ofta vara något av de alternativen som kommer upp när man googlar mediciner), jag vill veta om den hade någon positiv effekt.
Om det är så, feel free to elaborate.

Om du har några trevliga forskningsartiklar/sakliga artiklar skrivet om hur Lyrica verkar vid GAD så dela gärna det med dig.

mnordgren:

Den här slogs ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
IndividualThoughtPatterns

Anslöt: 2008-12-10

Re: Pregalabin (Lyrica).

Inläggav Parvlon » 2012-02-24 0:09:50

Att inte bry sig vad "knarkarna" säger låter som diskriminering. Du verkar dessutom bara vara intresserad av positiva historier och då missar du ju en del där. (inget tips bara en reflektion)
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Re: Pregalabin (Lyrica).

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-24 0:26:43

Parvlon skrev:Att inte bry sig vad "knarkarna" säger låter som diskriminering. Du verkar dessutom bara vara intresserad av positiva historier och då missar du ju en del där. (inget tips bara en reflektion)

"Om det inte märktes på tonen jag satte innan själva frågan så är jag inte intresserad av hur trevligt det är att missbruka eller hur hemsk medicinen var (brukar ofta vara något av de alternativen som kommer upp när man googlar mediciner)"

Jag är intresserad av alla aspekter. Men vissa aspekter (såsom missbrukshistorier och negativa erfarenheter) är så gott som alltid det första som kommer upp när man googlar/söker om mediciner
Därför efterlyste jag något annat nu.
För att resten av internet är fyllt med människor som mer än gärna berättar om sina negativa erfarenheter om mediciner, medan dem som medicinera faktiskt funkar för rätt sällan verkar ta sig tiden att sitta ned och skriva om det. Jag tror att bilden man får av en medicin ofta är rätt sned pga detta.

Ang. "knarkarna". Sök på "lyrica" och "flashback" (t ex) och då får se att rätt många är intresserade av att missbruka. Även om jag förstått att just Lyrica inte har någon större potential på det området.

Men som sagt, jag efterlyste mer positiva eller sakliga historier.
Om det "låter som diskriminering" så får det väl stå för dig. Men det är det inte.

Re: Erfarenheter av Lyrica

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-24 19:12:19

Sååå...

Ingen som har gått/går på lyrica och känner att det faktiskt hjälper dem?

Inläggav Xzirie » 2012-02-24 19:35:49

Jag går på en pyttedos på 40 mg om dagen. Kan inte säga att jag direkt märker något annat än att min redan ynkliga alkoholtolerans blivit ännu sämre och att dubbelseendet jag redan har från fluoxetin blivit värre. Inga större negativa effekter iallafall.
Det är svårt att säga om den har någon effekt på ångesten eftersom ångest varierar så mycket från dag till dag och jag dessutom fått oxascand som jag tar till när jag ska göra något stressande.

Har börjat käka venlafaxin istället och ska väl förhoppningsvis sluta med lyrica när den kickar in, jag vill kunna supa till ibland.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-24 20:22:28

@Xzirie - har du verkligen kollat upp hur det är med Venlafaxin och alkohol då?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-24 20:48:53

Xzirie skrev:Jag går på en pyttedos på 40 mg om dagen. Kan inte säga att jag direkt märker något annat än att min redan ynkliga alkoholtolerans blivit ännu sämre och att dubbelseendet jag redan har från fluoxetin blivit värre. Inga större negativa effekter iallafall.
Det är svårt att säga om den har någon effekt på ångesten eftersom ångest varierar så mycket från dag till dag och jag dessutom fått oxascand som jag tar till när jag ska göra något stressande.

Har börjat käka venlafaxin istället och ska väl förhoppningsvis sluta med lyrica när den kickar in, jag vill kunna supa till ibland.

Vad har varit läkarens anledning till att sätta dig på lyrica om du går på allt det här andra?
Vet du hur resonemanget sett ut?

Inläggav Xzirie » 2012-02-24 22:26:13

Bjäbbmonstret skrev:@Xzirie - har du verkligen kollat upp hur det är med Venlafaxin och alkohol då?

Det verkar vara ok vad jag har sett iallafall. Ungefär som alla andra antidepressiva, de "kan inte rekommendera" att man dricker på dem. Medan Lyrica är ett klart no-no för att den förstärker alkoholens effekt kraftigt.
Även om det är skojigt att kunna ha rena festen på ett sexpack 2,8or framför melodifestivalen vill jag inte vara nära en bar med bankkortet i högsta hugg i det tillståndet. Bli utslängd och hamna på tillnyktringsenheten är precis så kul som det låter...

IndividualThoughtPatterns skrev:Vad har varit läkarens anledning till att sätta dig på lyrica om du går på allt det här andra?
Vet du hur resonemanget sett ut?

Enkelt, jag bad henne om det. Jag började nyligen skolan igen och fick mycket svår ångest av det, och var beredd att ta vilka mediciner som helst för att kunna prestera. Så jag kollade upp vad som skulle tänkas kunna funka.
Men det verkar skita sig ändå. Skithjärna!
När jag bad om Lyrica gick jag dessutom bara på fluoxetin. Oxascand gav hon mig självmant och venlafaxin bad jag om i efterhand när jag insåg hur lidande mitt sociala liv skulle bli av Lyrica. :lol:
Xzirie

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-25 0:05:18

Xzirie skrev:Enkelt, jag bad henne om det. Jag började nyligen skolan igen och fick mycket svår ångest av det, och var beredd att ta vilka mediciner som helst för att kunna prestera. Så jag kollade upp vad som skulle tänkas kunna funka.
Men det verkar skita sig ändå. Skithjärna!
När jag bad om Lyrica gick jag dessutom bara på fluoxetin. Oxascand gav hon mig självmant och venlafaxin bad jag om i efterhand när jag insåg hur lidande mitt sociala liv skulle bli av Lyrica. :lol:

Haha, jag förstår. Men det var bara det? Hon sa inget om medicinen i sig och hur hon tyckte att den skulle verka i samband med din SSRI-medicin (fluoxetin)?

Inläggav Xzirie » 2012-02-25 0:57:49

IndividualThoughtPatterns skrev:Haha, jag förstår. Men det var bara det? Hon sa inget om medicinen i sig och hur hon tyckte att den skulle verka i samband med din SSRI-medicin (fluoxetin)?

Haha nä inte ett pip. Men jag antar att de inte interagerar, de gör ju så olika saker.
När jag sa att jag hellre ville byta till venlafaxin skyllde jag på att det verkar så osäkert om Lyrica är beroendeframkallande eller inte. (Att det vore ostrategiskt att säga att jag vill kunna supa hejdlöst fattar tillochmed jag). Då sa hon bara "nej nej nej... hmm ja". Vet inte hur man ska tolka det riktigt, hon är så skum.

Mer on topic: Är rätt säker på att jag såg någon som hade goda erfarenheter av Lyrica i någon tråd nyligen, men orkar inte leta fram den.
Xzirie

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-25 1:45:59

Xzirie skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Haha, jag förstår. Men det var bara det? Hon sa inget om medicinen i sig och hur hon tyckte att den skulle verka i samband med din SSRI-medicin (fluoxetin)?

Haha nä inte ett pip. Men jag antar att de inte interagerar, de gör ju så olika saker.
När jag sa att jag hellre ville byta till venlafaxin skyllde jag på att det verkar så osäkert om Lyrica är beroendeframkallande eller inte. (Att det vore ostrategiskt att säga att jag vill kunna supa hejdlöst fattar tillochmed jag). Då sa hon bara "nej nej nej... hmm ja". Vet inte hur man ska tolka det riktigt, hon är så skum.

Mer on topic: Är rätt säker på att jag såg någon som hade goda erfarenheter av Lyrica i någon tråd nyligen, men orkar inte leta fram den.

Nej, vet att de inte gör det. Men undrade ifall hon hade någon baktanke med det hela bara. Ibland brukar ju läkare motivera sina läkemedelsval med att det ena läkemedlet ska "göra det här" medan det andra gör "det där".
Tror att jag läst om någon som fick just Lyrica kombinerat med SSRI-läkemedel för att det på något sätt skulle "lyfta" den personen bättre. Meeen, som med mycket annat på Internet kan det bara ha varit ännu en anekdot som kanske inte var särskilt saklig.

Intressant, intressant. Hoppas att "personen träder fram, haha.

Inläggav marcooleo » 2012-02-26 8:44:55

Jag tar Lyrica 500mg om dagen och det hjälper jättebra mot oro och ångest och jag blir mer social. Jag har trappat ut Lyrica några gånger och förstår inte hur det kan vara så svårt för vissa, för mig var det 1000ggr värre att trappa ut tex Sertralin och Cipralex. Dock började jag med Cipralex efter några månader sen då jag behövde den.
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav marcooleo » 2012-02-26 10:01:30

Richard skrev:Nu upptäckte jag en till konstig "biverkning". Men ni kommer inte att tro på det, så jag berättar det i morgon!

Berätta nu då ;)
Jag har haft i princip alla biverkningar av Lyrica som finns, men varit övergående
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav Debbido » 2012-02-27 3:57:05

Du frågar efter positiva erfarenheter av Lyrica.

I början är den kraftigt ångestreducerande även på låg dos. Men efter kort tid kommer en starkare ångest än originalet så då måste man höja för att få ångestlindring och höja igen. 300 mg är väl det minsta folk står på verkar det som.

Då utbreder sig en behaglig hjärndimma och många snabbt vibrerande själar lugnar ned sig. Denna dimma kan rädda liv om personen är suicidal. Man orkar helt enkelt inte ta livet av sig. :-)ZZZ

De som står på hög dos och har en mycket hög förbränning så att de inte går upp i vikt är ofta nöjda. Omgivningen mindre nöjda eftersom den som äter mycket Lyrica brukar få gott om minnesluckor.

Om man står på en hög dos behöver alkoholisten ingen alkohol. Effekten av alkohol och även benzo avtar drastiskt.

PS. Om man bara tar Lyrica riktigt sällan och då i kombination med alkohol uppstår ett kraftig rus som missbrukare uppskattar. Därför kan Lyrica säljas på svarta marknaden. Nej, Jag har aldrig sålt något. Jag har faktiskt kvar en del Lyrica i en låda ifall jag skulle få ett svårt impulsgenombrott. Men jag kan inte "stå på" Lyrica pga av viktuppgång och muskelförlamning.
Debbido

Inläggav weasley » 2012-02-27 4:07:12

Är det här dina egna erfarenheter? Åt du några andra mediciner vid tillfället? Jag är nyfiken eftersom jag har för mej att du har ganska många och de kan ju interagera så man blir allvarligt sjuk om inte doktorerna ser upp.

EDIT: Frågan ställd till Debbido.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Debbido » 2012-02-27 4:19:00

weasley skrev:Är det här dina egna erfarenheter? Åt du några andra mediciner vid tillfället? Jag är nyfiken eftersom jag har för mej att du har ganska många och de kan ju interagera så man blir allvarligt sjuk om inte doktorerna ser upp.

EDIT: Frågan ställd till Debbido.

Jag äter cellgift och tar TNF-sprutor mot Polyartrit. Dexofen om jag har svår värk. Alvedon och Brufén varje dag. Propavan till natten och en Stilnoct. När jag åt Lyrica tog jag alltså ingen annan psykofarmaka.

För övrigt tog jag upp både mina och andras erfarenheter, t ex att ångestreduktionen släpper efter ca två veckor på låg dos och man måste göra några höjningar innan läget stabiliseras. Blir det en kraftig dos blir det svårare att gå. Någon tänkte inte på det utan tog för givet att hon hade fått ledbesvär utav någon annan anledning. Jag upplyste henne om att muskelhjärnan slås ut och då hon hade ökat mycket i vikt så belastade hon lederna mycket mer än före Lyrican. Musklerna avlastar annars tyngden på benleder.
Debbido

Inläggav ragnevi » 2012-02-27 9:42:12

Jag tänkte bara flika in att jag idag äter Cipralex förutom Strattera och det gör att ångesten är mer lätthanterlig.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-02-27 11:47:25

Debbido skrev:Du frågar efter positiva erfarenheter av Lyrica.

I början är den kraftigt ångestreducerande även på låg dos. Men efter kort tid kommer en starkare ångest än originalet så då måste man höja för att få ångestlindring och höja igen. 300 mg är väl det minsta folk står på verkar det som.

Då utbreder sig en behaglig hjärndimma och många snabbt vibrerande själar lugnar ned sig. Denna dimma kan rädda liv om personen är suicidal. Man orkar helt enkelt inte ta livet av sig. :-)ZZZ

Detta är dina egna åsikter dock?

Jag såg att du skrivit förut i den här tråden. Du verkar inte ha haft någon vidare bra erfarenhet när det kommer till Lyrica.
Det känns inte som det i alla fall.

Anledningen att jag frågade efter positiva erfarenheter är för att det måste ju finnas en anledning till att läkare skriver ut det. Och jag tror inte att det är för att få patienter att må dåligt, utan för att det faktiskt hjälper vissa person.
Även om Lyrica, precis som många andra mediciner, inte är för alla.

Inläggav Alien » 2012-06-30 15:12:23

En annan tråd som handlar om bl a Lyrica: gatt-upp-i-vikt-av-medicin-t4300.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Richard » 2012-06-30 17:23:19

marcooleo skrev:

Berätta nu då ;)
Jag har haft i princip alla biverkningar av Lyrica som finns, men varit övergående

Sorry! Den här tråden hade jag helt glömt bort. Men biverkningen var iaf. att jag blev så väldans kåt. Så när snurret av Lyrican hade lagt sig, tänkte jag att jag måste få till det. Gick hem till en tjejkompis, vi har känt varandra länge, men bara som kompisar. Men hon är ändå rätt snygg. Så jag lyckades få till det med henne. Iof. bjöd jag på Iktorivil o hon bjöd på vin. Mig påverkar det inte, men hon blev rätt sur dagen efter o sa att jag bara hade utnyttjat henne. Men hon var givetvis vid fullt medvetande hela tiden! Men nu är vi vänner igen!
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in