Smiley för sarkasm (och sarkasm öht på forumet)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Smiley för sarkasm (och sarkasm öht på forumet)

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-22 22:44:34

Jag skulle vilja att det fanns en smiley som visade att det man skrivit är sarkastiskt. Kanske håller ni inte med mig, men jag anser att det är skillnad mellan ironi och sarkasm. Ironi kan vara ganska vänlig och sagd med glimten i ögat. Sarkasm är mer bitande och arg. Jag tycker inte att man kan skriva något bitande sarkastiskt och sedan klicka på den här: :wink: (som jag tolkar som "skojar bara!") eller den här: :-)040 som jag tycker ser alldeles för glad ut. Och den här: :roll: tolkar jag mer som "herrejisses vad du är dum..."

Frågan är då hur en sarkasm-smiley skulle se ut? Förslag?

Moderator: Kompletterade rubriken mtp hur diskussionen utvecklat sig.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Smiley för sarkasm

Inläggav kullan » 2012-02-22 22:59:34

Kanske denna. :twisted:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav calima » 2012-02-22 23:21:27

Sarkasm innebär ofta hånfulla eller nedvärderande kommentarer.

Jag förstår faktiskt inte varför man skall använda det i diskussioner överhuvudtaget. Måste man vara hånfull och nedvärderande?
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav geocache » 2012-02-23 3:57:57

calima skrev:Jag förstår faktiskt inte varför man skall använda det i diskussioner överhuvudtaget. Måste man vara hånfull och nedvärderande?

Jag förstår inte heller varför man måste vara sarkastisk. Man kan ju inte bygga upp ett respektfull positiv relation till någon genom att vara på det sättet mot sina medmänniskor.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Sheyen » 2012-02-23 8:40:39

Kahlokatt skrev:Och den här: :roll: tolkar jag mer som "herrejisses vad du är dum..."

Först trodde jag att det var en glad smiley som liksom... kikade runt lite, bara. Fick sedan veta att den kan användas som ironi-smiley eller som en sådan där "vad du är dum-smiley".
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Red and green » 2012-02-23 9:25:33

geocache skrev:
calima skrev:Jag förstår faktiskt inte varför man skall använda det i diskussioner överhuvudtaget. Måste man vara hånfull och nedvärderande?

Jag förstår inte heller varför man måste vara sarkastisk. Man kan ju inte bygga upp ett respektfull positiv relation till någon genom att vara på det sättet mot sina medmänniskor.

I den bästa av världar förekommer inte sarkasm, men som vi alla vet så i verkliga livet förekommer både det ena o det andra.
Och ja, det vore skönt om alla var hela tiden snälla och respektfulla mot andra men att förvänta det vore nog ganska naivt egentligen. Tror att de flesta människor har dagar/stunder där respekt och vänlighet står inte som nr ett på prioritetslista.

Om vi vill ha en subkultur här inom Aspergerforum med respekt, vänlighet, utan sarkasm och ironi med mera, så vet inte jag hur många skulle bry sig att logga in efter det beslutet ( nu tror jag att min mening innehåller både sarkasm och ironi :shock: ).

Jag har inte problem med sarkasm och ironi för jag väljer ju själv vilka inlägg jag ska läsa och vilka struntar jag i. Men jag kan ana att det kan vara svårare för någon som är känsligare. Men vi kan inte ändra hela samhället för den skull?

Så jag behöver ingen smiley för sarkasm, men jag har nog ingenting emot det heller. Blir det en snygg smiley, kan jag även tänka att använda det :shock:

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav calima » 2012-02-23 9:46:03

Red and green skrev:I den bästa av världar förekommer inte sarkasm, men som vi alla vet så i verkliga livet förekommer både det ena o det andra.

Visst är det så.

Men trots allt väljer man att vara elak/hånfull/nedvärderande och jag anser inte att det är acceptabelt i en diskussion, varken irl eller på nätet. Och på nätet har man fördelen av att kunna läsa igenom det man vill säga och faktiskt undvika att vara nedvärderande.

Ogillar man en åsikt eller anser ett uttalande vara ovanligt korkat är det ärligare att skriva det rakt ut i stället för att vara sarkastisk, sarkasm är fegspel.

Red and green skrev:Om vi vill ha en subkultur här inom Aspergerforum med respekt, vänlighet,...

Man kan vara vass i sin argumentation, ha skarpa åsikter och kommentarer och ändå visa respekt, dvs utan att vara sarkastisk.

Red and green skrev:Men jag kan ana att det kan vara svårare för någon som är känsligare

Jag är inte ett dugg känslig men ser sarkasm som ett svagt sätt att argumentera, man angriper person i stället för åsikter. Sarkasm drar man till med när man inte har några hållbara argument.
calima

Inläggav kullan » 2012-02-23 9:50:30

Red and green skrev:Om vi vill ha en subkultur här inom Aspergerforum med respekt, vänlighet, utan sarkasm och ironi med mera, så vet inte jag hur många skulle bry sig att logga in efter det beslutet ( nu tror jag att min mening innehåller både sarkasm och ironi

Skulle det va nåt fel på det? Att ha ett forum där folk inte är elaka och kör med grovt språk. Då skulle nog fler våga bli medlemmar här. Jag tycker faktiskt att dom vassare tungorna får slipa ner sin framtoning.
kullan

Inläggav Red and green » 2012-02-23 9:59:19

kullan skrev:
Red and green skrev:Om vi vill ha en subkultur här inom Aspergerforum med respekt, vänlighet, utan sarkasm och ironi med mera, så vet inte jag hur många skulle bry sig att logga in efter det beslutet ( nu tror jag att min mening innehåller både sarkasm och ironi

Skulle det va nåt fel på det? Att ha ett forum där folk inte är elaka och kör med grovt språk. Då skulle nog fler våga bli medlemmar här. Jag tycker faktiskt att dom vassare tungorna får slipa ner sin framtoning.

Ja, men då e det bara slänga ut de som man inte vill ha härinne. Svårare än det e det inte.

Men man kan inte ändra andra människor, med sådan omänsklig makt har ingen härinne.

Red and green

Inläggav Red and green » 2012-02-23 10:05:11

calima skrev:
Red and green skrev:I den bästa av världar förekommer inte sarkasm, men som vi alla vet så i verkliga livet förekommer både det ena o det andra.

Visst är det så.

Men trots allt väljer man att vara elak/hånfull/nedvärderande och jag anser inte att det är acceptabelt i en diskussion, varken irl eller på nätet. Och på nätet har man fördelen av att kunna läs igenom det man vill säga och faktiskt undvika att vara nedvärderande.

Ogillar man en åsikt eller anser ett uttalande vara ovanligt korkat är det ärligare att skriva det rakt ut i stället för att vara sarkastisk, sarkasm är fegspel.

Red and green skrev:Om vi vill ha en subkultur här inom Aspergerforum med respekt, vänlighet,...

Man kan vara vass i sin argumentation, ha skarpa åsikter och kommentarer och ändå visa respekt, dvs utan att vara sarkastisk.

Red and green skrev:Men jag kan ana att det kan vara svårare för någon som är känsligare

Jag är inte ett dugg känslig med ser sarkasm som ett svagt sätt att argumentera, man angriper person i stället för åsikter. Sarkasm drar man till med när man inte har några hållbara argument.

Varför inte starta ett eget forum för snälla, respektfulla och perfekta människor?

Kör på!

Red and green

Inläggav calima » 2012-02-23 10:30:39

Red and green skrev:Varför inte starta ett eget forum för snälla, respektfulla och perfekta människor?

Varför? Det här funkar utmärkt.

Bara för att jag inte håller med dig tycker du alltså att jag skall starta ett eget forum? Delar man inte din åsikt kan man alltså dra?

Är det ditt sätt att föra en diskussion och bemöta oliktänkande? Då förstår jag varför du så gärna vill använda sarkasm.
calima

Inläggav barracuber » 2012-02-23 10:48:29

Tycker man kan köra med vänlig glimten-i-ögat-ironi mot sina medmänniskor och bitande sarkasm mot maktmissbruk, diktarur, överförmynderi och andra etablisesmangsdumheter! :-)003
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2012-02-23 10:50:24

barracuber skrev:Tycker man kan köra med vänlig glimten-i-ögat-ironi mot sina medmänniskor och bitande sarkasm mot maktmissbruk, diktarur, överförmynderi och andra etablisesmangsdumheter! :-)003

Exakt! Lägg sarkasmen på regeringen istället. Dom förtjänar det.
kullan

Inläggav geocache » 2012-02-23 11:06:07

kullan skrev:
barracuber skrev:Tycker man kan köra med vänlig glimten-i-ögat-ironi mot sina medmänniskor och bitande sarkasm mot maktmissbruk, diktarur, överförmynderi och andra etablisesmangsdumheter! :-)003

Exakt! Lägg sarkasmen på regeringen istället. Dom förtjänar det.

100+
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Meppe » 2012-02-23 11:25:19

Så, vilken smily ska man använda när man är sarkastisk mot regeringen?
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Red and green » 2012-02-23 13:19:34

calima skrev:
Red and green skrev:Varför inte starta ett eget forum för snälla, respektfulla och perfekta människor?

Varför? Det här funkar utmärkt.

Bara för att jag inte håller med dig tycker du alltså att jag skall starta ett eget forum? Delar man inte din åsikt kan man alltså dra?

Är det ditt sätt att föra en diskussion och bemöta oliktänkande? Då förstår jag varför du så gärna vill använda sarkasm.

Om det här funkar bra, vad gnäller du då?

Du ska dra? Vem har skrivit det? =Du.

Du har också tolkat mitt inlägg på ditt sätt, men kom ihåg att ditt sätt är inte den absoluta sanningen.

Jag skulle nog påstå att det verkar vara du som inte vill att andra ska ha åsikter avvikande från dina. Ditt inlägg är ett höggradigt bevis på det. Är ditt inlägg ett mallexempel på 'vänlighet och respekt'? :shock:

Jag trodde att man får ha egna åsikter här. Yttrandefriheten ?

Höre du vännen. Jag kommer att ha åsikter oavsett vad du tycker och tänker.
Det har dom flesta som har AS, vet jag.
Live with it !

Och ha det bra. Jag har sagt mitt.
Red and green

Inläggav Bali » 2012-02-23 18:09:15

Sheyen skrev:
Kahlokatt skrev:Och den här: :roll: tolkar jag mer som "herrejisses vad du är dum..."

Först trodde jag att det var en glad smiley som liksom... kikade runt lite, bara. Fick sedan veta att den kan användas som ironi-smiley eller som en sådan där "vad du är dum-smiley".

Göta petter, jag använder den oftast för att försöka visa att "är jag dum eller...?"
Tänk vad knasigt det kan bli med dessa smileys och missförstånd.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Meppe » 2012-02-23 18:33:20

Smilyn utan förklaringar på det här forumet = fail.

Vi borde ha någon tråd med förklaringar.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Zombie » 2012-02-23 18:39:39

Bali skrev:Göta petter, jag använder [ :roll: ] oftast för att försöka visa att "är jag dum eller...?"

Nog känner jag att man kan använda den för vem som.
Tror du tycker du gör bort dig för ofta, vännen. :wink:

Om sarkasm som hållning "behövs" eller ej kan väl diskuteras i någon vanlig avdelning, tycker jag.

Den finns, den förekommer hos folk, det finns så väldigt många fler situationer än vad man kan tänka sig bara på fri hand utan att ha en jättestor situationsatlas framför sig som tynger ner köksbordet, så det kan säkert finnas legitimt bruk för även för sarkasm, och hur som helst ska väl ingen sätta sig till doms över vad någon annan får uttrycka och inte så länge det inte bryter mot någon relevant regel.

Det tycker jag är mer än skäl nog för en smiley.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-23 18:41:34, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2012-02-23 18:40:40

Meppe skrev:Vi borde ha någon tråd med förklaringar.

Den här tråden kanske duger...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-23 21:25:49

Man behöver väl inte vara sarkastisk mot folk här på AF, men ibland kanske man vill skriva någon drapa om en politiker man ogillar, t.ex. Dessutom förekommer det ju faktiskt massor av konflikter här. Visst vore det fantastiskt om alla var vänner och bara var snälla mot varann hela tiden, men så fungerar ju inte vi människor, inte ens vi aspisar.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Dagobert » 2012-02-23 22:13:02

Om det funnes en sarkasm-smiley tillgänglig så kunde den lysa med sin frånvaro i de flesta inläggen.
Nu vet man inte.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav LostInAForest » 2012-02-24 11:37:44

Bali skrev:
Sheyen skrev:

Göta petter, jag använder den oftast för att försöka visa att "är jag dum eller...?"

jag också!
hopppas verkligen inte det är någon som tror att jag suttit och tyckt de är korkade. :(
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav kullan » 2012-02-24 11:38:50

Jag använder denna :roll: För typ: Hur menar du nu? Förstår inte...
kullan

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in