John Perkins - Confessions of an Economic Hitman
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Re: John Perkins - Confessions of an Economic Hitman
I korthet är det en beskrivning – inifrån – av hur USA-imperialismen fungerar. Hur man under täckmantal av att hjälpa suger ut andra länder.
En hård beskrivning? USA, med 5% av världens befolkning, utnyttjar 25% av jordens resurser. Hur går man i land med det?
John Perkins levererar vittnesmål som varje människa borde ta del av!
Grundbultar i systemet är:
1. En föreställning om ekonomisk tillväxt som välgörande för u-länderna ifråga.
2. Amerikaner som levererar överoptimistiska prognoser om möjligheter i det land som ska bli offer.
3. Stora byggprojekt, med åtföljande skuldsättning.
4. Projektet visar sig inte ge vad man påstått sig tro, och landet hamnar i skuldberoende.
5. Detta beroende kan utnyttjas av USA för att få tillgång till olja och mineraler, få etablera militärbaser, få landet att rösta “rätt” i FN, osv.
6. Vinnare blir i slutänden USA och en klick välbärgade inom landet, förlorare blir befolkningen i stort.
http://janmilld.wordpress.com/2011/08/07/bok-hitman/
Jag har för mig att dokumentären har visats i SVT, och att jag såg den.
Edit; nja, fast den dokumentären handlade om en CIA(?)-agent som avslöjade USA:s smutsiga krig - tror jag.
Edit; nja, fast den dokumentären handlade om en CIA(?)-agent som avslöjade USA:s smutsiga krig - tror jag.
Påminer om Embrace, extend and extinguish, men ekonomisk attack såsom denna tål att nämnas även om det inte är nytt.
(såg den också)
(såg den också)
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det var nytt för mig...
Fast onda aningar, dem kunde man ha...
Fast onda aningar, dem kunde man ha...
Klassisk u-hjälp som även Sverige ägnat sig åt, gigantiska byggprojekt som i huvudsak är till för att i-ländernas företag ska tjäna pengar, men som inte egentligen ger någonting till landet som ska "hjälpas".
atoms skrev:Edit; nja, fast den dokumentären handlade om en CIA(?)-agent som avslöjade USA:s smutsiga krig - tror jag.
Ja, stämmer.