Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperger?
54 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Sherlock, serie från BBC, där huvudkaraktären har Asperg
Alien skrev:Det är väldigt många tvister i handlingen. Sherlocks bror Mycroft är med också som regeringstjänsteman. Det är han som drar in Sherlock i historien.
Men vad jag minns av böckerna så var Mycroft ännu intelligentare än Sherlock, men för lat för att jobba som detektiv, han var inte den som ville ut och undersöka saker.
Det minns inte jag precis så, det var så längesen jag läste dem koncentrerat, men det är mycket möjligt att det stämmer.
I A game of Shadows spelas Mycroft - väldigt förtjänstfullt förresten - av Stephen Fry. Att han framställs som intelligent råder ingen tvekan om men ifall han framställs som mer intelligent än Sherlock kan jag inte bedöma. Dock är han pga större kroppshydda knappast kapabel att bekämpa alla fiender på det extremtt stuntaktiga sätt som Robert Downey Jr gör
Robert Downey Jr och Stephen Fry i A Game of Shadows (2011).
Stephen Fry i ”Sherlock Holmes: A Game of Shadows”
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Har inte sett serien, men den låter lovande.
Har dock sett första Sherlock-filmen med Robert Downey JR (älskar den!) och min sambo sade före mig:
"DÄR har vi en ASPIE!"
Har dock sett första Sherlock-filmen med Robert Downey JR (älskar den!) och min sambo sade före mig:
"DÄR har vi en ASPIE!"
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:Har inte sett serien, men den låter lovande.
"DÄR har vi en ASPIE!"
Den första har jag inte sett än men sonen fick se den på roliga timmen (han går i sexan) och han älskade den!
- barracuber
Det finns väl några som är extremt duktiga på att se detaljer, jag tillhör definitivt inte den skaran.
BBC-serien är på väg från England nu, är verkligen sugen på att se den!
Maldita skrev:BBC-serien är på väg från England nu, är verkligen sugen på att se den!
Vad menar du med "på väg"? Menar du som DVD?
Första delen i andra omgången gick ju i går kväll på SVT. Första omgången sändes förra eller förrförra året på SVT och var grymt bra - och då hade andra omgången ännu inte spelats in.
- barracuber
Jag känner mig mer en LOVLIGT DUMDUMDUM för jag fattade IIIINGEEENTIIING av avsnittet i går.
SPOILER ALERT!
Vilka jobbade egentligen Irene Adler åt?
Ja, ni ser hur urbota korkad jag är! Jag skäms som en våt hund!
Är det något allvarligt fel på mig, eller...?
SPOILER ALERT!
Vilka jobbade egentligen Irene Adler åt?
Spoiler: visa
På väg att skickas med post från England, har köpt säsong 1 på DVD.
@Kahlokatt
Då kan du tänka dig hur dumdumdum Dr Watson måste ha känt sig som ändå hängde med honom 24/7, delade lägenhet med honom, knäckte fallen ihop med honom, skrev böcker om honom osv.
Då kan du tänka dig hur dumdumdum Dr Watson måste ha känt sig som ändå hängde med honom 24/7, delade lägenhet med honom, knäckte fallen ihop med honom, skrev böcker om honom osv.
- barracuber
I gårdagens avsnitt nämndes Aspergers.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Brydde mig inte ens om att se gårdagens avsnitt; jag sitter bara och mår dåligt över hur jävla korkad jag är!
Jag tycker den nya Sherlock är rätt jobbig faktiskt. Första avsnittet var kul, gårdagens orkade jag inte se färdigt. Gillade aldrig Baskervilles hund ens i original. Får se om jag ger honom en ny chans nästa vecka.
Kahlokatt skrev:Jag känner mig mer en LOVLIGT DUMDUMDUM för jag fattade IIIINGEEENTIIING av avsnittet i går.
Antar att man bör ha sett första säsongen för att få mer grepp om det hela? Jag fattade inte heller allt.
Vilka jobbade egentligen Irene Adler åt? Åt Mycroft och regeringen? Eller hängde hon på något sätt med Moriarty?
Ingen aning.
Vilka var det egentligen som var ute efter Irene?
Alla, typ?
Varför tog Irene öht kontakt med Sherlock?
Hon ville mäta sin intelligens mot hans? Hon ville utnyttja honom på något sätt? Hon ville att han skulle avslöja flygplansplanen? För att manusförfattaren hade våta drömmar om en raffig Domina? Betvivlar att hon ingick i någon av originalböckerna. Kanske i någon mer rumsren version?
Ja, gå och sätt dig i skamvrån nu! Allvarligt, man är inte dum för att man inte begriper det som antingen inte förklaras eller som medvetet höljts i dimma för effektens skull.
Kahlokatt skrev: Jag känner mig mer en LOVLIGT DUMDUMDUM för jag fattade IIIINGEEENTIIING av avsnittet i går.
Iridia skrev: Antar att man bör ha sett första säsongen för att få mer grepp om det hela?
Jag hade också svårt att hänga med i intrigen. Jag såg inte första säsongen, men tvivlar på att det hade hjälpt. Det var på tok för många trådar som spretade åt alla möjliga håll.
Kahlokatt skrev: Ja, ni ser hur urbota korkad jag är! Jag skäms som en våt hund!
Nej, det var inte bara du som hade svårt att hänga med i historien. Jag kände mig förvirrad efter att ha sett avsnittet, men inte dum. Jag håller med Iridia:
Iridia skrev: /…/ man är inte dum för att man inte begriper det som antingen inte förklaras eller som medvetet höljts i dimma för effektens skull.
Jag ska försöka mig på att se avsnitt 2 på SVT play och hoppas att det är enklare att hänga med i.
Eeira skrev:Spoiler: visa
Jaha, ja så måste det ha varit! Det blir mer logiskt. (Jag hängde inte heller med riktigt i svängarna.)I slutet av programmet sa Irene till Mycroft att Sherlock hade haft mobilen i sex månader utan att lyckas komma åt innehållet.
Då mobilen var hennes livförsäkring tycker jag för övrigt att det var märkligt att hon vågade låta honom testa olika koder när det kunde resultera i att den sprängdes.
Ja, ganska ologiskt.
Jodå, Irene Adler förekommer i originalberättelserna. Fast manusförfattarna har hittat på en massa nytt med karaktären som inte förekommer i böckerna.
Hon dyker upp först i En skandal i Böhmen.
Hon dyker upp först i En skandal i Böhmen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:I gårdagens avsnitt nämndes Aspergers.
...närmare bestämt här: http://www.youtube.com/watch?v=8iOr5Hix4QI
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Ja, jag hänger definitivt inte med i alla svängar. Till slut undrar jag: fanns det någon hund öht, var det en vanlig (möjligen ovanligt folkilsk) hund, var det en förrymd monsterhund skapad av vetenskaplig genmanipulation el var alltihop bara hallucinationer.
Kan ju vara att jag missat pga jag inte är tillräckligt intelligent. Men jag försöker trösta mig med att jag bara är väldigt långsam och därför inte hinner med.
De klassiska böckerna är därför bättre, man kan alltid gå tillbaka.
Även i originalet så var Irene Adler den enda kvinna som Sherlock beundrade.
För övrigt tycker jag Sherlock är taskig mot Watson. Men Watson finner sig i att vara Sherlocks bitch. Övermänhiskan behöver inte ta några hänsyn till andra människor. Egentligen gillade jag aldrig Sherlock i böckerna heller.
Kan ju vara att jag missat pga jag inte är tillräckligt intelligent. Men jag försöker trösta mig med att jag bara är väldigt långsam och därför inte hinner med.
De klassiska böckerna är därför bättre, man kan alltid gå tillbaka.
Även i originalet så var Irene Adler den enda kvinna som Sherlock beundrade.
För övrigt tycker jag Sherlock är taskig mot Watson. Men Watson finner sig i att vara Sherlocks bitch. Övermänhiskan behöver inte ta några hänsyn till andra människor. Egentligen gillade jag aldrig Sherlock i böckerna heller.
Alien skrev:För övrigt tycker jag Sherlock är taskig mot Watson. Men Watson finner sig i att vara Sherlocks bitch. Övermänhiskan behöver inte ta några hänsyn till andra människor. Egentligen gillade jag aldrig Sherlock i böckerna heller.
Ja, han är lite som Skalman. Pösigt överlägsen. Bamse och Lille Skutt bara slickar hans stjärt.
Tacka vet jag Snusmumriken. Han är smart och originell utan att skryta med det.
Iridia skrev:Tacka vet jag Snusmumriken. Han är smart och originell utan att skryta med det.
Snusmumriken är bäst!
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Snusmumriken är cool men lite för känslokall i min smak. Och Mumin är i totalt underläge; han dyrkar Snusmumriken men denne älskar friheten mest: post350456.html#p350456
Det sista avsnittet är bättre (jag har förhandsundersökt saken) och bygger vidare där första säsongen slutade.
@Iridia
Angående Sherlock liknande människor så handlar det inte enbart om medfödd förmåga. Sherlock har mycket kunskap och träning och hans logik är faktiskt inte alls övermänsklig, det handlar mest om att lägga ihop de samlade pusselbitarna. Egentligen är Watson en mer osannolik person eftersom han helt saknar förmågan att efterlikna Sherlocks metoder trots att han känner till dessa och i övrigt är en relativt intelligent person. Jag tror säkert att det är möjligt att lära sig observera och dra slutsatser av detta på Sherlock liknande manér.
PS. Som åskådare (både om man läser böcker eller ser på film/tv) så får man inte tillgång till all nödvändig information vilket gör det omöjligt att fullständigt hänga med, och därmed skapas illusionen av att Sherlock är smartare än han egentligen är.
@Iridia
Angående Sherlock liknande människor så handlar det inte enbart om medfödd förmåga. Sherlock har mycket kunskap och träning och hans logik är faktiskt inte alls övermänsklig, det handlar mest om att lägga ihop de samlade pusselbitarna. Egentligen är Watson en mer osannolik person eftersom han helt saknar förmågan att efterlikna Sherlocks metoder trots att han känner till dessa och i övrigt är en relativt intelligent person. Jag tror säkert att det är möjligt att lära sig observera och dra slutsatser av detta på Sherlock liknande manér.
PS. Som åskådare (både om man läser böcker eller ser på film/tv) så får man inte tillgång till all nödvändig information vilket gör det omöjligt att fullständigt hänga med, och därmed skapas illusionen av att Sherlock är smartare än han egentligen är.