Autism = Trotssyndrom ??

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Autism = Trotssyndrom ??

Inläggav plåtmonster » 2012-02-24 6:47:24

Läste denna wikipedia-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom

Och där står: "Trotssyndrom är också ofta förekommande hos vuxna personer med autismspektrumtillstånd."

Med tanke på att man tänkt skyffla in asperger till autism spektrat i DSM-5.

Så funderar jag på om det stämmer?, om det inte snarare är ett NT perspektiv där man är blind för autism/aspergers omedvetenhet inför social koder som ses som "trots"?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Re: Autism = Trotssyndrom ??

Inläggav Iridia » 2012-02-24 8:14:54

plåtmonster skrev:Läste denna wikipedia-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom

Och där står: "Trotssyndrom är också ofta förekommande hos vuxna personer med autismspektrumtillstånd."

Med tanke på att man tänkt skyffla in asperger till autism spektrat i DSM-5.

AS ingår redan i autismspektrat, men jag antar att du menar när de ersätter AS med en mer generell AST-diagnos.

Så funderar jag på om det stämmer?, om det inte snarare är ett NT perspektiv där man är blind för autism/aspergers omedvetenhet inför social koder som ses som "trots"?

Jag har också tänkt så, och att det kanske finns en koppling till hur kontollerande föräldrarna är och hur lite förståelse de har för annorlunda behov och sensoriska överkänsligheter t ex. Ibland kan det ju vara en sund vägran att acceptera något som faktiskt inte är bra:

"Sätt på dig tröjan nu!"
"Men den killar och sticks!"
"Jamen sätt på dig den i alla fall."

Men sedan har jag märkt att det verkar finnas helt irrationella trotssyndrom som inte går över ens i vuxen ålder, där personen har som ett tvång göra tvärtom eller bjäbba emot, t o m när man säger något som den själv nyss tyckte, lägger fram välgrundade bevis eller begär något högst rimligt. Vi har väl några o- eller självdiagnosticerade trotssyndromare här på forumet t ex. Så det kan nog ligga något i den utsagan.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Zombie » 2012-02-24 12:51:01

Samma erfareheter som Iridia: finns nog båda sorterna. Och kanske det ena kan utlösa eller förvärra det andra om svagheten finns? Särskilt under medverkan av andra sociala svårigheter och kanske ett rigitt sätt att fungera? De flesta stortrotsare jag stötte på innan jag visste något om asperger är nog också folk jag i efterhand tror skulle rymmas på spektret, men det är ju bara min privata iakttagelse.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav treeman » 2012-02-24 13:52:41

Jag är trotsig som en 3-åring ofta.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Red and green » 2012-02-24 15:14:59

Hmmm... i ärlighetens namn så passar beskrivningen bra ihop med mig. Känner igen mig :shock: .
Passar också jätte bra vad gäller min älskade Aspergerpappa.

Förutom följande passar inte alls:

Skyller ofta på andra för egna misstag eller dåligt uppförande.
Förbittrad stämmer inte heller.

Vad bra, jag ska ta upp det här under utredningen. :-)154

Tackar så mycket, nyttig info :-)154

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Wine » 2012-02-24 18:19:43

Det finns koppling och samband mellan ADHD samt olika typer av personlighetsstörningar. Av de fall där ADHD kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder är det ca 18-25% som utvecklar antisocial personlighetsstörning enligt Russel Barkley.

Trotssyndrom i kombination med ADHD ska vara en stark riskfaktor för att senare utveckla uppförandestörning (Conduct disorder, CD) och antisocial personlighetsstörning:

Wikipedia - Trotssyndrom

Enligt den amerikanske professorn Russell Barkley uppvisar närmare 65 procent av alla barn med ADHD ett beteende som överensstämmer med kriterierna för ODD.[1]

Wikipedia - Uppförandestörning

Ett obehandlat trotssyndrom kan utvecklas till uppförandestörning. Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning i sin tur utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Red and green » 2012-02-24 18:25:51

Intressant läsning! Antisocial personlighetsstörning lät inge rolig :shock:
Tack o lov, kände jag inte igen mig i kriterierna *pust*

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-24 18:30:36

Trotssyndrom, eller punkrockarsyndrom! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in