Android-frågor
Re: Android-frågor
kullan skrev:Det var Business Calender jag blev intresserad av. det finns en planeringskalender i telefonen som man kan få in påminnelser på oxå. Men den skulle man ju va inloggad på nån sida för att få ladda ner. Känns ju onödigt krångligt.
Jag installerade den just på min android och den ser ut precis som jag minns den. Den får direkt upp min Google Calendar men det är för att jag har surfpaket i mitt abonnemang så jag ligger hela tiden uppkopplad mot internet. I ditt fall vet jag inte riktigt hur det blir men det kommer nog att visa upp telefonens kalender istället. För några år sedan så krävde alla Androidmobiler att man loggade in på sitt googlekonto men numera verkar det inte vara krav på det längre, osäker där.
Här är en länk till att ladda hem appen till datorn Business Calendar 1.1.7.2 free.apk (608 kB)
Sedan vet jag inte exakt för jag känner inte till din modell. Hur brukar du installera appar? Såg att du hade nån diskussion med Miche om att koppla en sladd mellan datorn och mobilen. Återkom om det blir frågor.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Men jag ska ju gå in via datorn. Sen ansluter jag mobilen till datorn via en usb.
kullan skrev:Men jag ska ju gå in via datorn. Sen ansluter jag mobilen till datorn via en usb.
Japp gör precis som du brukar och känner till.
- barracuber
Nä jag måste nog be nån sitta brevid mig när jag gör detta. Jag fattar ingenting. Det får vänta tills jag flyttat helt enkelt.
Det finns en free version av den som tydligen är lite begränsad men ändå har mycket funktionalitet...
Vill du hitta appen från andra källor så kan du prova att googla efter "<appnamn> apk"
http://uappforandroid.blogspot.com/2011 ... pk-v1.html är första länken när man söker efter "Business Calender apk"...
Laddar man ned på det här sättet så får du lägga in den manuellt. Du får heller inte senaste versionen eller nån möjlighet att uppgradera... Då måste du ha en filhanterare, Astro är ett vettig alternativ. Du måste även ställa in att tillåta okända källor i settings på mobilen...
Var du får tag i en filhanterare? Du måste ladda ned en sådan.... lycka till.
Vill du hitta appen från andra källor så kan du prova att googla efter "<appnamn> apk"
http://uappforandroid.blogspot.com/2011 ... pk-v1.html är första länken när man söker efter "Business Calender apk"...
Laddar man ned på det här sättet så får du lägga in den manuellt. Du får heller inte senaste versionen eller nån möjlighet att uppgradera... Då måste du ha en filhanterare, Astro är ett vettig alternativ. Du måste även ställa in att tillåta okända källor i settings på mobilen...
Var du får tag i en filhanterare? Du måste ladda ned en sådan.... lycka till.
@kullan, varför skaffar du inte helt enkelt en billig WiFi-router och kopplar upp telefonen mot? Här är en lista med alla trådlösa routrar upp till 200:-
Du kan även koppla upp dig mot WiFi på många ställen, både McDonalds och Max har gratis WiFi.
Du kan även koppla upp dig mot WiFi på många ställen, både McDonalds och Max har gratis WiFi.
Nu har jag skaffat mig G-Mail. enligt en Extremt kunnig internetkompis jag har så ska man kunna ta hem apparna den vägen. Jag fattar inte hur men det ska han banne få beskriva sen när det är aktuellt.
Med länken jag gav kan du ladda hem apk-filen (dvs installationsfilen) till din dator. För det behöver man varken gmail eller mail öht.
Men att apk:n ligger på datorn innebär ju inte att den är installerad på telefonen.
Ett sätt (det vanligaste) är att man mha usb-sladd för över apk:n till mobilen och installerar där.
Om man tycker det verkar svårt att installera i mobilen så finns ett Windowsprogram som heter Android Injector. Apk-filen ligger kvar i datorn. Man kopplar en usb-sladd mellan datorn och mobilen. Slutligen med en knapp i Android Injector installerar man appen i telefonen. Man slipper alltså föra över apk:n till mobilen.
Återkommer senare idag ifall kullan vill testa "androidinjektionen"
Men att apk:n ligger på datorn innebär ju inte att den är installerad på telefonen.
Ett sätt (det vanligaste) är att man mha usb-sladd för över apk:n till mobilen och installerar där.
Om man tycker det verkar svårt att installera i mobilen så finns ett Windowsprogram som heter Android Injector. Apk-filen ligger kvar i datorn. Man kopplar en usb-sladd mellan datorn och mobilen. Slutligen med en knapp i Android Injector installerar man appen i telefonen. Man slipper alltså föra över apk:n till mobilen.
Återkommer senare idag ifall kullan vill testa "androidinjektionen"
- barracuber
Jag får nog snart återgå till min gamla tele
fon för jag kan inte med androiden. den blir för krånglig för mig.
fon för jag kan inte med androiden. den blir för krånglig för mig.
Glömt vilken modell det är. Är det Samsung Galaxy Mini?
- barracuber
Ja det är rätt. Jag har laddat ner Den programvaran som Miche länkade till. Så det finns i datorn men jag får ju ingen kontakt med telefonen via datorn.
Miches tips, Samsung Kies eller vad det nu heter, testade jag en gång för dottern har en Galaxy 5, en snarlik modell som din. Jag tyckte Kies var ett helkonstigt program och vet andra som tycker likadant.
Kanske värt att testa om Android Injector fungerar för dig. Då skulle du slippa köra Kies.
Kanske värt att testa om Android Injector fungerar för dig. Då skulle du slippa köra Kies.
- barracuber
Nä nu laddar jag inte hem nåt mer. Det får vara nu. Jag får använda telefonen till att ringa och skicka sms med. samt att ta foto. Det får räcka. Nu ger jag upp.
Kies är väl bäst för backup av telefonbok, mm. Anledningen till tipset var främst för drivrutinernas skull!
Känner inte till Samsung närmare och har inte testat Android Injector på dotterns mobil (hon är inte hemma). Det kan ju vara så illa att man måste ha Kies även för att bara skicka filer över usb-sladd. Märkligt iaf, så är det inte på Sony Ericsson, ZTE och HTC. Sony Ericsson och HTC har visserligen sina motsvarigheter till Kies men då är det för kontakter, backup mm inte för enkla filöverföringar.
- barracuber
Nej, du behöver inte Kies för att kopiera filer, telefonen (åtminstone min Galaxy Tab) dyker upp i utforskaren om man startar klicka på USB-överföringsläge i telefonen (som visas då den ansluts).
Då är det nåt som inte stämmer med min dator eller mobil. Jag kan se min mobil i listan för olika enheter men jag får inte upp nåt som visar att den är usb-ansluten. Jag har ju en MP3 spelare som jag ansluter till datorn samma väg och jag vet hur det brukar se ut. Nåt glapp är det.
Jag har nu snalutit mobilen till datorn via usb. Det enda som händer är att den laddar batteriet. Inget på datorn visar att telefonen är ansluten. Den finns alltså inte enligt datorn.
kullan skrev:Jag har nu snalutit mobilen till datorn via usb. Det enda som händer är att den laddar batteriet. Inget på datorn visar att telefonen är ansluten. Den finns alltså inte enligt datorn.
Så här gör man för att aktivera "usb-disk drive" på min telefon.
I telefonen på huvudskärmen:
1. Tryck på Meny-knappen
2. Välj Inställningar/Settings i menyn
3. Klicka på "Connect to PC"/Anslut till pc/dator
4. Klicka på "Default connection type"/Standard uppkopplingsmetod
5. Välj "Disk drive"/diskenhet
6. Klicka på "Done"/klar/ok
Jag har på engelska men jag försökte översätta ifall du inte har det. Hoppas att det hjälper!
Tack sofia men tyvärr så stämde ingenting med min telefon. Tyvärr. Det finns faktiskt ingenting som gör att man kan ansluta telefonen till en dator i menyn. Inte vad jag hittar.
Det ska finnas en sådan meny, men den kan vara lurig att hitta. Vad hade du för mobil?
Min brukar fråga när jag ansluter om jag vill ansluta som diskenhet eller bara ladda. På min HTC finns det en osynlig rullgardinslist överst som det bara är att dra i med fingret för att få upp hur man vill ansluta. (Gissa hur många månader det tog innan jag av ren flax råkade upptäcka det?)
Min brukar fråga när jag ansluter om jag vill ansluta som diskenhet eller bara ladda. På min HTC finns det en osynlig rullgardinslist överst som det bara är att dra i med fingret för att få upp hur man vill ansluta. (Gissa hur många månader det tog innan jag av ren flax råkade upptäcka det?)
Jag har en samsung Galaxy Mini. Jag har gått igenom hela telefonen och inte hittat nåt om nån anslutning till en dator. Jag har helt enkelt köpt på mig en telefon jag inte kan bruka fullt ut för jag förstår inte hur man gör.
kullan skrev:Tack sofia men tyvärr så stämde ingenting med min telefon. Tyvärr. Det finns faktiskt ingenting som gör att man kan ansluta telefonen till en dator i menyn. Inte vad jag hittar.
Vilken version av android har du? Är det på svenska?
Rullgardinen kom i Android 2.3.3 tror jag så den är "ganska" ny för mig och jättebra!
Prova att dra i listen och se om det blir en rullgardin. Följde det inte med någon instruktionsbok?