Jobbdilemma: Provanställning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jobbdilemma: Provanställning

Inläggav Tiblan » 2012-02-24 7:33:06

Är ju klart bättre än 7400:-.

Stirra dig inte blind på siffror alla gånger. Trivsel är väldigt viktigt. Vet inte hur gammal du är men det spelar ju in också. Tidigare gick en gräns vid 22500:- när skatten ökade enormt dvs om du tjänade 22499:- fick du mer kvar än om du tjänade 22500:-. Jämför hur mycket du får kvar efter skatt så kanske det inte är så stor skillnad längre.

Det är också lättare att få ett annat jobb om du redan har ett jobb och då är det ju lättare att säga vad du vill ha i lön om dom vill ha dig.

LYCKA TILL!!! :-)
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav nano » 2012-02-24 7:41:09

Jag skulle påstå att det är vettigt att argumentera för att få de 125 kronorna, jag tycker verkligen inte det är högt, svensk snittlön ligger högre än så och du kan något som ganska få kan.
Jag tror de betalar men inte frivilligt, de försöker få dig så billigt som möjligt och jag tror inte det blir lättare senare att få högre lön, men det är vad jag tror det.

Enligt mina erfarenheter är det lättast att höja lönen genom att byta jobb o ta sig uppåt 5000 åt gången med säg 3-5 års mellanrum.

Vet de om att du går på soc så kan jag tänka mig att de inte vill betala så mycket alls.
Du kan alltid säga något i stil med "du kommer ju kunna avgöra inom ett par månader om jag gör skäl för lönen" möjligen svarar han med att ni ska löneförhandla vid den tidpunkten.
Kan ju alltid ha ett ess i ärmen i form av ett "men vad säger du om utbildning då", och så något du vill lära dig som du redan känner till att skulle kunna behövas och som du gillar.

Enligt mig är han angelägen att få dig anställd, därmed motiverad att gå upp i lön, kan tom vara hans taktik o väntar sig iaf en diskussion om högre lön.

Föreslår även frasen "om du ger mig 125 så är det klart, då jobbar jag för dig".
Det är alltid rätt att vilja ha mer betalt, om arbetsgivaren ger det man vill ha är upp till arbetsgivaren.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav plåtmonster » 2012-02-24 8:55:07

Har du (TS) andra jobb på lut eller är det detta erbjudande som gäller?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav calima » 2012-02-24 10:17:52

Du är arbetslös, lever på soc, är nyutbildad och saknar arbetslivserfarenhet?

Hur "stabil" och konkurrenskraftig är din utbildning över tid?
Hur snabbt går utvecklingen inom din bransch? Hur länge betraktas din utbildning som "färsk"?
För ett par år sedan hade jag en kompis som konstaterade att hennes kunskaper inom webdesign och spelutveckling ansågs förlegade redan ett år efter hennes examensdag.
Om din utbildning är färskvara på samma sätt har du kanske inte råd att vänta på ett bättre jobberbjudande.

Hur stor är branschen? Finns någon risk att du kan få rykte om dig att vara "snobbig" om du avböjer jobberbjudandet?
I små nischade branscher vet alla allt om alla därför kan det vara lite vanskligt att säga att man har ett annat jobb pågång.

Jag tycker det är givet att ta ett jobb oavsett lön under en provanställning. Alla provanställningar innebär lägre lön än en tillvidareanställning. Gör man ett bra jobb under provtiden har man ett bra förhandlingsläge när man börjar diskutera anställning.
Viktigast är att se till att föra "dagbok" över vad man gjort, förändringar man ser som möjliga, alla exempel på egna initiativ och gärna ha förslag på vidareutveckling.

Och som andra påpekat är det lättare att få nytt jobb om man redan har ett. En anställning visar att man är kompetent och attraktiv på marknaden. Samt har färsk kunskap.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-02-24 16:15:15

plåtmonster skrev:Har du (TS) andra jobb på lut eller är det detta erbjudande som gäller?

Jag har gjort andra ansökningar (bland annat till andra företag i Sthlm) och har just nu två arbetsprov som jag skulle gjort - ett av dem har jag påbörjat men ej avslutat och det andra har jag inte kommit igång med. Dessa är för en tjänst i Skövde respektive en jobba-hemifrån -tjänst. Men i dagsläget finns inga garantier för att jag får något av dessa jobb även med bra arbetsprover. Dessutom vill jag helst bo kvar i Sthlm då jag både har släkt och kompisar här - och att skaffa nya kompisar är något jag har svårt med.

calima skrev:Viktigast är att se till att föra "dagbok" över vad man gjort, förändringar man ser som möjliga, alla exempel på egna initiativ och gärna ha förslag på vidareutveckling.

Bra tips - det ska jag tänka på.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-24 18:25:30

Ta det! Gör det bästa av det! Du behöver det här och du kan visa att du har arbetslivserfarenhet vilket gör att du får bättre chanser i fortsättningen. Det kanske inte löser din bostadssituation just nu men det gör att du i alla fall kan ta ett steg vidare mot en lite bättre sits. Som sagt har du ändå en förhållandevis färsk utbildning i en bransch där jag antar att utbildning är färskvara och det är dumt att gå utan för länge.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav passanger » 2012-02-24 22:35:17

Det låter som rena rånet. Även som ingångslön. Särskilt i din bransch.
Jag tycker du ska göra ett löneanspråk som är åtminstone inom spannet för vad lönerna ligger på i branschen med ingångslön i åtanke.
Kolla www.lonestatistik.se eller något liknande.
Jag är inte säker men jag kan tänka mig att du borde kunna göra ett löneanspråk på minst 27 000.
Dessutom går lönerna upp snabbt inom IT branschen om du har talang.

Det är bara du som förlorar på att gå in med ett blygsamt löneanspråk.

Det kan hända att det är hård konkurrens bland spelutvecklarjobben men det talar dock bara mer för att man bör kunna förvänta sig en riktigt bra lön.

Jag skulle kolla runt lite vilka löner som ingångslöner som gäller för liknande jobb på liknande företag/ region etc. och lägg dig i det spannet.

Med en avklarad högskole examen i ämnet är det bara en tidsfråga innan du får ett erbjudande om du sköter dina kort rätt..
passanger

Anslöt: 2011-12-10

Inläggav calima » 2012-02-25 2:40:40

passanger skrev:Det kan hända att det är hård konkurrens bland spelutvecklarjobben men det talar dock bara mer för att man bör kunna förvänta sig en riktigt bra lön.

Vanligtvis funkar det tvärt om.
Ju större konkurrens om jobben desto lägre lön behöver företagen erbjuda. Begär en sökande hög lön anställer de hellre en person som kostar mindre.
calima

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-02-25 3:00:27

passanger skrev:Det låter som rena rånet. Även som ingångslön. Särskilt i din bransch.
Jag tycker du ska göra ett löneanspråk som är åtminstone inom spannet för vad lönerna ligger på i branschen med ingångslön i åtanke.
Kolla http://www.lonestatistik.se eller något liknande.
Jag är inte säker men jag kan tänka mig att du borde kunna göra ett löneanspråk på minst 27 000.
Dessutom går lönerna upp snabbt inom IT branschen om du har talang.

Det är bara du som förlorar på att gå in med ett blygsamt löneanspråk.

Det kan hända att det är hård konkurrens bland spelutvecklarjobben men det talar dock bara mer för att man bör kunna förvänta sig en riktigt bra lön.

Jag skulle kolla runt lite vilka löner som ingångslöner som gäller för liknande jobb på liknande företag/ region etc. och lägg dig i det spannet.

Med en avklarad högskole examen i ämnet är det bara en tidsfråga innan du får ett erbjudande om du sköter dina kort rätt..

Jag har kollat på lonestatistik förrut, och har även kollat upp löner via statistiska centralbyrån.
27 000 i ingångslön - det är bara fantasier. Så mycket tjänar inte ens en programmerare eller game designer i ingångslön. Kanske i tyskland eller annat land men inte i Sverige. De fd klasskompisar som nu jobbar som 3d-grafiker hade ingångslöner på 21 000-22 000. Och den person som jobbade som lead artist (med 5 års erfarenhet i branschen) på min praktikplats han tjänade strax över 26 000 (jag gjorde en sån där inkomst-koll på honom via SMS).

18 000 är lågt, som jag sagt tidigare - jag är väl medveten om det. Men samtidigt så förstår jag varför dom har satt lönen där: Jag har varit arbetslös länge (vilket syns i CV't), har ingen arbetslivserfarenhet utöver praktiken och företaget är litet och har således inte hur mycket pengar som helst. Jag har inte mycket till alternativ och dom känner till det helt enkelt.

Hur som helst: detta i sig kommer inte hindra mig från att söka annat arbete medans jag jobbar hos dom, och när provanställningen löper mot sitt slut så kommer jag kräva minst 20% högre lön.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Miche » 2012-02-25 3:21:08

Deadly_Nightshade skrev:Hur som helst: detta i sig kommer inte hindra mig från att söka annat arbete medans jag jobbar hos dom, och när provanställningen löper mot sitt slut så kommer jag kräva minst 20% högre lön.

Klokt tänkt!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav nano » 2012-02-25 7:08:35

När du söker nytt jobb, verka inte angelägen, verka som om du har ett helt ok jobb och att du mest kollar på nytt jobb för att KANSKE byta jobb, tex om du hittar roligare och bättre betalt jobb.
Och be dem vara diskreta, lämna inte ut info om dig mer än förnamn såvida inte du har ett vanligt efternamn.
Allt detta för att inte verka desperat och dessutom verkar det som om du har något som är attraktivt eftersom du officiellt inte behöver leta jobb annat än för nyfikenheten.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav calima » 2012-02-25 10:50:24

Jag har suttit och anställt folk. Läst ansökningar, sållat, intervjuat och tagit beslut om anställning.

nano skrev:Och be dem vara diskreta, lämna inte ut info om dig mer än förnamn såvida inte du har ett vanligt efternamn.

Lämnar men in en ansökan utan efternamn eller allmän info kallas man inte ens till intervju. Man åker i papperskorgen redan vid första sållningen.

nano skrev:Allt detta för att inte verka desperat och dessutom verkar det som om du har något som är attraktivt eftersom du officiellt inte behöver leta jobb annat än för nyfikenheten.

Kallas man till intervju och har en så pass arrogant attityd får man inte något jobb.

En arbetsgivare vill ha folk som är intresserade, engagerade och öppet nyfikna.

nano skrev: verkar det som om du har något som är attraktivt eftersom du officiellt inte behöver leta jobb

Precis som de andra 20 som kallats till intervju som dessutom förmodligen har en mer öppen och positiv attityd.
Man måste nog komma ihåg att arbetslösheten i Sverige är hög och det ofta finns minst 50 sökande till varje jobb.

Spelar man hemlig, verkar oangelägen och halvdant intresserad av jobbet finns mängder av andra att anställa.
calima

Inläggav Miche » 2012-02-25 12:16:51

Det funkar nog bara om man har enastående kvalifikationer, men då kan man lika gärna bli headhuntad... (huvudjagad?)
Miche

Inläggav Frimodig » 2012-02-25 12:26:34

Deadly_Nightshade skrev:Det ligger till som så att jag har blivit erbjuden en provanställning på ett spelföretag här i Stockholm, men att jag är lite osäker på om jag ska tacka ja eller ej eftersom lönen är enligt mig låg.

Bakgrund: 4 års studier på gymnasienivå - 180hp inom datateknik, webuteckling, grafisk design och spelutveckling. 2 års studier på yrkeshögskola (är utbildad 3D-grafiker) varav 6 månader av dessa gjordes som praktik på ett av sveriges största företag i branschen. Jag har varit arbetslös ända sedan min praktik gick ur, vilket snart blir 9 månader.

Kontraktet: Arbetsgivaren ska informera om eventuell varsel 15 dagar i förväg. Om jag slutar måste jag informera om detta skriftligen 30 dagar i förväg. Betald semester ingår (vilket är 5v/år) även under provanställning.

Lön: 107kr/timmen. Mitt löneanspråk var 125kr/timmen. (Innan skatt)

Reflektioner: Rent spontant så är jag missnöjd med vad jag erbjuds. Samtidigt så är jag medveten om att löner under provanställning väldigt ofta är bra mycket lägre - och att folk i vissa fall får sin lön höjd under själva provanställningen. Jag vet också om att man normalt sett ska kräva en stor ökning innan provanställningen övergår till en vanlig tillsvidareanställning. Och så som det ser ut nu så lever jag på socialbidrag, så detta är bättre än ingenting. Sen ingår ju semester, och det finns ju inget som hindrar mig från att söka andra jobb medans jag är anställnd. Men ja... det känns ju lite snopet att lönen är lägre än jag väntade mig - men samtidigt förstår jag att arbetsgivare är osäkra på vilka de anställer. Så jag antar att det bästa är att tacka och ta emot, kolla efter andra jobb och hoppas att det blir en vettig löneökning när provanställningen går ur - eller vad tror ni?

Första jobbet handlar om att komma in och visa vad man går för.

När du har gjort det så söker du dig vidare och ställer krav.

Man uppnår en balanserad lön efter 5-10 år. Grejen är att du skall visa vad du går för.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Björne » 2012-02-25 13:15:31

calima skrev:Hur snabbt går utvecklingen inom din bransch? Hur länge betraktas din utbildning som "färsk"?
För ett par år sedan hade jag en kompis som konstaterade att hennes kunskaper inom webdesign och spelutveckling ansågs förlegade redan ett år efter hennes examensdag.

Då kanske hon inte hade så stora kunskaper till att börja med? 107 kr/h är helt orimligt för någon med studieskulder i bagaget. Arbetsmarknaden för teknikkunniga i Stockholm är het och det tycker jag du ska utnyttja. Du kan alltid testa med att "mötas på halva vägen" och sänka ditt löneanspråk till 120 kr/h. De kommer knappast tycka sämre om dig för att du förhandlar hårt och är sugen på att arbeta dig upp till en högre lön.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Miche » 2012-02-25 13:33:22

107:-/timme kan väl funka i en månad eller två, om man visar att man är duktig är det knappast något problem att förhandla upp lönen.
Miche

Inläggav plåtmonster » 2012-02-25 13:42:45

Hur arbetsmarknaden fungerar beror också en hel del på typ av bransch och uppgift. Samt om det är kvalificerad personal som söks.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav calima » 2012-02-25 13:44:18

Björne skrev:Då kanske hon inte hade så stora kunskaper till att börja med?

Högskoleutbildad.
Hon menade att utvecklingen går så fort att kunskaper snabbt blir förlegade. Jobbar man inte blir man snabbt utkonkurrerad av nyutexaminerade.
Men jobbar man uppdateras naturligtvis kunnandet kontinuerligt.
calima

Inläggav kullan » 2012-02-25 13:46:11

Jag skulle ta jobbet utan vidare förhandling. Skulle det bli signaler om förlängning så kan man börja förhandla då. I mina ögon är inte TS i nåt förhandlingsläge utan han måste ta jobbet. Tackar han nej blir han troligen av med socialbidraget oxå. Då står han utan inkomst helt. Tyvärr ser arbetsmarknaden ut så.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav calima » 2012-02-25 13:49:47

Frimodig skrev:Första jobbet handlar om att komma in och visa vad man går för.

+1
calima

Inläggav Frimodig » 2012-02-25 14:01:55

calima skrev:
Frimodig skrev:Första jobbet handlar om att komma in och visa vad man går för.

+1

Tackar.

Man undrar var de här andra lever i för värld.

De har noll koll på spelreglerna, uppenbarligen.

Man måste förstå hur arbetsgivare tänker, det är det viktigaste.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Miche » 2012-02-25 15:22:18

calima skrev:
Björne skrev:Då kanske hon inte hade så stora kunskaper till att börja med?

Högskoleutbildad.
Hon menade att utvecklingen går så fort att kunskaper snabbt blir förlegade. Jobbar man inte blir man snabbt utkonkurrerad av nyutexaminerade.
Men jobbar man uppdateras naturligtvis kunnandet kontinuerligt.

I IT-branschen går utvecklingen enormt fort, det är t.o.m. så illa ibland att nyutexaminerade är frånkörda direkt eftersom skolorna inte hänger med. Ofta (inte alltid) är det bättre att anställa de som lärt sig själv av rent intresse och nyfikenhet än de som pluggat.

Ett jobb är inte säkert att det räcker, företaget kan ha kört in sig i förlegad teknik (jo, jag har sett det).
Miche

Inläggav barracuber » 2012-02-25 15:25:06

Det är som med alla typer av löneförhandlingar. Man måste ha argument, dvs kunna peka på nånting man har åstadkommit (tidigare arbeten, hobbyprojekt, skolarbeten, uppsatser, ideellt arbete mm) för att kunna få en bra lön redan från start. Annars är det att jobba sig upp som gäller.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2012-02-25 15:53:46

"Bra lön" var kanske ett illa valt uttryck. Eller kanske inte. Frågar man människor oavsett ålder, inte minst NT, om de tycker de har en "bra lön" är det många som svarar nej.

I ditt fall har du ju jobbat tidigare i branschen. Du kan iofs fråga oss på forumet vad vi tycker i frågan. Men till slut är det du själv som behöver samla argumenten som du behöver till diskussionen med chefen. Och lönestatistik är inget dåligt argument om du själv kan hitta siffror som stödjer din egen övertygelse. Det kan ju också vara andra saker än statistik som spelar in. Om t.ex. chefen bär märkeskostymer och kör Mercedes som tjänstebil kan det ju tyda på att de inte är direkt fattiga. Om du får känslan att andra i personalen verkar underbetalda kan du ju också fundera över om det är mödan värt att "bråka".
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in