När har man rätt till en kontaktperson? (om man är gift)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Fenren » 2012-02-17 23:41:33

Arcas skrev:Det handlar inte om att bryta isolering, det handlar om att kunna funka normalt bland folk och få social träning.
Men det förstås allt du svarat mig har ju varit konstigt. Du verkar inte läsa ordentligt.

Jag träffar make och barn men ingen annan, jag tål inte folk och får panik.

om du inte tål folk, vad är då problemet? då vill du ju uppenbarligen inte vara social.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:41:49

Något jag undrar över är hur du lyckades träffa din man om du har social fobi?
Inget illa ment, alltså, jag undrar verkligen.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:42:12

Henkkalexi skrev:Ja, men är det inte en DV du behöver då? För att bryta isoleringen?

När jag kom hem från min DV så var jag ensam igen och mådde pyton av det. Jag kände mig inte mindre isolerad.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:43:30

Fenren skrev:du misslyckades rejält med att ändra min syn på dig och dina behov, Arcas

Ja, din inskränkta syn på andra människor med problem skulle väl inget kunna ändra. Om jag så sade att jag är lam från nacke och neråt skulle du inte anse att jag behöver hjälp. Nej, jag tar ju bara dina pengar då.
Arcas

Anslöt: 2011-12-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:43:42

kullan skrev:
Henkkalexi skrev:Ja, men är det inte en DV du behöver då? För att bryta isoleringen?

När jag kom hem från min DV så var jag ensam igen och mådde pyton av det. Jag kände mig inte mindre isolerad.

Jo, men det var ju DU. Alla är vi olika och det som inte funkade för dig kanske funkar för någon annan.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:45:28

Arcas skrev:
Fenren skrev:du misslyckades rejält med att ändra min syn på dig och dina behov, Arcas

Ja, din inskränkta syn på andra människor med problem skulle väl inget kunna ändra. Om jag så sade att jag är lam från nacke och neråt skulle du inte anse att jag behöver hjälp. Nej, jag tar ju bara dina pengar då.

Går inte riktigt att jämföra. Om du kan sköta dina dagliga basbehov såsom mat, hygien, förflyttning och hushållssysslor så är du inte att jämföra med en lam och det tror jag inte heller att Fenren menade.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:45:32

Arcas skrev:

Nja, där har du fel.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:46:48

Henkkalexi skrev:Något jag undrar över är hur du lyckades träffa din man om du har social fobi?

Min make var vän till min syster och mor, jag träffade honom första gången när jag var 14år. Vi har sett varandra från och till ända tills jag var 19 och han kontaktade mig via ett spel. Efter det snackade vi i nästan ett år. Jag vågade ändå inte träffa honom men när han en dag stog utanför min lägenhet i -25graders kyla så släppte jag in honom. Han stog utanför dörren en halvtimme och väntade, tillslut vågade jag öppna dörren för jag ville inte att han skulle frysa ihjäl. ^^

*EDIT: Knas-fel.
Senast redigerad av Arcas 2012-02-17 23:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Arcas

Inläggav Fenren » 2012-02-17 23:47:09

Arcas skrev:Ja, din inskränkta syn på andra människor med problem skulle väl inget kunna ändra. Om jag så sade att jag är lam från nacke och neråt skulle du inte anse att jag behöver hjälp. Nej, jag tar ju bara dina pengar då.

ja, precis så är det. alla lama personer borde dumpas på en soptipp och lämna mina kära pengar ifred :roll:

eller så anser jag bara att du borde följa myndighetens beslut och inte ödsla skattepengar på att överklaga i onödan. du får mer social träning än många jag känner.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:48:24

Arcas skrev:
Henkkalexi skrev:Något jag undrar över är hur du lyckades träffa din man om du har social fobi?

Min make var vän till min syster och mor, jag träffade honom första gången när jag var 14år. Vi har sett varandra från och till ända tills jag var 19 och han kontaktade mig via ett spel. Efter det snackade vi i nästan ett år. Jag vågade ändå inte träffa mig men när han en dag stog utanför min lägenhet i -25graders kyla så släppte jag in honom. Han stog utanför dörren en halvtimme och väntade, tillslut vågade jag öppna dörren för jag ville inte att han skulle frysa ihjäl. ^^

Frågan är om en person med social fobi skulle ha öppnat dörren...
Sheyen

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:49:24

Henkkalexi skrev:
Arcas skrev:

Går inte riktigt att jämföra. Om du kan sköta dina dagliga basbehov såsom mat, hygien, förflyttning och hushållssysslor så är du inte att jämföra med en lam och det tror jag inte heller att Fenren menade.

Jag kan inte sköta sådant, det är därför jag behövt hjälp. Har nu lärt mig endel men jag behöver fortfarande lära mig mycket mer. Jag kämpar varje dag för mitt barns skull. Vill ju att han ska få den allra bästa start på livet så jag måste lära mig ta hand om olika ting.
Arcas

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:52:14

Sheyen skrev:
Arcas skrev:

Min make var vän till min syster och mor, jag träffade honom första gången när jag var 14år. Vi har sett varandra från och till ända tills jag var 19 och han kontaktade mig via ett spel. Efter det snackade vi i nästan ett år. Jag vågade ändå inte träffa mig men när han en dag stog utanför min lägenhet i -25graders kyla så släppte jag in honom. Han stog utanför dörren en halvtimme och väntade, tillslut vågade jag öppna dörren för jag ville inte att han skulle frysa ihjäl. ^^

Ja, en person som har ett gott hjärta. Men visst alla med socialfobi är väl hjärtlösa kräk som vill alla andra ont. Eller?!
Däremot gick det inte så bra när jag väl släppt in honom, jag var absolut livrädd och vågade knappt visa mig. Jag sade inte heller ett enda ord de första 10 gångerna han var hos mig.

Är otroligt att han ändå envisades, kan bara krävas en störd människa för det.
Arcas

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:52:48

KBT, Daglig Verksamhet och medicinering med ex. paroxetin eller klomipramin låter som den mest förnuftiga kombinationen för att du ska kunna få ett mer fungerande liv...
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:54:26

Arcas skrev:
Sheyen skrev:
Arcas skrev:Min make var vän till min syster och mor, jag träffade honom första gången när jag var 14år. Vi har sett varandra från och till ända tills jag var 19 och han kontaktade mig via ett spel. Efter det snackade vi i nästan ett år. Jag vågade ändå inte träffa mig men när han en dag stog utanför min lägenhet i -25graders kyla så släppte jag in honom. Han stog utanför dörren en halvtimme och väntade, tillslut vågade jag öppna dörren för jag ville inte att han skulle frysa ihjäl. ^^

Ja, en person som har ett gott hjärta. Men visst alla med socialfobi är väl hjärtlösa kräk som vill alla andra ont. Eller?!
Däremot gick det inte så bra när jag väl släppt in honom, jag var absolut livrädd och vågade knappt visa mig. Jag sade inte heller ett enda ord de första 10 gångerna han var hos mig.

Är otroligt att han ändå envisades, kan bara krävas en störd människa för det.

Jag skulle inte ha öppnat dörren iaf... och jag tror inte ens att jag har social fobi.

EDIT: Jo, jag har nog social fobi.
Senast redigerad av Sheyen 2012-02-17 23:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:55:43

Henkkalexi skrev:KBT, Daglig Verksamhet och medicinering med ex. paroxetin eller klomipramin låter som den mest förnuftiga kombinationen för att du ska kunna få ett mer fungerande liv...

Ja, jag skulle gå med på att testa mycket bara det hjälper mig. Daglig verksamhet vet jag dock inte ens om de har här, ingen har då berättat det för mig.
Medicinering kommer aldrig på fråga, jag avskyr tabletter. Har blivit itvingad massa olika saker som ung men ingen hjälpte, det blev bara värre. Så detta skippar jag nog. :D
Arcas

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:56:30

Varför skulle du inte öppna dörren?
Arcas

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:56:48

Jag har inte social fobi och jag skulle inte öppna dörren om nån främmande person skulle va utanför den.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:57:28

Arcas skrev:
Henkkalexi skrev:KBT, Daglig Verksamhet och medicinering med ex. paroxetin eller klomipramin låter som den mest förnuftiga kombinationen för att du ska kunna få ett mer fungerande liv...

Ja, jag skulle gå med på att testa mycket bara det hjälper mig. Daglig verksamhet vet jag dock inte ens om de har här, ingen har då berättat det för mig.
Medicinering kommer aldrig på fråga, jag avskyr tabletter. Har blivit itvingad massa olika saker som ung men ingen hjälpte, det blev bara värre. Så detta skippar jag nog. :D

Vad var det för mediciner?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:57:40

Arcas skrev:Varför skulle du inte öppna dörren?

För att jag är fruktansvärt paranoid. Eller okej, då. Eventuellt skulle jag ha öppnat dörren och snabbt beväpnat mig med svärd och sköld (köttkniv och kastrull). Jag skojar inte.
Sheyen

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:59:06

Sheyen skrev:

För att jag är fruktansvärt paranoid. Eller okej, då. eventuellt skulle jag ha öppnat dörren och snabbt beväpnat mig med svärd och sköld (köttkniv och kastrull). Jag skojar inte.

Min sambo brukar säga att jag borde ha rustning och hjälm på mig när jag går ut, för att skyddas mot alla som "är ute efter Henkka". :mrgreen:
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav slackern » 2012-02-17 23:59:16

kullan skrev:Jag har inte social fobi och jag skulle inte öppna dörren om nån främmande person skulle va utanför den.

Men han var ju inte främmande om hade känt varandra sen hon var 14.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:00:01

Sheyen skrev:

För att jag är fruktansvärt paranoid. Eller okej, då. eventuellt skulle jag ha öppnat dörren och snabbt beväpnat mig med svärd och sköld (köttkniv och kastrull). Jag skojar inte.

Men jag bor i en liten håla där alla känner alla. Har ju sett denna person i 5-6år och snackat med honom 1år. Han var vän till min familj, skulle nog tro att man kan öppna dörren för sådant.
Fast jag var inte brydd på den tiden, om jag dör så dör jag.
Arcas

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:01:32

Kommer inte riktigt ihåg vad för mediciner det var. Det var en mängd som skulle hjälpa det sociala, sist var det cipralex.
Arcas

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:04:15

Fenren skrev:
Arcas skrev:Det handlar inte om att bryta isolering det handlar om att kunna funka normalt bland folk och få social träning.
Men det förstås allt du svarat mig har ju varit konstigt. Du verkar inte läsa ordentligt.

Jag träffar make och barn men ingen annan, jag tål inte folk och får panik.

om du inte tål folk, vad är då problemet? då vill du ju uppenbarligen inte vara social.

Problemet är att jag vill kunna vara bland folk utan att krypa under bordet. Jag inte bara vill det jag måste klara av detta.
Visst jag avskyr människor men i detta samhälle man nu lever så måste du kunna ett par saker därbland att vara bland folk. Och som sagt vill jag att min son skall få bästa möjliga start. Du kan inte heller uppfostra någon till en bra människa om du inte först tar itu med egna problem.

*EDIT Äntligen fixat quoten
Senast redigerad av Arcas 2012-02-18 0:07:21, redigerad totalt 3 gånger.
Arcas

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in