När har man rätt till en kontaktperson? (om man är gift)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

När har man rätt till en kontaktperson? (om man är gift)

Inläggav Inkalo » 2012-02-17 19:12:22

Vet inte riktigt var jag ska placera denna tråd, men jag kör på, ni får flytta den om den ligger fel.

Jag har gjort en ansökan om kontaktperson och fick avslag igår och LSS-handläggaren menar på att jag inte är socialt isolerad för att jag har make, barn och "föräldrar som bryr sig".
Mitt "sociala liv" är baserat runt datorn, mina föräldrar träffar jag max 1-2 ggr i månaden, träffar min make 24/7 då han går hemma och är arbetssökande, men han kan ju inte göra någonting för att hjälpa mig socialt egentligen.

LSS-handläggaren har citerat äktenskapsbalken och i avslaget står det: "Av Äktenskapsbalken 1kap 2 § framgår att makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa".
Känns som han tolkat de där raderna lite som han själv vill när han skrivit detta:

"Louise kan enligt min mening inte betraktas som isolerad eftersom hon lever med make och barn, samt har föräldrar som bryr sig.
Louise behov av stöd i föräldrarollen samt att komma ut på aktiviteter vilket idag tillgodoses genom att maken kör henne i bil torde enligt min bedömning ligga inom makeansvaret"

Han har även skrivit: " en kontaktperson ska vara ett medmänskligt, icke-professionellt stöd vid sidan av anhöriga, för att minska social isolisering och även kunna vara ett stöd i sociala sammanhang utanför boendet samt i andra enklare sociala frågor".

Men nu till saken, har man verkligen omsorgsplikt enligt lag för sin maka/make?

Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Inkalo

Anslöt: 2009-04-08

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Jagers » 2012-02-17 21:58:15

jag förstår inte varför du inte kan gå ut och hitta på saker med din make? det skulle juh vara bra för er båda.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Zima33 » 2012-02-17 22:24:16

Du kan ju överklaga beslutet, jag tror de avslår som regel för att försöka spara pengar...
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Fenren » 2012-02-17 22:56:34

Inkalo skrev:Mitt "sociala liv" är baserat runt datorn, mina föräldrar träffar jag max 1-2 ggr i månaden, träffar min make 24/7 då han går hemma och är arbetssökande, men han kan ju inte göra någonting för att hjälpa mig socialt egentligen.

då träffar du ju jättemycket folk jätteofta. jag förstår inte vad du vill ha hjälp med.

har man inte partner för att man vill umgås med denna?

du träffar bra många fler väldigt mycket mer ofta än väldigt massa andra här.

edit: varför har du dubbla frågetecken och fetstil på citeringen?

edit2:
Inkalo skrev:icke-professionellt stöd vid sidan av anhöriga,

jag tror att de i huvudsak syftar på vårdnadshavare i det fallet, inte make + barn
Senast redigerad av Fenren 2012-02-17 23:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:00:48

Tycker det låter som väldigt socialt, om jag ska vara ärlig, så jag blir nog lite brydd... Om du har make, barn och föräldrar som du träffar så ofta - jag träffar mina kanske tre-fyra gånger per år, som max - så förstår jag inte riktigt behovet av en kontaktperson.

Kanske skulle du gå på någon social grupp på HAB istället?
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Abbreviation » 2012-02-17 23:05:08

Det ser rimligt ut. Givetvis har man ansvar för en maka. Du är inte särskilt socialt isolerad, jag träffar andra än sambo och barn betydligt mer sällan. Du har kanske behov av en kompis men kontaktpersoner är till för att bryta isolering, inte för att man ska ha extra folk att umgås med när man redan har många. Kan du be din make om hjälp så att du kommer ut och träffar folk? Kanske gå på aspergerträff?
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:05:48

Jag umgås i princip bara med min man och jag tycker att det är mycket umgänge och jag tycker nästan att det vore lite oförskämt av mig att försöka få en kontaktperson, så jag har ingen förståelse för varför du (TS) skulle behöva en kontaktperson.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:06:08

Hade jag haft en sambo så hade jag inte behövt någon kontaktperson. Då umgås jag ju med honom. Kontaktpersonen är ju till för ensamstående som har problem att få den sociala kontakten med folk. Dvs. Man är ensamstående och nästintill isolerad från den sociala världen. har man en partner så är man ju inte ensam längre.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:06:42

kullan skrev:Hade jag haft en sambo så hade jag inte behövt någon kontaktperson. Då umgås jag ju med honom. Kontaktpersonen är ju till för ensamstående som har problem att få den sociala kontakten med folk. Dvs. Man är ensamstående och nästintill isolerad från den sociala världen. har man en partner så är man ju inte ensam längre.

Bra skrivet!
Sheyen

Inläggav treeman » 2012-02-17 23:10:16

Abbreviation skrev:kontaktpersoner är till för att bryta isolering

Dom är tjuvar, lögnare och mytomaner. Lita inte på dom. Sen tar dom inte med egna muffins när man fikar.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Fenren » 2012-02-17 23:12:01

treeman skrev:Sen tar dom inte med egna muffins när man fikar.
:shock:
bjuder de iallafall på kaffet?
Fenren

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:12:53

Oj, är precis samma sak som hänt mig. Min lss-handläggare är djävulen inkarnerad.
Hur kan man först hänvisa till äktenskapsbalken där det står att man skall dela bördan och sedan skriva att maken kan göra allt åt mig?!
Gahh, man blir ju frustrerad. Nej, jag skall strax skicka in en JO anmälan eventuellt en DO när jag ändå är igång. Får se vad som händer efter det.

Om du kommer på ett sätt att ta dessa demoner till verkligheten så berätta gärna. xD
Arcas

Anslöt: 2011-12-15

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:15:52

Klart inte ens make kan göra allt tillsammans med en och göra allt på ens villkor. En kontaktperson är bra för social träning. Maken kanske jobbar, tar hand om barnen, inte vill följa med hela tiden. Klart han inte då skall tvingas till detta bara för att hans maka är sjuk i huvudet. (syftar på mig själv så att folk inte tar illa upp)
Arcas

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:17:44

Ja jag skulle då aldrig ens ha samvete till att ansöka om kontaktperson om jag hade en partner som jag bodde ihop. Men jag har väl mindre behov av sociala kontakter än vissa andra då.
kullan

Inläggav Fenren » 2012-02-17 23:18:15

Arcas skrev:Hur kan man först hänvisa till äktenskapsbalken där det står att man skall dela bördan och sedan skriva att maken kan göra allt åt mig?!

man ska dela bördan; man ska inte göra hälften var. hur svårt är det att förstå att ni inte ska gå runt och sno mina skattepengar med ert oförskämda sätt att roffa åt er av saker som inte är till för er och era i sammanhanget bagatellartade isolieringsproblem?

att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

om ni har både man och barn är ni långt ifrån isolerade
Fenren

Inläggav Fenren » 2012-02-17 23:21:11

kullan skrev:Ja jag skulle då aldrig ens ha samvete till att ansöka om kontaktperson om jag hade en partner som jag bodde ihop.

+1

Arcas skrev:Klart inte ens make kan göra allt tillsammans med en och göra allt på ens villkor. En kontaktperson är bra för social träning. Maken kanske jobbar, tar hand om barnen, inte vill följa med hela tiden. Klart han inte då skall tvingas till detta bara för att hans maka är sjuk i huvudet. (syftar på mig själv så att folk inte tar illa upp)

ööööööö, jo, partnern ska hjälpa till och man har inte rätt till att ha folk runt omkring en hela tiden. din make kan anses klara av att spendera ett par timmar med dig i veckan och då har han mer än nog brutit din isolering.

sluta gnälla nu och skärp till dig. du fick avslag med en vettig motivering, ge dig.

atoms

Du har i ett flertal inlägg visat prov på en överdrivet negativ och dömande attityd gentemot skribenter som enbart har sökt efter råd och stöd, och det är inte ett godtagbart beteende.

T.ex. i detta inlägg - post712234.html#p712234

Fenren skrev:
Arcas skrev:Hur kan man först hänvisa till äktenskapsbalken där det står att man skall dela bördan och sedan skriva att maken kan göra allt åt mig?!

man ska dela bördan; man ska inte göra hälften var. hur svårt är det att förstå att ni inte ska gå runt och sno mina skattepengar med ert oförskämda sätt att roffa åt er av saker som inte är till för er och era i sammanhanget bagatellartade isolieringsproblem?

att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

om ni har både man och barn är ni långt ifrån isolerade

Detta är en varning; meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fenren

Inläggav treeman » 2012-02-17 23:21:38

Fenren skrev:
treeman skrev:Sen tar dom inte med egna muffins när man fikar.
:shock:
bjuder de iallafall på kaffet?

Nej.
:|
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:26:18

Jag hade ett personligt ombud innan jag fick hjälp av HAB. Det ombudet var alltså enbart till för att avlasta min sambo och vara mig till hjälp vid kontakt med myndigheter, eftersom min sambo inte hann följa med mig till ex. AMS och liknande när han jobbade och pendlade.

Hjälpen från LSS och liknande när det gäller oss som har normal och hög intelligens, ska i första hand syfta till att göra oss mer självständiga och få de basala delarna i livet att gå ihop, inte att hålla oss med vänner.

Vänner/umgänge söker man på andra håll, om man har behov av det.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:35:25

Du vet inget om mina problem så kalla de inte bagatellartade är du snäll.
Innan jag skaffade make och barn hade jag ledsagning 18 timmar i veckan har jag för mig och hemhjälp 15 timmar. Jag träffar ALDRIG någon och har inte ens en vän så jag är ganska isolerad ja.

LSS lagen är till för att såna som jag skall få leva som en normal individ. De problem jag har gör att jag inte lever som en normal alltså behöver jag hjälp.

De menar att min make skall ta hand om veden, tjäna pengar, städa, ta hand om barn och hundar, maten. Ja, ALLT hur får du detta till att de har rätt? Om en person tar hand om allt så är det inte att dela bördan.

Nu kommer lite fakta om mig så kanske lite fler personer slutar gnälla i detta forum:
Jag har GROV socialfobi, jag vågar inte gå utanför dörren. Ett tag gick det så långt att jag var tvungen att ha nalle med mig när jag gick utomhus. Jag träffar ingen förutom make och barn det vill säga. Om jag inte får social träning så blir det värre och värre. Direkt de avbrytit insatserna så har det slagit tillbaka mycket hårt.
Min make har inte som skyldighet att släpa med mig överallt, det har vi inte ens råd med att göra i onödan. Visst man kan umgås hemma med make men hur hjälper detta den sociala träningen om jag får fråga?!
Nu när jag fått barn är det riktigt viktigt att den sociala biten börjar funka och vi tränar så mycket det går men det räcker inte riktigt till. Därför är det bra med en ledsagare, alltid när jag haft en sådan har man märkt stora förbättringar.

Men visst som ni ser det är det lika att slopa den lagen för INGEN behöver ju hjälp i era ögon. Om ni inte skulle vara så trångsynta och faktiskt tänka på att alla AS personer inte funkar som ni så skulle det inte låta såhär. Finns AS personer med SVÅRA handikapp.

Jag skulle dessutom aldrig försöka lura systemet då jag hatar egoistiska, ljugande och orättvisa personer. Varför skulle jag då hålla på med sådant själv?! Nej, om jag bara får hjälp 2-3 år på raken och inte 3 månader och 1-2års uppehåll så skulle jag kunna klara mig själv sedan.
Arcas

Inläggav Sheyen » 2012-02-17 23:37:04

Arcas skrev:Jag träffar ALDRIG någon

Varför träffar du inte din make och dina barn?
Sheyen

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:38:18

Jag är ensam och rätt isolerad och jag fick inte ens ansöka om kontaktperson för att min LSS-handläggare ansåg det onödigt. Jag var väl inte isolerad nog.
kullan

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-17 23:39:31

Ja, men är det inte en DV du behöver då? För att bryta isoleringen?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Arcas » 2012-02-17 23:40:10

Fenren skrev:
Arcas skrev:Klart inte ens make kan göra allt tillsammans med en och göra allt på ens villkor. En kontaktperson är bra för social träning. Maken kanske jobbar, tar hand om barnen, inte vill följa med hela tiden. Klart han inte då skall tvingas till detta bara för att hans maka är sjuk i huvudet. (syftar på mig själv så att folk inte tar illa upp)

ööööööö, jo, partnern ska hjälpa till och man har inte rätt till att ha folk runt omkring en hela tiden. din make kan anses klara av att spendera ett par timmar med dig i veckan och då har han mer än nog brutit din isolering.

sluta gnälla nu och skärp till dig. du fick avslag med en vettig motivering, ge dig.

Det handlar inte om att bryta isolering, det handlar om att kunna funka normalt bland folk och få social träning.
Men det förstås allt du svarat mig har ju varit konstigt. Du verkar inte läsa ordentligt.

Jag träffar make och barn men ingen annan, jag tål inte folk och får panik.
Arcas

Inläggav Fenren » 2012-02-17 23:40:21

du misslyckades rejält med att ändra min syn på dig och dina behov, Arcas
Fenren

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in