Mobbad av en kollega på jobbet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Mobbad av en kollega på jobbet

Inläggav jojomamma » 2012-02-13 20:34:40

Jag tittade precis på "fråga doktorn" i svtplay http://svtplay.se/v/2684051/fraga_doktorn/del_2_av_19 , ett program som bland annat tog upp arbetsplatsmobbning. Den intervjuade hade efter åtta års mobbning fått hjälp via vårdcentralen och öppen psykiatrin. Hon kunde så småningom komma tillbaka då hennes mobbare hade slutat.

Jag blev utsatt för allvarligt mobbningsförsök i höstas. En kollega satte sig bakom mig och gjorde fula grimager vid fikat och andra gemensamma sammankomster. Vid möten med chefen sa han direkt nedsättande saker om mig. Kom jag in i ett rum tystnade han direkt och försökte få de andra tystna. Problemet för honom var att ingen annan hängde på, jag är lite utanför (trots allt är jag lite speciell om man jämför mig med de andra på den här arbetsplatsen) men inte mobbad. Någonstans har jag läst att när det gäller skolbarn är väldigt många mobbare mobbade i ett annat sammanhang. Den här herrn jag skriver om är som jag lite special på arbetsplatsen.....

Till slut mailade jag chefen och nämde att mobbning var emot arbetsrätten. Chefen pratade allvar med den mobbande killen och vårt teamarbete bröts upp. Nu är jag helt ensam med det jag gör, inte bara bra.

Vad jag undrar om är om det inte är vettigare att gå via chefen och facket än vårdcentralen och psyk? Kanske alla fyra?

Moderator Alien: Flyttad från Att leva som Aspergare.
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Re: Mobbad på jobbet

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-13 20:56:26

Jag hade nog valt att gå via chefen om jag var du.
Man kan ju undra om allt står rätt till med din kollega, inte ofta man hör om vuxna som mobbar genom att göra grimaser(?). Verkar vara dagisbeteende, förstår att ingen hängde med på de barnsligheterna.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav treeman » 2012-02-24 15:50:32

Tycker du gjorde rätt.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-25 14:06:13

Först chefen, sen facket - och om det inte hjälper så gå till snuten eller arbetsdomstolen och kanske också media.
Det är i alla fall den väg jag skulle gå i din situation.
Tur att det löste sej iaf, och ja, gubben som trackade dej mår säkert dåligt, fullkomligt vansinnigt beteende för en vuxen att göra fula miner åt folk.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav DruttenSE » 2012-02-25 14:46:38

Hej
Jag håller med dom andra, det finns en tur ordning som man måste följa annars kan slå tillbaka till dig.
Att en person gör grimasger bakom ryggen på dig betyder att han inte kom ur sandlådan än.

Jag har själv råkat ut för något liknade men det var mera att min arbetsledare skulle visa sin makt men det hela sluta med att det slog tillbaka på honom istället.

Att en person snackar skit om en är fegt, ännu fegare är att gör det bakom ryggen på dig.

Så gå först till chefen, hjälper inte det så är det facket nästa men se till att dokumentera allt, händer något skriv ner det, vad som hände, hur kände.

Har dessutom papper på att du är aspis, så är det ännu bättre, så dokumentera allt.

Till sist en sak som en bekant tala om för mig.

Har du inte gjort något så behöver du inte försvara något och kännas som att sitta på den anklagades bänk, utan lutar dig tillbaka och låt den andra person göra alla misstag.

VAR STARK, VAR STOLT ÖVER VEM DU ÄR OCH TILL SIST, DU VET VEM DU ÄR!

Hoppas det löser sig, vi på forumet kan komma med råd.
DruttenSE

Anslöt: 2011-08-12

Inläggav calima » 2012-02-25 14:53:22

Först chefen. Hjälper inte det pratar man med skyddsombudet som också ansvarar för den psykiska arbetsmiljön. Det är bra att koppla in företagshälsan också.
Funkar inte det har man försökt med alla instanser på arbetsplatsen och man har gett arbetsgivaren en "chans" att åtgärda problemet så går man till facket.

Vårdcentral och psyk kan inte göra något åt arbetsplatsproblem, de kan bara bekräfta att man mår dåligt.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Miche » 2012-02-25 16:37:23

calima skrev:Vårdcentral och psyk kan inte göra något åt arbetsplatsproblem, de kan bara bekräfta att man mår dåligt.

Vilket kan vara nog så viktigt om det blir en tvist.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav calima » 2012-02-25 18:15:20

Miche skrev:Vilket kan vara nog så viktigt om det blir en tvist.

Jag menar att de inte kan göra något själva. Som "vittnen" är de viktiga.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in