Har läkaren rätt att göra såhär?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Har läkaren rätt att göra såhär?
Jag har stött på ett problem med vården som jag är osäker på hur jag ska gå tillväga för att lösa och behöver verkligen hjälp!
Just nu vet jag inte ens till vem jag ska vända mig för att lösa det här
Jag har genomgått en utredning år 2007 på neuropsykiatrin och fick diagnosen Asperger.
Allt har varit frid och fröjd fram tills nu för några veckor sedan så en läkare skulle skriva ett intyg för fortsatt sjukskrivning och då plockar bort "Aspergern" ur min journal.
(Jag har panikångest som många andra aspies och blir självklart inte sjukskriven för själva aspergern.)
Detta läkarmöte tog ca 15 minuter varav den mesta tiden gick åt till att han tog emot mobilsamtal och satt och pratade om andra patienter medan jag satt där.
Det har tagit länge för mig att landa i att ha en funktionsnedsättning och sluta överprestera för att passa normen och på så vis bara köra slut på mig så att jag isolerar mig i flera månader och knappt orkar ur sängen..
Har fått en underbar terapeut nyligen som förstår hur asperger fungerar och hon eggar mig verkligen att ta tag i livet igen och få det att fungera, hitta lösningar och andra vägar att gå för att få ihop allting.
Såna enkla vardagssaker som att lära sig att beräkna tiden och lyckas ta sig ut och inte missa bussen t.ex.
Och så kommer den här läkaren och plockar bort diagnosen så att jag inte längre kan ansöka om hjälp till praktik/aktivitet genom LSS osv...
Nån som varit med om samma sak, kan ge råd om hur man löser detta eller vem man kan vända sig till?
Just nu vet jag inte ens till vem jag ska vända mig för att lösa det här
Jag har genomgått en utredning år 2007 på neuropsykiatrin och fick diagnosen Asperger.
Allt har varit frid och fröjd fram tills nu för några veckor sedan så en läkare skulle skriva ett intyg för fortsatt sjukskrivning och då plockar bort "Aspergern" ur min journal.
(Jag har panikångest som många andra aspies och blir självklart inte sjukskriven för själva aspergern.)
Detta läkarmöte tog ca 15 minuter varav den mesta tiden gick åt till att han tog emot mobilsamtal och satt och pratade om andra patienter medan jag satt där.
Det har tagit länge för mig att landa i att ha en funktionsnedsättning och sluta överprestera för att passa normen och på så vis bara köra slut på mig så att jag isolerar mig i flera månader och knappt orkar ur sängen..
Har fått en underbar terapeut nyligen som förstår hur asperger fungerar och hon eggar mig verkligen att ta tag i livet igen och få det att fungera, hitta lösningar och andra vägar att gå för att få ihop allting.
Såna enkla vardagssaker som att lära sig att beräkna tiden och lyckas ta sig ut och inte missa bussen t.ex.
Och så kommer den här läkaren och plockar bort diagnosen så att jag inte längre kan ansöka om hjälp till praktik/aktivitet genom LSS osv...
Nån som varit med om samma sak, kan ge råd om hur man löser detta eller vem man kan vända sig till?
Re: Har läkaren rätt att göra såhär?
Undrar om "plockar bort "Aspergern" ur [...] journal" betyder samma sak som "stryker Asperger som diagnos och därmed saboterar rätten till LSS"?
Fruktansvärt övergrepp låter det som. Femton minuters nonchalans, ingen förklaring (för att inte tala om samråd med patienten), ingenting? Föreställer mig att det till och med borde gå att sätta dit honom för, om man orkar, men det formella är inte precis min starka sida.
Har dessutom svårt att tänka mig att en det minsta seriös läkare som kan något om asperger skulle göra så ens om h@n vore ett svin. Hur mycket hinner man se mer än till exempel att personen verkar normal till sättet (ömsesidighet, ögonkontakt, nyanserat tonfall och allt det där...) och därför inte kan ha asperger? Många läkare har ju den fördomen. Om jag nu ska spekulera, vet ju inget om det här fallet.
Har skrivits om sådant förut här.
http://www.aspergerforum.se/lakare-vill-ta-bort-min-as-diagnos-t20029.html
Hoppas fler svarar. Och att du får behålla din terapeut till att börja med. Jag kan mest bara säga att jag känner igen mig i det här om överpresterande och utmattning och önska lycka till.
Har dessutom svårt att tänka mig att en det minsta seriös läkare som kan något om asperger skulle göra så ens om h@n vore ett svin. Hur mycket hinner man se mer än till exempel att personen verkar normal till sättet (ömsesidighet, ögonkontakt, nyanserat tonfall och allt det där...) och därför inte kan ha asperger? Många läkare har ju den fördomen. Om jag nu ska spekulera, vet ju inget om det här fallet.
Hoppas fler svarar. Och att du får behålla din terapeut till att börja med. Jag kan mest bara säga att jag känner igen mig i det här om överpresterande och utmattning och önska lycka till.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-24 13:29:59, redigerad totalt 1 gång.
Men det finns ju en utredning som är ett underlag till LSS-beslut. Den utredningen kan nog inte läkaren ogiltigförklara. Det lät riktigt skumt.
Nu gällde det tydligen ett intyg för sjukskrivning. Asperger i sig är ju ingen grund för det, men man kan ju tänka sig att den kan vara del av en helhet, som ter sig svagare om den inte finns med. Någon som jobbar på FK och vet hur de resonerar?
Låter som att du ska försöka ta ett snack med patientnämnden för att se om du kanske skulle kunna få någon hjälp genom dem.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Parvlon skrev:Låter märkligt. Har du inte fått nån förklaring?
Nope ingen förklaring och han har inte hört av sig sedan vi sågs.
Vet inte hur det funkar i andra delar av landet men där jag bor så är det terapeuten som skickar in "ansökan" om läkarbesök och sköter den biten.
Jag har inget direktnummer till honom och ringde och psykiatrin men de bad mig ta frågan genom terapeuten.
Miche skrev:Undrar om "plockar bort "Aspergern" ur [...] journal" betyder samma sak som "stryker Asperger som diagnos och därmed saboterar rätten till LSS"?
Träffade terapeuten igår och enligt henne finns det inte längre något att skicka in till LSS när han plockat bort det, så antar att han faktiskt har sabbat rätten till LSS när hon uttryckte sig så.
Du måste ju överklaga, Asperger är ingenting som försvinner, det är en livslång diagnos!
Zombie skrev:Fruktansvärt övergrepp låter det som. Femton minuters nonchalans, ingen förklaring (för att inte tala om samråd med patienten), ingenting? Föreställer mig att det till och med borde gå att sätta dit honom för, om man orkar, men det formella är inte precis min starka sida.
Tackar för svaret!
Nä, det är lustigt att neuroutredningen tar i genomsnitt 3 månader men att en del läkare är så haj på det att de på 15 min kan se att man minsann inte har asperger.
Du förstår mig nog då i överpresterande med att det ju känns lönlöst att träna på saker som att hålla ögonkontakt i samtal (för att man faktiskt ser aningen mer intresserad ut om man inte tittar ut genom fönstret) när det ska vara sån vikt vid att det måste ingå som kriterie för att ha asperger
Jag är ju skitstolt om jag vågar fråga ifall medpassagerare på bussen med barnvagn behöver hjälp att ta sig in/ut ur bussen liksom
Jesus skrev:pratade om andra patienter medan jag satt där.
Som en true aspie, så hakar jag på en detalj.
Vad han håller han på med? Pratar om andra patienter??
Det FÅR han inte göra. Är det verkligen fråga om livet o döden, då får han ursäkta sig och gå någon annanstans att prata. Inte i korridoren heller !
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Anmäl honom, han är definitivt inte rätt person för det jobbet!
Du kan ta kontakt med patientnämden, dom hjälper dig.
- Red and green
Bjäbbmonstret skrev:Låter som att du ska försöka ta ett snack med patientnämnden för att se om du kanske skulle kunna få någon hjälp genom dem.
TACK för svaret!
Visste som sagt inte alls vart jag skulle vända mig men googlade och fick iaf fram en mailadress till dem så ska skriva till dem strax
UPDATE nu då
Efter ett par snyftiga samtal med familjen så har jag fick jag tag på en mailadress till läkaren som gjorde utredningen 2007 och skrev ett desperat mail och bad om hennes hjälp.
Förstår dock att det är svårt för henne att göra något då jag inte är hennes patient längre, men ett försök iaf.
Tackar för svaren om patientnämnden, ska genast maila dem!
(Hittade inget telenummer till dem på nätet så får ju bli mail då).
Visste väl att jag vände mig till rätt ställe när jag skrev här
Tack ALLA!
Efter ett par snyftiga samtal med familjen så har jag fick jag tag på en mailadress till läkaren som gjorde utredningen 2007 och skrev ett desperat mail och bad om hennes hjälp.
Förstår dock att det är svårt för henne att göra något då jag inte är hennes patient längre, men ett försök iaf.
Tackar för svaren om patientnämnden, ska genast maila dem!
(Hittade inget telenummer till dem på nätet så får ju bli mail då).
Visste väl att jag vände mig till rätt ställe när jag skrev här
Tack ALLA!
De ska finnas blankett som du kan fylla i, googla
Jag tror inte enbart e-mail räcker, tror de är också förtjusta i blanketter som alla myndigheter.
Jag tror inte enbart e-mail räcker, tror de är också förtjusta i blanketter som alla myndigheter.
- Red and green
Återgå till Aspergare och vården