Jobbdilemma: Provanställning
86 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Det ligger till som så att jag har blivit erbjuden en provanställning på ett spelföretag här i Stockholm, men att jag är lite osäker på om jag ska tacka ja eller ej eftersom lönen är enligt mig låg.
Bakgrund: 4 års studier på gymnasienivå - 180hp inom datateknik, webuteckling, grafisk design och spelutveckling. 2 års studier på yrkeshögskola (är utbildad 3D-grafiker) varav 6 månader av dessa gjordes som praktik på ett av sveriges största företag i branschen. Jag har varit arbetslös ända sedan min praktik gick ur, vilket snart blir 9 månader.
Kontraktet: Arbetsgivaren ska informera om eventuell varsel 15 dagar i förväg. Om jag slutar måste jag informera om detta skriftligen 30 dagar i förväg. Betald semester ingår (vilket är 5v/år) även under provanställning.
Lön: 107kr/timmen. Mitt löneanspråk var 125kr/timmen. (Innan skatt)
Reflektioner: Rent spontant så är jag missnöjd med vad jag erbjuds. Samtidigt så är jag medveten om att löner under provanställning väldigt ofta är bra mycket lägre - och att folk i vissa fall får sin lön höjd under själva provanställningen. Jag vet också om att man normalt sett ska kräva en stor ökning innan provanställningen övergår till en vanlig tillsvidareanställning. Och så som det ser ut nu så lever jag på socialbidrag, så detta är bättre än ingenting. Sen ingår ju semester, och det finns ju inget som hindrar mig från att söka andra jobb medans jag är anställnd. Men ja... det känns ju lite snopet att lönen är lägre än jag väntade mig - men samtidigt förstår jag att arbetsgivare är osäkra på vilka de anställer. Så jag antar att det bästa är att tacka och ta emot, kolla efter andra jobb och hoppas att det blir en vettig löneökning när provanställningen går ur - eller vad tror ni?
Bakgrund: 4 års studier på gymnasienivå - 180hp inom datateknik, webuteckling, grafisk design och spelutveckling. 2 års studier på yrkeshögskola (är utbildad 3D-grafiker) varav 6 månader av dessa gjordes som praktik på ett av sveriges största företag i branschen. Jag har varit arbetslös ända sedan min praktik gick ur, vilket snart blir 9 månader.
Kontraktet: Arbetsgivaren ska informera om eventuell varsel 15 dagar i förväg. Om jag slutar måste jag informera om detta skriftligen 30 dagar i förväg. Betald semester ingår (vilket är 5v/år) även under provanställning.
Lön: 107kr/timmen. Mitt löneanspråk var 125kr/timmen. (Innan skatt)
Reflektioner: Rent spontant så är jag missnöjd med vad jag erbjuds. Samtidigt så är jag medveten om att löner under provanställning väldigt ofta är bra mycket lägre - och att folk i vissa fall får sin lön höjd under själva provanställningen. Jag vet också om att man normalt sett ska kräva en stor ökning innan provanställningen övergår till en vanlig tillsvidareanställning. Och så som det ser ut nu så lever jag på socialbidrag, så detta är bättre än ingenting. Sen ingår ju semester, och det finns ju inget som hindrar mig från att söka andra jobb medans jag är anställnd. Men ja... det känns ju lite snopet att lönen är lägre än jag väntade mig - men samtidigt förstår jag att arbetsgivare är osäkra på vilka de anställer. Så jag antar att det bästa är att tacka och ta emot, kolla efter andra jobb och hoppas att det blir en vettig löneökning när provanställningen går ur - eller vad tror ni?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Re: Jobbdilemma: Provanställning
Försök att inte tänka så mycket på hur det "borde vara i den bästa av världar", utan väg det mot hur du har det just nu.
Min lön på 16400 suger balle med tanke på vad en försäljare/skribent/tryckeriarbetare/journalist bör tjäna - och jag jobbar med alla fyra yrkena - men å andra sidan så älskar jag mitt jobb, mina arbetsuppgifter och kollegor, plus att jag mår ohyggligt dåligt av att vara sysslolös, så för mig är det en ren vinst hälsomässigt, utvecklingsmässigt och socialt, även om lönen för närvarande inte är den bästa.
Jag har visserligen en särskild anställningsform, så det kanske inte kan jämföras med din situation, men jag har en stark känsla av att man vinner mer på att vara realist istället för att gå efter en mall om hur "det borde vara".
Min lön på 16400 suger balle med tanke på vad en försäljare/skribent/tryckeriarbetare/journalist bör tjäna - och jag jobbar med alla fyra yrkena - men å andra sidan så älskar jag mitt jobb, mina arbetsuppgifter och kollegor, plus att jag mår ohyggligt dåligt av att vara sysslolös, så för mig är det en ren vinst hälsomässigt, utvecklingsmässigt och socialt, även om lönen för närvarande inte är den bästa.
Jag har visserligen en särskild anställningsform, så det kanske inte kan jämföras med din situation, men jag har en stark känsla av att man vinner mer på att vara realist istället för att gå efter en mall om hur "det borde vara".
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Ja precis jag håller helt med dig där. Man får väga in andra fördelar också och inte bara stirra sig blind på de pengar man får för arbetet.
Sen så ser jag inte heller detta som något permanent - iaf inte med denna lönen - utan som ett sätt att få in en riktig fot i branschen. Och det finns ju inget som hindrar mig från att söka annat vid sidan av detta.
Sen så ser jag inte heller detta som något permanent - iaf inte med denna lönen - utan som ett sätt att få in en riktig fot i branschen. Och det finns ju inget som hindrar mig från att söka annat vid sidan av detta.
- Deadly_Nightshade
Ja du om du inte tar jobbet så har du ingen rätt till socialbidrag. Om det är ditt första jobb så får du räkna med att börja i botten.
Men om du tänker positivt så kommer du att tjäna betydligt mycket mer pengar än vad du gör på att gå hemma och vara arbetslös. Har du ett jobb med en inkost kommer det att bli betydligt mycket enklare att få ett eget boende. Det ser framför allt bättre ut hos en framtida arbetsgivare att du har haft ett arbete än att ha gått hemma. Du får dessutom erfarenhet och blir attraktivare hos andra arbetsgivare.
Så jag kan bara se det här som värsta chansen för dej att komma in på arbetsmarknaden och ett bra tillfälle. Så jag tycker att du ska hoppa på tåget.
Men om du tänker positivt så kommer du att tjäna betydligt mycket mer pengar än vad du gör på att gå hemma och vara arbetslös. Har du ett jobb med en inkost kommer det att bli betydligt mycket enklare att få ett eget boende. Det ser framför allt bättre ut hos en framtida arbetsgivare att du har haft ett arbete än att ha gått hemma. Du får dessutom erfarenhet och blir attraktivare hos andra arbetsgivare.
Så jag kan bara se det här som värsta chansen för dej att komma in på arbetsmarknaden och ett bra tillfälle. Så jag tycker att du ska hoppa på tåget.
En annan sak som också är "bra" med den låga lönen, det är att de inte kan kräva samma prestation av dig som om du haft en hög lön. Var medveten om att de får dig billigt, och att de, så att säga, "får vad de betalar för".
Om du, som jag, har en tendens att arbeta ut dig eller är lättstressad, så kan den låga lönen kanske få dig att arbeta upp dig långsamt utan att krascha i ivern att leva upp till en hög lön?
Om du, som jag, har en tendens att arbeta ut dig eller är lättstressad, så kan den låga lönen kanske få dig att arbeta upp dig långsamt utan att krascha i ivern att leva upp till en hög lön?
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
slackern: jo du har ju rätt. Det är mycket bättre än att gå hemma. Men jag tror inte detta löser min boendesituation precis eftersom hyresvärdar allt för ofta kräver att man har en tillsvidareanställning - jag har sett allt för många bli nekade fast de har rott i hamn en provanställning. Sen är det ju Stockholm jag bor i också.
Nja jag går alltid in till 100% - iaf när det gäller sånt här arbete. Så det blir nog snarare att jag får bevisa för dom att jag är värd mer helt enkelt och att de behöver mig. De ville t.ex. att jag började jobba så snart som möjligt (början på nästa månad) eftersom de låg lite efter i ett projekt.
Henkkalexi skrev:En annan sak som också är "bra" med den låga lönen, det är att de inte kan kräva samma prestation av dig som om du haft en hög lön. Var medveten om att de får dig billigt, och att de, så att säga, "får vad de betalar för".
Nja jag går alltid in till 100% - iaf när det gäller sånt här arbete. Så det blir nog snarare att jag får bevisa för dom att jag är värd mer helt enkelt och att de behöver mig. De ville t.ex. att jag började jobba så snart som möjligt (början på nästa månad) eftersom de låg lite efter i ett projekt.
- Deadly_Nightshade
tycker det låter som väldigt dåligt betalt för webuteckling, grafisk design, spelutveckling, 3D-grafiker.
Trodde man lätt tjänade 20-30.000 i månaden innan skatt på det.
Jagers skrev:tycker det låter som väldigt dåligt betalt för webuteckling, grafisk design, spelutveckling, 3D-grafiker.
Jo men det är iaf en fot in. Varje tänkande människa vet att när man är ny nånstans är det rimligt att man får acceptera en viss tid av "hundår", annars blir man lätt impopulär och åker ut.
När man blir fast däremot ska man självklart trycka på för höjning till en rimligare lön. Då kan ju ag inte längre hänvisa till "osäkerhet om personen" osv.
En annan fördel faktiskt med en låg ingångslön är att man slipper sura kommentarer från äldre kollegor, åsikter som att "dagens ingångslöner är alldeles för höga", "varför ska en snorvalp tjäna lite bra som jag som jobbat i 20 år", de argumenten tappar de ju då.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jagers skrev:tycker det låter som väldigt dåligt betalt för webuteckling, grafisk design, spelutveckling, 3D-grafiker.
Det ÄR det - varför jag skapade denna tråd.
Ingångslön för 3D-grafiker ligger runt 21 500-22 000.
Men mitt alternativ är att fortsätta leva på soc och få 7400 kr i månaden
- Deadly_Nightshade
Deadly_Nightshade skrev:Jagers skrev:tycker det låter som väldigt dåligt betalt för webuteckling, grafisk design, spelutveckling, 3D-grafiker.
Men mitt alternativ är att fortsätta leva på soc och få 7400 kr i månaden
Jo fast då måste du ha en jävla lång erfarenhet. Om du tittar här så tjänar de flesta betydligt mycket mindre. Dom flesta tjänar bara mellan 20000-21999 kr/månad.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y ... ockholm-21
Deadly_Nightshade skrev:Jagers skrev:tycker det låter som väldigt dåligt betalt för webuteckling, grafisk design, spelutveckling, 3D-grafiker.
Varför erbjuder de inte det då? Jo de hänvisar till glappet i cv:n? Är det inte ganska rimligt egentligen? Glappet enligt deras synsätt skapar ju en viss osäkerhet som de vill ha kompensation för; skulle det inte bli permanent är det ju "bortkastat" (som de ser det) och då måste de ju ut och leta personal igen.
I ett sånt här läge tjänar du nog på att se mer till att du faktiskt får en chans till förbättring av både din livssituation och din försörjningssituation, än att hänga upp dig på vad man "borde ha" enligt diverse rykten och tabeller. Alla vet ju att på dagens arbetsmarknad råder "individuell lönesättning", åtminstone i den här typen av branch.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja, det låter lågt. Men eftersom du överväger det hela och går på soc nu så är du uppenbart inte i situationen att du kan ställa några krav eller välja och vraka bland jobben.. Tar du jobbet så får du iaf erfarenhet och nåt att visa upp inför kommande jobb i ditt CV.
Jag tycker definitivt du ska tacka ja! I och med att du har en anställning så är det mycket lättare för dig sen att både komma upp i lön och att byta till annat arbete med bättre villkor.
Kör på! Tacka ja till jobbet och visa vad du kan.
Gör ditt jobb så bra att de ber och bönar att få fastanställa dig.
Om du inte skulle bli fastanställd i slutänden så kan du iaf uppdatera ditt CV. Även det är någonting
Lycka till !
Det här kan leda till någonting bra. Iaf kommer det öppna flera dörrar.
![Smilie :-)230](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/PDT_web.gif)
Gör ditt jobb så bra att de ber och bönar att få fastanställa dig.
Om du inte skulle bli fastanställd i slutänden så kan du iaf uppdatera ditt CV. Även det är någonting
![Moderately Happy :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
Lycka till !
Det här kan leda till någonting bra. Iaf kommer det öppna flera dörrar.
![Smilie :-)230](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/PDT_web.gif)
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Tycker du definitivt bör tacka ja. Du får mer pengar än soc, du får något att sätta på CV:n, du kan ägna tiden åt att söka fler jobba på ett strukturerat sätt än för att "AF sa att jag skulle", du slipper impulsiva soc- och AF tanter, har du tur så får du bättre villkor senare, du får insyn i vad som krävs för jobbet och andra arbetsgivare stjäl hellre en anställd än tar in en arbetslös.
Nackdelen är att du kanske inte har råd med en plasma-TV denna månaden.![Wink :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Helt OT: ..ungdomar förnekas tillsvidareanställning men bostadsbolag och banker kräver det. Men man behöver bostad för att komma i tid till jobbet vilket arbetsgivare kräver.. Vilket moment 22!![Smilie :-)064](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_wall.gif)
Nackdelen är att du kanske inte har råd med en plasma-TV denna månaden.
![Wink :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Helt OT: ..ungdomar förnekas tillsvidareanställning men bostadsbolag och banker kräver det. Men man behöver bostad för att komma i tid till jobbet vilket arbetsgivare kräver.. Vilket moment 22!
![Smilie :-)064](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_wall.gif)
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Nackdelen är att du kanske inte har råd med en plasma-TV denna månaden.![]()
Säg inte det!
![Wink ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Som skrivits tidigare så är det lättare att få jobb om man har ett jobb. Sen om du har möjlighet att gå på anställningsintervju hos en ny arbetsgivare så säger du till den nya att du har en högre lön än vad du har.
Och om du då blir erbjuden det nya jobbet kan du gå till din arbetsgivare och säga att du blivit erbjuden ett nytt jobb men att du kan jobba kvar om du får fast anställning och högre lön.
Mitt råd är: Ta jobbet!
Och om du då blir erbjuden det nya jobbet kan du gå till din arbetsgivare och säga att du blivit erbjuden ett nytt jobb men att du kan jobba kvar om du får fast anställning och högre lön.
Mitt råd är: Ta jobbet!
- KaptenZoom
- Anslöt: 2011-11-16
Man ska inte begära högre lön med hänvisning till en annan arbetsgivare. Det kan slå tillbaks rejält. Begär högre lön med hänvisning till prestation och det allmäna löneläget. Rent generellt är det nya erbjudandet bättre.. kör på det istället för att dividera med den nuvarande arbetsgivaren.
- plåtmonster
Tack för alla svaren.
Jag inser ju att det enda rätta är att tacka ja - men det är ju alltid bra att få lite nya infallsvinklar från andra människor.
Lönen kanske inte står på min sida just nu men jag ser två andra fördelar:
-Dom behöver mig mer än jag behöver dom. Chefen ville att jag börjar så tidigt som möjligt, och dom låg visst efter schemat gällande grafiskt content i ett spelprojekt.
-Jag har tillräckligt med talang, och är så pass snabblärd att jag tror jag kan imponera.
...och sen har vi allt detta som redan tagits upp: jag slipper soc, får mer pengar, mera att skriva i CV, osv - och så är det sant att det är mer attraktivt att anställa en person som redan har jobb (kontra en som är arbetslös). Min farsa säger att det är mycket, mycket vanligt att lönen ligger lägre när man är provanställd, och att det i mitt fall inte skulle vara några konstigheter att kräva säg 15-20% mer i lön när denna provanställning löper mot sitt slut. Det är trots allt däromkring som lönerna ligger för juniora spelutvecklare (3d-grafiker) - och det baserar jag inte enbart på statistik utan på mina kontakter också.
Jag inser ju att det enda rätta är att tacka ja - men det är ju alltid bra att få lite nya infallsvinklar från andra människor.
Lönen kanske inte står på min sida just nu men jag ser två andra fördelar:
-Dom behöver mig mer än jag behöver dom. Chefen ville att jag börjar så tidigt som möjligt, och dom låg visst efter schemat gällande grafiskt content i ett spelprojekt.
-Jag har tillräckligt med talang, och är så pass snabblärd att jag tror jag kan imponera.
...och sen har vi allt detta som redan tagits upp: jag slipper soc, får mer pengar, mera att skriva i CV, osv - och så är det sant att det är mer attraktivt att anställa en person som redan har jobb (kontra en som är arbetslös). Min farsa säger att det är mycket, mycket vanligt att lönen ligger lägre när man är provanställd, och att det i mitt fall inte skulle vara några konstigheter att kräva säg 15-20% mer i lön när denna provanställning löper mot sitt slut. Det är trots allt däromkring som lönerna ligger för juniora spelutvecklare (3d-grafiker) - och det baserar jag inte enbart på statistik utan på mina kontakter också.
- Deadly_Nightshade
plåtmonster skrev:Man ska inte begära högre lön med hänvisning till en annan arbetsgivare. Det kan slå tillbaks rejält. Begär högre lön med hänvisning till prestation och det allmäna löneläget. Rent generellt är det nya erbjudandet bättre.. kör på det istället för att dividera med den nuvarande arbetsgivaren.
Hur menar du, vad kan slå tillbaka? Så har jag alltid gjort när jag har bytt jobb. Jag har sagt att jag har ca 10% högre lön än vad jag har. Sen av hävd bör man väl få högre lön när man byter jobb.
- KaptenZoom
- Anslöt: 2011-11-16
Chefen kan tycka att du är illojal, och ger dig högre lön samtidigt som de letar upp någon annan för samma uppgift. Sedan har du varken ditt nuvarande eller det andra jobbet. Och ingen vill ha dig för att du då är arbetslös. Har inte själv råkat ut för det men läst personer som hållt på med avancerande jobbhoppande.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Chefen kan tycka att du är illojal, och ger dig högre lön samtidigt som de letar upp någon annan för samma uppgift. Sedan har du varken ditt nuvarande eller det andra jobbet. Och ingen vill ha dig för att du då är arbetslös. Har inte själv råkat ut för det men läst personer som hållt på med avancerande jobbhoppande.
Jag tycker det är mer lojalt att faktiskt informera sin chef om man har blivit erbjuden ett annat jobb med bättre lön - så att han eller hon faktiskt får chans att matcha detta.
Det har väl med hur man lägger upp det antar jag. Om jag var chef så skulle jag uppskatta ärligheten och transparensen iaf.
- Deadly_Nightshade
Man kan antingen överdriva den nya lönen lite eller säga att man inte vill avslöja hur mycket och ger dem chansen att ge ett bra bud. Trots allt kan det ibland vara värt att stanna kvar om man trivs men få upp lönen ett par snäpp även om det fortfarande är lägre än budet från det nya företaget.
Man bör även försöka förhandla sig till en tjänstepension så man slipper svälta när man ska pensionera sig i framtiden.
Man bör även försöka förhandla sig till en tjänstepension så man slipper svälta när man ska pensionera sig i framtiden.
Återgå till Studier och arbetsliv