Asperger och medicinska psykiatariska diagnoser.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och medicinska psykiatariska diagnoser.

Inläggav Palindromus » 2012-02-24 14:57:09

Vad har ni för erfarenhet av psykiatriska diagnoser? Det sägs att aspergare löper förhöjd risk för depressioner. Jag har brukat intala mig själv att jag inte kan ha någon annan diagnos, eftersom mina problem är konkreta. Det finns en anledning till hur jag mår. Tar man hand om problemet mår jag bättre. Detta pga. jag i tonåren talade med en läkare om att vara deppig och han förklarade att jag kunde vara nedstämd, men inte led av medicinsk depression. För några år sen var det en kvinna jag talade med som blev irriterad på mig när jag talade om nedstämdhet som att vara deprimerad, som man ju faktiskt gör i folkmun. + att jag alltid haft det ungefär såhär och att mycket inte stämmer in. Jag kan förflytta mig snabbt mellan olika sinnestillstånd.

Men ... kan det också finnas en risk att Aspergerdiagnosen döljer andra bakomliggande problem därför att man känner igen en rad typiska svårigheter? Artar sig ångesttillstånd mm. ofta annorlunda för personer med Asperger? Det kan ju mycket väl vara så att jag inte har något annat psykiatriskt problem, men skall jag acceptera att jag inte lyckas förändra mitt liv och min vardag? Skall det räknas som en del av Aspergerproblematiken att må dåligt och måste jag därför acceptera att jag alltid kommer må dåligt? Mitt eget förklaringssätt är att jag har en rad känslomässiga problem och att det här med Asperger har med att hantera, sortera och tolka känslor att göra. Känslor är i vilket fall som helst ett nyckelord i sammanhanget och det på flera olika sätt.

Hur brukar det se ut? Hur skall man tolka det? Jag hade en dialog med en kvinna på detta forum: http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m63586702-1.html

Hon är Chinti och jag prospicientia. Gjorde även ett självskattningstest:

http://deprimerad.net/for-allmanheten/t ... skattning/

Indikerar hög sannolikhet för egentlig depression om tillståndet har varat mer än 2 veckor
Resultat:32p

Vadå mer än 2 veckor? Det har varit såhär under hela mitt vuxna liv + övre tonåren och jag är strax 34 år. Men ... jag mår ju ofta hur bra som helst, är vi god hälsa, kan vara kreativ när jag väl kommer igång, har innerst inne massvis med energi och är ofta ganska glad. Men ändå mår jag inte alls bra. Det är det som är så motsägelsefullt.
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Aspergare och vården

Logga in