Sover i sin bil - då har han tak över huvudet enl kommunen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Sover i sin bil - då har han tak över huvudet enl kommunen

Inläggav Alien » 2012-02-18 3:58:51

En gång hade "Adam" både bostad och familj. Men efter betalningsproblem och vräkning har han nu bara sin bil och inte lätt att träffa sin son.

Adam har varit utan fast bostad i elva år och sovit i både trappuppgångar och sin taxi. Men hos Sigtuna kommun finns ingen hjälp att få.
---
Han arbetar mellan sex eller sju nätter i veckan som taxichaufför men är konstant trött och missar körningar.
– Jag har börjat missköta mitt jobb. Jag kommer att förlora det förr eller senare om jag inte får en fast bostad, säger Adam.

Även umgänget med sonen, som han har delad vårdnad om, blir lidande. Adam fortsätter att träffa honom varje vecka. När han är hemlös åker de omkring i taxin, går på bio eller fikar.

Adam står i bostdskö men han har ingen kreditvärdighet.

Adam har också ansökt om att få hjälp hos Sigtuna kommun. Men kommunen hänvisar till socialtjänstlagen som säger att det inte finns någon allmän rätt att få en bostad av en kommun. Enligt lagen är kommunen bara skyldig att ordna bostad åt personer som betraktas ha speciella svårigheter att på egen hand ordna en bostad.

Några sådana svårigheter tycker inte Sigtuna kommun att Adam har. Men Adam håller inte med. Han menar att hans instabila ekonomi och stora skulder gör honom till en mycket oattraktiv hyresgäst, till och med på andrahandsmarknaden.
http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygd ... 64117.aspx

Adam har överklagat kommunens beslut till förvaltnlingsrätten men fått avslag.

Adam är ju inte en vanlig hemlös, han har ju fortfarande sitt jobb. Så därför är han väl inte tillräckligt ömmande. Han kanske ska bli missbrukare och sluta arbete. Då kan han till slut - i bästa fall - få en genomgångslägenhet med möjlighet till eget kontrakt.

– Generellt har inte Sigtuna kommun ansvar för att tillhandahålla bostäder till medborgarna som har ekonomiska svårigheter. Det finns ingen bostads­garanti. Om någon däremot hamnar i problem och riskerar att stå utan tak över huvudet så finns tillfällig hjälp att få, säger Karin Paulsson, verksamhetschef för centrum för vuxen­utveckling.

Vid akut bostadslöshet och om personen i fråga inte har egna resurser att ordna boende på egen hand finns jourlägenheter som akutboende.
– De kan också bli anvisade till externa boenden som vandrarhem, härbärgen eller enklare hotell­boenden som kommunen betalar, säger Karin Paulsson.

Det finns även genomgångslägenheter – en typ av lägenhet där Sigtuna kommun har förstahandskontrakt på och som hushållet hyr av kommunen.
http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygd ... 64121.aspx

Det finns ju "tak över huvudet-garanti" men Adam har ju "tak över huvudet", bilen skyddar mot regn och snö.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in