Omröstning: Vilken sorts nörd är du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilken sorts nörd är du?

01. Datornörd
36
11%
02. Mattenörd
8
2%
03. Tågnörd
8
2%
04. Språknörd
32
10%
05. Musiknörd
29
9%
06. Litteraturnörd
17
5%
07. Arkitekturnörd
8
2%
08. Filmnörd
23
7%
09. Fotonörd
7
2%
10. Handarbetsnörd
13
4%
11. Djurnörd
23
7%
12. Odlingsnörd
5
1%
13. Filosofinörd
20
6%
14. Psykologinörd
33
10%
15. Modenörd
6
2%
16. Sportnörd
13
4%
17. Annan nörd
51
15%
18. Ingen nörd
3
1%

Antal röster : 335

Omröstning: Vilken sorts nörd är du?

Inläggav Iridia » 2012-02-14 8:51:38

Vilken sorts nörd är du? Vilka är dina främsta specialintressen?

Men inget bjäbbande nu, bara kryssa i eller låt bli, och ta det inte så allvarligt.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: Omröstning: Vilken sorts nörd är du?

Inläggav kullan » 2012-02-14 8:59:48

Handarbetsnörd absolut. Har hållit på att sticka och cirka sedan jag gick på mellanstadiet Jag har typ hållit på med det i 30 av min 40 år. Jag är i det flesta fall självlärd och jag kan inte allt men detta ämne skulle jag kunna bli lite " besserwisser" i. Kan nog bli väldigt tröttsamt för en som inte fattar nåt eller inte är intresserad.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Iridia » 2012-02-14 9:10:49

Coolt!
Iridia

Inläggav Meppe » 2012-02-14 9:41:25

Du har varken Krakownörd, 1900-talshistorianörd eller sovjetnörd. Jag saknar också Budapestnörd och för tillfället hatavändagennörd. Dessutom står där inget om ordlekar-à-la-Meppe-och-atomsnörd.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav kullan » 2012-02-14 9:47:18

Det fanns ju alternativet annan nörd.
kullan

Inläggav calima » 2012-02-14 9:48:12

Odling och läkeörter. Periodvis hela livet.

Och djur, framför allt höns. Men jag har inga för tillfället.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Iridia » 2012-02-14 9:55:42

Meppe skrev:Du har varken Krakownörd, 1900-talshistorianörd eller sovjetnörd. Jag saknar också Budapestnörd och för tillfället hatavändagennörd. Dessutom står där inget om ordlekar-à-la-Meppe-och-atomsnörd.

Beklagar. Man kunde bara ha max 18 alternativ. Dessa intressen får gå under "Annat".
Iridia

Inläggav Iridia » 2012-02-14 9:56:49

Upptäckte just att ens egna val blir svarta och alla andra grå. Så praktiskt!
Iridia

Inläggav Ugglan » 2012-02-14 10:10:05

kullan skrev:Handarbetsnörd absolut. Har hållit på att sticka och cirka sedan jag gick på mellanstadiet Jag har typ hållit på med det i 30 av min 40 år. Jag är i det flesta fall självlärd och jag kan inte allt men detta ämne skulle jag kunna bli lite " besserwisser" i. Kan nog bli väldigt tröttsamt för en som inte fattar nåt eller inte är intresserad.

Kul test!
Kullan, detta att du har en besserwisser i dig vad gäller handarbete tycker jag var mycket positivt att höra. Själv jobbar jag på att bli en handarbetsnörd (ja jag har kryssat det) och en handarbetsbesserwisser här på forumet tycker jag låter fantastiskt, det skulle jag vilja höra mer om, exakt vad du gör och så!

Själv är jag boknörd, om jag ska särskilja "litteratur" från "bok" på det viset att jag ju givetvis även är litteraturnörd (jag syftar på litteratur, som den högre formen av text, eller vad jag nu svammlar om, och håller på som nån jäkla besservisser :wink: ), och där mycket kräsen, men sen detta att allt jag egentligen vill syssla med handlar väldigt mycket om att göra det på det teoretiska planet , därför har jag inte kryssat odlingsnörd, som jag egentligen tycker att jag är, men det är mer på det teoretiska planet alltså via en bok och så stannar det där, att väl ligga och rensa ogräs i brännande sol är inte riktigt min grej. Så mitt nörderi vad gäller det mesta sker i böckernas värld.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Iridia » 2012-02-14 10:20:03

Teoretiskt nörderi räknas också. Nu satte jag förenklade etiketter på nörderierna men kategorierna är tänkta att vara generöst räknade. Man måste alltså inte vara musiker själv för att vara musiknörd t ex eller lokförare för att vara tågnörd, bara passionerat intresserad.
Iridia

Inläggav kullan » 2012-02-14 10:26:15

Ugglan:

Jag stickar och virkar och det blir mest mindre plagg som mössor,vantar,sockor och sjalar av olika slag.

Sen håller jag sedan några år på med fritt skapande broderi. Det blir kuddar,bonader och olika slags smycken.

Sen är jag så nördig att jag kan mycket om tekniker jag ej utövar praktiskt. Tex. kan jag räkna upp olika vävtekniker utan att jag egentligen väver själv.
kullan

Inläggav Ugglan » 2012-02-14 11:24:45

Så roligt! Jag håller på och nördar på mig massor av material som garn och tyg och ull. Det där med fritt broderi är jag också inne på. Mitt lilla problem är att jag snöar in på något och då blir ingenting annat gjort, dvs då sitter jag bara med mina tyger eller vad det nu är och struntar i att jag är hungrig...men jag kan inte hålla på så ingenting annat blir gjort och barnen svälter (skojar).
Iridia skrev:Teoretiskt nörderi räknas också.

Ok, bra men jag fick ändå begränsa mig till de fem. Sen tog jag även språk men det är uteslutande svenska språket som intresserar mig (tex att lusläsa SAOL och ha min egen lilla frågesport med övriga familjen).
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav pointblank » 2012-02-14 11:25:34

Svarade musiknörd och sportnörd. Skum kombination kanske. Blandad konstnärsnörd är jag nog också - gillar det mesta där jag får uttrycka mig med färg och form.

(Är dock inget konstnörd i bemärkelsen stort intresse av, eller kunskap om, konsthistoria tex. Är nog så med alla mina specialintressen egentligen, att jag gillar att praktisera dem snarare än prata en massa om dem.)
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-14 13:48:55

Japannörd! Japan (och främst dess populärkultur) är ju mitt främsta intresse. Men sen är jag även väldigt intresserad av att dokumentera min vardag, folktro, rita/måla/skapa och växter. Finns ju såklart fler intressen än så, men Japan, dokumentationen och skapa är det som återkommer varje dag och Japandelen tar mest tid.
Men älskar även att läsa och se på film, men det är ju oftast relaterat till nått av mina intressen eller fantasy/sci-fi.
Hmm man skulle kunna säga att allt som är kreativt, skapande och upptäckande är intressant :P Vilket blir väldigt mkt.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Alien » 2012-02-14 14:39:54

Jag är ju namnnörd, så jag kryssade för Språknörd (fast jag anser namn höra till kulturhistoria lika mycket). Dessutom kryssade jag för Litteraturnörd, Djurnörd och Psykologinörd.

Men aspigt noggrann som jag är kan jag känna att jag "egentligen" inte är nörd (bara nördig). Jag känenr verkigen inte att jag är så djupt beläst i alla mina "nördområden". Ordet "nörd" tycks antyda att man närmast är expert inom området.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2012-02-14 14:50:15

Alien skrev:Men aspigt noggrann som jag är kan jag känna att jag "egentligen" inte är nörd (bara nördig). Jag känenr verkigen inte att jag är så djupt beläst i alla mina "nördområden". Ordet "nörd" tycks antyda att man närmast är expert inom området.

Instämmer.

Och vad är "nördighet"? Allvarliga intressen? Saker man fastnar på i brist på ork för de förra eller i behov av avkoppling? Gränsfall? Vad är förhållandet mellan "nördighet" och "intressen"? Och mellan "aspergare" och "enter" i de här avseendena?

Det där sista, visst har det väl gått troll i det? Skiljer vi ut oss, som något slags kollektiv, på något annat sätt här än vad vi gör i annat? Finns det någon anledning att överhuvudtaget köra med det där att "specialintressen" skulle vara så djävla utmärkande för oss (när inte ens alla har det och folk som inte har det tror att de inte har asperger bara därför), i stället för att nöja sig med att vi där som i annat kan ha ovanligt starka tendenser att bli ensinta, tunnelseende och oändamålsenliga i vårt vardagliga livssammanhang, eller kan ha det under delar av livet? Jag menar, klassiker som lagsport/hästar, dans och konståking, mecka/hand- och hushållsarbeta eller snabba bilar/sociala relationer, som var och varannan ent nördar på (grovt uppdelat efter könsroll)...

Och bara fem alternativ... *muttrar. Eller om det är bjäbb. ;) *
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nescio » 2012-02-14 15:09:43

Jag undrar om Språknördar/Litteraturnördar blir överrepresenterade här eftersom folk på diskussionsforum borde vara intresserade av att skriva inlägg för att registrera sig?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-14 15:10:31

Mina japanska kompisar kallar mig för Light Otaku :P Så jag har fått min nördighet bekräftad från de. Tydligen är det gulligt >.<

nescio skrev:Jag undrar om Språknördar/Litteraturnördar blir överrepresenterade här eftersom folk på diskussionsforum borde vara intresserade av att skriva inlägg för att registrera sig?

Fast man behöver ju inte vara språk eller litteraturnörd för att vilja skriva i ett forum.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Lokatten » 2012-02-14 15:43:51

Kan man vara en allt-i-ett-nörd? Eller allt-i-ett-insnurrad (nörd låter som om jag skulle vara mycket påläst i ämnena. Det är jag inte. Men insnurrad på allt möjligt, definitivt). :) Mitt problem är att jag snurrar in mig på för mycket samtidigt, konstant. Har så många intressen, vilket resulterar i att jag bränner ut mig själv både psykiskt och fysiskt.
Lokatten
Ny medlem

Anslöt: 2012-02-14

Inläggav Miche » 2012-02-14 15:54:14

Jag har inte röstat än eftersom jag har lite svårt att kalla mig själv för nörd inom mina intressen då jag kan alldeles för liten del om ämnet men ändå är intresserad av vissa delar av ämnet.

Ex. om jag kallar mig för datornörd så börjar folk prata hårdvara, grafikkort, spel osv och jag är inte alls intresserad, jag vill skriva kreativa programvaror som löser specifika problem.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-14 16:21:27

Är ingen nörd. Har mer eller mindre tappat mitt stora livslånga djurintresse nu dessutom.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav calima » 2012-02-14 17:19:12

Zombie skrev:Och vad är "nördighet"? Allvarliga intressen?

"Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. Ordet användes första gången 1950 i Dr. Seuss bok If I Ran the Zoo, men då med betydelsen av en särskild djurart.[1]
En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer för teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge. Men ordet är flexibelt och exempelvis kan man ersätta audiofil med ljudnörd eller kalla den som gillar Counter-Strike för cs-nörd."/wiki
calima

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-14 17:28:56

Språk, musik, litteratur, psykologi och "annan" nörd.

I mitt fall betyder "annan" för närvarande annonseringsnörd, bakningsnörd, konserveringsnörd och HBT-filmsnörd. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav calima » 2012-02-14 17:31:45

Henkkalexi skrev:konserveringsnörd

?? Kan du Utveckla?

Konservering som i glasburk, gummiring och 25 liters konserveringsgryta?

I så fall hade jag nog kunnat kalla mig för konserveringsnörd för 15 år sedan.

:-)Happy
calima

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in