Hur använder DU facebook?
97 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Hur använder DU facebook?
Nyckelord i PM används för att t.ex välja reklam till de som är kopplade som vänner till dig. FB läcker.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Nyckelord i PM används för att t.ex välja reklam till de som är kopplade som vänner till dig. FB läcker.
Jag må va naiv men jag njyttjar dom privata meddelandena för att skicka just mobilnummer och adressuppgifter till folk jag anser det angår. Vissa av mina fb - vänner har jaf enbart på facebook och om man stämmer träff med nån så måste man ju kunna byta mobilnummer med varandra. Dom flesta känner jag irl men dom är kanske inte aktuella i min umgängeskrests och därför har man ju inte deras aktuella nummer.
Sedan är jag helt öppen med min diagnos. Den står tom i min profil. Jag lär ju aldrig få nåt mer jobb ändå pga det som står i papperen efter utredningen. Så då kan jag lika gärna va öppen med skiten.
Det handlar om andra saker än diagnos.
- plåtmonster
Jag använder FB för att hålla kontakt med i min absoluta närhet och de vars kontakt jag har praktiskt nytta av. Har i allt eftersom tagit över Myspace (som bekant lever på lånad tid) funktion för att hålla mig a jour med en del av den musik jag är intresserad av.
Fungerar ypperligt för att hålla funktionell kontakt med mina studiekamrater genom vår grupp.
Har nu mer en rätt kort vänlista. Var i början inte så noga med vems vänförfrågan jag accepterade, antar att jag kände mig en smula smickrad över att någon vill bli min vän. Men när man kom underfund med det där med vänbegreppet på FB så trimmade jag ner vänlistan ganska skoningslöst.
Är väldigt restriktiv med den information jag gör publik.
Fungerar ypperligt för att hålla funktionell kontakt med mina studiekamrater genom vår grupp.
Har nu mer en rätt kort vänlista. Var i början inte så noga med vems vänförfrågan jag accepterade, antar att jag kände mig en smula smickrad över att någon vill bli min vän. Men när man kom underfund med det där med vänbegreppet på FB så trimmade jag ner vänlistan ganska skoningslöst.
Är väldigt restriktiv med den information jag gör publik.
plåtmonster skrev:Nyckelord i PM används för att t.ex välja reklam till de som är kopplade som vänner till dig. FB läcker.
Detta kände inte jag till och jag tror inte det stämmer (även om det inte låter helt otroligt att de skulle kunna införa något liknande). Dels hittar jag ingenting om det när jag googlar, dels var jag själv inne på FB nyss (även inne på PM/Messages/Mail-bilden) och antingen var där inga annonser (åtminstone just då) eller också så var det samma annonser som förekom oavsett vilket meddelande jag gick in på, dvs annonserna var ej beroende av meddelandets innehåll ("context").
(Däremot såg jag att några av de annonser jag såg är rekommenderade av folk i min vänlista så där är en sorts matching som sker i alla fall.)
Du tänker säkert på annonserna man ser inne på gmail och yahoo (och andra stora mailleverantörer) dvs annonserna styrs av innehållet i mailen ("contextual ads"). Enligt länkarna är det inte människor som sitter och läser mailen utan enbart en maskinell scanning som sker, av samma typ som används för att hitta malware samt stavningskontroll.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Klart inga människor läser privata meddelanden. Dock kvarstår att facebook saknar den pålitlighet som erfodras.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Klart inga människor läser privata meddelanden.
Den konspiratoriskt lagde är inte lika säker på det Och både gmail och yahoo brukar alltid påpeka det när frågan kommer upp.
- barracuber
Är det okrypterat så kan du ge dig på att det används till allt möjligt.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Är det okrypterat så kan du ge dig på att det används till allt möjligt.
Just i PM gör inte Facebook stavningskontroll och annonskontextscanning (som gmail och yahoo gör), men däremot vore de dumma om de inte gör malwarescanningen på bilagor (EDIT vilket iofs inte har något med användarens integritet att göra).
- barracuber
kullan skrev:Sedan är jag helt öppen med min diagnos. Den står tom i min profil. Jag lär ju aldrig få nåt mer jobb ändå pga det som står i papperen efter utredningen. Så då kan jag lika gärna va öppen med skiten.
Snälla, rara Kullan... inte sjutton ska du väl skriva ut din diagnos på ett så pass öppet forum som FB?
Varför skulle du inte kunna få något jobb, förresten? Diagnospapprena är faktiskt inte tillgängliga för eventuella arbetsgivare.
Risken är väl också att du skrämmer iväg internetvänner om du skriver att du har en diagnos så öppet. Men det är mina farhågor...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:Risken är väl också att du skrämmer iväg internetvänner om du skriver att du har en diagnos så öppet. Men det är mina farhågor...
Inte vad jag erfarit. Dom har varit positiva med att jag varit så öppen och inte visat tecken på att skämmas över det.
Dessutom kan det nog vara praktiskt att "avslöja" sig direkt.
För vem vill egentligen ha sk kompisar som backar om/när de får veta att man har en diagnos?
Och blir man nära vänner, så nära man nu kan bli på nätet, är det väl bättre att berätta direkt än att behöva ta upp det senare?
Jag tycker det är strongt att stå för vad man är/har!
För vem vill egentligen ha sk kompisar som backar om/när de får veta att man har en diagnos?
Och blir man nära vänner, så nära man nu kan bli på nätet, är det väl bättre att berätta direkt än att behöva ta upp det senare?
Jag tycker det är strongt att stå för vad man är/har!
calima skrev:Jag tycker det är strongt att stå för vad man är/har!
+1
- barracuber
Det handlar inte om att skämmas, utan om att anpassa sig till realiteten. Med det jobb jag har så är det ingen bra idé om potentiella kunder får veta via FB att jag har en diagnos som än så länge kopplas ihop med seriemördare...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:Det handlar inte om att skämmas, utan om att anpassa sig till realiteten. Med det jobb jag har så är det ingen bra idé om potentiella kunder får veta via FB att jag har en diagnos som än så länge kopplas ihop med seriemördare...
men jag har inget jobb som jag kan förlora så för mig kvittar det. då kan jag va vidöppen med diagnosen istället. Är det nån som vill bryta kontakten pga min diagnos så är jag i förlängningen inte intresserad av denna person heller.
Ofta skriver jag statusuppdateringar, men oftast genom att jag laddat upp foto+text på Dayviews (fd Bilddagboken) som automatiskt hamnar på FB. Jag gillade PetVille, men nu är mitt hus för stort så det är mer jobb än nöje. Har kontakt med andra, tex klassåterträff. Skriver mail/pm där och chattar oftare där än på MSN numera. Om nån tycker jag är för personlig på FB så får de hålla det för sig själva: jag skulle inte skriva att nån gjorde "fel" som bara skriver om skor och styrketräningspass...
Jag avskyr sociala medier, utom det här.
Jag skulle aldrig i helvete joina facebook. Jag har noll behov av sånt.
Lennart Frimodig
Jag skulle aldrig i helvete joina facebook. Jag har noll behov av sånt.
Lennart Frimodig
Facebook är kärnan i mitt sociala liv -allt är knutet till det. Diskussioner kring träningen, grupper etc, Bloglovin och Blogkeen som publicerar mina blogginlägg min resp. sidor på FB. Kenneln har en egen sida där -det handlar om marknadsföring. Och även bloggen förstås!
Jag kan träffa annat folk som delar mina intressen, samt hålla kontakten med de som jag annars skulle ha tappat kontakten med.
Jag använder Facebook till praktiskt taget ALLT!
Jag kan träffa annat folk som delar mina intressen, samt hålla kontakten med de som jag annars skulle ha tappat kontakten med.
Jag använder Facebook till praktiskt taget ALLT!
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Det jag har strul med är att youtubeklippen numera blir bara länkar åt mig.
Jag använder Facebook i mobilen när jag vill skriva till en av de få personer jag känner på chatten. Det är billigare än att sms:a
Händer också att jag tittar in i en grupp min klass har skapat för att informera andra om håltimmar och annat.
Händer också att jag tittar in i en grupp min klass har skapat för att informera andra om håltimmar och annat.
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Ingen som har reflekterat över hur mycket tävlingar/erbjudanden/produktester/gratisgrejer det finns på Facebook?
Kanske nåt att ha i åtanke om man inte inte har jättebra ekonomi... Bara ett tips!!
Kanske nåt att ha i åtanke om man inte inte har jättebra ekonomi... Bara ett tips!!
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26