Att vara anpassningsbar
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Att vara anpassningsbar
Att vara anpassningsbar i sociala situationer är så energikrävande.
...och om jag frågar huruvida min tröja är fin så kan jag garantera ett "ja" från samtliga bekantskaper, trots att flera hade ansett motsatsen. Hur intressant blir det egentligen att interagera med folk om de hela tiden anpassar sig, och därav blir förutsägbara?
Varför kan inte folk bara ta att samtliga är oliktänkare? Nejdå, för vi är ett flockdjur. Tyvärr har vissa av oss fötts in i denna typ av social kontext med lite andra förutsättningar. Men vi får ta det. Jag känner mig som en andra klassens medborgare, en minoritet som vill förespråka en annan sorts kommunikation än dagens.
...och om jag frågar huruvida min tröja är fin så kan jag garantera ett "ja" från samtliga bekantskaper, trots att flera hade ansett motsatsen. Hur intressant blir det egentligen att interagera med folk om de hela tiden anpassar sig, och därav blir förutsägbara?
Varför kan inte folk bara ta att samtliga är oliktänkare? Nejdå, för vi är ett flockdjur. Tyvärr har vissa av oss fötts in i denna typ av social kontext med lite andra förutsättningar. Men vi får ta det. Jag känner mig som en andra klassens medborgare, en minoritet som vill förespråka en annan sorts kommunikation än dagens.
- MolkomAnnor
- Anslöt: 2010-12-08
Re: Att vara anpassningsbar
Har en gång totalmisslyckats med en hårfärgning, resultatet var att alla sa vad fint det hade blivit. Mitt svar var nej det blev fläckigt och misslyckat! Konstigt nog fick man inte ens medhåll när man själv sa att det blev fult förutom av någon enstaka människa som antagligen blev för chockad för att ljuga då.
Förstår inte riktigt varför man inte kan vara ärlig även om man är ett "flockdjur".
Håller med dig helt. Länge leve ärligheten! Vem vinner egentligen på det konstanta ljugandet för artighetens skull?
Jag kan inte se någon fördel med det iaf.
Förstår inte riktigt varför man inte kan vara ärlig även om man är ett "flockdjur".
Håller med dig helt. Länge leve ärligheten! Vem vinner egentligen på det konstanta ljugandet för artighetens skull?
Jag kan inte se någon fördel med det iaf.
- Corpse Bride
- Anslöt: 2012-01-20
Re: Att vara anpassningsbar
Corpse Bride skrev:Vem vinner egentligen på det konstanta ljugandet för artighetens skull?
Alla vill undvika att vara budbäraren eftersom NT:ar ofta därefter förknippar budbäraren med att "säga negativa saker". Logik på högsta nivå eller något ..
Man kan komma runt det genom att formulera frågan på ett sådant sätt så att den som svarar måste välja eller visa att den ljuger..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Att leva som Aspergare