Överlevde två månader i insnöad bil

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Överlevde två månader i insnöad bil

Inläggav slackern » 2012-02-19 1:35:51

Alien skrev:Dör man av istapp på gatan blir man iaf upptäckt med detsamma.

Dör man ensam i sin lägenhet kan det dröja. Man bör alltså inte vara för stolt och självständig som pensionär. Gärna någon som ringer varje dag el tittar till en då och då. Har man djur är det ännu viktigare, så inte djuret behöver törsta och svälta ihjäl när man dött.

Matbrist lär de ju inte dö utav det första taget. Eller det beror väll på hur mycket hull man har kvar och bara inte är en pensionär utav skin o ben.

Jo man bör nog vara snäll mot sina barn och barnbarn och inte bli bitter och sur.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 1:39:09

Anledningen till att han klarat sig är förmodligen:

* Isolering av snön
* Vind och väderskydd från bilen
* Sovsäck!
* Rejält sänkt kroppstemperatur till 31 ⁰C
* Tillgång till vatten i form av snö, som förstås kyler kärntemperaturen i kroppen

Mat är dock en viss gåta..

Läkarna i Umeå har dock ett medicinskt fynd. Lär väl ta prover på allt för att få veta hur kroppen klarat av detta.
Kroppstemperaturen är precis på gränsen till att flera organ slutar att fungera.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Dexxi » 2012-02-19 3:54:31

Undrar om han klarat sig från att förfrysa fingrar & tår?

Jag förutspår att han sitter hos Skavlan som huvudgäst när han tillfrisknar.
Hans story tål att höras misstänker jag...
Dexxi

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Debbido » 2012-02-19 4:36:39

Ja, det jag mest undrar om är ifall detta är fråga om en uteliggare? Det är i så fall det mest tragiska tycker jag. Att bli så van att frysa och fara illa att man knappt kan dö av det. Trots min erfarenhet av uteliggare så fattar jag ändå inte hur de klarar av det och varför de inte fryser ihjäl? (Fast vissa gör ju det)
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Iridia » 2012-02-19 5:55:28

Vi har som art överlevt istiden. Och då hade man inte direkt fodrade stövlar, dunjackor, sovsäckar eller energidryck på burk.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 10:43:17

Bilen såg inte ut som något en fattig uteliggare skaffar iaf.
plåtmonster

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-19 11:50:20

Iridia skrev:Vi har som art överlevt istiden. Och då hade man inte direkt fodrade stövlar, dunjackor, sovsäckar eller energidryck på burk.

Människan levde nere i Afrika under istiden här uppe i norr. Vi vandrade inte norrut förrän efter istiden, så vi har inte överlevt istiden utan snarare missat den.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Huggorm » 2012-02-19 11:58:32

Henkkalexi skrev:
Iridia skrev:Vi har som art överlevt istiden. Och då hade man inte direkt fodrade stövlar, dunjackor, sovsäckar eller energidryck på burk.

Människan levde nere i Afrika under istiden här uppe i norr. Vi vandrade inte norrut förrän efter istiden, så vi har inte överlevt istiden utan snarare missat den.
Vi bodde i Europa medan det var istid i Skandinavien, sedan vandrade vi norrut efterhand som isen drog sig tillbaka. Vi höll oss aldrig långt bakom iskanten, och så är det ju fortfarande. Samerna lever i fjällen runt glaciärerna, som är den sista resten av inlandsisen
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav biologic » 2012-02-19 12:00:13

plåtmonster skrev:Bilen såg inte ut som något en fattig uteligga
re skaffar iaf.

Dessutom måste han nog varit ganska kraftig från början. Ju mer fett du har lagrat i din kropp, desto längre överlever du utan mat. Uteliggare brukar inte ha så stora fettdepåer.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-19 12:00:38

Huggorm skrev:
Henkkalexi skrev:

Vi bodde i Europa medan det var istid i Skandinavien, sedan vandrade vi norrut efterhand som isen drog sig tillbaka. Vi höll oss aldrig långt bakom iskanten, och så är det ju fortfarande. Samerna lever i fjällen runt glaciärerna, som är den sista resten av inlandsisen

När vandrade vi uppåt? Det måste ju ha gått att odla häruppe då.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Huggorm » 2012-02-19 12:26:38

Henkkalexi skrev:När vandrade vi uppåt? Det måste ju ha gått att odla häruppe då.
Nej, vi var jägare och samlare på den tiden, odlandet kom senare. I allra första början var vi inte ens bofasta, vi gav oss av till Skandinavien på sommaren för att jaga, men drog oss tillbaka ner till kontinenten på vintern.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-19 12:30:54

Huggorm skrev:
Henkkalexi skrev:När vandrade vi uppåt? Det måste ju ha gått att odla häruppe då.
Nej, vi var jägare och samlare på den tiden, odlandet kom senare. I allra första början var vi inte ens bofasta, vi gav oss av till Skandinavien på sommaren för att jaga, men drog oss tillbaka ner till kontinenten på vintern.

Ah.
Bra med historienördar på forumet! :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-19 13:40:07

Aftonbladet:

Mannen som är från Mellansverige tycks ha levt ett till synes normalt liv med jobb och kärlek. Men under förra året verkar något ha hänt som förändrade mannens liv.

Skulderna började hopa sig och hyresnämnden beslutade om att mannens fastighet med hyreslägenheter skulle tvångsförvaltas. I december, när mannen var försvunnen, fastställde tingsrätten att mannens skulder låg på 1,6 miljoner kronor.

– Han hade en flickvän men det tog slut. Och sen fick han också problem att betala räkningar och sin egen hyra, säger en person som känner mannen.
Inte träffats på 20 år

Mannen var enligt polisen inte anmäld försvunnen och uppgav själv att han inte har kontakt med några släktingar. Det bekräftar mannens pappa för Aftonbladet.

– Jag vet ingenting om vad som hänt honom. Jag har inte sett honom på över 20 år. Han sa upp kontakten med hela släkten för tjugo år sedan.

Varför mannen stannade på den ensliga vändplatsen mitt ute i skogen är ett mysterium för polisen.

– Vi vet inte varför han parkerat bilen där och vad han tänkt sig, säger Ebbe Nyberg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 13:42:31

Kanske han helt enkelt tänkt "bo" där men blev överraskad av vädret?
plåtmonster

Inläggav Iridia » 2012-02-19 13:44:26

Låter så. I december såg det ju inte ut att bli mycket till vinter.
Iridia

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-19 14:19:42

Såg att någon läsare i en av tidningslänkarna kommenterat om samma sak som jag tänkt på: Filip och Fredrik intervjuade i sin programserie om "udda" människor en man som bodde i sin bil och tillbringade den mesta av sin tid med att sova. Han bodde i något köldhål i övre Norrland. Kan det vara samme man?

EDIT:
Nu har jag läst mer i tråden och det tycks ju inte vara samme man. Tragisk historia. Stackars människa. :(
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 14:36:03

Aftonbladet skrev:Men under förra året verkar något ha hänt som förändrade mannens liv.
(källa)

Någon som kan klura ut vad detta något kan vara?
En gissning är eftersatt underhåll som orsakat akuta omkostnader?
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-02-19 15:26:27

Huggorm skrev:
Henkkalexi skrev:

En del verkar också ha lyckats överleva norr om isen, har jag läst på olika håll.

Kan också anmärka att Skandinavien ligger i Europa, även om det kanske låter konstigt för den yngre generationen. :mrgreen: Däremot ligger det inte på vad man förr kallade kontinenten.

[spekulation] Jag kan tänka mig att har allt gått åt helvete, men man ändå inte entydligt vill dö, kan man känna behov av att ställa saker på sin spets. Det här kan vara ett sätt att göra det. [/spekulation]
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2012-02-19 16:08:02

Mannen tycks inte ha fått upp dörren tillräckligt för att ta sig ut. Däremot vittnar avtryck i snön på taket om att han lyckats sticka ut en hand och få tag i ett par nävar snö.
Enligt en källa så kan mannen ha överlevt så pass länge tack vare Försvarets hud­salva och läsk.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14397000.ab

Försvarets hudsalva är kanske näringsrik att äta?

Men hur flyr man från sina skulder? I så fall genom att resa utomlands. Knappast genom att åka norrut och parkera på en ödslig skogsväg. Verkar som han ville fly skulderna genom att dö.

– Jag vet ingenting om vad som hänt honom. Jag har inte sett honom på över 20 år. Han sa upp kontakten med hela släkten för tjugo år sedan.

Det är det som jag inte förstår. Varför säga upp kontakten med hela släkten? Låter aspigt oförsonligt. När såväl pengarna som relationen med partnern tar slut, vart vänder man sig? Till sin familj. Men jag tänker väl varken som en aspergare el som en normalsvensk.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Moggy » 2012-02-19 16:20:40

Alien skrev:
Men hur flyr man från sina skulder? I så fall genom att resa utomlands. Knappast genom att åka norrut och parkera på en ödslig skogsväg. Verkar som han ville fly skulderna genom att dö.

Det är det som jag inte förstår. Varför säga upp kontakten med hela släkten? Låter aspigt oförsonligt. När såväl pengarna som relationen med partnern tar slut, vart vänder man sig? Till sin familj. Men jag tänker väl varken som en aspergare el som en normalsvensk.

Han kanske inte hade pengar att ta sig utomlands eller att han kände att han inte skulle klara sig på flykt utomlands...

Är man desperat och allt har skitit sig bortom allt (synbart) hopp om räddning så kanske inte nåt längre spelar nån roll och en sån här lösning känns som det rätta.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 16:41:53

Det sker mycket skumt i de Norrländska skogarna i fråga om relationer.. :-)065
Så jag förstår att det kan finnas mycket goda själ att skippa släkten.
plåtmonster

Inläggav Iridia » 2012-02-19 17:58:50

Alien skrev:
Mannen tycks inte ha fått upp dörren tillräckligt för att ta sig ut. Däremot vittnar avtryck i snön på taket om att han lyckats sticka ut en hand och få tag i ett par nävar snö.
Enligt en källa så kan mannen ha överlevt så pass länge tack vare Försvarets hud­salva och läsk.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14397000.ab
Försvarets hudsalva är kanske näringsrik att äta?

Fett på huden skyddar mot frostskador.

Att han inte bara vevade ner rutan om inte dörren gick att öppna, och tog sig ut den vägen? Och hur kan man bli insnöad utan att märka något? Det faller väl inte 1 meter snö över en natt ens i Norrland?
Iridia

Inläggav Miche » 2012-02-19 18:20:36

Jo, det föll tydligen en jävla massa snö den natten!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 18:21:22

Fryser det sedan så sitter man fast..
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in