Lite goda nyheter från regeringen

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Lite goda nyheter från regeringen

Inläggav Wine » 2012-01-15 18:09:33

Här kommer det lite förbättringar för funktionshindrade vad gäller utbildning då regeringen beslutat om att satsa med särskilda bidrag till anordnare som anpassar sin utbildning så att personer med funktionsnedsättning ska kunna fullfölja utbildningen:

Pressmeddelande
12 januari 2012
Utbildningsdepartementet
Nya utbildningsmöjligheter för funktionsnedsatta

Regeringen har beslutat att Myndigheten för yrkeshögskolan får lämna särskilda bidrag till anordnare som anpassar sin utbildning så att personer med funktionsnedsättning ska kunna fullfölja utbildningen. Det finns idag inga generellt anpassade utbildningar för personer med funktionsnedsättning inom yrkeshögskolan.

För personer med funktionsnedsättningar, t.ex elever i gymnasiesärskolan, är vägen till vidareutbildning svår. Regeringen har sedan tidigare öppnat den statliga satsningen på kurser inom yrkesinriktad gymnasial vuxenutbildning (yrkesvux) för personer med funktionsnedsättningar. Även satsningen på lärlingsutbildningar inom vuxenutbildningen är sedan starten tillgänglig för den berörda gruppen.

Bestämmelserna gäller för utbildningar som startar till hösten.

http://www.regeringen.se/sb/d/15623/a/183910
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Lite goda nyheter från regeringen

Inläggav Tinii » 2012-01-18 1:42:15

Pressmeddelande
12 januari 2012
Utbildningsdepartementet
Nya utbildningsmöjligheter för funktionsnedsatta

Regeringen har beslutat att Myndigheten för yrkeshögskolan får lämna särskilda bidrag till anordnare som anpassar sin utbildning så att personer med funktionsnedsättning ska kunna fullfölja utbildningen. Det finns idag inga generellt anpassade utbildningar för personer med funktionsnedsättning inom yrkeshögskolan.

Liten dum fråga kanske men vad menas? Alltså vad menas det mer rent i praktiken?
Tinii

Anslöt: 2012-01-17

Inläggav ford » 2012-02-12 8:23:50

Egentligen totalt irrelevant, för så länge det inte blir lättare för funktionshindrade att få kvalificerade jobb kvittar det fullständigt om det blir lättare för dem/oss att gå igenom en utbildning (ifall man inte vill försörja arbetsmarknaden med fler, kvalificerade fas 3 are, som kan jobba gratis åt mindre nogräknade "arbetsgivare" :roll: ).

-Gör om gör rätt, regeringen!
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav nano » 2012-02-12 10:53:11

Tja nog tycker jag det är en bra ide även om jag inte gillar borgerlig regering just för att jag uppfattar dem som att mest göra saker för företrädesvis höginkomsttagare som någon sorts incitament för att uppnå hög inkomst.
Men det förutsätter ju förutsättningar att uppnå det.
Att tillhandahålla fri utbildning som vi haft jag vet inte hur länge, 100 år?
Det är ju jättebra och troligen den enskilt största förutsättningen för att uppnå utmärkt förmåga att klara saker.

Men att straffa försämrar förutsättningarna, jag menar att man måste ge förutsättningar, inte ta bort dem, och defenetivt inte göra så folk skäms för att visa sig, tänker på fas3, tvinga folk till jobbtog eller undeliga former av praktik som är lätt att se att det inte ger något betalt varken genast eller längre fram.

För 20 år sedan blev man ju given ett normalt betalt jobb om man inte hittade ett själv, det tycker jag var mycket vettigt, speciellt i jämförelse med att straffa den som inte hittat jobb själv oavsett orsak.

Kopierar ditt uttryk ford och håller med om det:
-Gör om gör rätt, regeringen!
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in