Utmaning: oregelbundet ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Utmaning: oregelbundet ord

Inläggav Tallerger » 2012-02-22 1:56:15

Detta är en utmaning till språkaspies. Vilket av följande substantiv har oregelbunden böjning:

1. märke
2. häst
3. sak

Det kan krävas en ganska djup analys för att man ska komma på det.
Tallerger

Anslöt: 2007-08-07

Re: Utmaning: oregelbundet ord

Inläggav HGJ » 2012-02-22 12:52:23

Tallerger skrev:Det kan krävas en ganska djup analys för att man ska komma på det.

Det kan räcka att man minns tidigare inlägg.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Tallerger » 2012-02-22 19:22:59

Det har du rätt i, men det var inte vad jag gjorde. Jag hade glömt att det varit uppe för diskussion förut. Kan någon hjälpa mig att komma på fler tvåstaviga er-pluraler med akut accent än dessa:

Vokalförändring, oftast omljud (i denna kategori är akut accent regel):
ränder, änder, bränder, stränder, länder, städer, nötter, getter, fötter, händer, tänder, ständer, rötter, böcker, bönder (att accenten ändras kan vara ett skäl att tolkas detta som bönd-er snarare än bönde-r), nätter, böter

Folkslag/folkgrupper, inklusive mytologiska sådana (i denna kategori är akut accent regel): vaner, kväner, balter, ester, letter, slaver, ruser, greker, serber, sorber, basker, franker, galler, britter, irer(?), khmerer, kelter, gaeler(?), perser, goter, romer, negrer, alver, morer, juter(?), daner, samer (just att accenten ändras är ett skäl att tolka detta som sam-er snarare än same-r), vender, göter

Grejer i kroppen, som förekommer i rikliga mängder (akut accent regel?):
vener, nerver, celler, porer

Övrigt (här är grav accent regel, och orden nedan alltså undantag):
saker, gränder, termer, dogmer, gnuer(?), dronter(?), kläder (plurale tantum)

Uttalas "joner" med akut eller grav accent?
Tallerger

Inläggav Tallerger » 2012-02-24 1:50:17

Jag har på mitt eget aspiga sätt grubblat vidare på detta, och vill nu bara meddela att det också tycks vara regel med akut accent för er-pluraler av ord (tvåstaviga) som i singular slutar på obetonat -el eller -en, vars e försvinner i pluralböjningen. Dit hör bland annat följande pluraler: cykler, muskler, regler, fabler, möbler, floskler, sekler, formler, skrupler och sägner. Likaså akut accent för geografiska namn med er-pluralsform: Alper(na), Ander(na). Larver, spasmer och normer är ytterligare några "övriga ord" som i likhet med saker avviker från mönstret att sådana er-pluraler brukar ha grav accent.

Hoppas att det roar någon språkaspie att ta del av detta. Nu ska jag i alla fall inte skriva mer om er-pluralers accenter på ett tag.
Tallerger

Återgå till Språket

Logga in