Var får man tag på psykologer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Var får man tag på psykologer?

Inläggav Palindromus » 2012-02-13 14:20:33

Jag skulle vilja få tid hos en psykolog (eller flera) som jag kan gå regelbundet hos under en längre tid så att vi kan lära känna varandra lite grann. Problemet är att det verkar som att jag har uttömt alla möjligheter på orten där jag bor. Jag har tidigare gått privat på annan ort, men i längden klarade jag inte av kostnaderna. Här fick jag kontakt med psykolog på en vårdcentral som jag bara älskade av hela min själ, men hon skall flytta. Dessutom är det, enligt henne, så att man endast kan få tio gånger på en vårdcentral. (Det kommer heller ingen ny som är lämplig för mig.) Är det någon här som vet om detta stämmer?

På sjukhuset har jag från början gått hos en som det inte klaffade alls med. När jag senare kontaktade vuxenpsykiatrin igen för att begära en annan psykolog fick jag tid hos en läkare. De skulle ta upp saken i teamet. Men beskedet jag fick var att de istället hänvisade mig till vuxenhabiliteringen! Men på vuxenhabiliteringen har de tidigare sagt att om jag behöver något mera "akut" så får jag kontakta vuxenpsykiatrin, eftersom de själva jobbar "mer långsiktigt". Tydligen erbjuder de inte heller särskilt täta besök, utan den de har är kanske tillgänglig en gång varannan vecka. Jag tycker redan en vecka känns som en evighet; jag skulle vilja ha kanske var femte dag och en och en halv timma per tillfälle. Jag har kontaktat ett sjukhus på en annan ort. Där måste man dock ha remiss. När jag då kontaktat vårdcentralen där jag gått säger de att jag får kontakta en läkare på sjukhuset om jag vill ha remiss. Jag kan heller inte riktigt veta om deras "arbetsformer" passar mig.

Vad finns det för möjligheter? Vad kan man göra? Det finns ju massvis med psykologer. Tar alla 600 kr/45 minuter eller finns mer ekonomiska privata alternativ? Finns det sådana som är knutna till Region Skåne så att att det inte blir så dyrt? Kan man kanske skriva egenremiss på vissa ställen? Hur kan man gå till väga?
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Re: Var får man tag på psykologer?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-13 15:08:43

Det finns en statlig satsning inom den sk rehabiliteringsgarantin enligt vilket man beviljas just 10 gånger av en vårdcentral. Kan det varit det hon syftade på? I så fall ska man ha möjlighet att söka igen genom samma vårdcentral 3 månader efter att den behandlingen är avslutad.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Palindromus » 2012-02-13 15:36:08

Bjäbbmonstret skrev:Det finns en statlig satsning inom den sk rehabiliteringsgarantin enligt vilket man beviljas just 10 gånger av en vårdcentral. Kan det varit det hon syftade på? I så fall ska man ha möjlighet att söka igen genom samma vårdcentral 3 månader efter att den behandlingen är avslutad.
Ja, det låter ju så. Men summan av kardemumman är likväl att man inte kan få någon långvarig kontakt på en vårdcentral?!
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-13 17:02:56

Nja inte såvida det inte råkar vara så att vårdcentralen remitterar till en privat psykolog och du kan finansiera träffarna på annat sätt under de tre månader landstinget inte betalar...
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in