Kan man hjälpa aspies i skolan?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan man hjälpa aspies i skolan?
Då och då råkar man läsa hur djävligt det är i skolan för de med asperger samt skolans i stort sett totala oförmåga att förbättra situationen. Finns det något konkret man skulle kunna göra för att kunna räcka ut en hjälplina till de som sitter i träsket?
Med skola avses primärt grundskola och i andra hand gymnasium.
Moderator mnordgren: Flyttade från Att leva som Aspergare.
Med skola avses primärt grundskola och i andra hand gymnasium.
Moderator mnordgren: Flyttade från Att leva som Aspergare.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Kan man hjälpa aspies i skolan?
Mycket viktig fråga, bra att du tar upp det! Jag skulle även vilja lägga till hur man kan hjälpa vuxna som studerar, inom komvux t ex. Jag själv upplever det mycket svårt att som vuxen få den hjälp man behöver för att nå kursmål, behörigheter etc. Har varit på studiebesök hos ett par högskolor/universitet och om man jämför dessa med komvux, verkar det som att det finns en mer utarbetad plan inom högskolan för elever som behöver extra stöd. Medans det på komvux verkar vara ganska tomt på detta. Det känns som man inte tycker det vara värt att ge extra stöd till vuxna med t ex asperger, som genom studier vill försöka ta sig vidare i livet.
Hos komvux i Sthlm finns det något som heter Vuxenteamet som ska vara ett stöd för elever med t ex asperger, adhd etc. Men för att vara ärlig så har iaf inte jag fått någon vettig hjälp där. Allt som oftast kan jag inte ens få svar på allmänna studiefrågor. Slutar alltid med att jag blir beklämd, irriterad och riktigt trött pga "hjälpen" som inte existerar alls. Man får lust att starta upp någon form av stödfunktion för unga vuxna/vuxna som studerar..
Det här med skola verkar vara ett jäkla dilemma på alla nivåer
Hos komvux i Sthlm finns det något som heter Vuxenteamet som ska vara ett stöd för elever med t ex asperger, adhd etc. Men för att vara ärlig så har iaf inte jag fått någon vettig hjälp där. Allt som oftast kan jag inte ens få svar på allmänna studiefrågor. Slutar alltid med att jag blir beklämd, irriterad och riktigt trött pga "hjälpen" som inte existerar alls. Man får lust att starta upp någon form av stödfunktion för unga vuxna/vuxna som studerar..
Det här med skola verkar vara ett jäkla dilemma på alla nivåer
Vad menar du med extra stöd?
Annars tänkte jag mest på brist på förståelse för stökiga miljöers inverkan och ledtråd till rävspelet. Kanske i viss mån systemförståelse.
Annars tänkte jag mest på brist på förståelse för stökiga miljöers inverkan och ledtråd till rävspelet. Kanske i viss mån systemförståelse.
- plåtmonster
Extra stöd kan innebära anpassad studiemiljö (t ex att få sitta i en studiemiljö som är lugn), rätt inlärningsteknik för varje enskild individ, studiemotiverande samtal, att lärarna har en skyldighet att faktiskt veta vilken pedagogik som ska användas på vilken elev, att ha kunskap om olika diagnoser etc. Listan kan göras lång. Ett mer specifikt exempel på enskild stödåtgärd inom högskolan: En bekant till mig som har asperger får hjälp med minnesanteckningar under föreläsningarna. För honom är det ett stressigt moment och hjälpen har enligt honom gjort det lättare att fokusera på andra delar och han har iom det höjt sina resultat.
Bristen på det jag nämnt ovan bottnar bl a i det du skrev om skolans totala oförmåga att förbättra situationen. Det verkar finnas en ovilja att skapa en skola där alla får plats, har rättigheter och där varje individs individuella förmågor tas tillvara och lyfts. Skolan har nedmonterats på många sätt.
Men jag kanske missuppfattade exakt hur du menade ang. skolan, ber om ursäkt isf.. Har svårt att läsa av rätt ibland
Bristen på det jag nämnt ovan bottnar bl a i det du skrev om skolans totala oförmåga att förbättra situationen. Det verkar finnas en ovilja att skapa en skola där alla får plats, har rättigheter och där varje individs individuella förmågor tas tillvara och lyfts. Skolan har nedmonterats på många sätt.
Men jag kanske missuppfattade exakt hur du menade ang. skolan, ber om ursäkt isf.. Har svårt att läsa av rätt ibland
Sedan skulle det ju hjälpa om andra elever/studerande höll truten när läraren försöker undervisa.
@Meppe, Sätt mikrofon på läraren och använda hörlurar till något vettigt?
Är man lite fräck så sätter man några mikrofoner vid sidan av som spelar in allt oljud, sedan använder man differansen för att filtrera bort densamma..
Är man lite fräck så sätter man några mikrofoner vid sidan av som spelar in allt oljud, sedan använder man differansen för att filtrera bort densamma..
- plåtmonster
För mig skulle det ha hjälpt om det varit tystare och lugnare i skolan, inga grupparbeten och inga redovisningar inför klassen
Liten grupp, möjlighet att jobba i ensamhet och få vara med andra när de vill själva.
Dom enda jag vet fungerar bra både i skolan och sen när de kommer hem, är dom som går i liten grupp.
Dom enda jag vet fungerar bra både i skolan och sen när de kommer hem, är dom som går i liten grupp.
- aspiemamman
- Anslöt: 2009-11-13
möjlighet batt få sitta själv och jobba
mer katederundervisning
mer styrd undervisning
mer katederundervisning
mer styrd undervisning
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27
Huggorm skrev:För mig skulle det ha hjälpt om det varit tystare och lugnare i skolan, inga grupparbeten och inga redovisningar inför klassen
Om man har aspergerdiagnos och inte fungerar i grupparbeten, så har man rätt att slippa:
"I det följande finner ni några exempel på funktionsnedsättningar och situationer där det i det enskilda fallet kan finnas skäl att undanta enstaka delar av kunskapskraven vid betygssättningen:
• En elev med Aspergers syndrom kan ha svårt för att samarbeta med andra vid arbete med olika uppgifter, vilket det i flera ämnen förutsätts att eleven ska kunna. Dessa elever kan även ha problem med att inte våga prata i grupp eller ha svårt att komma ihåg."
http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/fragor-och-svar-om-betyg/undantagsbestammelsen-1.173619
I övrigt håller jag med om att stödet ofta är bättre på högskolan än på lägre nivåer. Alla universitet och högskolor har "samordnare för studenter med funktionshinder i studiesituationen". Systemet med speciallärare, specialpedagoger osv. som finns på lägre nivåer verkar inte vara lika effektivt.
Btw, jag ramlade in i den här tråden för att jag samlar info om aspergares erfarenheter av gymnasiet, för ett bokprojekt/föreläsningsserie. Gå gärna in på http://gloa.se och läs mer.
Återgå till Studier och arbetsliv