Hur bor du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur bor du?

Inläggav Miche » 2012-02-20 12:21:57

mikael skrev:
Miche skrev:Moderator: Jodå, det går (för oss moderatorer) att skapa en omröstning i efterhand [...]

Vet inte hur man gör?

Det räcker väl bra att jag vet hur man gör... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bor du?

Inläggav Miche » 2012-02-20 12:24:14

nallen skrev:Alltså finns det inga städer i sverige längre.

Tänk vad du plötsligt har gått med på statsmaktens tokerier och att du därmed godtar att varken Stockholm, Göteborg, Malmö (eller Borlänge) kallas för städer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bor du?

Inläggav nallen » 2012-02-20 12:31:23

Det är ju en klar, enkel och vedertagen definition som såvitt jag kan se inte har någon som helst praktisk betydelse alls. Dessutom har den gällt hela mitt liv.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Hur bor du?

Inläggav svartamolnet » 2012-02-20 12:46:48

Hyrd lägenhet i parhus, 4 rum och kök. Bor med min man, två barn, tre hundar och tre katter. Har en egen liten trädgård där jag har planterat en massa träd, buskar och plantor som ger frukt och bär. Vi bor ca en halvmil ut på landet utanför en liten ort på västkusten. Lugnt och skönt område.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Hur bor du?

Inläggav mikael » 2012-02-20 12:46:58

LostInAForest skrev:jag bor i allmänyttig tvåa med balkong på vardera sida varav den ena (skuggsidan) inglasad.
63 kvadrat och hurtiga tredje våningen utan hiss.
precis runt knuten har vi ett naturreservat och knatar man en stund genom det kommer man till badvänliga mälaren.
nära till tunnelbanan och en lagom promenad till välutrustat centrum med egentligen allt man behöver förutom tygaffär (garnaffär öppnades däremot förra året så jag är i stort sett på det torra ändå :P).

jag kanske inte behöver tillägga här att jag verkligen gillar mitt boende? ;)

enda nackdelen är att det är en liten smula för dyrt för mig ensam då jag och karlsloken har planerat att istället bli särbo så fort han hittar en lägenhet han trivs med (och som ligger hyfsat nära förstås). men jag kommer nog lösa det genom att bli med inneboende.

jag gillar att bo med folk, har bott kollektivt i en stor lägenhet en period (4-6 boende, plus allas vänner som ständigt var på besök!) och det trivdes jag jättebra med. allt liv och rörelse gjorde det lättare för mig att inte fastna i passivitet framför datorn/tvspel
och liknande.

bli med inneboende, låter som att bli med barn :? :-)Happy
Har också levt som i kollektiv nästan hela tiden utom på sistone ,blivit en livsstil eller särbo.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav mikael » 2012-02-20 12:59:41

Miche skrev:
mikael skrev:
Miche skrev:Moderator: Jodå, det går (för oss moderatorer) att skapa en omröstning i efterhand [...]

Vet inte hur man gör?

Det räcker väl bra att jag vet hur man gör... ;)

GER DIG FRI HÄNDER ATT KOMPLETTERA KAN INTE DET SJÄLV.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-20 13:58:54

treeman skrev:
mikael skrev:Det här är ingen :evil: grältråd


En viss person grälar med allt och alla i alla trådar.
:)


Och en annan person måste alltid kommentera det. :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav treeman » 2012-02-20 14:19:30

Fighterbabe skrev:Och en annan person måste alltid kommentera det. :roll:


Nä. Inte!
:-)052

OT
Jag bor högst upp i flerfamiljshus. Jag gillar inte att ha grannar ovanför som trampar på mig. Bo högst upp i hus är toppen!

/Legio XXI Rapax
Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur bor du?

Inläggav GuteS » 2012-02-20 17:49:55

Jag bor i en vindslägenhet, 2 rum & kök, 48 kvm, med burspråk, sluttande
innertak och blablabla i en trevlig Sörmländsk tätort. Under barmarksäsong
lämnar jag ibland min bofasta tillvaro under några dagar för att vandra i
den Sörmländska naturen. Ett solotält blir då mitt krypin till natten.
Några nätter årligen tar jag in på "bed and breakfast" hemma hos min kära
mor.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav blue30 » 2012-02-20 19:25:44

Hej!

Jag bor i en 3:a på cirka 68,5 kvadrat meter

Har eget hyreskontrakt sen drygt något år tillbaka.

Klarar allt själv dvs har inget boendestöd eller liknande.

Min pojkvän kommer och bor hos mig.

blue30
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Hur bor du?

Inläggav mikael » 2012-02-21 0:16:49

treeman skrev:
Fighterbabe skrev:Och en annan person måste alltid kommentera det. :roll:


Nä. Inte!
:-)052

OT
Jag bor högst upp i flerfamiljshus. Jag gillar inte att ha grannar ovanför som trampar på mig. Bo högst upp i hus är toppen!

/Legio XXI Rapax
Bild

Är det foto på dina grannar?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-21 0:25:19

sugrövmanövern skrev:Sedan ska jag flytta hit:
En annan by 7 mil från där farsan bor.
Bild


Ha Ha Näe blir inget av. Farsan meddelade tidigare idag att han är trött på mitt projekt och inte vill delta mer. Så jag får ta livet av mig istället, blir inget hus :lol: . Fan vad det vore gott med en cigarett nu. Men de rökte farsan upp för mig i fyllan för några dagar sedan. Som straff drack jag nyligen upp minst en liter närmare två av hans bag in box-alkoholistvin. Drosdy Hof, görs ju reklam på tv för det nu. Jag spydde ut det på gården haha. Mår jävligt illa nu.

Ja mina skratt är falska, gråter inombords, typ.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur bor du?

Inläggav treeman » 2012-02-21 10:15:52

mikael skrev:Är det foto på dina grannar?


Nej tyvärr inte. Önskar det var det dock.
:)

sugrövmanövern skrev:Så jag får ta livet av mig istället


Nej!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur bor du?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-21 11:00:40

@Sugis

Vad jobbigt det låter. Hoppas att din pappa bara hade en svacka och att det fixar sig.

Är det mycket jobb kvar för att få det beboeligt?
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Hur bor du?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-21 14:28:59

Sammelsurium skrev:@Sugis

Vad jobbigt det låter. Hoppas att din pappa bara hade en svacka och att det fixar sig.

Är det mycket jobb kvar för att få det beboeligt?
Kronisk alkoholist tyvärr. Droppar sådana där skojiga bomber ibland.

Mycket jobb, ja. Finns inget värmesystem eller nåt, inte ens rinnande vatten, wc etc. Fast brunn finns, och elektricitet i källaren.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2012-02-22 3:44:05

sugrövmanövern skrev:
Sammelsurium skrev:@Sugis

Vad jobbigt det låter. Hoppas att din pappa bara hade en svacka och att det fixar sig.

Är det mycket jobb kvar för att få det beboeligt?
Kronisk alkoholist tyvärr. Droppar sådana där skojiga bomber ibland.

Mycket jobb, ja. Finns inget värmesystem eller nåt, inte ens rinnande vatten, wc etc. Fast brunn finns, och elektricitet i källaren.


Kanske borde du satsa på ett alternativ. Det är värdelöst att vara beroende av en alkis, även om det är ens farsa.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2012-02-22 4:21:27

sugrövmanövern skrev:
Sammelsurium skrev:@Sugis

Vad jobbigt det låter. Hoppas att din pappa bara hade en svacka och att det fixar sig.

Är det mycket jobb kvar för att få det beboeligt?
Kronisk alkoholist tyvärr. Droppar sådana där skojiga bomber ibland.

Mycket jobb, ja. Finns inget värmesystem eller nåt, inte ens rinnande vatten, wc etc. Fast brunn finns, och elektricitet i källaren.


Skulle du kunna tänka dig att bo i Stråssa?

Det finns noll affärer eller service. Det går en buss, ca 2 ggr per dag. Grannarna är mkt snälla.

Jag betalar för värmen, men det är mycket ensamt. (Personligen bryr jag mig inte om sånt, jag trivs med att vara ensam.)

Alltså, det står tomt mest av tiden, det verkar slöseri. Och det finns ett rum som skulle passa för en ensamstående.

Fast sen åker du ut på nolltid om det blir nåt problem.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Hur bor du?

Inläggav mikael » 2012-02-22 5:39:01

sugrövmanövern skrev:
sugrövmanövern skrev:Sedan ska jag flytta hit:
En annan by 7 mil från där farsan bor.
Bild


Ha Ha Näe blir inget av. Farsan meddelade tidigare idag att han är trött på mitt projekt och inte vill delta mer. Så jag får ta livet av mig istället, blir inget hus :lol: . Fan vad det vore gott med en cigarett nu. Men de rökte farsan upp för mig i fyllan för några dagar sedan. Som straff drack jag nyligen upp minst en liter närmare två av hans bag in box-alkoholistvin. Drosdy Hof, görs ju reklam på tv för det nu. Jag spydde ut det på gården haha. Mår jävligt illa nu.

Ja mina skratt är falska, gråter inombords, typ.

Vin ska drickas i :-)Happy glädje vatten i sorg :( sade min gamla datalärare!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-22 11:28:59

Frimodig skrev:
Skulle du kunna tänka dig att bo i Stråssa?

Det finns noll affärer eller service. Det går en buss, ca 2 ggr per dag. Grannarna är mkt snälla.

Jag betalar för värmen, men det är mycket ensamt. (Personligen bryr jag mig inte om sånt, jag trivs med att vara ensam.)

Alltså, det står tomt mest av tiden, det verkar slöseri. Och det finns ett rum som skulle passa för en ensamstående.

Fast sen åker du ut på nolltid om det blir nåt problem.

Lennart Frimodig
Ja jag kan nog bo vart som helst. Måste dock skaffa en bil, för vad det verkar tänker farsan sälja min. Han har betalat inköpssumman och lär inte vilja sälja den till mig för han vill ta överpris.

Problem som skulle uppstå är att jag har djur. 1 hund 2 katter. Ena katten är glad i att riva tapeter.

I dagsläget sitter mitt bostadstillägg fast i huset jag har.

Jag kollar två alternativ nu.

1. Snickare och i sådana fall kostnad för dennes arbete. Hittar jag ingen återstår alternativ 2. Skänka bort huset eller sälja det till underpris, dvs göra mig av med det helt enkelt. I det skedet är jag fri att flytta vart som helst eftersom bostadstillägget är tillgängligt igen, kan då betala upp till 5000:- per månad i hyra.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur bor du?

Inläggav Miche » 2012-02-22 12:02:18

Jag har funderat på möjligheten att åka och hjälpa dig med bygget, för närvarande är jag nog fast i Stockholm minst ett par månader, men det kanske finns andra här som kan hjälpa dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bor du?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-22 12:11:06

Miche skrev:Jag har funderat på möjligheten att åka och hjälpa dig med bygget, för närvarande är jag nog fast i Stockholm minst ett par månader, men det kanske finns andra här som kan hjälpa dig.
Oj, tack! Det är inte aktuellt än på några månader att arbeta, för kallt nu och igensnöat. Gissar att det blir i april eller maj man kan börja. Ja jag tackar inte nej till hjälp, betalar såklart resekostnader i så fall!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur bor du?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-22 12:50:14

Hur funkar det med LSS-lägenheter? Blir man stigmatiserad som mupp på något vis?
Kan de som beslutar helt plötsligt säga att "tyvärr, du är alldeles för självständig för att ha behov av en LSS-lägenhet..."
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur bor du?

Inläggav Miche » 2012-02-22 12:56:36

sugrövmanövern skrev:Gissar att det blir i april eller maj man kan börja.

I April/Maj har jag nog större möjligheter att komma loss, jag är kanske inte den duktigaste på att snickra, men om vi blir några stycken så går det nog att ordna det mesta på någon vecka eller två, eller?
sugrövmanövern skrev:Ja jag tackar inte nej till hjälp, betalar såklart resekostnader i så fall!

Som läget är nu så lär det behövs, det ekonomiska kan med lite tur se betydligt mycket bättre ut då, men det viktigaste är att det finns en säng att sova i och mat att äta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-22 13:07:02

Miche skrev:
sugrövmanövern skrev:Gissar att det blir i april eller maj man kan börja.

I April/Maj har jag nog större möjligheter att komma loss, jag är kanske inte den duktigaste på att snickra, men om vi blir några stycken så går det nog att ordna det mesta på någon vecka eller två, eller?
sugrövmanövern skrev:Ja jag tackar inte nej till hjälp, betalar såklart resekostnader i så fall!

Som läget är nu så lär det behövs, det ekonomiska kan med lite tur se betydligt mycket bättre ut då, men det viktigaste är att det finns en säng att sova i och mat att äta.


Jag skulle gärna komma upp och hjälpa till även fast jag har tumme mitt i handen. Bara någon annan organiserar upp arbetet eller säger att smäll upp dom här reglarna med 600 mm mellanrum.

Fast jag kan ha problem att komma loss i och med att jag har en son på 9 år. Men jag kan komma loss från tex en onsdagsmorgon när jag har lämnat han i skolan och åka hem på söndagen. Så jag kan ställa upp med reservation att det blir litte hattigt.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in