Om förväntningar och placeboeffekten m.m.
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Om förväntningar och placeboeffekten m.m.
Tycker detta är intressant och har läst om liknande experiment tidigare vad gäller vinprovning där man testar om personer kan särskilja de dyrare vinerna från de billigare. Mycket handlar om förväntningar.
Forskare vid Caltech och Stanford har utfört detta experiment där vinet deltagarna skulle testa presenterades som fem olika sorters Cabernet Sauvignon med varierande priser från $5 till $90 trots att det egentligen bara var tre olika sorters vin och två av vinerna användes en andra gång fast med ett annat pris. Medan försökspersonerna smakade på vinet och utvärderade det så scannades deras hjärnor med funktionell MRI (fMRI).
Försökspersonerna rapporterade att de dyrare vinerna smakade bättre än de billigare vinerna trots att det handlade om samma vin:
I en annan studie har man undersökt försökspersonernas upplevelse av smärta efter att ha utsatts för en lätt elektrisk stöt och efter att ha tagit ett placebopiller som skulle ge smärtlindring. Den värktablett som kostade mer upplevdes ge bättre effekt hos försökspersonerna än det identiska piller som kostade mindre:
ScienceDaily - You Get What You Pay For? Costly Placebo Works Better Than Cheap One
I gruppen som hade tagit värktabletterna som kostade mest upplevde 85 procent en reducering av smärtan efter att ha tagit placebopillret medan 61 procent i lågprisgruppen rapporterade att smärtan blev mindre.
Det sista exemplet i denna artikel är "experimentet" där en tysk konstexpert vid namn Dr. Katja Schneider, chef för statens konstmuseum Moritzburg, Saxony-Anhalt ombads att identifiera vilken konstnär som var ansvarig för en målning. Dr. Katja Schneider ansåg att målningen var skapad av konstnären Ernst Wilhelm Nay men målningen var i själva verket skapad av en apa, en 31-årig schimpans vid namn Banghi från Halle Zoo.
Forskare vid Caltech och Stanford har utfört detta experiment där vinet deltagarna skulle testa presenterades som fem olika sorters Cabernet Sauvignon med varierande priser från $5 till $90 trots att det egentligen bara var tre olika sorters vin och två av vinerna användes en andra gång fast med ett annat pris. Medan försökspersonerna smakade på vinet och utvärderade det så scannades deras hjärnor med funktionell MRI (fMRI).
Försökspersonerna rapporterade att de dyrare vinerna smakade bättre än de billigare vinerna trots att det handlade om samma vin:
Wine Study Shows Price Influences Perception
Antonio Rangel, an associate professor of economics at Caltech, and his colleagues found that changes in the stated price of a sampled wine influenced not only how good volunteers thought it tasted, but the activity of a brain region that is involved in our experience of pleasure. In other words, "prices, by themselves, affect activity in an area of the brain that is thought to encode the experienced pleasantness of an experience," Rangel says.
Previous marketing studies have shown that it is possible to change people's reports of how good an experience is by changing their beliefs about the experience. For example, says Rangel, moviegoers will report liking a movie more when they hear beforehand how good it is. "Our study goes beyond that to show that the neural encoding of the quality of an experience is actually modulated by a variable such as price, which most people believe is correlated with experienced pleasantness," he says.
Does a Wine's Pricetag Affect Its Taste?
Shiv, a native of India, said he decided to study wine because so many people, especially in the Golden State, are crazy about it. "I'm just fascinated with wine," he said. "It has always amused me how much time and effort people put into this hobby. I couldn't understand it until I moved to California and started appreciating the whole thing. But, in the back of my mind, the price variation in wines has always puzzled me. You can go from spending $4 to $200 to $300 and up a bottle. Why are people going for that?
According to Shiv, a basic assumption in economics is that a person's "experienced pleasantness" (EP) from consuming a product depends only on its intrinsic properties and the individual's thirst. However, marketers try to influence this experience by changing a drink's external properties, such as its price. "This type of influence is valuable for companies, because EP serves as a learning signal that is used by the brain to guide future choices," the paper says. Contrary to this basic assumption, several studies have shown that marketing can influence how people value goods. For example, Shiv has shown that people who paid a higher price for an energy drink, such as Red Bull, were able to solve more brain teasers than those who paid a discounted price for the same product.
I en annan studie har man undersökt försökspersonernas upplevelse av smärta efter att ha utsatts för en lätt elektrisk stöt och efter att ha tagit ett placebopiller som skulle ge smärtlindring. Den värktablett som kostade mer upplevdes ge bättre effekt hos försökspersonerna än det identiska piller som kostade mindre:
ScienceDaily - You Get What You Pay For? Costly Placebo Works Better Than Cheap One
A 10-cent pill doesn't kill pain as well as a $2.50 pill, even when they are identical placebos, according to a provocative study by Dan Ariely, a behavioral economist at Duke University.
"Physicians want to think it's the medicine and not their enthusiasm about a particular drug that makes a drug more therapeutically effective, but now we really have to worry about the nuances of interaction between patients and physicians," said Ariely, whose findings appear as a letter in the March 5 edition of the Journal of the American Medical Association.
I gruppen som hade tagit värktabletterna som kostade mest upplevde 85 procent en reducering av smärtan efter att ha tagit placebopillret medan 61 procent i lågprisgruppen rapporterade att smärtan blev mindre.
Det sista exemplet i denna artikel är "experimentet" där en tysk konstexpert vid namn Dr. Katja Schneider, chef för statens konstmuseum Moritzburg, Saxony-Anhalt ombads att identifiera vilken konstnär som var ansvarig för en målning. Dr. Katja Schneider ansåg att målningen var skapad av konstnären Ernst Wilhelm Nay men målningen var i själva verket skapad av en apa, en 31-årig schimpans vid namn Banghi från Halle Zoo.
Re: Om förväntningar och placeboeffekten m.m.
Vin kan jag mycket väl tänka mig är så. Jag känner ingen skillnad på de som kostar under hundringen och de flera ggr dyrare förutom att plånboken blev lättare. När det gäller smärta så gissar jag att den t.om är högre bland folk som förlitar att piller ska lösa problemet. Dock finns väl inga bra sätt att mäta den på.
meditation-mot-tinnitus-och-vark-t24423.html
meditation-mot-tinnitus-och-vark-t24423.html
Re: Om förväntningar och placeboeffekten m.m.
Angående studien om hur försökspersonerna upplevde effekten av smärtlindring av "värktabletterna" så finns här en informativ video om placeboeffekten. Bl.a. kan färgen på piller påverka:
The Placebo Effect is Strong Medicine
http://healthwise-everythinghealth.blog ... icine.html
The Placebo Effect is Strong Medicine
http://healthwise-everythinghealth.blog ... icine.html