ASPcenter igen. Dödsfall.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 16:12:52

Kringelhora skrev:En annan smart grej är att nysta i något litet.
http://hd.se/perstorp/2012/02/03/fick-i ... dode-sons/
Dvs yrka på samma sak till tidningen att du inte får ut akter

T.ex. för om jag förstått Dynah rätt så är det soc som inte heller ville ge ut sin akt?
Och där finns ju också ett tips att de går att överklaga rätten till att få ta del av handlingarna. Vilket innebär att föräldrar har den rättigheten i de flesta fall.

Frågan är bara om varför de nekar ur rättsliga själ, får de inte lämna ut pga utredning eller vill de bara helt enkelt inte göra det!

Och får man bara in en fot någonstans så kan man röja upp ganska mycket.

Precis den domen hänvisade jag till i mitt överklagande men socialtjänsten skiter i det. Det betyder att de gör som de vill, de följer inte lagen. Därav min anmälan om tjänstefel, som kommer att inkomma. Jävla översittare!! (ursäkta språket...)
Dynah
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-11-14

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 16:19:53

Jag vet hur du känner. Men de ska inte fortgå!
Du har alltid rätt att överklaga deras beslut och ALLT de nekar ska du be skriftligt papper på, om varför. Och har du redan ett papper som säger något? Gå till tidningen!

Ibland är de tyvärr så att man får överklaga, klaga, överklaga och överklaga. Men har man rätt så har man rätt, och då ska man aldrig ge sig förrän man faktiskt fått dem att ge en det man faktiskt har rätt till.

Har du någon som stödjer dig i alla dessa processer?

Om du känner att de blir mycket frågor och väldigt jobbigt så får du gärna säga till. Så att de inte blir förmycket.
Kringelhora

Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Dynah » 2012-02-13 16:22:11

Fy fan, sitter här och mår illa. Fattar ni att jag skickade min fina dotter till detta helvetes-ställe!!!! Har precis erhållit Socialstyrelsens tidigare utlåtande av Asp Center i Boden. Nedanstående är daterat 2011-07-12
I korrespondens via E-post mellan ansvariga läkare och personal på Asp
center förekommer antagande över vilken diagnos patienten har. samt
att ansvarig läkare inte träffat patienten, ei heller läst patientens tidigare
journal. Socialstyrelsen finner ärendet Patientansvarig läkares
tillvägagångsätt vid ordination av läkemedel anmärkningsvärt
.
Dynah
Förhandsgranskad

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 16:42:03

Dynah, hur menar de med sin epost?
Att läkaren gjorde fel? Är e-posten gällande din dotter?

Man tycker att en läkare bör känna till en persons tidigare historik. De är väldigt viktigt att veta en persons bakgrund när man jobbar med vilken medicinering patienten behöver och vilken medicinering som inte passar och av vilka själ.

Sedan ska du inte känna dig skyldig, de är INTE du som har gjort fel! Jag förstår att de är lätt att känna och tänka på fullt humana och moderliga vis. Som oftast bara vi mammor kan förstå. :-)Hug
Kringelhora

Inläggav Miche » 2012-02-13 16:53:38

Socialtjänsterna har en lång tradition av att kunna skita i lagar som inte passar dem, tyvärr så verkar det som om de dessutom har goda förbindelser med Förvaltningsdomstolarna som därmed går på socialens linje och själva anser att de kan strunta i undersökningsplikten, så vi vanliga dödliga står oss slätt gentemot dessa mastodonter (om vi inte har tur och får tag i en riktigt kompetent advokat).

I vårt fall (soc begärde LVU på våra barn) så hade vi tur och fick en riktigt bra advokat som faktiskt brydde sig om klienten (lustigt nog var det soc som utsåg henne) och när vi hamnade i strul igen så missade soc att utse en advokat så vi kontaktade samma advokat igen och hon hoppade in med väldigt kort varsel och räddade barnen än en gång. Vi i vår tur rekommenderade henne till en vän som redan fått LVU på sitt barn och hon arbetar nu massor med det fallet (tillsammans med två andra advokater) och nu rullar det huvuden på socialförvaltningen (två har redan slutat pga tjänstefel).

Förhoppningen är att målet dras ända upp i HD och därmed tvingar socialförvaltningar i hela Sverige att ändra sina regler och följa lagarna (kanske även att domstolarna tvingas börja göra de undersökningar som faktiskt finns inskrivna i lagen), men innan vi är där har det gått ett antal år till och många barn har hunnit skadas...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dynah » 2012-02-13 17:05:25

Kringelhora skrev:Dynah, hur menar de med sin epost?
Att läkaren gjorde fel? Är e-posten gällande din dotter?

Man tycker att en läkare bör känna till en persons tidigare historik. De är väldigt viktigt att veta en persons bakgrund när man jobbar med vilken medicinering patienten behöver och vilken medicinering som inte passar och av vilka själ.

Sedan ska du inte känna dig skyldig, de är INTE du som har gjort fel! Jag förstår att de är lätt att känna och tänka på fullt humana och moderliga vis. Som oftast bara vi mammor kan förstå. :-)Hug

Detta är från ett tidigare ärende hos Socialstyrelsen. Det visar hur tandlös Socialstyrelsens kritik faktiskt ÄR.
Dynah
Förhandsgranskad

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 17:12:12

http://www.nyheternu.se/nyhet/CAREMA/

Så otroligt mycket Carema har på sig, massa olika har skrivit om dem, mest bara inom äldrevården, men Carema är Carema. Men nu har jag letat och letat och letat, men det verkar verkligen inte ens finnas något om Asp Center. Börjar snart och undra hur mycket de mutar alla tidningar...

Dock har VD:n spännande tankesätt.

Vad är det som gör att ni kommer hålla era löften?

– Jag kan inte sitta här och lova att vi kommer att lyckas på alla våra 470 boenden. Men det vi måste göra är att sätta fokus på kvalitet, säger Carl Gyllfors.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14316431.ab
Kringelhora

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 17:14:06

Finns det mer än advokater, stämningar och media som har vassa tänder?

"fokus på kvalitet" .. dyngsnack :-)011 :-)091
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Dynah » 2012-02-13 17:16:53

Alla är mer än välkomna att larma media. Ett ombud som vill arbeta pro bono mottages också tacksamt! Är just nu fullkomligt utmattad av sorg och vanmakt...
Dynah
Förhandsgranskad

Inläggav atoms » 2012-02-13 17:48:03

Jag tror att det skulle lättare att nå ut i media om ni kontaktar de journalister, som grävt fram Caremaskandalerna, direkt istället för att gå via de officiella tipskanalerna.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 18:07:26

De är klart att de är lättare om man har tur, de var därför jag länkade allt om Carema, för att man ska kunna se vilka som skrivit om vad. Och är inte A intresserad så går man bara till B istället för att vara på en och samma stor tidning så går man bara till konkurrenten. Nästa gång man har en nyhet igen så kan de vara så att de som tidigare ratade de man hade och gick till konkurrenten med sedan är väldigt intresserade och vill vara först.

Men enklast är ju om Dynah själv kontaktar om hon vill/orkar, eller om hon har en mall för hur de ska se ut för den som kontaktar media. De är viktigt att hitta en punkt att trycka på som vad vill man ha ut av artikeln, är de av intresse för allmämnheten? självklart. Men då måste man också få journalisten att höja på ögonbrynet och tänka, är det här sant? De ska vara av intresse och man får fatta sig kort med så mycket information som möjligt, journalister har ofta ont om tid. Visst, de som redan haft med Carema att göra en högre chans att få trovärdighet hos.

Men tyvärr är de också så att Asp C har mycket gott rykte och ingen media vill hitills beblanda sig i de negativa sidorna, så de gäller de kanske att trycka på "CAREMA" istället eller något liknande som gör att folk vill ha reda på mer, då är det lättare att komma med mer.

De får inte verka som en hämnd åtgärd helt enkelt.
Kringelhora

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 18:14:34

Underskatta inaveln i Norrland. Det kan vara idé att få tidningar utanför området att skriva, som har mindre anknytningar.
plåtmonster

Inläggav Miche » 2012-02-13 18:15:38

Dynah skrev:Alla är mer än välkomna att larma media. Ett ombud som vill arbeta pro bono mottages också tacksamt! Är just nu fullkomligt utmattad av sorg och vanmakt...

Jag har skickat ett PM till dig.
Miche

Inläggav weasley » 2012-02-13 20:49:47

atoms skrev:Jag tror att det skulle lättare att nå ut i media om ni kontaktar de journalister, som grävt fram Caremaskandalerna, direkt istället för att gå via de officiella tipskanalerna.

På DN är det bla:

Josefine Hökerberg - josefine.hokerberg@dn.se
Kristoffer Örstadius - kristoffer.orstadius@dn.se

Man kanske skulle kunna tipsa dem anonymt om det här? Länka till de två trådar om AspCenter som finns. Carema verkar ha 470 boenden av liknande slag - LVU och HVB som de driver. Rimligtvis med samma vinstintresse = vanvård som på äldreboendena...
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Pemer » 2012-02-13 22:49:09

Jag har mailat dem nu.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 23:20:06

Dynah skrev:
Kringelhora skrev:På något sätt ska vi lösa detta, man hittar allt om man vet hur man ska leta.

Men har du fått något svar ang anmälan som gjorts? Jag vet att de kan ta månader och år.
Har du testat att fråga på rent "undrande vis" utan att avge vem du är. Hur de fungerar med rätten att få ut handlingar som anhörig till minderårig bortgången som varit intagen? Bara för att se vad dom säger kring det, om vilka rättigheter man har. Nu vet jag inte vem man ska fråga, länstyrelsen kanske har ett bra svar.

De brukar oftast vara ärliga eller rent utav säga att de inte kan svara på de, och kan dem inte de så finns de säkert ett hål någonstans.

YRKA på rättigheter och lagar så får man sin vilja fram. Då vet dom att de kan INTE trampa på dig.

Vem är det jag ska fråga? Asp Center hänvisar till socialtjänst som hänvisar till dotterns vilja. Förvaltningsrätten fick in överklagan direkt från mig i fredags (eftersom socialtjänsten inte skickat det vidare).

Vilken anmälan förresten? Nina påstod att de ska göra en Lex Maria anmälan. Den är inte inlämnad ännu. De har tydligen 2 månader på sig att fiffla i journalerna innan de lämnar in anmälan till Socialtstyrelsen.

Jag vet inte vem man ska fråga angående vilka rättigheter man har att få ut journaler, mer än att fråga kanske länsstyrelsen om sina rättigheter till att få ut den avlidnes journaler, om de verkligen kan yrka på någons vilja, när personen i fråga inte kan uttala sig och inte heller kan lida av de som kommer fram. Men de kan kanske ge något ytterligare svar. Fast inte säkert de kan yttra sig heller.

Ang, anmälan såg jag bara ngt kort om de skulle anmäla sig själva, men jag uppfattade inte om de faktiskt hade gjort de redan eller inte, därav stod jag lite undrade om de fanns några svar. Jag vet mycket, men tyvärr inte allt och desvärre om hur dessa Lex-maria fungerar vet jag ytterst lite om.

Hur som, om de fifflar i journalerna borde de på något vis faktiskt framkomma att ändringar har skett. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare. OCH de kan INTE bara strunta i att lämna in de, för de är brottsligt. Lex-Maria finns ju av en anledning.

"Om vårdskadan är allvarlig ska vårdgivaren snarast anmäla den till Socialstyrelsen." Sedan visste jag inte om detta också gällde 2 mån, för de är väldigt lång tid för en så allvarlig händelse som de som skett.

http://www.socialstyrelsen.se/klagapavarden sedan är detta kanske bara något man själv KANSKE också kan göra?
Kringelhora

Inläggav Dynah » 2012-02-14 10:44:40

Kringelhora skrev:
Dynah skrev:
Kringelhora skrev:På något sätt ska vi lösa detta, man hittar allt om man vet hur man ska leta.

Men har du fått något svar ang anmälan som gjorts? Jag vet att de kan ta månader och år.
Har du testat att fråga på rent "undrande vis" utan att avge vem du är. Hur de fungerar med rätten att få ut handlingar som anhörig till minderårig bortgången som varit intagen? Bara för att se vad dom säger kring det, om vilka rättigheter man har. Nu vet jag inte vem man ska fråga, länstyrelsen kanske har ett bra svar.

De brukar oftast vara ärliga eller rent utav säga att de inte kan svara på de, och kan dem inte de så finns de säkert ett hål någonstans.

YRKA på rättigheter och lagar så får man sin vilja fram. Då vet dom att de kan INTE trampa på dig.

Vem är det jag ska fråga? Asp Center hänvisar till socialtjänst som hänvisar till dotterns vilja. Förvaltningsrätten fick in överklagan direkt från mig i fredags (eftersom socialtjänsten inte skickat det vidare).

Vilken anmälan förresten? Nina påstod att de ska göra en Lex Maria anmälan. Den är inte inlämnad ännu. De har tydligen 2 månader på sig att fiffla i journalerna innan de lämnar in anmälan till Socialtstyrelsen.

Jag vet inte vem man ska fråga angående vilka rättigheter man har att få ut journaler, mer än att fråga kanske länsstyrelsen om sina rättigheter till att få ut den avlidnes journaler, om de verkligen kan yrka på någons vilja, när personen i fråga inte kan uttala sig och inte heller kan lida av de som kommer fram. Men de kan kanske ge något ytterligare svar. Fast inte säkert de kan yttra sig heller.

Ang, anmälan såg jag bara ngt kort om de skulle anmäla sig själva, men jag uppfattade inte om de faktiskt hade gjort de redan eller inte, därav stod jag lite undrade om de fanns några svar. Jag vet mycket, men tyvärr inte allt och desvärre om hur dessa Lex-maria fungerar vet jag ytterst lite om.

Hur som, om de fifflar i journalerna borde de på något vis faktiskt framkomma att ändringar har skett. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare. OCH de kan INTE bara strunta i att lämna in de, för de är brottsligt. Lex-Maria finns ju av en anledning.

"Om vårdskadan är allvarlig ska vårdgivaren snarast anmäla den till Socialstyrelsen." Sedan visste jag inte om detta också gällde 2 mån, för de är väldigt lång tid för en så allvarlig händelse som de som skett.

http://www.socialstyrelsen.se/klagapavarden sedan är detta kanske bara något man själv KANSKE också kan göra?

Jag har tagit reda på följande:
Lex Maria-anmälan kan bara göras av vårdgivaren själv. De har 2 månader på sig att göra så. Ingen anmälan är inlämnad i dagsläget.

Kammarrätten har tagit del av min överklagan gällande journalhandlingar. Jag har pratat med dem idag. De har ärendet, men många andra ärenden ligger före, så det kommer att ta tid för mig att eventuellt få ut journalerna.

Jag har gjort anmälan till Socialstyrelsen gällande dotterns vård, redan INNAN hennes bortgång. Har skickat in komplettering efter dödsfallet. Igår tog jag del av Socialstyrelsens tidigare granskning av Asp Center. Dessa visade på att Socialstyrelsens kritik är tandlös. Asp Center har tidigare fått kritik för att inte lämna ut journaler till deras "gäster". Aap Centers verksamhetschef har fått kritik tidigare för att hon inte kan verksamheten.
Asp Centers läkare har fått kritik tidigare för att förskriva medicin utan samarbete med vårdnadshavare, utan att ha tagit del av patientens tidigare journaler och diagnoser. Han har även fått kritik för förskrivning av mediciner per telefon.

Nu har dessa missförhållanden bidgragit till en ung flickas död. Bristerna fortgår. Ingenting händer. Aap Center har fortfarande "gäster" och ett bra rykte.

Eventuella stavfel är avsiktliga...
Dynah
Förhandsgranskad

Inläggav Kringelhora » 2012-02-14 11:31:00

Jag är medveten om deras tidigare kritik. Med så mycket kritik som de har och att de inte förbättrats så tycker man ju faktiskt att något borde hända. Särskilt nu när de fått väldigt allvarliga följder. Att de borde skynda på processen...
Kringelhora

Inläggav weasley » 2012-02-14 15:12:08

Pemer skrev:Jag har mailat dem nu.

Bra. Hoppas du påpekade att de inte bara vanvårdar äldre, de slarvvårdar Sveriges framtid såpass att den får möjligheten att ta livet av sej.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Miche » 2012-02-15 13:21:03

Jag undrar om Aftonbladet är intresserad av det för sin serie Sjukt jobbigt?
Miche

Inläggav Dynah » 2012-02-15 15:09:34

Miche skrev:Jag undrar om Aftonbladet är intresserad av det för sin serie Sjukt jobbigt?

Mejla dem gärna...
Dynah
Förhandsgranskad

Inläggav plåtmonster » 2012-02-15 15:20:56

En liten fräck fundering. Om man p0lisanmäler dom för "vållande till annans död" samt begär journaler som bevis. Så blir det väl riktigt svårt att hålla på den? Inte för att det skulle leda till något fällande, men det skulle slita journalen ur händerna på dom.
plåtmonster

Inläggav Parvlon » 2012-02-15 15:40:36

Ja, varför inte. Hittade ett omvänt fall.

En psykiater A har av tingsrätten dömts till villkorlig dom för vållande till annans död på grund av att hon som beslutande läkare underlåtit att tvångsvårda en 19-årig patient, som sedan tog sitt liv.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=734

Missade editen. Tror inte att man måste ha dem misstänkta till brott för att få ut journaler.
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-15 15:43:54, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2012-02-15 15:42:12

Öppet mål? :twisted:
plåtmonster

Återgå till Aspergare och vården

Logga in