Unga killar begår brott åt äldre killar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Unga killar begår brott åt äldre killar

Inläggav Alien » 2012-02-20 20:41:36

På så sätt skolas killar i yngre tonåren in i kriminalitet. Men gör de det för att de hotas och tvingas el för att de själva tycker det är häftigt?

Övervakningsbilderna från varuhuset NK visar något som blir allt vanligare. Den 25-årige mannen pekar ut märkeskläder som 13-åringen vid hans sida sedan ska stjäla åt 25-åringen.
Och att yngre begår brott åt äldre är ett fenomen som blir mer och mer bekant för polisen. I Handen har två 17-åringar varit frihetsberövade sedan fem veckor tillbaka.
"Maffialiknande metoder"
-De har hållit ett flertal ungdomar i kommunen under sina järnhänder med maffialiknande metoder. Tvingat dem att sälja knark, tvingat dem att begå våldsbrott, tvingat dem att begå stölder, säger inspektör Filippo Bassini vid Södertörnspolisen.
17-åringarna ska ha knutit omkring 20 killar till sig, både yngre och jämnåriga, från Handen, Västerhaninge, Jordbro och Vendelsö. Och det har handlat om en slags mental kidnappning av de yngre.
-De har varit totalt låsta i den här världen och har inte vetat hur de ska ta sig ut. Föräldrar har vetat om det, skolan har haft aningar, men man vågar inte prata, säger Filippo Bassini.
http://svt.se/2.33538/1.2715731/unga_ki ... pos=rubrik

Låter som en bra affärsidé, ungdomar under 15 år straffas ju inte. :roll:

Men föräldrar som inte vågar fråga, vad är det för mesar?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Unga killar begår brott åt äldre killar

Inläggav plåtmonster » 2012-02-21 3:14:04

För lite ork att ta itu med det från dubbelarbetande föräldrar?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav slackern » 2012-02-21 11:05:49

Men det här är väll ingen unik nyhet? Känns som att det är favorit i repris? Det är väll bara att läsa Oliwer Twist som är skriven någon gång under 1800-talet där förekom det.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kvasten » 2012-02-21 11:16:35

Det är vanligt att kriminella gäng har en yngre svans efter sig som får hjälpa till med vissa brott bland annat just för att de inte är straffmyndiga. Ofta är det coolheten som lockar dessa unga killar att börja hänga med dessa gäng, jag tror inte att vem som helst på gatan blir tvingad att begå brott i allmänhet. Däremot kan de ju bli tvingade när de väl har börjat umgås i dessa kretsar.

Det viktiga är att samhället stöttar dessa unga människor att våga berätta och våga peka ut de skyldiga. Där behöver polis, domstol, skola och föräldrar samarbeta tätt och intensivt. Gängen måste få veta på en gång att sådant inte accepteras. Jag skulle själv som förälder polisanmäla vartenda litet hot som kom till min kännedom, jag skulle tala med skolan om övervakning, jag skulle börja följa mitt barn fram och tillbaka till skolan en tid, vad som än behövs för att barnet ska känna sig tryggt. Jag jobbar inom rättsväsendet och är otroligt trött på den här ökningen av olaga hot och maffiametoder mot dem som vågar säga ifrån. Kriminella gäng består av idioter! Det är vi, folket, som måste säga ifrån nu innan det utvecklas till ännu mer av ett standardförfarande. Man ska inte se genom fingrarna med några som helst hot.
kvasten

Anslöt: 2011-04-02

Inläggav Alien » 2012-02-21 16:07:58

slackern skrev:Men det här är väll ingen unik nyhet? Känns som att det är favorit i repris? Det är väll bara att läsa Oliwer Twist som är skriven någon gång under 1800-talet där förekom det.

Föräldralösa barn som var dömda att bli utnyttjade av vuxna, antingen som slavarbetare el som tjuvar på 1800-talet kontra unga pojkar idag som lever i all välmåga hos sina föräldrar. Jag tycker olikheterna är större än likheterna. Jag tror det har dels med attityder (det är tufft att vara kriminell), dels med nya maffiametoder att göra.

Det verkar iaf vara något nytt för poiisen (som inte går tillbaka till 1800-talet för jämförelser):

Även polisen är tagen på sängen, säger Filippo Bassini. Han är förvånad över hur lik ungdomarnas maktpyramid är de äldre livsstilskriminellas organisationer. Det handlar alltså om sofistikerade unga brottslingar.
-Vi ser otroligt allvarligt på det här. Den här typen av brott i den här omfattningen har vi inte sett förut, i så unga år.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2012-02-21 17:26:09

Det är tyvärr en hel del ungdomar som inte lever i välmåga hos sina föräldrar, en del pga de blivit placerade i fosterhem där de inte alls är välkomna, en del "bor" fortfarande "hemma" hos sina föräldrar där de inte mår bra.

Det finns ett antal ungdomar som faktiskt är hemlösa och enda sättet de har att försörja sig är genom brottslig verksamhet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2012-02-21 18:12:24

Miche skrev:Det finns ett antal ungdomar som faktiskt är hemlösa och enda sättet de har att försörja sig är genom brottslig verksamhet.

Det kanske är så man ska göra för att få hjälp, för ungdomar är i stort sett hjälplösa rättsligt sett och vi ser ju ofta hur indvider som inte är utåtagerande struntas i :-)064

* Lön kan man ej få då man inte får jobba, och jobbar man kan man ej plugga för att klara sig i framtiden
* Socialbidrag kräver väl myndighetsålder
* Hyreskontrakt kräver myndig person som avtalspart
* Ekonomisk beslutsrätt ligger hos målsman
* Ungdomar kan tvångshämtas till sitt "hem"? där övergrepp mm kan fortgå.
* Många lär behöva vuxenstöd
plåtmonster

Inläggav treeman » 2012-02-21 20:21:31

slackern skrev:Men det här är väll ingen unik nyhet? Känns som att det är favorit i repris? Det är väll bara att läsa Oliwer Twist som är skriven någon gång under 1800-talet där förekom det.

Intressant. Hörru slackern är du yngre än mig?
:D
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Parvlon » 2012-02-21 20:28:20

plåtmonster skrev: * Socialbidrag kräver väl myndighetsålder
plåtmonster skrev: * Hyreskontrakt kräver myndig person som avtalspart
Kommunen går väl oftast i borgen om det är så att man måste fly sina päron och inte har råd. Det heter kanske inte socialbidrag men det är från samma ställe pengarna dras.

plåtmonster skrev: * Ekonomisk beslutsrätt ligger hos målsman
Knappast väl om det har visat sig att de misssköter sina förpliktelser gentemot den unga människan.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav slackern » 2012-02-21 20:29:01

treeman skrev:

Nix äldre :)
slackern

Inläggav treeman » 2012-02-21 20:37:55

slackern skrev:
treeman skrev:

Mäh... f-n. Vad ska jag göra då...
:-)004
treeman
Inaktiv

Inläggav slackern » 2012-02-21 20:48:31

treeman skrev:
slackern skrev:
treeman skrev:Intressant. Hörru slackern är du yngre än mig?

Mäh... f-n. Vad ska jag göra då...
:-)004

Finns massa som är yngre än du på forumet kanske Parvlon? Eller krigarn?
slackern

Inläggav treeman » 2012-02-21 21:31:34

slackern skrev:Finns massa som är yngre än du på forumet kanske Parvlon? Eller krigarn?

*ASG*
:lol:

(nu skämtar jag igen...)
treeman
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2012-02-21 21:32:12

Knappast. Jag har mer skägg än treeman. Sen är jag tillräckligt skräckinjagande som jag är. :-)Happy För mig att Krigarsjäl är ungefär precis lika gammal oxå. Mellan 30 och 32. Treeman gissar jag är 27. (har jag fel så skämtar jag oxå)
Parvlon
Inaktiv

Inläggav treeman » 2012-02-21 21:48:03

Parvlon skrev:Treeman gissar jag är 27

*baaaaaaaaaZING*

*beeeeeeeeeeeeeeeeeep*

FAIL!
treeman
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2012-02-21 21:51:10

treeman skrev:*baaaaaaaaaZING**beeeeeeeeeeeeeeeeeep*FAIL!
24 år är närmare?

Då har du isf mycket tid att hinna med alla brott åt oss, så sluta klaga. :mrgreen:
Parvlon
Inaktiv

Inläggav treeman » 2012-02-21 22:00:32

Parvlon skrev:
24 år är närmare?

Då har du isf mycket tid att hinna med alla brott åt oss, så sluta klaga. :mrgreen:

24 år närmare... FAIL!

Och jag vägrar snatta smågodis åt er, så ni kan lägga ner!
:-)009
treeman
Inaktiv

Inläggav slackern » 2012-02-21 22:01:44

treeman skrev:
Parvlon skrev:
24 år är närmare?

24 år närmare... FAIL!

Och jag vägrar snatta smågodis åt er, så ni kan lägga ner!
:-)009

Jag gissar på 36.
slackern

Inläggav treeman » 2012-02-21 22:05:15

slackern skrev:Jag gissar på 36.

Bild

*bazing*

Correct!!

Bild

jag är din smågodis-be-atch nu...
treeman
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2012-02-22 3:16:27

Parvlon skrev:Kommunen går väl oftast i borgen..

Parvlon skrev:..om det har visat sig att de misssköter..

Båda kräver att de berömda sos-tanterna är nådigt inställda.. :-)065
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in