"Lyckorus och smärta" på UR
10 inlägg
• Sida 1 av 1
"Lyckorus och smärta" på UR
En dokumentär om belöningssystemet och om smärta. Lite mycket snack och lite vetenskap, tyckte jag, men rätt intressant.
http://www.ur.se/Produkter/164744-Lycko ... m%C3%A4rta
Hälsningar,
Fröken Fräken
Hälsningar,
Fröken Fräken
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Re: "Lyckorus och smärta" på UR
På vilken kanal och tid visas det?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag såg programmet på den länken (dock gick det inte att se i fullskärm, men det kan du göra här)!
Fröken Fräken skrev:En dokumentär om belöningssystemet och om smärta. Lite mycket snack och lite vetenskap, tyckte jag, men rätt intressant.
Hälsningar,
Fröken Fräken
Intressant! Tack för länken.
Jag självskadar mig (river på sår, ursäkta...) ännu vid 31 år. Är helt enkelt en del av mig och alltid varit mitt sätt att hantera stress och ångest.
Jag vet att det är dels själva pillandet och dels endorfinerna efteråt som gör att jag mår bättre. Ännu ett problem jag inte fått hjälp med..
Å andra sidan har jag dels inte låtsats om det ibland och dels döljt det väl för andra - såklart.
Kanske någon "SM" aktivitet kan fungera som substitut?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Kanske någon "SM" aktivitet kan fungera som substitut?
Utveckla gärna...
Det finns en hel del som frivilligt låter någon ge de smisk etc, just för att det ger t.ex en endorfinkick. Det sätter väl tankarna på något annat också. Det borde vara skonsammare för kroppen i längden och undvika märken.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Det finns en hel del som frivilligt låter någon ge de smisk etc, just för att det ger t.ex en endorfinkick. Det sätter väl tankarna på något annat också. Det borde vara skonsammare för kroppen i längden och undvika märken.
Förstod väl att det var något sånt dy syftade på...
Men nej, det är inte samma sak.
Det jag gör har jag kontroll på. Och så är det också själva pillande som ger mig ro på nåt konstigt vis.
Fungerar det möjligtvis att pilla med att sticka tröjor eller skruva i saker?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Fungerar det möjligtvis att pilla med att sticka tröjor eller skruva i saker?
Nja, vet inte..
Tror inte det.
Men att jag behöver någonstans att göra av mina händer/fingrar är ju klart. Tangentbordet är det bästa hitills!
Skulle vilja lära mig spela piano. Det kanske kunde hålla dem i styr.
Men sen behövs det nog eg något mer ångestdämpande.. Det måste ju vara en rastlöshet/ångest på nåt vis som skapar detta konstiga behov.
Ska helt klart ta upp det med psykologen nästa gång. Jobbigt att det är hela två veckor bara tills jag ska träffa henne igen.
Varför ska man behöva vänta så länge??