Sömnsvårigheter (vaknar och kan inte somna om)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-29 18:00:16

Jag ska få mitt kedjetäcke snart och det tror jag kommer hjälpa mig.
När jag testade det var jag nära att somna och då testade jag det ändå i ett sjukhusliknande rum med min arbetsterapeut där. Så hemma i lugn och ro och min egna miljö lär jag definitivt somna.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Miche » 2012-01-29 18:38:46

Håller tummarna för dig, KP!

Jag ska få prova ut täcke jag med, det ser jag fram emot!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Sömnsvårigheter

Inläggav KaptenZoom » 2012-01-29 20:57:16

Jag har inga direkta sömnproblem men om jag har svårt att somna så brukar jag göra enligt nedanstående tips.

Tips: Tänk er att ni står i ett tomt rum framför svarta tavlan och på tavlan skriver ni 100 och sedan suddar ni bort siffrorna bakifrån. Sen skriver ni 99 och suddar bort det sen skriver ni 98 och suddar bort det..... Osv.

Jag brukar somna runt 90. Viktigt är också att fokusera och försöka stänga ute andra tankar. Och gör det ganska långsamt.
KaptenZoom

Anslöt: 2011-11-16

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 2:07:36

Hej, detta brukar hända mig också, jag tar Melatonin Time Release 5mg.
Jag köper den från Storbrittanien då den svenska motsvarigheten Circadin ej går på högkostnads-skyddet och kostar ca 163 kr för 21 tabletter.
Se till att välj time release om du funderar på att beställa, denna verkar jämt under hela natten. Om du tror att det är bättre med något som verkar kort tid så beställ vanlig melatonin.
Jag ska beställa så jag har både vanlig och time release, först något som får en att somna och något som håller en sovandes.

Jag har tyckt att melatonin har fungerat väldigt bra, jag har sluppit att ha mardrömmar varje natt och vaknar utvilad på morgonen.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav weasley » 2012-01-30 3:36:48

Melatonin är det enda som funkar för mej. Jag kan dock inte ta det kontinuerligt. Tar jag det 3-4 dar i sträck så måste jag avstå från det några dagar innan jag kan ta det igen, om jag vill att det ska verka.

Jag har direktverkande tabletter, då det är insomningen jag har grava problem med (misstänker att jag har 26h-dygn) och inte själva sovperioden. Depot-tabletter (såg att någon kallar det "time-release") är bra om man har lätt för att somna men har problem med att hålla sej sovande.

Alla klämkäcka råd om varm mjölk, rutiner och långa promenader kan ta sej i arslet vad mej anbelangar. Jag har provat ALLA hurtiga huskurer man kan ge, samt tröskat igenom FASS lista på blandade skitpiller (propavan) och allmänt knark (bensopreparaten, slutade vid Stilnoct) innan jag fick melatonin. Eftersom det är kroppseget hormon är det varken beroendeframkallande eller ger sådana knäppa biverkningar som jag fått på andra medikamenter.

Min underbara psykiatriker säger att det är vanligt bland personer inom autistspektrat att ha medelsvåra till grava avvikelser i melatoninproduktionen. Jag har en av studierna nånstans på datorn om någon är intresserad att läsa en källa.

Alla upplevelser som beskrivs i detta inlägg gäller enbart mej och är endast mina subjektiva tolkningar av verkligheten. Har någon upplevt att de hurtiga huskurerna funkar - grattis.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Miche » 2012-01-30 11:18:33

@weasley, har du provat boll- eller kedjetäcke?
Miche

Inläggav weasley » 2012-01-30 17:24:03

Nope.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Miche » 2012-01-30 19:22:09

Kanske värt att testa, jag står själv på kö nu för att få prova.
Miche

Inläggav matterik » 2012-01-30 20:03:06

Bland folk med psykossjukdomar så förekommer sömnproblem en del.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-04 15:50:20

Har också alltid sovit som en kratta, som liten sov jag som en normal vuxen i bästa fall, päronen tyckte jag skulle lägga mej vid 20-tiden eller lite före och det brukade ofta bli så att jag låg vaken till ca 22:30 eller 23 och sen sov till 05 eller 05:30, alternativt somnade normalt men vaknade kl 02 eller 03 för att sen inte kunna somna om.

Har alltid varit extremt morgonpigg fram till 20 års ålder då jag blev deppig och fick problem med ångest. Även om jag mått bra eller åtminstone OK i snart tre år så har jag fortfarande haft svårt att somna och sen sovit ryckigt och långt in på morgonkvisten, som jag gjort sen jag fick ovan nämnda problem. Med valerianatabletter (finns på apotek och hälsokostaffärer både irl och på nätet) somnar jag bra förutom vid extrem oro eller stress. Har nu börjat gå upp kl 05 fem dagar i veckan för att dra och styrketräna, hoppas det kan göra att jag får tillbaka min morgonpigghet.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-04 16:43:44

Första natten jag sov med kedjetäcket en hel natt. Somnar inte värst mkt snabbare, men kan ligga och slappna av utan att snurra runt som jag brukar och det känns som att sömnen fått bättre kvalitet eller vad jag ska säga.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Alyana » 2012-02-04 16:54:21

Nettan64 skrev:Hej!
Har en son som nyligen fått diagnosen Asperger, 18 år gammal.....Har nu en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på. Han har under flera år haft stora sömnsvårigheter, somnar in kanske runt 22-24 tiden men vaknar efter ngn timme och kan sen inte somna om. Är det här ngt som är specifikt för Aspergare? Funderar över om melatonin kan hjälpa? Och var får man isåfall tag i det???
Mycket tacksam för alla slags svar!!
Nettan64

Tror inte det är specifikt för AS att ha just den typen av sömnproblem. Däremot har jag läst nånstans att det är vanligt med sömnsvårigheter till och från men hur de visar sig är olika. Jag vände på dygnet i tonåren coh det var helt omöjligt att somna på kvällen och nästan lika omöjligt att komma upp på morgonen. Fungerade som bäst på kvällen helt enkelt! Och gör fortfarande.

Är det något han oroar sig för i skolan eller annat på dagarna?
Ångest?
Mycket tankar som snurrar säkert...
Aldrig hört att läkare ordinerar melatonin i första hand. Min läkare gav mig SNRI venlafaxin och de har bra effekt på sömn, ångest, social osäkerhet och depression.
Vad har han för mediciner?

Men han är i den svåraste åldern och letar efter sig själv och med AS blir det 100 ggr tuffare... Det blir med sannolikhet bättre ju ädre han blir.
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Inläggav Mellanvärld » 2012-02-23 17:34:53

Tydligen bör man sova i 2 perioder: http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16964783
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav plåtmonster » 2012-02-23 18:03:16

Utan artificiellt ljus.. I synnerhet inte sådana som innehåller blått ljus (lysrör, TV mm).
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in