Det livsviktiga solljuset, blått ljus och påverkan på sömnen
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Det livsviktiga solljuset, blått ljus och påverkan på sömnen
Programmet handlar bl.a. om detta:
Det livsnödvändiga dagsljuset SR P1 Vetandets värld:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412
http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx
Blått ljus från datorskärmar och smartphones påverkar sömnen på så sätt att det blockerar tillverkningen av melatonin så att man kan få svåra sömnproblem i värsta fall, speciellt om man använder datorn på kvällarna timmarna innan man ska sova.
Moderator atoms - efter ett önskemål från TS har denna tråd flyttats ut från Off-Google.
Det livsnödvändiga dagsljuset SR P1 Vetandets värld:
Brist på solljus och D-vitaminer ökar risken för en mängd sjukdomar och ljus påverkar psyket och hur vi upplever vår inomhusmiljö.
Kunskapen om ljusets effekter på oss människor är fortfarande bristfällig, men det positiva är att forskningen om ljus har tagit fart under 2000-talet. Så tog man till exempel ett rejält kliv 2002 då forskarna upptäckte en tredje ljusreceptor (ipRGC) i ögats näthinna, som bara känner av blått ljus och påverkar tillverkningen av melatonin som styr vakenhet och sömn.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412
http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx
Blått ljus från datorskärmar och smartphones påverkar sömnen på så sätt att det blockerar tillverkningen av melatonin så att man kan få svåra sömnproblem i värsta fall, speciellt om man använder datorn på kvällarna timmarna innan man ska sova.
Moderator atoms - efter ett önskemål från TS har denna tråd flyttats ut från Off-Google.
Re: Det livsviktiga solljuset, blått ljus och påverkan på sö
Blocking the blue light blues: Glasses help wearers get better sleep
Wednesday, March 05, 2008 By Sally Kalson, Pittsburgh Post-Gazette
http://www.post-gazette.com/pg/08065/862394-51.stm
Wednesday, March 05, 2008 By Sally Kalson, Pittsburgh Post-Gazette
If you have trouble falling asleep at night and find yourself dragging in the mornings, blue-light-blocking glasses could get your body clock back on track.
Physicist Richard Hansler, director of the institute and a founding partner of Photonic Developments, said research has confirmed that eye exposure to blue light suppresses the body's production of melatonin -- that's a sleep hormone produced by the pineal gland when the eyes are in darkness.
Blue light is a major emanation from television and computer screens, fluorescent light bulbs and, to a lesser extent, incandescent light bulbs. That means people who are glued to the tube, surfing the Web or reading by lamp light late into the night are unwittingly pushing back their body's "start time" for melatonin production.
http://www.post-gazette.com/pg/08065/862394-51.stm
Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg
Jag såg ett program om en tjej på kunskapskanalen som hade problem att somna om kvällarna, hon fick först piller i olika former men så hittade hon en läkare som berättade att i ögat sitter receptorer för blått ljus som reglerar tröttheten, så hon fick glasögon att prova några timmar innan sängdags som blockerade blått ljus och hon fick lättare att sova istället för att ligga vaken i flera timmar innan hon kunde sova.
Tv och datorskärmar avger bla blått ljus, hon satt vanligen vid datorn sent inpå kvällen tills hon skulle sova.
Möjligen kan man preliminärt prova att bara stänga av det blåa ljuset i monitorns inställningar om man vill prova genast.
Fast har nog inte samma effekt, men kanske hälften, blir man trött så funkar det nog.
Antar att glödlampor ger en del blått ljus de med eftersom de ger vitt ljus med bla blått ljus i sitt spektrum.
Moderator: Flyttat från melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2-mg-t6213.html
Tv och datorskärmar avger bla blått ljus, hon satt vanligen vid datorn sent inpå kvällen tills hon skulle sova.
Möjligen kan man preliminärt prova att bara stänga av det blåa ljuset i monitorns inställningar om man vill prova genast.
Fast har nog inte samma effekt, men kanske hälften, blir man trött så funkar det nog.
Antar att glödlampor ger en del blått ljus de med eftersom de ger vitt ljus med bla blått ljus i sitt spektrum.
Moderator: Flyttat från melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2-mg-t6213.html
nano skrev:Jag såg ett program om en tjej på kunskapskanalen som hade problem att somna om kvällarna, hon fick först piller i olika former men så hittade hon en läkare som berättade att i ögat sitter receptorer för blått ljus som reglerar tröttheten, så hon fick glasögon att prova några timmar innan sängdags som blockerade blått ljus och hon fick lättare att sova istället för att ligga vaken i flera timmar innan hon kunde sova.
Har programmet sänts nyligen och kommer du ihåg vad programmet hette?
Inte så nyligen, någon gång i höstas tror jag, jag har den troligen på hårddisken någonstans så jag tänker mig att jag ska hitta den o lägga ut den.
Påminn mig om jag inte hittat den inom en vecka.
Påminn mig om jag inte hittat den inom en vecka.
I DN idag fanns en artikel om Skanskas nya huvudkontor där man kommer att utnyttja ljusterapi under arbetstid för att de anställda lättare ska behålla skärpan.
Det står också om blått ljus i artikeln och hur det påverkar produktionen av melatonin:
DN - Ljusterapi ska ge piggare anställda
Publicerad i dag 09:51
Ljusterapi på jobbet ska hjälpa Skanskas anställda att behålla skärpan, från morgon till kväll. När nya huvudkontoret Lustgården står färdigbyggt hösten 2013 ska ”biologiskt” ljus, svalare och mer blåaktigt än vanligt lysrörsljus, finnas i alla de 2 800 armaturerna.
Det står också om blått ljus i artikeln och hur det påverkar produktionen av melatonin:
Först de senaste tio åren har forskarna på allvar börjat förstå vikten av ljusets effekt på människokroppen. Som förmågan att uppta D-vitamin, och hur ljuset påverkar kroppens dygnsrytm och immunförsvar. Hormonproduktionen är mest känslig för blått ljus, som hämmar produktionen av sömnhormonet melatonin. Därför är det bra med ett lite kallare, blåare ljus under arbetsdagen, medan varmare och gulare ljus kan hjälpa oss att varva ned till kvällen.
Jag kan bekräfta att det fungerar att reducera blått ljus på kvällen. Har tyvärr bara kunnat testa glasögon som tar bort det blå delvis, men det fungerar.
Men nu ska jag få sådana som utesluter till 99 % eller så, från en som ska köpa i USA åt mig.
Men nu ska jag få sådana som utesluter till 99 % eller så, från en som ska köpa i USA åt mig.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Aspergare och vården